Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blindengeleidehond, moet dat nu zo?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Blindengeleidehond, moet dat nu zo?

Ongelezen bericht door *Esther »

Gister liep ik op een druk station en zag ik een blinde met zijn hulphond aankomen. Ik keek er direct naar natuurlijk.
De hond was een flinke Doodle met zwart krulvacht, een reu die absoluut niet overmoedig was.
Looptempo was goed bij elkaar gezocht, de man liep enorm langzaam (logisch met zoveel overgewicht...) en hond ook. De hond vond het zichtbaar moeilijk.
Op een gegeven moment ontstond er een kleine botsing met een man.
En de blinde man reageerde zo onvriendelijk, ik had al gezien dat de hond een slipketting omhad en een tuig met beugel droeg. Hij rukte aan de slipketting de hond naar zich toe en zette tegelijkertijd zijn knie in de hond en zette de achterhand van de hond weer van hem af. Wat een ***.
"Doe nou eens beter je best" en blablabla...Hond staart en oren laag en daar gingen ze weer schuifelend verder.
Ik vond het zo vreselijk om te zien, ik kon alleen niet zien of de hond afgeleverd was door het KNGF oid.
Die vent is zo'n hond niet waard en ik kan er niet tegen om dit te zien, maar dat was je al duidelijk denk ik.
Joey.K
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Blindengeleidehond, moet dat nu zo?

Ongelezen bericht door Joey.K »

Sjah voor die blinde man is en blijft het een hulpmiddel en geen knuffelhondje. Praat het niet goed. Weet ook niet hoe dat allemaal werkt maar het dier moet natuurlijk wel opletten en zn werk doen. Daar is die hond immers voor.

Word meer moe van mensen die blindegeleidenhonden en ADL honden behandelen als een huishondje. Zonde van het geld
moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Wat sneu inderdaad!

Ik denk dat hulphonden in sommige gevallen een prima aanvulling kunnen zijn zonder daar zelf onder te lijden.

Maar in sommige gevallen is de hond er echt de dupe van.
Saskia241
Zeer actief

Ongelezen bericht door Saskia241 »

Van dat geruk aan die slipketting gaat die hond echt beter z'n best doen ja. :ugh:
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Dat zijn dan weer van die situaties waar ik absoluut niet tegen kan.
Ik denk dat ik hem verrot had gescholden als ik het zag.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
*Esther
Zeer actief

Joey.K schreef:Sjah voor die blinde man is en blijft het een hulpmiddel en geen knuffelhondje. Praat het niet goed. Weet ook niet hoe dat allemaal werkt maar het dier moet natuurlijk wel opletten en zn werk doen. Daar is die hond immers voor.

Word meer moe van mensen die blindegeleidenhonden en ADL honden behandelen als een huishondje. Zonde van het geld
Tsss, nee, jij weet duidelijk niet hoe het werkt, dat blijkt overduidelijk uit jouw reactie.
Natuurlijk is die hond aan het werk maar dit was een zeer ongepaste correctie op een zeer ongelukkig gekozen moment. Die man voelde zich niet op zijn gemak en reageerde dat af op zijn hond. Hoe onheus kun je zijn?
Dat doe je gewoon nooit! Zo niet respectvol naar de hond toe.
*Esther
Zeer actief

Inge O schreef:ik mag zoiets niet lezen, bah, bah, bah, dit is nou één van de redenen waarom ik nul voeling heb met het principe hulphond in een tijd waarin ze naar mars kunnen vliegen (en dus véél betere technische hulpmiddelen kunnen maken - als ze dat willen).

laat die honden toch met rust joh :mep: .
Ja precies, ik ben er nog naar van.
Ik zou eigenlijk een klacht in willen dienen maar ik kon geen stichtingnaam iod ontdekken toen hij langs me liep.
(dit incident gebeurde even later verderop)
Saskia241
Zeer actief

Ik kende een meisje met een blindegeleidehond, een golden was dat. Die wilde echt voor haar werken. Echt een eenheid was dat. Zo zou het moeten.
*Esther
Zeer actief

Mijn buurmeisje is autistisch en heeft een hond van Hulphond Nederland.
Ik heb nog nooit zo'n lieve en brave hond gezien en ik heb haar nog nooit zoveel horen lachen van de zomer in de tuin als ze met hem bezig was.
Hij loopt ook heerlijk los op de hei en ze zijn samen een fijn team.
Hij heeft een fijn hondenleven.
Joey.K
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Joey.K »

*Esther schreef:
Joey.K schreef:Sjah voor die blinde man is en blijft het een hulpmiddel en geen knuffelhondje. Praat het niet goed. Weet ook niet hoe dat allemaal werkt maar het dier moet natuurlijk wel opletten en zn werk doen. Daar is die hond immers voor.

Tsss, nee, jij weet duidelijk niet hoe het werkt, dat blijkt overduidelijk uit jouw reactie.

Zo ben je het kwijt meid :S sjonge jonge
Saskia241
Zeer actief

*Esther schreef:Mijn buurmeisje is autistisch en heeft een hond van Hulphond Nederland.
Ik heb nog nooit zo'n lieve en brave hond gezien en ik heb haar nog nooit zoveel horen lachen van de zomer in de tuin als ze met hem bezig was.
Hij loopt ook heerlijk los op de hei en ze zijn samen een fijn team.
Hij heeft een fijn hondenleven.
En zo hoort het. :ok:
wolfslook
Actief

Ongelezen bericht door wolfslook »

komt mij over als een vat vol frustratie dat af gereageerd werd op de hond
arm beest, het is te hopen dat dit maar een uitzondering was,
waar ik eigenlijk voor vrees
*Esther
Zeer actief

Joey.K schreef:
Zo ben je het kwijt meid :S sjonge jonge
Jouw reactie laat toch ook zien dat je het niet snapt? Jij zegt dat de hond gewoon zijn werk moet doen, het is toch geen machientje? We hebben het hier over levende wezens...
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Jammer zeg. Helaas zie ik het hier ook - tegenover woont een man die ook niks met honden heeft en het alleen als hulpmiddel ziet.
Is de hond ook wel natuurlijk, maar knuffelen of spelen zit er niet echt in en de hond wordt ook vaak afgebekt.
Hoe groot je wereld dan ook wordt, ik vind wel dat je het over levende wezens hebt die toch ook af en toe wat liefde en aandacht nodig hebben.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

*Esther schreef: Tsss, nee, jij weet duidelijk niet hoe het werkt, dat blijkt overduidelijk uit jouw reactie.
Natuurlijk is die hond aan het werk maar dit was een zeer ongepaste correctie op een zeer ongelukkig gekozen moment. Die man voelde zich niet op zijn gemak en reageerde dat af op zijn hond. Hoe onheus kun je zijn?
Niets menselijks is zo'n hondeneigenaar vreemd. Die hond zit 24/7 op zijn huid, ik kan me voorstellen dat je een dusdanig hechte band met zo'n hond hebt, dat je ook makkelijker je eigen onhebbelijkheden aan zo'n hond laat zien.

Als je zelf in een slechte bui bent, projecteer je dit toch ook sneller naar je echtgenoot dan naar je collega's?
Ik wel in ieder geval. Ik weet niet hoe de situatie eruit heeft gezien, maar ik kan me voorstellen dat ook blinde en geleide hond gekibbel in hun relatie hebben.
Afbeelding
Asta

Ongelezen bericht door Asta »

Sneu is dat, zo heb ik ook weleens stichting hulphond ingeseind over een golden die niet eens werd uitgelaten :ugh:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Zal je verbazen maar een blindengeleide en ADL zijn naast het werk ook gewoon huishonden die gewoon ook uitgelaten worden en naar een bos of speelplaats gaan , die honden hebbenn net als iemand die werkt even afleiding nodig om goed hun werk te kunnen doen.

Oh en geen 1 zichzelf respecterende hulphondenschool staat toe dat hun hond een slipketting omheeft.
Er is vanuit hun verplichte nazorg voor hun honden.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
*Esther
Zeer actief

Nanna schreef:
*Esther schreef: Die man voelde zich niet op zijn gemak en reageerde dat af op zijn hond. Hoe onheus kun je zijn?
Gelukkig doen mensen die gewoon een huishond hebben dat nooit. :roll:
Of ren je dan ook meteen naar de politie of een instantie als je ziet dat zo'n hond een snok aan de riem krijgt uit frustratie?
Die man is blind. Daarmee is hij niet meteen verklaard hondendeskundige of heilige.
Die correctie had wellicht anders gekund, maar om daar nou meteen zo'n drama over te schoppen vind ik ook weer wat hoor.
Prima, mag jij vinden!
Ik vond dit alleen geen prettige combinatie om te zien. En ik weet zeker dat deze man beter zou moeten weten, training genoeg gehad voordat je zo'n hond ook daadwerkelijk mee naar huis mag nemen.
Ik weet zeker dat de trainer van die hond dit absoluut ook af zou keuren.
En een drama, dat zijn jouw woorden :wink:
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Inge O schreef:ik mag zoiets niet lezen, bah, bah, bah, dit is nou één van de redenen waarom ik nul voeling heb met het principe hulphond in een tijd waarin ze naar mars kunnen vliegen (en dus véél betere technische hulpmiddelen kunnen maken - als ze dat willen).

laat die honden toch met rust joh :mep: .
Er zou streng moeten worden gecontroleerd. Of de blinde zo'n hond waard is, ermee om kan gaan. En anders maar niet hoor!
En dan alleen blindegeleidehonden, geen gehocuspocus met autismehonden en antistraatvreeshonden. Die halen maar een rustige ouwe lieverd uit het asiel.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:
*Esther schreef: Die man voelde zich niet op zijn gemak en reageerde dat af op zijn hond. Hoe onheus kun je zijn?
Of ren je dan ook meteen naar de politie of een instantie als je ziet dat zo'n hond een snok aan de riem krijgt uit frustratie?
Die man is blind. Daarmee is hij niet meteen verklaard hondendeskundige of heilige.
Die correctie had wellicht anders gekund, maar om daar nou meteen zo'n drama over te schoppen vind ik ook weer wat hoor.
Kan mij zo voorstellen dat een groot gedeelte in dit topic zich ook wel eens laat gaan in een slechte bui. :W:
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

bouvierpoedel schreef:
Nanna schreef:
Kan mij zo voorstellen dat een groot gedeelte in dit topic zich ook wel eens laat gaan in een slechte bui. :W:
Ik niet.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Paisley
Zeer actief

*Esther schreef: Ik vond dit alleen geen prettige combinatie om te zien. En ik weet zeker dat deze man beter zou moeten weten, training genoeg gehad voordat je zo'n hond ook daadwerkelijk mee naar huis mag nemen.
Niet dus. Ik ken een combinatie van een vrouw die blind en doof gáát worden (en dat dus nog niet is) en ze heeft een jonge geleidenhond nu een jaar in huis.
Het lieve dier is een hork. Omdat hij nog niet aan het werk hoeft (haar handicap kan met de dag verergeren maar ook heel lang stabiel blijven) heeft hij veel te weinig om handen en begint allerlei probleemgedrag te vertonen. En ze weten totaal niet hoe ze ermee om moeten gaan. De vrouw zelf heeft 2 keer een training van 1 dag gehad, de andere gezinsleden hebben helemaal níets aan training gehad.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Inge O schreef:
Nanna schreef:
het verschil is wel dat de doorsnee mens geen hond houdt (of blijft houden) als hij er verder niks aan vindt maar een eigenaar van een hulphond wel want het is zijn 'materiaal'.
Geloof dat er daar aardig wat van rondlopen hoor.
Dat ligt niet aan je handicap namelijk.
*Esther
Zeer actief

Paisley schreef:
*Esther schreef: Ik vond dit alleen geen prettige combinatie om te zien. En ik weet zeker dat deze man beter zou moeten weten, training genoeg gehad voordat je zo'n hond ook daadwerkelijk mee naar huis mag nemen.
Niet dus. Ik ken een combinatie van een vrouw die blind en doof gáát worden (en dat dus nog niet is) en ze heeft een jonge geleidenhond nu een jaar in huis.
Het lieve dier is een hork. Omdat hij nog niet aan het werk hoeft (haar handicap kan met de dag verergeren maar ook heel lang stabiel blijven) heeft hij veel te weinig om handen en begint allerlei probleemgedrag te vertonen. En ze weten totaal niet hoe ze ermee om moeten gaan. De vrouw zelf heeft 2 keer een training van 1 dag gehad, de andere gezinsleden hebben helemaal níets aan training gehad.
Maar deze hond is nog niet in opleiding geweest, begrijp ik? Dan zal het niet van HH Nederland of KNGF zijn. Er zijn natuurlijk wel meer stichtingen tegenwoordig. En daar zal ook wel minder expertise zitten?
Hulphond = kassa zo lijkt het soms wel.
Paisley
Zeer actief

*Esther schreef:
Paisley schreef:
Maar deze hond is nog niet in opleiding geweest, begrijp ik? Dan zal het niet van HH Nederland of KNGF zijn. Er zijn natuurlijk wel meer stichtingen tegenwoordig. En daar zal ook wel minder expertise zitten?
Jawel, opgeleid en van KNGF. In tuig doet ze het goed (al doet ze dat erg weinig omdat de hond nog niet echt nodig is), maar zo'n jonge labrador neemt natuurlijk een loopje met je als ze door heeft wat ze allemaal kan flikken. Als de deur iets te lang open staat, rent ze door alle tuinen achter katten aan.
Afbeelding
sjef
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjef »

ik lees hier vaak van mensen, dat ze trainen met hun honden voor allerlei disciplines. Die zullen ook wel eens een ruk krijgen om bij de les te blijven. Maar bij een hulphond mag dat dus niet begrijp ik.
I'm just a common man
drive a common van
my dogs ain't got no pedigree
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Paisley schreef:
*Esther schreef:
Paisley schreef:
Jawel, opgeleid en van KNGF. In tuig doet ze het goed (al doet ze dat erg weinig omdat de hond nog niet echt nodig is), maar zo'n jonge labrador neemt natuurlijk een loopje met je als ze door heeft wat ze allemaal kan flikken. Als de deur iets te lang open staat, rent ze door alle tuinen achter katten aan.
Die hond kan niet van het KNGF zijn. Met 14 maanden gaan de honden namelijk pas naar het opleidingscentrum. Daarvoor zitten ze in een gastgezin. Waar ze wel een basisopleiding krijgen, maar meer niet, Met 13/14 maanden word gekeken of de hond geschikt is voor de opleiding van geleidehond of hulphond.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Sita schreef:
Die hond kan niet van het KNGF zijn. Met 14 maanden gaan de honden namelijk pas naar het opleidingscentrum. Daarvoor zitten ze in een gastgezin. Waar ze wel een basisopleiding krijgen, maar meer niet, Met 13/14 maanden word gekeken of de hond geschikt is voor de opleiding van geleidehond of hulphond.
Ik heb toch niets gezegd over de leeftijd?
Geen idee hoe oud die hond is (dat jaar sloeg erop dat ze de hond inmiddels een jaar heeft) maar jong genoeg om lekker maf te zijn.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nare situaties zijn dat, voor alle partijen eigenlijk :ugh: Maar ik vraag me ook af of die Doodle wel geschikt is als hulphond. Geen enkele hond is perfect natuurlijk maar gezien jouw verhaal kwam de baas in de problemen door de onzekerheid van de hond. Waarom is een hond die het moeilijk heeft op een treinstation hulphond? Wat mij betreft gebruiken ze daar alleen de meest stabiele exemplaren voor. En dan gaan ze niet richten op lollige rassen met lollige vachten maar puur op karakter.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

[quote="Inge O

het verschil is wel dat de doorsnee mens geen hond houdt (of blijft houden) als hij er verder niks aan vindt maar een eigenaar van een hulphond wel want het is zijn 'materiaal'.[/quote]

Gehandicapped of niet, als ze hun hond, in dit geval de blinde zijn hulphond ziet als zijn materiaal, dan dient deze hem onmiddellijk afgenomen te worden.
Is nog materiaal genoeg over, o.a. zijn blindenstokje. Kan hij daar ook niet mee overweg, dan blijft hij maar lekker thuis zitten.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”