Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welke hond past het best bij mij?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

willem
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Bouvier x H. Herder (Dirk)
Aantal honden: 1

Re: Welke hond past het best bij mij?

Ongelezen bericht door willem »

flatcoated retriever, net even anders maar wel meer jouw kant op.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Wat ik mij afvraag is of je 'wel wat met de hond wil gaan doen' of echt actief met de hond wil gaan sporten? Want daar zit wel verschil in naar mijn mening.

Als je echt wil gaan sporten, zou een herder kunnen. Ik zou dan wel heel erg goed kijken naar de lijnen en dat je moet accepteren dat het overgrote deel van de herders vrij alert zijn en echt aan zullen slaan op het moment dat ze iets horen/zien wat ze niet aanstaat.
Een andere optie, maar dan moet je echt actief met de hond aan de slag gaan is de border collie. Ook hier weer goed kijken naar de lijnen, de pure werklijnen zijn namelijk over het algemeen niet zo rustig van aard of inschikkelijk: die MOETEN werken en anders worden het vervelende, neurotische honden. De wat meer gematigde lijnen (richting showlijn) zijn vaak wel wat inschikkelijker. Maar ook dit zijn border collies dus hebben meer dan voldoende geestelijke uitdaging nodig.

Als je 'gewoon wat met de hond wil gaan doen' zou ik ook neigen naar een leuke sociale golden retriever, flatcoated retriever. Misschien sommige waterhonden maar moet eerlijk zeggen dat ik onvoldoende van deze rassen weet om daar echt een oordeel over te geven.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Femmel
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femmel »

Flatcoated zou ik niet aanraden als rustige hond. Wij hebben Ginny als 6 jarige gekregen en ik vond haar energielevel behoorlijk hoog. Inmiddels is ze bijna 9 en zit ze wat energielevel betreft op ongeveer hetzelfde niveau als onze vorige hond in haar jonge jaren.

In de tussentijd veel platjassen leren kennen en zeker de eerste 3 jaren zijn tropenjaren. Honden met een hoog energielevel die niet echt snel volwassen worden. Ook over onze 9 jarige kan ik volmondig zeggen "een pup voor het leven". Hartstikke leuk natuurlijk, als dat is waar je voor kiest. Soms zou een lekkere stabiele hond ook wel lekker zijn hoor. [WINKING FACE]

In het algemeen voldoet een flatcoat wel aan je wensen hoor, maar een rustige hond is het niet. Wel een hond waar je lekker mee kunt werken.[THUMBS UP SIGN]

Ik zou dan toch voor een Golden gaan. Mijn vorige hond was een Golden en die was toch een stukje rustiger en gemakkelijker te sturen. Maar dat zal ook in het karakter van de individuele hond liggen.

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Groetjes,

Femke

Afbeelding

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miezemuis »

lets have fun schreef:
twinkeltje schreef:
Miezemuis schreef:Ik zeg poedel!
Echt niet dat is alleen als je heel wanhopig bent
:mep: :F:

Poedel zou ook wel passen. Zijn wel heel anders dan een golden maar ook sociaal, makkelijk, slim en sportief.
En geen haren in huis.....
Afbeelding
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Miezemuis schreef:
lets have fun schreef:
twinkeltje schreef:
Miezemuis schreef:Ik zeg poedel!
Echt niet dat is alleen als je heel wanhopig bent
:mep: :F:

Poedel zou ook wel passen. Zijn wel heel anders dan een golden maar ook sociaal, makkelijk, slim en sportief.
En geen haren in huis.....
:ok:
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Vergis je niet in de flatcoat. Ik vind het hele temperament volle honden waar je echt wel wat mee moet doen. Heel andersdan de doorsnee golden of lab. Minder makkelijk en eist meer van zijn baas.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

lets have fun schreef:Vergis je niet in de flatcoat. Ik vind het hele temperament volle honden waar je echt wel wat mee moet doen. Heel andersdan de doorsnee golden of lab. Minder makkelijk en eist meer van zijn baas.
Denk dat je met een flat toch wel behoorlijk creatief moet zijn en een hele lange adem hebben met trainen, die honden worden volgens mij nooit volwassen.

Ik heb bij een flatcoated altijd het idee dat ze in alice in wonderland leven, die beesten zien volgens mij heel het leven door een kinderlijke roze bril. Die van mijn ouders is nu 5.5 en gedraagt zich nog steeds als een kleuter, onze vorige deed dit nog 2 uur voordat ie dood ging.
Bij de flatcoated is het denk ik wel handig om rekening te houden met het feit dat er relatief veel kanker in het ras voorkomt en dat is voor mijn ouders oa een reden om straks over te stappen op een gezonder ras.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
kaatje888
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boomer & Maltezer.

Ongelezen bericht door kaatje888 »

@ Ts, geef je zelf ook nog antwoord?
Want wij zeggen allemaal wat wel goed bij je zou passen, maar je zegt zelf ook niet,
of je dit wel leuke honden vind/lijkt (de lab,golden enz).
Want als je ze niks vind, zouden wij miss andere rassen kunnen bedenken.
Want als jij steevast bij je herder blijft hebben onze antwoorden niet zoveel zin.
Wij hebben al veel gezegd, het is handig als je zelf ook iets van je laat horen :wink:
In liefdevolle herinnering
Binky 12-08-2000?, ?-?-2010 en Tycho 20-05-2006, 02-04-2014
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

kaatje888 schreef:Want als jij steevast bij je herder blijft hebben onze antwoorden niet zoveel zin.
Wij hebben al veel gezegd, het is handig als je zelf ook iets van je laat horen :wink:

komt heel veel voor, ze vragen hier iets , maar blijven op het einde toch bij hun eigen stand- en voorkeurpunten :19:
kaatje888
Zeer actief

Pakdebal schreef:
kaatje888 schreef:Want als jij steevast bij je herder blijft hebben onze antwoorden niet zoveel zin.

komt heel veel voor, ze vragen hier iets , maar blijven op het einde toch bij hun eigen stand- en voorkeurpunten :19:
Ja idd.
Of ze reageren gwn niet meer :hmmm:
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Niet iedereen zit dagelijk op internet misschien is hij heel hard aan leren of stappen of zo
Afbeelding
kaatje888
Zeer actief

twinkeltje schreef:Niet iedereen zit dagelijk op internet misschien is hij heel hard aan leren of stappen of zo
Dat kan.
FrenkS
Vaste gebruiker
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door FrenkS »

kaatje888 schreef:@ Ts, geef je zelf ook nog antwoord?
Want wij zeggen allemaal wat wel goed bij je zou passen, maar je zegt zelf ook niet,
of je dit wel leuke honden vind/lijkt (de lab,golden enz).
Want als je ze niks vind, zouden wij miss andere rassen kunnen bedenken.
Want als jij steevast bij je herder blijft hebben onze antwoorden niet zoveel zin.

Bedankt voor je reactie!

was gister druk bezig. vandaar!
Voor mij blijft de hollandse herder toch favoriet.
heb nu al meerdere malen te horen gekregen dat er ook echt een verschil zit in karakter tussen een kort en langhaar.
Wat is jullie ervaring hiermee? Langhaar heeft toch wel mijn voorkeur. :)

Zie de labrador ook erg vaak voorbijkomen. Lijkt me ook een erg leuke hond. Vooral de donkere.
Ben me ook wat aan het verdiepen in het karakter van dit ras. Zie ze natuurlijk erg vaak lopen buiten.
De jonge honden zien er leuk uit, maar het lijkt erop dat naarmate de hond ouder word, hij ook wat plomper lijkt te worden.
Komt dit te weinig beweging en te veel voer?

En is de labrador ook echt beter aan te raden voor mijn wensen?
heeft een van jullie nog suggesties voor een goede fokker die begin 2014 een nest verwacht in de regio voorne putten?
IJburg

Ongelezen bericht door IJburg »

Afbeelding

de basenji past heel goed bij me wat betreft karakter, maar de border collie kan meer aan in de sneeuw, daar was was de kruising husky / malamut natuurlijk

weer heel erg geschikt voor, lange wandelingen in sneeuw.

Echter, de basenji en ik .... wij begrepen elkaar, beiden een eigen wil en communicatief
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

kooi schreef:Ik vind goldens en labradors verre van rustige honden.
De berner zou perfect in je lijstje passen, zeker als eerste hond, mits van goede huize.
toch kan ik het naar beste eer en geweten niet aanraden.
Er zijn helaas teveel gezondheidsproblemen.
Een berner lijkt me juist niet zo geschikt. TS geeft aan sportieve dingen te willen gaan doen met de hond. Ik zie een berner nog geen mijlenlange wandelingen en fietstochten maken. Degenen die ik ken, ploffen na een half uur doodleuk neer en weigeren verder te lopen :mrgreen: Misschien niet geheel representatief, maar om het nou sportieve honden te noemen...
Wel ontzaglijk lieve honden trouwens.
Goed dat je je ook in de labrador wilt verdiepen, TS! Lijkt me gezien jouw wensenlijstje veel geschikter dan een herder :ok:
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

FrenkS schreef:(...) heeft een van jullie nog suggesties voor een goede fokker die begin 2014 een nest verwacht in de regio voorne putten?
Als het om het kopen van een hond gaat zou ik me niet binden aan een regio. Dan wordt je wel heel beperkt in je keuze. Ik zou kijken naar fokkers die je aanspreken en de combinatie van ouderdieren, dat dat dan misschien aan de andere kant van het land of zelfs het buitenland is, zou mij dan weer niks uitmaken.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Labrador, moet je dan ook echt een labje uit werklijnen nemen - niet t plompe showmodel, en dan toch ook t gewicht in de gaten houden- niet castreren :engel: , heb je tot op hoge leeftijd een actieve hond.
kaatje888
Zeer actief

Ja TS wil je graag een reutje of een teefje?
En labradors zijn ook best sportief.
En ik denk dat een labrador beter bij je past omdat een herder veel meer bezig moet zijn.
Ik weet niet of je hier in kan voorzien omdat je ook met je studie nog bezig bent?
Verder zijn er heus nog wel meer rassen die goed bij je zouden passen.
Maar je wil sws een grote hond toch?
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Rasgroep 1 (herders en veedrijvers) is véél groter dan alleen mechelaar, duitse herder of hollandse herder. Binnen deze rasgroep zijn heel veel, hele leuke herders en herdertjes die sportief, gehoorzaam en baasgericht zijn en niet allemaal alleen geschikt zijn voor deskundige eigenaren.

En verder, wat al eerder is aangeraden, kijk eens bij een leuke volwassen herplaatser. Je krijgt heus niet altijd de 'ellende' van een ander en je weet precies wat voor vlees je in de kuip hebt.
Afbeelding
kaatje888
Zeer actief

Ts, wou je graag een pup dan?
Je zou ook kunnen kijken voor een herplaatser, want
met een pup kan je niet gelijk veel gaan trainen enalles.
Pups moeten eerst goed opgroeien en kunnen niet gelijk lang naast de fiets rennen enzo.
Irta
Zeer actief
Mijn ras(sen): xHH

Ongelezen bericht door Irta »

lieke schreef:Rasgroep 1 (herders en veedrijvers) is véél groter dan alleen mechelaar, duitse herder of hollandse herder. Binnen deze rasgroep zijn heel veel, hele leuke herders en herdertjes die sportief, gehoorzaam en baasgericht zijn en niet allemaal alleen geschikt zijn voor deskundige eigenaren.
Een HH is helemaal niet alleen maar geschikt voor een deskundige eigenaar (en persoonlijk vind ik dat ook niet per defenitie van een mechel of duitser). Als je je hond gewoon bij een goede fokker koopt (die je evt dus ook kan ondersteunen bij opvoedkundige zaken) en je bent bereid je een beetje te verdiepen in honden/hollandse herders kun je prima al eerste hond een hollander nemen.

Daarnaast vind ik het onzin om te zeggen dat een herder miss niet zo'n goed idee is als je nog studeert. Het gaat er veel meer om wat je gaat doen met een hond. Niet alle studenten hangen iedere avond in de kroeg. En juist in je studietijd kun je voor een groot deel je eigen tijden bepalen.
kaatje888
Zeer actief

Irta schreef:
lieke schreef:Rasgroep 1 (herders en veedrijvers) is véél groter dan alleen mechelaar, duitse herder of hollandse herder. Binnen deze rasgroep zijn heel veel, hele leuke herders en herdertjes die sportief, gehoorzaam en baasgericht zijn en niet allemaal alleen geschikt zijn voor deskundige eigenaren.
Een HH is helemaal niet alleen maar geschikt voor een deskundige eigenaar (en persoonlijk vind ik dat ook niet per defenitie van een mechel of duitser). Als je je hond gewoon bij een goede fokker koopt (die je evt dus ook kan ondersteunen bij opvoedkundige zaken) en je bent bereid je een beetje te verdiepen in honden/hollandse herders kun je prima al eerste hond een hollander nemen.

Daarnaast vind ik het onzin om te zeggen dat een herder miss niet zo'n goed idee is als je nog studeert. Het gaat er veel meer om wat je gaat doen met een hond. Niet alle studenten hangen iedere avond in de kroeg. En juist in je studietijd kun je voor een groot deel je eigen tijden bepalen.

Sowieso bedoel ik niet dat elke student in de kroeg zit hoor.
Maar Ts heeft zelf verteld dat hij binnenkort examens heeft, en ik weet niet of hij dan echt tijd voor zijn hond heeft.
Ik weet ook niet of hij een pup wilt, een herplaatser of een iets oudere hond?
En wat hij precies wilt gaan doen met zijn hond?
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Irta schreef:

Helemaal mee eens. Ik ben ook begonnen met een Duitse Herder herplaatser, die achteraf moeilijker was dan wij ingeschat hadden. En nu een pup uit een werklijn. En beide juist expres tijdens mijn studie. Ja, het kost veel tijd en die heb ik nu juist. En door me te verdiepen en gewoon eerlijk hulp te vragen als ik ergens tegenaan loop, gaat het gewoon goed hier met beide honden.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

TessaThomas schreef:
Irta schreef:

Helemaal mee eens. Ik ben ook begonnen met een Duitse Herder herplaatser, die achteraf moeilijker was dan wij ingeschat hadden. En nu een pup uit een werklijn. En beide juist expres tijdens mijn studie. Ja, het kost veel tijd en die heb ik nu juist. En door me te verdiepen en gewoon eerlijk hulp te vragen als ik ergens tegenaan loop, gaat het gewoon goed hier met beide honden.
Sluit ik me bij aan. Ik heb dan weliswaar geen herder maar ben als een blok gevallen voor de border collie. Studeer nu nog volop en doordat ik mijn tijd zelf in kan delen en ieder vrij uurtje dat ik heb ook voor de hond is, heeft hij alles behalve een 'haardkleedjesbestaan'. En hij vindt het schitterend :)

Wat wel klopt is dat als je een baasgerichte, sportieve hond zoekt je misschien iets verder moet kijken dan alleen de honden waar 'herder' in zit en dat als je toch voor de herders blijft vallen, je je dan heel erg goed in moet lezen in lijnen, fokkers, karakter etc. Want er zitten zeer pittige exemplaren tussen en juist die exemplaren moet je als beginnende eigenaar vermijden (vind ik dan)
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Eilfy schreef: Wat wel klopt is dat als je een baasgerichte, sportieve hond zoekt je misschien iets verder moet kijken dan alleen de honden waar 'herder' in zit en dat als je toch voor de herders blijft vallen, je je dan heel erg goed in moet lezen in lijnen, fokkers, karakter etc. Want er zitten zeer pittige exemplaren tussen en juist die exemplaren moet je als beginnende eigenaar vermijden (vind ik dan)
:ok:
FrenkS
Vaste gebruiker
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door FrenkS »

Beste forumleden. Vandaag, op maandag heb ik mijn tweede kennel bezoek gehad. De kennel die ik heb mogen bezoeken was de kennel banjou burght in burgh haamstede. 

Het was een aardige busreis. Burgh haamstede ligt ook niet echt om de hoek! Maar desalniettemin was het een mooie busreis waar ik erg van heb genoten. Het was mooi weer, dus dat zat mee. En een mooi landschap dat voorbij raast dus dat maakte de reis er alleen maar beter op.

Bij aankomst drukte ik op de deurbel en werd ik verwelkomt door het waakse geblaf van een aardig dozijn witte herders.
Banjou burght is een kennel die gehouden word door Rooda. Er wonen een stuk of 7 witte herders bij haar in huis. 
Het kunnen er meer of minder zijn. Om heel eerlijk te zijn ben ik de tel kwijt geraakt.
Dit zijn ook de enige honden die zij houd.

De honden zijn in een aardige mate waaks. Ze bleven een tijdje doorblaffen. Ik denk zo'n 5 minuutjes. De baas zei dat het goed wad en binnen die tijd was het harige verharige clubje al weer bedaard. Het zijn wel aardig enthousiaste honden. Ik werd overspoeld door een golf van wit haar en zwarte natte neuzen. Men vind mij dus best interessant! Het zijn dus geen bange, schichterige of angstige honden. Na een 10 minuten waren de witjes me wel gewend. Het zijn aanhankelijke hinden en ze hielden me met alle plezier gezelschap op de bank. Ik kwam door al het aaien en prijzen amper toe aan een verstaanbaar gesprek met Rooda. Maar dit neem ik haar allerminst kwalijk.

Zoals ik al tegeb haar zei, zo val ik tenminste met mijn neus in de boter en krijg ik goed beeld van de witte herder! 
Rooda heeft langharige en kortharige herders. Het nest dat geplanned staat, komt van twee honden uit haar eigen roedel. Dit word ook de tweede keer dat deze twee zullen dekken. Ze wacht dus nog op toestemming van vereniging en dierenarts. 
Ze verwacht de uitslag een dezer dagen. Volgens haar moet dit geen probleem opleveren.
De vader is een langhaar en de moeder korthaar. Het is dus Maar afwachten wat daar uit komt rollen. Een lang of korthaartje dus!

Ik heb beide ouders dus al kunnen zien. Zo heb ik dus ook al een aardig beeld kunnen krijgen van het karakter van de ouders. Hopelijk kan ik zo al een beetje inschatten wat voor vlees ik in de kuip heb met een pup.
Vader en moeder zijn beide erg rustig en aanhankelijk. Dat is een bijkomst die mij ook nu Weer, na het voorgaande bezoek opvalt. Het zijn ontzettend rustige en lieve honden.

Burgh Haamstede is een klein plaatsje in de regio Zeeland.
Rooda woont aan een groot open veld. Na een half uur bondig gesproken te hebben, heb ik gevraagd of ik een van de honden eens aan de lijn mocht uitlaten. Zo krijg je toch een giede indruk hoe het is om met een volgroeide Witte herder te lopen. Ik moet toegeven dat het bij mij als stevig gebouwde twintiger bij de eerste trek toch bijna in de rug schoot. Het zijn krachtige honden! Toen Rooda hem overnam liep hij echter meteen langs de zij. Voor mij dus nog even een kwestievan flink spierballen kweken denk ik.

Op het veld hebben we de herder losgelaten bedoel ik ook echt loslaten. Zodra de woorden ga maar vielen, schoot de herder er als de witte bliksem vandoor.
Het is een prachtig gezicht om die witte hond over de vlakte te zien redden. Een groot pluspunt van de witte herder is denk ik ook wel dat je hem maar moeilijk uit het oog kan verliezen. Er blijft altijd wel een wit stipje zichtbaar aan de horizon!

Tijdens het lopen heb ik van het moment gebruik gemaakt door nog wat vragen te stellen. 
Een reu of teef? Hoeveel wer en tijd ben ik kwijt aan een pup?
En mijn afsluitende vraag van de wandeltocht: kunt u het, na mijn introducrie via de mail en onze kennismaking nu, aanraden om een witte herder in huus te nemen.
Haar antwoord was ja, als ik mij maar realiseer hoeveel tijd er in een pup gaat zitten. En dat ik zorg voor opvang. Mijn oom en tante wonen een straat verder op, dus die kunnen eventueel inspringen. Mijn ouders na goed overleg eventueel ook.
De herder zag onderweg nog een haas voorbij zoeven, dus ik heb de herder ook in zijn volle achtervolgingsdrift mogen meemaken. Wat een conditie!
En zo waren wij weer een kwartier verder.

Weer thuis hebben we nig wat meer gesproken. Het is een lieve toegankelijke vrouw aan wie ik iedere vraag kon stellen betreft de honden. De ouders zijn gecontroleerd op hd en ed.de puos worden met 6 weken ingeent. Ook krijg je een verzorgingsboekje mee. 

De teef word hopelijk in drcember loops. Dus pups worden rond februari verwacht. 
Had deze afspraak al geruime tijd staan en eilde deze niet afzeggen.
Was toch al erg benieuwd. Moet zeggen dat de witte herder me toch erg aantrekt. Qua uiterlijk en karakter. :)
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

FrenkS schreef:Ik moet toegeven dat het bij mij als stevig gebouwde twintiger bij de eerste trek toch bijna in de rug schoot. Het zijn krachtige honden! Toen Rooda hem overnam liep hij echter meteen langs de zij. Voor mij dus nog even een kwestievan flink spierballen kweken denk ik.
Neuh. Dat is een kwestie van overwicht hebben op je hond. Fysiek red ik dat écht niet hoor.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”