Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pff ben me rot geschrokken.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Pff ben me rot geschrokken.

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Bo lag naast me te slapen op de bank, begint ineens te gillen en te schokken met haar lijfje.

Ik probeerde haar voorzichtig wakker te maken en na ongeveer een minuutje werd ze wakker.
Ze was helemaal in de war kroop zowat in mijn nek en ik moest haar echt even gerust stellen dat alles goed was.
Nu is ze gewoon weer lekker aan het slapen naast me.

Zou dit een nachtmerrie kunnen zijn geweest? Dat ze gewoon heel diep in slaap was? Of moet ik hierbij meer denken aan een epileptische aanval?

Mijn meisje is pas net twee jaar.. Ik ben er zo van geschrokken.
Vannacht slaap ik maar op de bank, misschien ben ik een zacht ei maar ik durf haar niet alleen te laten.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Re: Pff ben me rot geschrokken.

Ongelezen bericht door yamie »

ik denk dat ze idd heeeeel diep in slaap was. dat je bij haar blijft snap ik hoor, maar niet teveel spoken gaan zien :wink:
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Klinkt als een nachtmerrie, dit hebben mijn honden ook een enkele keer. M.n. mijn eerste hond die ernstig was mishandeld kon verschrikkelijke nachtmerries hebben met luid gejank. Dan maakte ik hem ook altijd wakker en dan was hij wat in de war, maar ook blij, althans, zo leek het. Ik vind het ook altijd zo rot er uit zien voor ze. Maar ik heb geen ervaring met honden met epilepsie. Ging ze dan ook een minuut lang door met schokken e.d.?
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
moniek&bo
Zeer actief

-Gaby- schreef:Klinkt als een nachtmerrie, dit hebben mijn honden ook een enkele keer. M.n. mijn eerste hond die ernstig was mishandeld kon verschrikkelijke nachtmerries hebben met luid gejank. Dan maakte ik hem ook altijd wakker en dan was hij wat in de war, maar ook blij, althans, zo leek het. Ik vind het ook altijd zo rot er uit zien voor ze. Maar ik heb geen ervaring met honden met epilepsie. Ging ze dan ook een minuut lang door met schokken e.d.?
Ze heeft ongeveer een minuut gegild en geschud.
Ik kreeg haar niet goed wakker.

Daarna zocht ze echt even troost en nu is ze weer gewoon zichzelf.

Ik hoop dat het inderdaad gewoon een nachtmerrie is maar heb het nog nooit zo heftig gezien bij een hond.
Arm ding.
Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Browny »

In zo een situatie kun je de hond zelfs beter niet wakker maken :wink: dit geeft meer schrik reactie omdat ze dan denken dat er iets aan de hand is of juist kunnen schrikken van jouw reactie. Als hier een hond zo gek droomt waarbij hij/zij spartelt en gekke geluiden maakt dan snuffelt soms een van de andere honden een keer (kijken wat er aan de hand is) maar maakt de hond niet wakker, een enkele keer wordt de dromerige hond heel langzaam wakker hierdoor of net niet wakker en dan blijft de hond gewoon relaxt liggen. Je kan ook googlen op dromende honden wakker maken en dit schijnt niet goed te zijn juist om de schrik reactie.
Voor ons als mensen is het een reactie om in te grijpen omdat we dit dromen als 'zielig' ervaren.
Afbeelding
Browny
Zeer actief

moniek&bo schreef:
-Gaby- schreef:Klinkt als een nachtmerrie, dit hebben mijn honden ook een enkele keer. M.n. mijn eerste hond die ernstig was mishandeld kon verschrikkelijke nachtmerries hebben met luid gejank. Dan maakte ik hem ook altijd wakker en dan was hij wat in de war, maar ook blij, althans, zo leek het. Ik vind het ook altijd zo rot er uit zien voor ze. Maar ik heb geen ervaring met honden met epilepsie. Ging ze dan ook een minuut lang door met schokken e.d.?
Ze heeft ongeveer een minuut gegild en geschud.
Ik kreeg haar niet goed wakker.

Daarna zocht ze echt even troost en nu is ze weer gewoon zichzelf.

Ik hoop dat het inderdaad gewoon een nachtmerrie is maar heb het nog nooit zo heftig gezien bij een hond.
Arm ding.
Hier doen een paar honden dit als ze nieuwe inspannende prikkels hebben opgedaan. Bv yuki na haar eerste boottraining/puintraining en na training in mortuarium . In haar slaap rennen en blaffen wat een heel kabaal gaf, ik zeg dan altijd ze is haar dag met nieuwe of indrukwekkende prikkels aan het verwerken :mrgreen:
Afbeelding
moniek&bo
Zeer actief

Bedankt voor je reacties Browny.

Het was zo'n heftig gegil dat mijn eerste reactie was om haar daaruit te willen helpen.
Weet ook niet of ik dat kan negeren.
Maar ik ga er eens over lezen op internet.

Ze droomt wel vaker met wat gejengel en rennen met de pootjes maar dit in deze heftigheid heb ik niet eerder gezien.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Browny schreef:In zo een situatie kun je de hond zelfs beter niet wakker maken :wink: dit geeft meer schrik reactie omdat ze dan denken dat er iets aan de hand is of juist kunnen schrikken van jouw reactie. Als hier een hond zo gek droomt waarbij hij/zij spartelt en gekke geluiden maakt dan snuffelt soms een van de andere honden een keer (kijken wat er aan de hand is) maar maakt de hond niet wakker, een enkele keer wordt de dromerige hond heel langzaam wakker hierdoor of net niet wakker en dan blijft de hond gewoon relaxt liggen. Je kan ook googlen op dromende honden wakker maken en dit schijnt niet goed te zijn juist om de schrik reactie.
Voor ons als mensen is het een reactie om in te grijpen omdat we dit dromen als 'zielig' ervaren.
ik moet hier soms wel, als het echt heftig dromen is, met kabaal.. de rest van de roedel staat anders wel paraat om hem of haar even wakker te maken en dat wil ik nou net weer niet :oeps:
Browny
Zeer actief

yamie schreef:
Browny schreef:In zo een situatie kun je de hond zelfs beter niet wakker maken :wink: dit geeft meer schrik reactie omdat ze dan denken dat er iets aan de hand is of juist kunnen schrikken van jouw reactie. Als hier een hond zo gek droomt waarbij hij/zij spartelt en gekke geluiden maakt dan snuffelt soms een van de andere honden een keer (kijken wat er aan de hand is) maar maakt de hond niet wakker, een enkele keer wordt de dromerige hond heel langzaam wakker hierdoor of net niet wakker en dan blijft de hond gewoon relaxt liggen. Je kan ook googlen op dromende honden wakker maken en dit schijnt niet goed te zijn juist om de schrik reactie.
ik moet hier soms wel, als het echt heftig dromen is, met kabaal.. de rest van de roedel staat anders wel paraat om hem of haar even wakker te maken en dat wil ik nou net weer niet :oeps:
Dat is dan uiteraard een ander verhaal :wink: sommige honden kunnen hier inderdaad door getriggerd worden en grijpen in omdat het moet stoppen. Net zoals sommige honden op een angst gillende hond willen duiken om deze op de rug te leggen totdat de gillende hond kalmeert. Dit is ongewenst gefrag en moet dus volgens de andere hond gecorrigeerd worden. Dan kun je inderdaad beter zelf ingrijpen :ok:
Afbeelding
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Mowgli doet dit ook wel als ze heel diep in slaap is, ik maak haar dan rustig wakker ze is hier na heel even een beetje van slag. Mowgli begint ook wel midden in de nacht als een wolf te huilen, dit doet ze ook in haar slaap.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
crienepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door crienepien »

Vince heeft het zo nu en dan ook en elke keer schrik ik toch weer. Ik ga er nu naast zitten en leg mijn hand op z'n kop, vaak al genoeg om hem weer rustig te krijgen.
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Ik begin altijd op een rustige manier te praten , dus niet wakker maken maar praten zodat het langzaam door dringt in zijn droom.
Zo van "" het is allemaal niet zo erg , ik ben er ook bij , kijk maar , rustig aan is al goed ""

:piew: :cool2:

Buster kon ook erg dromen , verwerken denk ik, en ik los het op deze manier op

Ik kan wel verschil horen of hij een "leuke" droom heeft of een bange
Fenneke en Baloe
Afbeelding
crienepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door crienepien »

fenneke schreef:Ik begin altijd op een rustige manier te praten , dus niet wakker maken maar praten zodat het langzaam door dringt in zijn droom.
Zo van "" het is allemaal niet zo erg , ik ben er ook bij , kijk maar , rustig aan is al goed ""

Dat dus ook ja :ugh:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Yep, soms kunnen ze nogal heftig dromen, en heel vaak kun je ook wel zien wat voor soort droom ze hebben, geen paniek hoor, niet nodig :J:
moniek&bo
Zeer actief

Nou vannacht heerlijk geslapen met Bo haha.
Ik ben weer een beetje gerustgesteld, zal toch wel een nachtmerrie zijn geweest.

Maar echt dat paniekerig krijsen en schokken met het hele lichaam heb ik nog nooit meegemaakt. Ik hoop dat het zich niet vaker voordoet, maar mocht het zo zijn zal ik het volgende keer eens filmen.
Jay1978
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jay1978 »

Toen Amy een tijd geleden best akelig op haar donder kreeg van een mechel heeft ze daarna enkele dagen nachtmerries gehad, veel geluid en inderdaad hele lichaam schudden. Ik kreeg haar wel gewoon snel wakker.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Puchu van mij heeft dat ook heel erg en af en toe schrik ik er nog van. Mijn vorige hond had epilepsie tgv een ziekte en
die vreselijke beelden staan me nog altijd bij en toen Puchu met dat schudden en gillen begon, schrok ik me kapot.
Inmiddels weet ik dat hij droomt en meestal praat ik ook even zachtjes of leg rustig mijn hand op hem en dan wordt hij langzaam wakker.
Het is ook weleens 's nachts dat ik wakker word van Puchu die beneden zo ligt te dromen, zo'n lawaai maakt het.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Akira heeft dat de eerste week bij ons heel veel gedaan :ugh: De eerste keren schrokken wij ons de krampen en heb haar gerustgesteld waarna ze weer ging slapen. Het is ook wel eens voorgekomen dat ze er zelf wakker van is geworden en met een snoekduik bovenop mij sprong en haar koppie in mijn nek duwde. Ik denk dat het met verwerken te maken had, ze heeft het daarna nooit meer gedaan.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
moniek&bo
Zeer actief

Ik lees in jullie reacties dat het vaker voorkomt bij honden die veel nieuwe indrukken te verwerken hebben gehad of te maken hebben met nieuwe of stressvolle situaties.

Dat is hier eigenlijk helemaal niet aan de orde. Het enige nieuwe voor haar is dat Max hier begin vorige maand is komen wonen.
Nou ja, kan toch wel keertje zomaar denk ik dat ze naar droomde?

Schrok me gewoon het leplazerus en Bo betekent heel veel voor mij dus was meteen bang dat er iets met haar aan de hand was.
Dan is het forum wel fijn dat er mensen zeggen dat het waarschijnlijk maar een enge droom was. En even de schrik van me af praten was ook wel fijn.
Ik ben toch een groter watje wat betreft mijn honden dan ik zelf dacht haha.
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Poeh, ik kan me voorstellen dat je daar vreselijk van schrikt!
Ik herken het verder niet van een van die van mij.
Fijn dat je hier iig je hart even kan luchten en herkenning vindt!
Afbeelding
moniek&bo
Zeer actief

Jion schreef:Het klinkt inderdaad als een nachtmerrie. Rosca kan soms ook gillen en schokken als ze naar droomt. Alleen is het bij haar dan heel makkelijk om haar wakker te maken (stem is al genoeg), maar misschien is zij een lichte slaper en Bo juist een diepe slaper?
Bo krijg ik normaal ook best makkelijk wakker. Ook als ze diep slaapt.
Ik kon haar gisteren echt even niet bereiken zeg maar, daarom schrok ik ook zo.
Maar misschien sliep ze gister gewoon nog dieper ofzo?

Deze week zorg ik er even voor dat Bo niet alleen hoeft te zijn, gewoon voor mijn eigen gemoedsrust. :mann:
moniek&bo
Zeer actief

Jion schreef:
moniek&bo schreef:
Jion schreef:Het klinkt inderdaad als een nachtmerrie. Rosca kan soms ook gillen en schokken als ze naar droomt. Alleen is het bij haar dan heel makkelijk om haar wakker te maken (stem is al genoeg), maar misschien is zij een lichte slaper en Bo juist een diepe slaper?
Bo krijg ik normaal ook best makkelijk wakker. Ook als ze diep slaapt.
Ik kon haar gisteren echt even niet bereiken zeg maar, daarom schrok ik ook zo.
Maar misschien sliep ze gister gewoon nog dieper ofzo?
Dan kan goed, maar dat is wel een beetje het rare aan het verhaal. Er zijn ook andere tekenen waaraan je kunt zien of ze echt sliep/droomde of niet. Waren haar ogen dicht en trilden haar oogleden? Was het gillen ingehouden/binnensmonds of op volle kracht? Waren de bewegingen met de poten ingehouden/zwakjes of haalde ze echt vol uit met de poten?
Deze week zorg ik er even voor dat Bo niet alleen hoeft te zijn, gewoon voor mijn eigen gemoedsrust. :mann:
Kan ik me voorstellen. :J: Hopelijk was het gewoon een nachtmerrie, maar je weet nooit en de eerste keer dat Rosca zo deed schrok ik me ook rot. Mocht het nog een keer gebeuren, dan zou ik haar desnoods schuddend toch proberen wakker te maken.
Haar oogjes waren dicht en haar oogleden trilden niet voor zover ik weet.
Ze gilde echt voluit dus niet binnensmonds.
Ze haalde niet echt uit met haar poten maar lag gewoon echt met haar hele lijfje te schokken zeg maar.

Ik heb al een en ander gelezen op internet. Ik ga er nu vanuit dat het gewoon een droom was. Ook omdat het echt maximaal 1 minuut was.
Mocht het zich vaker voordoen probeer ik het te filmen, dan kan ik het eventueel ook laten zien aan de dierenarts.

Mocht het iets anders zijn geweest dan een droom denk ik dat ze me bij de dierenarts ook het advies geven het even aan te kijken toch?

Bo is echt mijn maatje en ik kan in haar oogjes heel veel aflezen. Toen ze wakker was zag ik echt paniek. Daarom raakte het me ook zo denk ik.
Of ik ben een enorme emotionele muts haha
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Jion schreef:Als ze gillen hebben ze echt veel pijn of angst (Rosca gilde vanmorgen ook van de pijn) dus als het een droom was kan ik me die paniek toen ze wakker werd wel voorstellen.

Dit is een fimpje van een hond die droomt. In dit geval is het blaffen, maar gillen kan dus ook.
http://www.youtube.com/watch?v=xBoRilB7lRY

Ter vergelijking: Dit is een hond die een epileptische aanval heeft:
http://www.youtube.com/watch?v=3MoC8JkJ4cI
Ik vraag me serieus af of dat wel een epileptische aanval is in dat tweede filmpje.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Browny
Zeer actief

ranetje schreef:
Jion schreef:Als ze gillen hebben ze echt veel pijn of angst (Rosca gilde vanmorgen ook van de pijn) dus als het een droom was kan ik me die paniek toen ze wakker werd wel voorstellen.

Dit is een fimpje van een hond die droomt. In dit geval is het blaffen, maar gillen kan dus ook.
http://www.youtube.com/watch?v=xBoRilB7lRY

Ter vergelijking: Dit is een hond die een epileptische aanval heeft:
http://www.youtube.com/watch?v=3MoC8JkJ4cI
Ik vraag me serieus af of dat wel een epileptische aanval is in dat tweede filmpje.
Ik denk het wel :wink: kijk maar naar de achterpoten hoe de linker trilt, totaal geen controle, dit kan een dromende hond denk ik niet. ik heb honden met epilepsie gehad die hetzelfde reageerde, ook na de aanval gelijk opstaan, schudden en weer verder spelen en rennen alsof er niets was gebeurd :piew:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Browny schreef:
ranetje schreef:Ik vraag me serieus af of dat wel een epileptische aanval is in dat tweede filmpje.
Ik denk het wel :wink: kijk maar naar de achterpoten hoe de linker trilt, totaal geen controle, dit kan een dromende hond denk ik niet. ik heb honden met epilepsie gehad die hetzelfde reageerde, ook na de aanval gelijk opstaan, schudden en weer verder spelen en rennen alsof er niets was gebeurd :piew:
Maar er zijn helemaal geen verkrampingen, geen spasmen.
Wel veel beweging, maar juist die spasmen niet.
En de bek blijft ook helemaal rustig.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

ik herken het wel als epileptische aanval. Ik kende een cocker die er ook enorm bij schuimbekte. Alleen die had die aanvallen zo lang dat hij kapot was en uren sliep daarna. (Kreeg die aanvallen ook op straat, heel triest, deze cocker is eraan bezweken.
Al mijn honden dromen vergelijkbaar in het filmpje. Vooral wanneer het veel waait of geregend heeft. Ze ruiken dan veel dieren en lijken wel op spoorjacht te gaan in hun dromen. In hun dromen dus rennend spoortje volgen en jachtblafje aan ;)
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
moniek&bo
Zeer actief

Het was meer als het eerste filmpje maar dan echt hard gillen en wat heviger schokken.

Ik heb wat meer filmpjes op internet bekeken en het lijkt me toch meer op een nachtmerrie. Gelukkig.
Ze had geen open weggedraaide ogen, geen trillende pootjes maar meer gelijkmatig met haar hele lijfje en geen schuimbekken ofzo.
Desalniettemin ga ik het goed in de gaten houden.

Bedankt voor het meedenken allemaal.

Bo slaapt de laatste tijd ook wel meer dan eerst maar ik denk dat dat komt doordat Max er is. Ze speelt nu natuurlijk veel meer binnen en is veel met Max bezig en dat kost energie.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

fenneke schreef:Ik begin altijd op een rustige manier te praten , dus niet wakker maken maar praten zodat het langzaam door dringt in zijn droom.

Buster kon ook erg dromen , verwerken denk ik, en ik los het op deze manier op

Ik kan wel verschil horen of hij een "leuke" droom heeft of een bange
Dat doe ik ook bij Gina als ze een minder fijne droom heeft. En dat werkt prima, ze komt dan meteen tot rust.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”