Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wormvrij ondanks 5 jaar niet ontwormen ;-)

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Re: wormvrij ondanks 5 jaar niet ontwormen ;-)

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Mijn honden doen mee met het maandelijkse ontlasting onderzoek van de faculteit diergeneeskunde utrecht. Elke maand word hun ontlasting onderzocht op wormen/eitjes. Bij 1 hond is er na 1 jaar eitjes gevonden en dat kwam omdat ze katten ontlasting had gegeten. Andere hond die al 8 jaar niet ontwormt is nooit wat gevonden.

Het is een misverstand dat je zelf kan zien of er eitjes in de ontlasting zit, deze zijn te klein om met blote oog te zien ;)
Afbeelding
*Marina*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cockers Spaniel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door *Marina* »

Pakdebal schreef:
Bonnie F schreef: Niet alleen honden hebben wormen, ook heel veel andere dieren (knaagdieren, weidedieren).
Zelfs vlooien kunnen honden met wormen besmetten.
Een beetje wei of bos wemelt van de wormeneitjes.
Gezonde honden kunnen gewoon een goede weerstand tegen wormen hebben.
Ze kunnen natuurlijk ook gewoon uitgepoept worden.

dit is helemaal onzin , honden brengen het aan elkaar over door ruiken aan poep waar die eitjes in zitten
wanneer ruikt jouw hond elke dag aan een knaagdier ?.. :LOL:
en die vlooien en wormen is ook onzin

rauw vlees daar zitten wormen in, lintworm , dus erg goed, dat KVV . :roll:
Ja hoor :roll: en iedereen die een broodje tartaar, carpaccio o.i.d. eet zit gelijk onder wormen....jij kletst uit je nek. Mijn honden eten al 7 jaar rauw en hebben 1x ontworming gehad als pup en daarna niet meer, geen worm te bekennen. als rauw wormen beteken dat zouden de wormen met hele bossen uit hun anus moeten kruipen.

Overigens krijgen mijn hondje een dezer dagen wel een wormkuur omdat we in Frankrijk op vakantie zijn geweest en er kans is op hartworm. Soms is de kwaal toch echt erger dan het middel.
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door luna2906 »

~Suzanne~ schreef:
luna2906 schreef:
Icecold81 schreef:Ik behandel ze wel preventief tegen vlooien want Kay heeft een vlooienallergie...
maar ontwormen preventief? Ja leuk je dierenarts spekken :)
En preventief ontvlooien is niet de dierenarts spekken? Dat vind ik al helemaal rommel op je hond stoppen zonder reden. Ik heb ook een hond met een vlooienallergie, maar ik gebruik pas middeltjes als er daadwerkelijk vlooien zijn. Preventief ontvlooien heeft al helemaal geen nut. Wormen kunnen er ook zijn zonder dat je iets merkt. Zie je het in de ontlasting, dan zit de hond al helemaal vol wormen. Vlooien merk je snel genoeg en als je dan ook gelijk de omgeving goed ontvlooit, valt er daarna weinig te ontvlooien aan je hond. Als ze er niet zijn, zijn ze er niet :19:

Nou, kijk, met vlooien is dat, net als met teken toch anders.
Letterlijk "ontvlooien" kun je niet. Gewoon puur taaltechnisch ;-) "Dat wat er niet is, kun je niet doden".
Maar.... je kunt wel middelen gebruiken die je hond minder aantrekkelijk maken voor vlooien, zoals je dat ook kunt voor/tegen teken. Die middelen zorgen ervoor dat je hond minder snel vlooien of teken krijgt.
Dat heeft dus wel enig nut.
Zeker als de hond een vlooienallergie heeft is het belangrijk dat je elke vlo probeert te weren; dus zorgen dat die niet op de hond komen.

Daar zit dus verschil in. Preventief ontvlooien kan dus niet (letterlijk niet) maar 'een middel gebruiken om je hond zoveel mogelijk vrij van vlooien te houden' kan wel.

Suzanne
Er werd hier gezegd dat preventief ontvlooien werkt en daar reageerde ik op :wink: ik gebruik wel supplementen om Luna minder aantrekkelijk te maken, zoals jij aangeeft. Preventief ontvlooiingsmiddel inzetten heeft geen zin. Daar doelde ik op en voor zover ik begrijp de mensen op wie ik reageerde ook.
labje
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retriever

Ongelezen bericht door labje »

Pakdebal schreef:

dit is helemaal onzin , honden brengen het aan elkaar over door ruiken aan poep waar die eitjes in zitten
*noteert*
Nick neusje thuis laten.
Ruiken mag niet, daar word je ziek van :F:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Pakdebal schreef:
Bonnie F schreef: Niet alleen honden hebben wormen, ook heel veel andere dieren (knaagdieren, weidedieren).

Zeg pak... waarom hebben die van mij ze dan niet????
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Pakdebal schreef:

De besmette vlo brengt met de beet in de hond of kat het lintwormlarfje over. http://www.dierenartsonline.nl/adviesbr ... ormen.html
Afbeelding
wolfslook
Actief

Ongelezen bericht door wolfslook »

Bonnie F schreef: soms wat vaker als ik zap heb zien sleetje rijden.
als hun anusklier zich niet ledigt bij de ontlasting kan dit ook jeuk veroorzaken en moet dan uitgedrukt worden
dit kan door een dierenarts of zelf je moet het wel onder de knie hebben hoor
zwz even je voorzorgsmaatregelen nemen anders nog extra lol en geur...
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Hier worden ze ook nooit preventief ontwormt

Toevallig hebben ze vorig jaar n kuurtje gehad toen Ziva hier net was en wormen had
Die had mooi de rest besmet .

Tot dan was het voor Kenji 4 jaar geleden dat ze als pup ontwormt was

Preventief met vlooienspul doen we ook niet.
Pas als ze het hebben ( ff afkloppen al 3 jaar niet meer )
Heb 1 kat met vlooienallergie die ook niet tegen ontvlooi spul kan

Maar die komt net als de andere 2 niet uit de kattenkennel
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pakdebal schreef:

waar haal je trouwens al die wijsheid vandaan? Zo af en toe moet je eens nieuwe boekjes kopen hoor, die van 80 jaar geleden zijn inmiddels alweer achterhaald door nieuwe inzichten en onderzoeken... :80:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Inge O schreef:
Pemba schreef: De besmette vlo brengt met de beet in de hond of kat het lintwormlarfje over. http://www.dierenartsonline.nl/adviesbr ... ormen.html
nee, dat gaat niet via een vlooienbeet maar door het opeten (tijdens het 'vlooien') van de vlo.
Dank je, geen goede online da dus :wink:
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

wolfslook schreef:
Bonnie F schreef: soms wat vaker als ik zap heb zien sleetje rijden.
als hun anusklier zich niet ledigt bij de ontlasting kan dit ook jeuk veroorzaken en moet dan uitgedrukt worden
dit kan door een dierenarts of zelf je moet het wel onder de knie hebben hoor
zwz even je voorzorgsmaatregelen nemen anders nog extra lol en geur...
Je kunt beter een lamsribbetje of iets dergelijks geven om de ontlasting harder te maken zodat de anaalklieren zichzelf legen. Als je eenmaal begint te (laten) knijpen kan je aan de gang blijven.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

luna2906 schreef:
Icecold81 schreef:Ik behandel ze wel preventief tegen vlooien want Kay heeft een vlooienallergie...
En preventief ontvlooien is niet de dierenarts spekken? Dat vind ik al helemaal rommel op je hond stoppen zonder reden. Ik heb ook een hond met een vlooienallergie, maar ik gebruik pas middeltjes als er daadwerkelijk vlooien zijn. Preventief ontvlooien heeft al helemaal geen nut. Wormen kunnen er ook zijn zonder dat je iets merkt. Zie je het in de ontlasting, dan zit de hond al helemaal vol wormen. Vlooien merk je snel genoeg en als je dan ook gelijk de omgeving goed ontvlooit, valt er daarna weinig te ontvlooien aan je hond. Als ze er niet zijn, zijn ze er niet :19:
Hoezo dierenarts spekken? Koop jij dat spul dan bij de dierenarts? Het is bij iedere dierenspeciaalzaak te koop, bij de supermarkt volgens mij ook, bij Intratuin bij de Boerenbond, je kunt het online bestellen, dus dierenarts spekken, nou niet echt.
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Ik laat ook maandelijks de ontlasting checken, maar heb wel een aantal keer, voornamelijk in de winter, een positief resultaat terug gehad. Dus ik blijf zelf mijn honden regelmatig controleren; die van mij vreten nogal eens iets van de grond. En nee, de wormen zie je niet in de ontlasting. Dan is de besmetting wel heel erg.
Bij het opeten van wormeitjes moeten de eitjes zelf al wel een aantal dagen ' gerijpt' hebben voordat je hond echt besmet kan raken. Verse eitjes passeren gewoon het maagdarmstelsel. Dus van ruiken aan andere honden krijgt je hond echt niets.
Icecold81
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door Icecold81 »

luna2906 schreef:
~Suzanne~ schreef:
luna2906 schreef:

Letterlijk "ontvlooien" kun je niet. Gewoon puur taaltechnisch ;-) "Dat wat er niet is, kun je niet doden".
Maar.... je kunt wel middelen gebruiken die je hond minder aantrekkelijk maken voor vlooien, zoals je dat ook kunt voor/tegen teken. Die middelen zorgen ervoor dat je hond minder snel vlooien of teken krijgt.
Zeker als de hond een vlooienallergie heeft is het belangrijk dat je elke vlo probeert te weren; dus zorgen dat die niet op de hond komen.

Daar zit dus verschil in. Preventief ontvlooien kan dus niet (letterlijk niet) maar 'een middel gebruiken om je hond zoveel mogelijk vrij van vlooien te houden' kan wel.

Suzanne
Er werd hier gezegd dat preventief ontvlooien werkt en daar reageerde ik op :wink: ik gebruik wel supplementen om Luna minder aantrekkelijk te maken, zoals jij aangeeft. Preventief ontvlooiingsmiddel inzetten heeft geen zin. Daar doelde ik op en voor zover ik begrijp de mensen op wie ik reageerde ook.
Nou ik bedoelde het precies zo als Suzanne t uitlegt, maar je kunt idd heel moeilijk gaan doen en heel diep ingaan op de letterlijke formulering... terwijl je eigenlijk best begrijpt wat er nou eigenlijk bedoelt wordt...

maar dit staat idd wel veel interessanter!
Afbeelding
Een hond heeft meer aan een boomstam dan aan een stamboom.
ZaZa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder

Ongelezen bericht door ZaZa »

Nou mensen, ik heb de oplossing! Dat niemand daar ooit eerder op is gekomen. We laten allemaal onze hond uit met een neus/mondkapje!!!
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Icecold81 schreef:
luna2906 schreef:
~Suzanne~ schreef:
luna2906 schreef: En preventief ontvlooien is niet de dierenarts spekken? Dat vind ik al helemaal rommel op je hond stoppen zonder reden. Ik heb ook een hond met een vlooienallergie, maar ik gebruik pas middeltjes als er daadwerkelijk vlooien zijn. Preventief ontvlooien heeft al helemaal geen nut. Wormen kunnen er ook zijn zonder dat je iets merkt. Zie je het in de ontlasting, dan zit de hond al helemaal vol wormen. Vlooien merk je snel genoeg en als je dan ook gelijk de omgeving goed ontvlooit, valt er daarna weinig te ontvlooien aan je hond. Als ze er niet zijn, zijn ze er niet :19:

Suzanne
Nou ik bedoelde het precies zo als Suzanne t uitlegt, maar je kunt idd heel moeilijk gaan doen en heel diep ingaan op de letterlijke formulering... terwijl je eigenlijk best begrijpt wat er nou eigenlijk bedoelt wordt...

maar dit staat idd wel veel interessanter!
Wat is er nu weer moeilijk doen aan het reageren op wat er gezegd wordt? Nergens heb je aangegeven dat het niet om ontvlooiingsmiddel gaat en zoals ik al zei reageerde ik met de veronderstelling dat je dat bedoelde. Als dat niet was wat je bedoelde, zijn we het dus eens. Een beetje jammer dat je dan gelijk op deze manier moet reageren. Het heeft namelijk weinig met interessant doen te maken, meer met een manier van lezen. Maar het is natuurlijk ook prima om te zeggen dat je iets bedoelde wat je niet schreef en dan net te doen of dat aan de lezer ligt :ok:
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

*Marina* schreef: Ja hoor :roll: en iedereen die een broodje tartaar, carpaccio o.i.d. eet zit gelijk onder wormen.
inderdaad , ik bestel het ook nooit in een achteraf steegje , en tartaar al jaren daarom niet meer
het
komt nog steeds voor, alleen staat dat niet in de krant . :wink:. de lintworm
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Pak, Utrecht is met een wormenonderzoek bezig en hebben daarvoor echt enorm veel vers gevoerde honden in het onderzoek opgenomen. Allemaal wormvrij of er worden 1 keer wormen ontdekt en als er dan weer opgestuurd wordt is er niks meer te vinden. Dus die kvv/het vers voeren (zoals barf/nrv/alle andere richtlijnen) zorgt niet voor meer wormen bij honden
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Inge O schreef: en toch, vorig jaar heb ik tijdens een praktijksessie 'parasietenonderzoek' de mest van vonkje onderzocht en die was wel degelijk besmet.
Hoe erg is dat dan? Moet je dan ontwormen?

Mijn Eeb is na de gebruikelijke ontwormingen als pup bijna 12 jaar geleden, nooit meer ontwormd.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

malinois schreef:Zeg pak... waarom hebben die van mij ze dan niet????
ze poepen de eitjes uit , en dan komt de volgende hond , en ja, raak !

weet je dat in oude poep meer ontwikkelde eitjes zitten dan in verse ?..

Dus je hond kan wel degelijk andere besmetten, als je zelf niets preventiefs doet
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Pakdebal schreef:
*Marina* schreef: Ja hoor :roll: en iedereen die een broodje tartaar, carpaccio o.i.d. eet zit gelijk onder wormen.
inderdaad , ik bestel het ook nooit in een achteraf steegje , en tartaar al jaren daarom niet meer
het

Oh heerlijk :cheer: Broodje tartaar met uitjes, veel peper en zout en veel mayo :cheer:

Gezegd moet gezegd. Tartaar haal ik alleen maar bij de Slager in Seinhorst hoor :engel: Niet vanwege kans op "besmetting" lintworm oid. Maar wel omdat "dit soort" vlees gewoon echt vers moet zijn :F:

Maarre ff ter info Pak. Je wist natuurlijk wel dat je een lintworm ook van vis en (niet goed gewassen) rauwe groente kan krijgen :engel:

Ontwormen is hier al paar jaar niet meer gedaan overigens. Laatste keer was volgens mij toen de kleine meid (nu bijna 6) net 2 was.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Bonnie F
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Pakdebal schreef:

Dus je hond kan wel degelijk andere besmetten, als je zelf niets preventiefs doet
Eitjes zitten in poep. Zelfs jij bent het daar mee eens (dus dat van die broodjes tartaar vol wormen is broodje aap).
En niet alleen honden hebben wormen.
De hele wereld ligt vol met dierenpoep. Die weer (vers of niet) vol zitten met eitjes.

Je verwart je eigen verwarde hersenspinsels weer eens met feiten.
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
Bonnie F
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Pakdebal schreef:
Preventief werken is "voorkomen".
Het heeft geen zin om een hond die geen wormen heeft een wormenkuur te geven, daarmee voorkom je niet dat ze overmorgen alsnog besmet worden. Het heeft geen voorkomende (preventieve) werking.
Je kunt met een wormenkuur geen besmetting voorkomen. Wel stoppen/genezen.
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
Marcel.s
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 keer spaanse podenco mix
1 keer Aussie reu
1 keer grote poedel
1 keer Jack Russel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marcel.s »

TessaThomas schreef:Pak, Utrecht is met een wormenonderzoek bezig en hebben daarvoor echt enorm veel vers gevoerde honden in het onderzoek opgenomen. Allemaal wormvrij of er worden 1 keer wormen ontdekt en als er dan weer opgestuurd wordt is er niks meer te vinden. Dus die kvv/het vers voeren (zoals barf/nrv/alle andere richtlijnen) zorgt niet voor meer wormen bij honden
Ik doe ook mee met dat onderzoek, mijn honden eten Barf/ Nrv en waren ook al jaren niet meer ontwormd.
Ze eten ook buiten van de straat, vogelpoep is lekker en konijnendrolletjes heerlijk...............
Tot nu toe (anderhalf jaar elke maand ontlasting opgestuurd) heb ik 1 x een herhalingsmonster moeten sturen en dat waren zeer waarschijnlijk eitjes die ze in de vogelmest had opgegeten en weer uitgepoept (was ook geen worm die normaal bij honden voorkomt) herhaling monster was weer schoon.
Voor het onderzoek hebben we ook een extra vragenlijst moeten invullen omdat ook Utrecht had verwacht dat rauw gevoerde honden meer wormen zouden hebben en dat blijkt dus niet zo te zijn. Ze wilde dus weten wat de honden precies aten.
Ik ben blij met het onderzoek en als dat in augustus wordt afgerond ben ik erg benieuwd naar de bevindingen.
Ikzelf zal dan wel jaarlijks of misschien vaker de ontlasting laten controleren (net als een titerbepaling ipv meteen enten)
Fonzie, Judy, Didi & Chico + 5 katten
https://www.facebook.com/MiepshusetHoliday/
Afbeelding
*Marina*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cockers Spaniel

Ongelezen bericht door *Marina* »

smoekie schreef:
Pakdebal schreef:
het

Oh heerlijk :cheer: Broodje tartaar met uitjes, veel peper en zout en veel mayo :cheer:

Gezegd moet gezegd. Tartaar haal ik alleen maar bij de Slager in Seinhorst hoor :engel: Niet vanwege kans op "besmetting" lintworm oid. Maar wel omdat "dit soort" vlees gewoon echt vers moet zijn :F:

Maarre ff ter info Pak. Je wist natuurlijk wel dat je een lintworm ook van vis en (niet goed gewassen) rauwe groente kan krijgen :engel:

Ontwormen is hier al paar jaar niet meer gedaan overigens. Laatste keer was volgens mij toen de kleine meid (nu bijna 6) net 2 was.
Tuurlijk de kans is er, maar PdB lees ff wat ik schrijf...als die kans inderdaad zo groot zou zijn dan zouden de kranten er echt wel van vol staan kijk maar wat er gebeurt als er paardenvlees als rundvlees verkocht wordt....
En lees ook even wat ThessaThomas schrijft.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pakdebal schreef:

Maar waarom hebben de mijne t dan niet? Want kvv gevoerde honden hebben wormen zeg jij....
En ik loop zeer regelmatig over hetzelfde uitlaatstukje dus komen ze hun poepjes weer tegen (als t er nog ligt)
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik heb zelf altijd zelden ontwormt. Maximaal eenmaal per jaar en helemaal niet meer toen ik ook niet meer ging enten.

Echter, sinds ik over de franse hartworm gelezen heb ontworm ik Mies toch wel regelmatig met Milbemax. Mies vreet alles, alle soorten poep maar ook slakken. En zoals ik begrepen heb kan je die hartworm niet zien totdat de hond al ziek is.
Daarnaast houdt Mies ontzettend van (kleine) kinderen en vice versa en vind ik het een prettig idee dat ze minimaal kans op wormen heeft :19:

Diem ontworm ik niet. Hij vreet minder van straat en houdt niet zo van kinderen :wink:
Afbeelding
Ariane
Erelid
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Ariane »

Pakdebal schreef:
inderdaad , ik bestel het ook nooit in een achteraf steegje ,
Wat heeft een achterafsteegje daarmee te maken?
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.

Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ow ontvlooien doe ik al eeuwen niet meer, ik denk dat dat al zeker een jaar of 10 geleden is... Xavi en Xito zijn bij mijn weten nog nooit ontvlooid.
En ze hebben dus ook geen vlooien.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”