Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welke hond past het best bij mij?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

FrenkS
Vaste gebruiker
Aantal honden: 0

Welke hond past het best bij mij?

Ongelezen bericht door FrenkS »

Beste Forumleden,

Ik ben me al enige tijd aan het verdiepen in honden.
Want ik zou begin volgend jaar graag een pup in huis nemen.
Nu heb ik me al aardig verdiept in opvoeding en karakter en ook menig ras.

Ik heb zelf de keus tot de Hollandse herder gemaakt.
En heb ik binnenkort een afspraak met een goede kennel.

Ik ben 25, alleenstaand en heb een kater van 2. Ik zit in het laatste jaar van mijn studie en werk vooral vanuit huis.
Ben slechts een dag per week 3 uur op school. Ik heb een bijbaan waar ik 8 tot 12 uur per week werk.
Ik woon in een appartement van 60 m2
Er is een prachtig park om de hoek met een honden vereniging. En ik ben zelf zeer sportief aangelegd en kom graag buiten.
En zou dit graag met een honden maatje willen delen. Ik ben dol op honden. :)
Dit zou mijn eerste hond worden. ik heb ervaring met de opvoeding van de hond van mijn ouders (schapendoes)

Daarentegen ben ik wel erg benieuwd naar wat jullie als mede honden liefhebber en kenners mee aan zouden raden.

- Rustig van aard
- zachtaardig
- aanhankelijk ( wel alleen thuis kunnen zijn)
- inschikkelijk van aard
-behoefte aan lichamelijk contact
- van nature rustig, niet al te waaks ( ivm woning)
- Kortharig of langharig
- middelgroote hond

Bij voorbaad dank!
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Re: Welke hond past het best bij mij?

Ongelezen bericht door alm@ »

Bedoel je met dat lijstje waar een hond voor jou aan moet voldoen? Herders zijn over het algemeen van nature waaks. Daar zou ik dus wel rekening mee houden. Ben overigens niet bekend met de hollandse herder.
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fizgig »

Je keus klopt op zich wel bij je lijstje, alleen het waakse, dat kun je vergeten met een herder of herderachtige. Die zijn volgens mij altijd waaks. Er zullen wel uitzonderingen zijn.

Maar de meeste dingen op je lijstje, dat waren nou ook precies mijn wensen. En ik heb dus een herplaatser in huis genomen, waar veel herder in zit, van 7 maanden oud, een teef. Die heeft een wat lagere moeilijkheidsgraad dan een volle herder, in mijn ogen. Een onherleidbare bastaard, Shelly, die je in mijn avatar ziet. En al mijn wensen werden vervuld, echt waar. Alleen dat waakse, zit erin. Dat is wel te begeleiden hoor, mits je ze genoeg activiteit biedt. Want hier is het zo, hoe vermoeider ze zijn, hoe minder ze reageren op geluiden van buiten. Maar een paar blafmomenten, hebben ze wel op een dag. Dat is dan vijf keer blaffen ofzo.

En Bruno hebben we eigenlijk ook uitgekozen met dezelfde wensen, en er zit ook wat herder in Bruno. Dat denken we tenminste, omdat ie goed gehoorzaamt, erg volgzaam is en veel gemeen heeft met Shelly. En hij doet niets liever dan apporteren, en bij de baasjes zijn. Ze liggen hier het liefst de hele dag tegen ons aan en als we iets elders in huis gaan doen, lopen ze mee.

Dus misschien zou je ook kunnen nadenken over de onherleidbare bastaard, waar herder in zit. Dat kun je zien en merken aan het gedrag. In de asiels zitten wel meer pubertjes die erg leuk zijn. Ik weet niet of je per se een pup wilt maar een puber is ook nog erg goed in vorm te kneden hoor.
alm@
moderator

Fizgig schreef:Alleen dat waakse, zit erin. Dat is wel te begeleiden hoor, mits je ze genoeg activiteit biedt. Want hier is het zo, hoe vermoeider ze zijn, hoe minder ze reageren op geluiden van buiten.
Hier niet hoor. Al zijn ze helemaal kapot, ze staan meteen op scherp bij vermeend onraad.
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Ik denk dat een Golden Retriever goed bij jou past gezien jouw wensenlijst.
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Ik ervaar de hollandse herder niet als rustige hond.
Zelf heb ik zoveel hollandse herders gezien die erg nerveus waren.
Al vind ik het prachtige honden!
Als ik jou was zou ik toch kijken naar een ander ras.
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

EstherK schreef:Ik denk dat een Golden Retriever goed bij jou past gezien jouw wensenlijst.
daar dacht ik ook gelijk aan toen ik t lijstje zag :wink:
Irta
Zeer actief
Mijn ras(sen): xHH

Ongelezen bericht door Irta »

semmyboy schreef:Ik ervaar de hollandse herder niet als rustige hond.
Niet erg rustig en wel waaks. Idd vaak ook wat nerveus. Inschikkelijk afhankelijk van hoe je dat bedoelt. HH's zijn over het algemeen niet zo slaafs als sommige andere herders.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

O ja, die blaffen bijna niet, tenminste, ik vind van niet. Retrievers. Labradors zijn ook niet zulke blafferds maar die zijn wat actiever.
willem
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Bouvier x H. Herder (Dirk)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door willem »

Irta schreef:
Niet erg rustig en wel waaks. Idd vaak ook wat nerveus. Inschikkelijk afhankelijk van hoe je dat bedoelt. HH's zijn over het algemeen niet zo slaafs als sommige andere herders.
Hier kan ik mij in vinden, ondanks dat er in die van mijn ook Bouvier bloed in zit doet ie behoorlijk H.herder aan. Alert - alert - alert, dat is wat hier de klok slaat, daar is niks mee maar het dan reageren daar op had wat minder gemogen ondanks dat ie dag en nacht buiten is. Als het begint te schemeren en donker wordt is het "zijn tijd" en gaat de waakzaamheid omhoog. As ik jouw was zou ik verder kijken, er zijn zoveel rassen of een vermenging die zeker aan jou lijstje voldoen.
Marbas
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Marbas »

willem schreef:
Irta schreef:
Hier kan ik mij in vinden, ondanks dat er in die van mijn ook Bouvier bloed in zit doet ie behoorlijk H.herder aan. Alert - alert - alert, dat is wat hier de klok slaat, daar is niks mee maar het dan reageren daar op had wat minder gemogen ondanks dat ie dag en nacht buiten is. Als het begint te schemeren en donker wordt is het "zijn tijd" en gaat de waakzaamheid omhoog. As ik jouw was zou ik verder kijken, er zijn zoveel rassen of een vermenging die zeker aan jou lijstje voldoen.
Tja, hier kan ik me dan weer totaal niet in vinden!

Mijn Hollander is heel rustig en alleen waaks als dingen anders zijn dan normaal (en dat vind ik juist heel fijn!) Ik woon in een heel gehorig huis in een drukke buurt. Thuis blaft hij echt niet als er een auto door de straat rijdt of de buren thuiskomen. Hij blaft wel als er vreemde mensen over de trap lopen of als er een auto bij bijvoorbeeld mijn moeder door de straat rijdt waar dat zelden gebeurt. Ook op het trainingsveld kan ik hem rustig even vastzetten, hij wacht dan gewoon stil tot ik terug ben. Belgische herders ervaar ik persoonlijk als veel alerter, scherper en onrustiger.
Binnen de Hollanders is er overigens wel een heel groot verschil tussen de stamboom Hollanders en kruising Hollanders......Qua uiterlijk lijken ze heel veel op elkaar maar het zijn echt andere honden! Ik heb zelf een stamboom Hollander en ik denk dat ik een kruising Hollander niet aan zou kunnen en dat die misschien ook te waaks e.d. zou zijn in mijn situatie.
Bij welke fokker heb je een afspraak?
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

alm@ schreef:
Fizgig schreef:Alleen dat waakse, zit erin. Dat is wel te begeleiden hoor, mits je ze genoeg activiteit biedt. Want hier is het zo, hoe vermoeider ze zijn, hoe minder ze reageren op geluiden van buiten.
Hier niet hoor. Al zijn ze helemaal kapot, ze staan meteen op scherp bij vermeend onraad.
misschien moet je toch je raskennis wat bijspijkeren fizgig :piew:

mijn herder(s) (amerikaans, duits, wit en x duits/belg) waakt(en) zelfs bijkomend uit een narcose en nog half van de wereld.
als je een hond wil die niet waakt kun je beter een ander ras kiezen dan een herder.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Je verdiept je er inderdaad goed in :mrgreen:

Dit is al het 4 e topic dat je opent met een soortgelijke vraag en waar je ook steeds antwoorden hebt gehad

En welk ras past , ja dat moet je zelf gaan uit zoeken
Shows aflopen , hondenscholen bezoeken kijken wat daar rond loopt en vragen stellen en in het echt zien en voelen

Dan kom je tot een overweging :wink:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Irta
Zeer actief

Marbas schreef:
willem schreef:
Irta schreef:
Tja, hier kan ik me dan weer totaal niet in vinden!

Mijn Hollander is heel rustig en alleen waaks als dingen anders zijn dan normaal (en dat vind ik juist heel fijn!) Ik woon in een heel gehorig huis in een drukke buurt. Thuis blaft hij echt niet als er een auto door de straat rijdt of de buren thuiskomen. Hij blaft wel als er vreemde mensen over de trap lopen of als er een auto bij bijvoorbeeld mijn moeder door de straat rijdt waar dat zelden gebeurt. Ook op het trainingsveld kan ik hem rustig even vastzetten, hij wacht dan gewoon stil tot ik terug ben. Belgische herders ervaar ik persoonlijk als veel alerter, scherper en onrustiger.
Binnen de Hollanders is er overigens wel een heel groot verschil tussen de stamboom Hollanders en kruising Hollanders......Qua uiterlijk lijken ze heel veel op elkaar maar het zijn echt andere honden! Ik heb zelf een stamboom Hollander en ik denk dat ik een kruising Hollander niet aan zou kunnen en dat die misschien ook te waaks e.d. zou zijn in mijn situatie.
Bij welke fokker heb je een afspraak?
Voor de duidelijkheid, ik had het niet over kruising Hollandse herders :wink:
Ik bedoel er ook helemaal niet mee dat het vreselijk moeilijke honden zijn, maar de punten die ik noem zijn wel dingen om rekening mee te houden.
Edit: je geeft zelf al aan dat je hond waaks is. Verder train je ook met je hond zeg je, en dat doe je lijkt mij niet omdat je hond van nature zo rustig is. Een HH wil wat doen, en als aan die behoefte voldaan is, ja dan kunnen ze natuurlijk ook rustig zijn. Maar een van nature rustige hond is het dus niet.
Marbas
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Marbas »

Irta schreef:
Voor de duidelijkheid, ik had het niet over kruising Hollandse herders :wink:
Ik bedoel er ook helemaal niet mee dat het vreselijk moeilijke honden zijn, maar de punten die ik noem zijn wel dingen om rekening mee te houden.
Edit: je geeft zelf al aan dat je hond waaks is. Verder train je ook met je hond zeg je, en dat doe je lijkt mij niet omdat je hond van nature zo rustig is. Een HH wil wat doen, en als aan die behoefte voldaan is, ja dan kunnen ze natuurlijk ook rustig zijn. Maar een van nature rustige hond is het dus niet.
Sorry, ik citeerde jou ook maar reageerde meer op Willem zijn opmerking;

Alert - alert - alert, dat is wat hier de klok slaat, daar is niks mee maar het dan reageren daar op had wat minder gemogen ondanks dat ie dag en nacht buiten is. Als het begint te schemeren en donker wordt is het "zijn tijd" en gaat de waakzaamheid omhoog. As ik jouw was zou ik verder kijken, er zijn zoveel rassen of een vermenging die zeker aan jou lijstje voldoen.

Daar ben ik het dus niet mee eens.

Ben het uiteraard wel met jou eens dat je met een HH wel wat moet gaan doen om hem tevreden te stellen en rustig te houden.
Afbeelding
kaatje888
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boomer & Maltezer.

Ongelezen bericht door kaatje888 »

Ik denk idd zoals anderen al zeggen dat een golden retriever (of labrador) beter bij jou zou passen.
Herders zijn sws wel waaks en ze moeten gwn veel te doen hebben.
Ik weet niet of jij hier in kan voorzien?
Verder moet je zelf weten wat het beste bij jou past.
Ik weet niet of je al naar meerdere rassen hebt gekeken?
En dan niet naar de herders.
In liefdevolle herinnering
Binky 12-08-2000?, ?-?-2010 en Tycho 20-05-2006, 02-04-2014
Romy_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer

Ongelezen bericht door Romy_ »

ik had een mechelxbouvier kruising. Maar die hoorde of ik het was of een vreemde in de flat. Als onze buurvrouw boven kwam of wij blafte ze niet, als wij het waren stond ze al kwispelend voor de deur omdat ze de manier van lopen/sleutels of iets herkennen ?

Maar als een vreemde voor de deur stond (colportage of iets) dan blafte ze wel.

Dus in het begin zijn ze denk ik wel waaks maar als je ze een tijdje in de flat hebt lijkt het mij geen probleem. Dan is het allemaal niet meer zo spannend:P
Irta
Zeer actief

Marbas schreef: Sorry, ik citeerde jou ook maar reageerde meer op Willem zijn opmerking;

Alert - alert - alert, dat is wat hier de klok slaat, daar is niks mee maar het dan reageren daar op had wat minder gemogen ondanks dat ie dag en nacht buiten is. Als het begint te schemeren en donker wordt is het "zijn tijd" en gaat de waakzaamheid omhoog. As ik jouw was zou ik verder kijken, er zijn zoveel rassen of een vermenging die zeker aan jou lijstje voldoen.

Daar ben ik het dus niet mee eens.

Ben het uiteraard wel met jou eens dat je met een HH wel wat moet gaan doen om hem tevreden te stellen en rustig te houden.
duidelijk :ok:

@ts; in je andere topics schreef je herhaaldelijk dat je graag een hond wilt die niet jaagt. Zie het er in dit topic niet bij staan, maar hh's doen dat vaak wel. Dat betekent overigens niet dat je ze niet kunt leren dat ze jouw kat/katten in het algemeen met rust moeten laten, maar dat vereist dan wel de nodige inspanning.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

renee-uk schreef:
alm@ schreef:

mijn herder(s) (amerikaans, duits, wit en x duits/belg) waakt(en) zelfs bijkomend uit een narcose en nog half van de wereld.
als je een hond wil die niet waakt kun je beter een ander ras kiezen dan een herder.
Maar in principe kan je het wel begeleiden toch? Niet bij elke hond, maar ook niet elke hond (herder) is even waaks. Tessa is weer totaal niet waaks en Tay is geneigd om naar elke voorbijganger te blaffen. Dat is nu al ingedimd naar alleen mensen die naar de voordeur lopen of aan de poort zitten. Nu zijn het wel weer Duitsers en geen HH en Tessa is stamboomloos dus weet niet of er iets anders in zit.
alm@
moderator

TessaThomas schreef:
renee-uk schreef:
alm@ schreef:

Maar in principe kan je het wel begeleiden toch? Niet bij elke hond, maar ook niet elke hond (herder) is even waaks. Tessa is weer totaal niet waaks en Tay is geneigd om naar elke voorbijganger te blaffen. Dat is nu al ingedimd naar alleen mensen die naar de voordeur lopen of aan de poort zitten. Nu zijn het wel weer Duitsers en geen HH en Tessa is stamboomloos dus weet niet of er iets anders in zit.
Ik denk dat Renee bedoelt dat Fizgig beweert hoe vermoeider je herder hoe minder ze reageren op geluiden van buiten. En dát kan je dus niet algemeen stellen bij een herder, sterker nog over het algemeen is dat niet waar. Natuurlijk kan je e.e.a. begeleiden en wat indimmen maar wat erin zit, zit erin. En er zullen gerust uitzonderingen zijn.
Afbeelding
Asta

Ongelezen bericht door Asta »

Nou heb ik Jade een weekje gehad, en hoe moe ze was, alert bleef ze hoor. Dat wist ik ook niet dat herders zo waren, wat heb ik dan een sloompie van een labrador :LOL:
Leuke werklijn labrador zou ook goed kunnen passen denk ik.
alm@
moderator

Ik vind labradors weer vermoeiend met dat eeuwige blije gekwispel voor je snuffert :mrgreen:
Afbeelding
Asta

Valt reuze mee hoor, mijne bivakkeert vooral op de bank/bed, maar mijn lab is werklijn en niet typisch stuiteballerig showlijn. Zo hoor ik op renbaandagen mijn hond haat labradors en die haten asta helemaal niet :wink:
Maar goed dat vind ik het leuke van logees, je leert honden een beetje kennen. Dat vind ik ook het leuke van het forum, en de honden in het echie zien, kies je minder snel een ras wat je niet past.
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Ik zeg poedel!
Afbeelding
alm@
moderator

Asta schreef:Valt reuze mee hoor, mijne bivakkeert vooral op de bank/bed, maar mijn lab is werklijn en niet typisch stuiteballerig showlijn. Zo hoor ik op renbaandagen mijn hond haat labradors en die haten asta helemaal niet :wink:
Maar goed dat vind ik het leuke van logees, je leert honden een beetje kennen. Dat vind ik ook het leuke van het forum, en de honden in het echie zien, kies je minder snel een ras wat je niet past.
Met dat laatste heb je absoluut gelijk. En ik vind labradors erg leuke honden, alleen niet voor mij :wink: maar dat zal jij met herders hebben :mrgreen:
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Miezemuis schreef:Ik zeg poedel!
Echt niet dat is alleen als je heel wanhopig bent
Afbeelding
Asta

alm@ schreef:
Asta schreef:Valt reuze mee hoor, mijne bivakkeert vooral op de bank/bed, maar mijn lab is werklijn en niet typisch stuiteballerig showlijn. Zo hoor ik op renbaandagen mijn hond haat labradors en die haten asta helemaal niet :wink:
Met dat laatste heb je absoluut gelijk. En ik vind labradors erg leuke honden, alleen niet voor mij :wink: maar dat zal jij met herders hebben :mrgreen:
Dat klopt, ik vind het een beetje te, en toch kreeg ik het als ras wel aangeraden in mijn topic over een tweede hond. Maar ik ga voor een wetter. Iets leuks doen met de baas maar het hoeft niet allemaal zo fanatiek en intens :wink: het lijkt me best leuk, maar dit weekend strompel ik en dan vind ik het bijzonder sneu voor een hond die zo intens is. Dus het past gewoon niet. Asta doe ik zaterdagochtend treibbal mee, dan nog een wandeling met een ridgeback, dan nog ff zwemmen. Ff de stad in en zzzzzzz.
Maar ik ben ook heel blij dat ik een sloompie labrador heb hoor, op labradorwandelingen :schrik: ik vind het een beetje te allemaal.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Asta schreef:
alm@ schreef:
Dat klopt, ik vind het een beetje te, en toch kreeg ik het als ras wel aangeraden in mijn topic over een tweede hond. Maar ik ga voor een wetter. Iets leuks doen met de baas maar het hoeft niet allemaal zo fanatiek en intens :wink: het lijkt me best leuk, maar dit weekend strompel ik en dan vind ik het bijzonder sneu voor een hond die zo intens is. Dus het past gewoon niet. Asta doe ik zaterdagochtend treibbal mee, dan nog een wandeling met een ridgeback, dan nog ff zwemmen. Ff de stad in en zzzzzzz.
Maar ik ben ook heel blij dat ik een sloompie labrador heb hoor, op labradorwandelingen :schrik: ik vind het een beetje te allemaal.
Hoe kom je daar nou bij? :engel: Ik merk zelfs al het verschil tussen Tessa en Tay. Nu vind ik het geweldig hoor, maar het is wel veel werk.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

een puli past misschien ook wel. tenminste die komen op mij ook zachtaardig over.
of gewoon een leuke asiel hond, die een beetje leuk karakter heeft.

een collie past misschien ook? of een grote schnauzer of zo ?

een herder (waak en verdedigings herder, geen veedrijver), daar moet je wel een mens voor zijn, ik vind ze hele leuke kanten hebben (baas/mens gericht) maar vaak ook wat neurotisch en snel waaks. zal absoluut ook wel met de opvoeding te maken hebben, maar het is toch heel anders dan b.v een bulldog-achtige. ook zal je dat soort herders vaak wat moeten begeleiden bij hondenparken. omdat ze niet altijd zin hebben in andere honden. tenminste dat is mijn ervaring. maar goed, dat kan je ook zeggen over vele bulldog-achtige honden. alhoewel ik die vaak tegenkom a;ls best wel hond sociale honden. het is ook maar net welke ervaring je ermee hebt.
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

De hollandse herder die ik het beste gekend heb, was er 1 met stamboom.
Het was een lieve hond, een schatje.
Maar die kon absoluut niet stilzitten. Helaas begreep de baas de hond niet, waardoor ook de hond drukker werd en pieperig werd.
De hond had veel bevestiging nodig.
De hond vind het absoluut leuk om te werken voor de baas, dat merkte ik wel.
Maar het zijn inderdaad niet van die slaafse honden. Dat zie je wel meer bij mechelse herders.
Hoewel ik hollandse herders echt prachtige exemplaren vind, zou ik de hond meer adviezeren naar mensen die meer ervaring heeft met herders.

Ik zou inderdaad ook eerder een labrador of golden retriever adviezeren.
Die zijn over het algemeen veel rustiger, en zijn echte maatjes voor je!
En die vinden het altijd leuk om wat met je te doen.
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”