Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Spijt van castreren??

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Spijt van castreren??

Ongelezen bericht door Peter27 »

Toen we 5 jaar geleden Bumper als herplaatser kregen hebben we haar snel laten castreren. Heel eerlijk gezegd zonder er over na te denken. Het was praktisch en volgens de da ook gezonder omdat het risico op tumoren kleiner is.

Kort na de operatie werd Bumper een beetje continent. Geen ramp want daar zijn medicijnen voor maar wel sneu voor haar.

Nu 5 jaar later is Bumper de mooiste en leukste labrador die ik ken. We krijgen erg vaak complimenten met hoe prachtig ze is gebouwd. Ook van "kenners". Verder is ze gezond en heeft ze een goed stamboom.

Als ik alles van tevoren had geweten had ik haar graag een nestje laten krijgen. Maar helaas...

Volgende keer denk ik dus 2x na voor ik mijn hond laat helpen. Hebben meer mensen deze ervaring?

Verstuurd van mijn LG-P970 met Tapatalk
blablabla :)
kipo
Zeer actief

Re: Spijt van castreren??

Ongelezen bericht door kipo »

Ik zou ook eens zoeken in het 'fokken'gedeelte van het forum, genoeg ellende om van fokken af te zien. Het gaat nl niet altijd goed. Los daarvan, hoe goed ben je in het loslaten van je puppenkinders? Je kunt ze niet allemaal zelf houden.
Peter27
Zeer actief

Weet ik niet. Ik vind het nu vooral jammer dat ik de keuze niet meer heb. Ben overigens geen voorstander van ras vermeerdering. Dus ik zou wel erg mijn best doen voor het best case scenario.

Peter27
Zeer actief

Snap jullie punt hoor.. ik zie ook echt wel nadelen ik weet ook niet of ik het echt zou doen. Waarschijnlijk niet.

rose
Zeer actief

Ongelezen bericht door rose »

Ja, ik heb er echt veel spijt van maar om andere redenen dan jij :wink:
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Nee, ik heb er geen spijt van. Maar ik heb mijn teef ook zeer weloverwogen laten castreren. Ze had vanaf het begin af aan heel veel last van hormonen, en dat werd alleen maar erger. Zat ik met een hond die het halve jaar zichzelf niet was. Superopgefokt of kneiterdepressief.
De schommelingen zijn nu véél minder, en ondanks dat ze inderdaad nog iets pittiger is geworden, vind ik het veel beter te hanteren. Ook lijkt ze meer rust te hebben gekregen in haar koppie.

Ik twijfelde vooraf héél erg of ik het wel moest laten doen, maar het is voor haar de beste beslissing die ik ooit heb genomen. Zo kan het dus ook gaan ;)

Ze lijkt wel iets meer klitten te krijgen, en haar vacht is een tikje minder mooi geworden. Omdat het nog geen jaar geleden is moet ik nog even afwachten hoe dat uit gaat pakken. Maar zelfs als ze een echte rampvacht krijg (wat ik niet verwacht) heeft het nog steeds meer voordelen dan nadelen. In háár specifieke geval. Mijn vorige teef is altijd intact gebleven, maar die had ook niet zo'n last van haar hormonen.

Gewoon van hond tot hond bekijken wat het beste is.
Want er zitten nadelen aan castratie, maar ook zeker voordelen. Wat het zwaarst weegt is nooit algemeen te stellen.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Wees maar blij dat het een lab is.

Ik ken meerdere mensen met halflangharen die ook op advies hebben laten castreren en die honden hebben rampenvachten gekregen. Dat had ik kunnen voorspellen, maar ja.
Die zitten nu elke drie maanden bij de trimmer als die hond er nog een beetje christelijk uit moet blijven zien.

Er zijn ook honden (maar dat weet je al) die incontinent worden en overgewicht komt héél vaak voor.

Er zijn voordelen maar zeker ook heel wat nadelen, dus niet zomaar standaard het mes erin is altijd verstandiger.
Daar hamer ik ook enorm op bij mijn pupkopers, maar helaas snijden dierenartsen vaak erg graag.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

Peter27 schreef:Als ik alles van tevoren had geweten had ik haar graag een nestje laten krijgen. Maar helaas...
Volgende keer denk ik dus 2x na voor ik mijn hond laat helpen. Hebben meer mensen deze ervaring?

duur zo'n LG .. :wink:

maar bedenk wel de reden waarom ( !!! ) jullie haar lieten castreren , misschien omdat loopsheid erg onhandig is , het ongemak , enz

nu zie je alleen de roze wolk
Laatst gewijzigd door Pakdebal op 24 okt 2013 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Marjoleine schreef:Ik ken meerdere mensen met halflangharen die ook op advies hebben laten castreren en die honden hebben rampenvachten gekregen.
Enig idee hoe dat bij Skadi uiteindelijk gaat uitpakken?
Trimmers zeiden me dat het bij stok langharen wel mee zou vallen?
Die zitten nu elke drie maanden bij de trimmer als die hond er nog een beetje christelijk uit moet blijven zien.
Gelukkig hoeft ze er niet christelijk uit te zien. Paganistisch vind ik meer dan prima :Q:
And few will ever climb
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

dat zomaar castreren vind ik ook wat, is ook de reden dat ik nog altijd een beetje huiverig ben om er een hond bij te nemen, teef zou toch gecastreerd moeten worden of zijn - want ik heb een reu met ballen en geen mogelijkheid tot scheiden . Reu zou wel kunnen maar dan moet ik aan een pup, en daar twijfel ik over.
In principe zie ik niet zoveel in t zomaar sex loos maken van honden, ook al doen dierenartsen t nog zo graag :Q:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Marjoleine schreef:Wees maar blij dat het een lab is.

Ik ken meerdere mensen met halflangharen die ook op advies hebben laten castreren en die honden hebben rampenvachten gekregen. Dat had ik kunnen voorspellen, maar ja.

Er zijn ook honden (maar dat weet je al) die incontinent worden en overgewicht komt héél vaak voor.

Er zijn voordelen maar zeker ook heel wat nadelen, dus niet zomaar standaard het mes erin is altijd verstandiger.
Daar hamer ik ook enorm op bij mijn pupkopers, maar helaas snijden dierenartsen vaak erg graag.
En probeer daar maar eens tegenin te lullen , een DA heeft bij de meeste toch gelijk en anders zijn ze retebang voor het kankerverhaaltje wat de meeste DA's afspelen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

bouvierpoedel schreef: En probeer daar maar eens tegenin te lullen , een DA heeft bij de meeste toch gelijk en anders zijn ze retebang voor het kankerverhaaltje wat de meeste DA's afspelen.
een leuke bordercollie is wel eerder dood gegaan door baarmoederhalskanker , wat ze ook kunnen krijgen , mits gecastreerd

als je dat van tevoren zou weten, zou je haar dan toch niet laten castreren ?

die man was ook zo van " er komt geen mes " , maar nu heeft hij spijt , zijn teefje is jong 5 of 6 jaar gestorven .
Ήυs
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ήυs »

Misschien vindt ze dan haar eigen menstruatie ook erg onhandig, en heeft ze ook alles laten verwijderen.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Pakdebal schreef:
bouvierpoedel schreef: En probeer daar maar eens tegenin te lullen , een DA heeft bij de meeste toch gelijk en anders zijn ze retebang voor het kankerverhaaltje wat de meeste DA's afspelen.
een leuke bordercollie is wel eerder dood gegaan door baarmoederhalskanker , wat ze ook kunnen krijgen , mits gecastreerd

die man was ook zo van " er komt geen mes " , maar nu heeft hij spijt , zijn teefje is jong 5 of 6 jaar gestorven .
Er zijn ook zat border collies die vanwege andere ziekten of kanker op een andere plek in het lichaam op 5/6 jarige leeftijd (of nog jonger :( ) overlijden. Voor mij zou de kans op baarmoederhalskanker dus geen reden zijn om m'n border collie 'preventief' te castreren. Bij zowel Bayko als Cyntha kwam ik er uiteindelijk niet meer onderuit vanwege respectievelijk teelbalkanker op zevenjarige leeftijd en een baarmoederontsteking op tienjarige leeftijd, maar als ze gezond waren gebleven had ik niet voor opereren gekozen.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Pakdebal schreef:

das een koe in de kont kijken.
Je laat toch ook niet bij jezelf allemaal je ballen en baarmoeder/eirstokken weghalen omdat je misschien ooit kanker kan krijgen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik heb nu 1 jonge teef en die wordt ook gecastreerd als ze eindelijk eens loops gaat worden ;)
Luca is als reu zijnde gecastreerd. Niet mijn voorkeur maar spijt, zeker niet. Hij is in de omgang veel makkelijker geworden en die vieze puspiemelplekken zijn mijn huis uit :cheer:
Dumas mag gewoon volle reu blijven. Daarom gaat de boel er bij Csiva ook uit ;)
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Tara schreef:
Pakdebal schreef: een leuke bordercollie is wel eerder dood gegaan door baarmoederhalskanker , wat ze ook kunnen krijgen , mits gecastreerd

Tja, jouw hond ging ook met 9 dood aan kanker.
Pech komt altijd uit onverwachte hoek, en als je preventief alles wilt laten verwijderen wat je in de toekomst dwars zou kunnen zitten kun je beter een Buxus nemen. Of een Bonsai.
Mijn buxus is dood omdat honden er constant tegenaan liepen te zeiken :jank: :jank:

Ik ben niet zo van het castreren omdat de da het zegt. Tot nu toe zijn alle honden dan ook intact gebleven, maar dat waren wel allemaal reuen. Als er hier een teefje bijkomt weet ik het nog niet, grote kans dat het een herplaatser/buitenlandertje wordt, die zijn vaak wel gecastreerd. Dat zal dan mijn eerste ervaring worden met een gecastreerde hond. Misschien wil ik daarna wel niet meer anders :LOL:
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Ik castreer mijn hond niet.
Daar heb ik mijn eigen reden voor. Ik heb geen zin in verdere discussie daarover. Als je de echte reden wilt weten stuur je maar een prive berichtje! ;)
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Nuttige toevoeging aan dit topic, ook.
And few will ever climb
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Bo is gecastreerd om medische redenen. Voordeel is dat Lay nu niet meer hoeft.
Bij Bo had ik het ook liever niet gedaan, maar goed liever gecastreerd dan dood
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik ben nog steeds als een engeltje zo blij dat ze allebei geholpen zijn. bij sam heb ik alleen spijt dat ik het niet veel eerder heb laten doen.
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Jaymz heb ik laten castreren om medische redenen. Lobbes is nooit gecastreerd en Gina is in het asiel gecastreerd / gesteriliseerd.

Zelf zou ik een hond alleen om medische redenen laten castreren / steriliseren, ik ben geen voorstander van het snijden in een gezonde hond. Gina is incontinent door haar castratie en heeft een rampenvacht. Jaymz had nog steeds last van een puspiemel op zijn tijd, ook na zijn castratie.
Het karakter van Gina is al vrij onverdraagzaam naar andere honden en het zou mij niets verbazen als haar castratie / sterilisatie destijds dat heeft verergerd.

Spijt van de castratie van Jaymz heb ik niet, het was dat of dood door een vorm van kanker die hormoongestuurd was. Bij Gina had ik geen keus, al moet ik bekennen dat ik de loopsheid niet mis. :mrgreen:
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Ik heb alleen uit medische gronden gecastreerd, één leonbergerreu en twee newfoundlanderteven, en de gevolgen daarvan zijn zodanig dat ik NOOIT zo maar een hond laat castreren. Beroerde vachten en overgewicht. Het enige positieve was een tijdelijk speelsere reu dan ervoor.

Mocht ik om reden van ongewenste voortplanting moeten castreren omdat ik reuen en teven in huis heb, dan gaan de heren onder het mes gewoon omdat dat een simpelere ingreep is. Kankerverhalen van de DA doe ik niks mee omdat nooit echt bewezen is dat dat de reden is en veel mamatumoren niet kwaadaardig zijn en het vaak genetisch toch is vachtgelegd of een hond er aanleg voor is. Tevens heb ik genoeg honden op de OK gezien die mamatumoren hadden en wel al gesteriliseerd waren ! Baarmoederontstekingen blijven uiteraard een risico bij een intacte teef maar als antibiotica niet volstaat kan de boel er altijd nog uit !! Ik moet het misschien afkloppen maar van alle teven die ik door de jaren heb gehad is er nog nooit eentje om die reden op de operatietafel beland gelukkig .
Sandra
Afbeelding
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Pia hebben we op advies van de DA en de stichting waar ze vandaan komt laten steriliseren direct na de eerste loopsheid. Achteraf gezien was dat misschien niet de beste keus: ze lijkt er wat feller door geworden en we hebben best lang 'gestreden' tegen haar ontzettende aanleg om aan te komen (gelukkig is ze nu op gewicht). Alfy is vorige week gecastreerd nadat bleek dat hij zonder al die hormonen buiten meer zichzelf kon zijn zonder constant overal op te moeten reageren (lang leve de chemische castratie). Hij is er relaxter door geworden dus bij hem (tot nu toe) nog geen seconde spijt.

Oryn blijft zo lang mogelijk intact, dit ook i.v.m. de mogelijkheid om met hem te fokken. Maar mocht hij, net als Alfy, ontzettend veel last krijgen van zijn hormonen dan houd ik de mogelijkheid tot castratie wel open.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

gewoon 2 intacte teven, hebben beide weinig tot geen last van loops zijn dus ik laat ze lekker zo. Ik laat ze alleen om een medische reden helpen of als ze echt last krijgen van de hormoonschommelingen.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

Zen is om medische redenen gecastreerd, Falera al in Spanje en Lilo na een flinke bmo...
Beanie heb ik nooit laten helpen al was dat wel een eis van de stichting, nu ze herplaatst is en daar loops geworden willen ze haar toch laten helpen....

Danne twijfel ik over, die is de laatste paar loopsheden erg schijndrachtig geweest
Ayronna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Ayronna »

Hier besloten om eerst af te wachten of training en ouder worden effect hebben. Onze hond is nu anderhalf en zeer gefocussed op teven en hun geurtjes en ook snel afgeleid daar door. Maar het is niet zo extreem dat we denken dat castratie echt effect heeft. We hebben wel nagedacht over chemische castratie, om te kijken wat het effect is, maar uiteindelijk besloten om dat ook niet te doen. Eerst maar af wachten hoe het is als de hond een jaar of 3 is, dus als we nog 1,5 jaar verder zijn.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Nee, hier geen spijt van het castreren van mijn teven. Maar ik heb dit dan ook bewust gedaan en niet omdat de DA dat zei. Fokken met honden laat ik liever aan anderen over. Dat is niet iets dat je zo maar doet. En ja, mijn nieuwe teef wordt ook zo snel mogelijk gecastreerd na haar eerste loopsheid.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Neeltje schreef:Nee, hier geen spijt van het castreren van mijn teven. Maar ik heb dit dan ook bewust gedaan en niet omdat de DA dat zei. Fokken met honden laat ik liever aan anderen over. Dat is niet iets dat je zo maar doet. En ja, mijn nieuwe teef wordt ook zo snel mogelijk gecastreerd na haar eerste loopsheid.
het is toch niet OF castreren, OF fokken?
Lin-C
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Russische Toy Terriër

Ongelezen bericht door Lin-C »

semmyboy schreef:Ik castreer mijn hond niet.
Daar heb ik mijn eigen reden voor. Ik heb geen zin in verdere discussie daarover. Als je de echte reden wilt weten stuur je maar een prive berichtje! ;)
Moeten we nu allemaal smeken of je het PLIIIIESSSS wilt zeggen? :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”