Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Single man van 25 aan de pup?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Single man van 25 aan de pup?

Ongelezen bericht door AnneBP »

FrenkS schreef:
De moeder is nu 2.5 jaar. De vader is 3.5 en komt uit een ander huiselijk gezin.

De foto van de oudere herder is een jong uit een eerder nest van dezelfde ouders.
Lijkt me zeker verstandig om te wachten ;)

Vond het bovenstaande ook niet heel handig, aangezien de oudere herder al volwassen lijkt heeft moeders vrij jong haar eerste nestje gehad? Dan zou ze op 1,5 jaar haar eerste nestje gehad hebben, dit jaar weer een en zo door tot het 6e jaar?

Veel plezier met de puppy-jacht, wat knap dat je besluit te wachten nadat je al die pluizebolletjes hebt gezien :ok:
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Heel verstandig dat je wacht.
Zeker gezien dat je de pups bezocht hebt en eigenlijk al een beetje verkocht was zie dat maar te weerstaan.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Niet om je topic te verpesten, maar heb je ook over een herplaatser nagedacht? Je klinkt zo enthousiast, maar wat laeken zegt is ook waar: een pup in je eentje is superdruk. Wellicht is dat met een herplaatser iets makkelijker. In ieder geval veel succes met je zoektocht, er zouden meer mensen zo bewust met de aanschaf van een hond bezig moeten zijn :ok:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Bijna alles waar laeken schrijft, komt mij niet bekend voor. Mijn hond van 10 maanden kan prima alleen zijn, ook snachts. Misschien zijn herders daarin wat lastiger maar als dit voor ts een big issue is, kan hij een ander ras kezen.
Ik vind het vooral alleen maar leuk om een hond te hebben. Ze is geen handenbinder maar juist een maatje waar ik heel veel mee doe waar we beide van genieten. Ik vind het ook te ver gaan ook er bij voorbaat al vanuit te gaan dat oud& nieuw niets wordt. Stabijs staan ook bekend om nervositeit en gevoeligheid voor harde geluiden maar die van mij is nergens bang voor. Bij voorbaat uit gaan dat je herder hd heeft, gaat me ook te ver. De kans dat ikzelf kanker krijg, ooit in mijn leven, zit er ook dik in, maar hier richt ik mijn leven toch ook niet op in?!
Voor mij zou een herder nu "te veel hond" zijn, maar de witte herders die ik ken zijn allemaal heel sociaal en geschikt om overal mee naar toe te nemen.

Lang wandelen kan in het begin nog niet maar in die tijd vond ik niets leukers om met een boek in het gras te gaan liggen met een pup om je heen die blaadjes aan het vangen is. Niet zo sportief maar toch lekker buiten zijn.
Als ts nu een pup zou nemen, kan hij toch in het voorjaar lekker de hort op met de nieuwe hond.

Je kunt overal beren op de weg zien en 100 argumenten bedenken om het niet te doen, maar als enthousiaste jonge hondenbezitter is overal een flexibel antwoord op en zie je een aanpassing in je leven niet als een opgave.
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Mooi gezegd :)
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Tja, ik zou dus wel rekening houden met de beren op de weg. Want juist die zorgen ervoor dat uiteindelijk heel erg veel honden, zeker die van jonge alleenstaande mannen, het veld moeten ruimen uiteindelijk.
Ik vind het ook niet helemaal de juiste keuze om een grote herder te nemen op een appartement. Denk niet dat heel veel echt goede fokkers hun honden afgeven aan een alleenstaande in een appartement als het om witte herders of Hollandse herders gaat. Die honden zijn veeleisend, slim en hebben ruimte nodig.

Ik snap dat ik heel negatief klink. Ik snap ook dat het best heel goed kan gaan. Ik heb zelf immers ook een herder gehad in een appartement en dat ging best redelijk. Toen ik echter naar een huis met tuin verhuist was bleek deze hond liefst de halve dag buiten te liggen. Dat vond ik wel sneu achteraf. En ook mijn hond kon prima alleen zijn. Echter zeker niet met oud en nieuw. En de halve nacht vond ze ook minder. Sommige honden zijn makkelijk. Sommige honden zijn echter moeilijk. Uit gaan van ideale situaties gaat problemen geven.

Geen van mijn herders was als jonge hond goed in alleen zijn. Ik heb er 3 gehad en geen van die honden was erg makkelijk. Ook Eva die als pup gekomen was leerde zeer moeilijk alleen zijn. Ze heeft maanden gejankt als ik alleen al 5 minuten weg moest. Nu kan ze het wel, duurde ongeveer 2 jaar eer dat een beetje goed ging. Daar zal je echt rekening mee moeten houden dat dat kan gebeuren want dat kan dus gewoon gebeuren.
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Het klinkt niet negatief hoor, ik vind ook dat je de beren moet zien. Ik heb zelf een jaar lang elke dag getwijfeld en over beren nagedacht. Maar weet uit ervaring dat het soms ook heel fijn is als iemand eens zegt: het is ook gewoon heel erg leuk en het kan ontzettend meevallen.

Natuurlijk kan het tegenvallen. Mijn hondje kon bijvoorbeeld ook heel erg moeilijk alleen zijn. En hij was druk! Echt hyper, de halve dag. Nu na een jaar gaat het gelukkig beter, maar het is best moeilijk geweest. Alsnog ben ik dolgelukkig dat ik het gewoon gedaan heb.
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door -Lilo- »

O maar met mijn herplaatser was het ook best lastig hoor, maar ik kon bijvoorbeeld wel gelijk einden wandelen met haar, ze sloopte niet en ze was zindelijk. Vond ik erg fijn ;-) Ik vroeg het me gewoon af, of ts erover nagedacht heeft.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik zou het niet zozeer zien als beren op de weg, maar als zaken om rekening mee te houden en je op voor te bereiden, want dan zijn er heus wel oplossingen te bedenken. Daarom denk ik ook dat bijvoorbeeld betrouwbare oppasadresjes belangrijk zijn als je alleen woont. Mocht het lang duren voordat je pup een paar uurtjes alleen thuis kan blijven, dan heb je daar in ieder geval vast een goede oplossing voor. Fijn natuurlijk als het meevalt, maar daar zou ik niet vooraf al van uitgaan.

Ik had zelf een stuk of vier oppasadresjes hier in de buurt, maar had met Mila het geluk dat zij geen moeite had met alleen zijn. Maar als je dan onverwachts een begrafenis hebt en zeker 6 uur van huis bent, is het toch wel heel handig dat je pup ergens terecht kan. Ik zou zeker niet onderschatten wat voor handenbindertje een pup kan zijn. En kijk ook wat verder vooruit: hoe denk je dat je leven er over drie of zes jaar uitziet, en kun je een veeleisende hond als een Hollander of witte herder dan nog steeds bieden wat hij nodig heeft?

Ik heb het niet als heel lastig ervaren om in mijn eentje een pup op te voeden. Achteraf gezien komt dat zeker ook omdat ik het van tevoren niet heb onderschat en praktische dingen al goed had geregeld. Ik ben bijvoorbeeld ook een paar maanden wat minder gaan werken. Ook al werk ik vanuit huis, je bent toch best intensief met een pup bezig tussendoor, dus volle werkdagen kon ik niet maken. En dan had ik nog de mazzel dat mijn pup vanaf dag 2 al 7 uur doorsliep 's nachts en op een leeftijd van 10 weken zo goed als zindelijk was... maar zo gaat het natuurlijk niet altijd.
FrenkS
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door FrenkS »

laeken schreef:Tja, ik zou dus wel rekening houden met de beren op de weg. Want juist die zorgen ervoor dat uiteindelijk heel erg veel honden, zeker die van jonge alleenstaande mannen, het veld moeten ruimen uiteindelijk.
Ik vind het ook niet helemaal de juiste keuze om een grote herder te nemen op een appartement. Denk niet dat heel veel echt goede fokkers hun honden afgeven aan een alleenstaande in een appartement als het om witte herders of Hollandse herders gaat. Die honden zijn veeleisend, slim en hebben ruimte nodig.

Ik snap dat ik heel negatief klink. Ik snap ook dat het best heel goed kan gaan. Ik heb zelf immers ook een herder gehad in een appartement en dat ging best redelijk. Toen ik echter naar een huis met tuin verhuist was bleek deze hond liefst de halve dag buiten te liggen. Dat vond ik wel sneu achteraf. En ook mijn hond kon prima alleen zijn. Echter zeker niet met oud en nieuw. En de halve nacht vond ze ook minder. Sommige honden zijn makkelijk. Sommige honden zijn echter moeilijk. Uit gaan van ideale situaties gaat problemen geven.

Geen van mijn herders was als jonge hond goed in alleen zijn. Ik heb er 3 gehad en geen van die honden was erg makkelijk. Ook Eva die als pup gekomen was leerde zeer moeilijk alleen zijn. Ze heeft maanden gejankt als ik alleen al 5 minuten weg moest. Nu kan ze het wel, duurde ongeveer 2 jaar eer dat een beetje goed ging. Daar zal je echt rekening mee moeten houden dat dat kan gebeuren want dat kan dus gewoon gebeuren.

Dank voor je reactie

ik vind het ook niet negatief klinken hoor. Stel je bericht alleen maar op prijs.
het is goed om ook de mindere kanten van een leuke hond mee te krijgen.
Schept toch een wat realistischer beeld. Tuurlijk zijn er tal van leuke momenten.
Maar er zullen ook zeker stressvolle en drukke vervelende momenten aan zitten

Ben wel van mening dat het voor een deel licht aan de manier waarop je de pup opvoedt.
Een groot deel ligt natuurlijk bij de aard en het karakter.
De vervelende momenten zijn het denk ik naderhand alleen maar waard.
Als ik zie wat voor werk mijn ouders en ik gedurende het eerste jaar aan de hond hebben gehad kijk er daar alleen maar met veel geluk op terug.

Moet zeggen dat ik dit een rare stelling vind :

Want juist die zorgen ervoor dat uiteindelijk heel erg veel honden, zeker die van jonge alleenstaande mannen, het veld moeten ruimen uiteindelijk.

Als je hier van te voren al vanuit gaat, en je doet het nog ook ben je een hond niet waard.
Een hond neem je voor heel zijn leven. Je bent maatjes door dik en dun. Daar komt niemand tussen.
Als je als eigenaar zoiets doet ben je niet verantwoordelijk en niet eens gehecht aan je hond.
Zou me als eigenaar dan ook afvragen of je wel aan een relatie moet beginnen. :P

Nogmaals dank voor je reactie. Het biedt zeker perspectief!
laeken
Zeer actief

Ik denk dat iedereen begint aan een hond met het idee het dier nooit meer weg te doen. :wink: Ik heb nooit een hond gekozen en dan weer weg gedaan. Dus daar ben ik het natuurlijk mee eens. Alleen denk ik dat je als niet ervaren eigenaar soms domweg dingen over het hoofd zal zien. Dingen die heel erg bepalend voor je leven zijn.

Wat ik van jou begrijp is dat je single bent. Je gaat een hond nemen. Dat is een grote verandering in het leven. Stel dat je over 2 jaar niet meer single bent. Je treft de leukste partner die je kan bedenken en weet 100% zeker dat dat de liefde van je leven is. Zij heeft 3 oude katten van haar overleden moeder en jouw hond vreet katten. Wat dan? Ik zeg dat omdat ik bijna exact die ervaring heb. Ik trof een persoon waar ik bij wilde zijn en waar ik mee samen wilde wonen. Die had echter 2 honden. Mijn herder (ik was ook single met een herder :engel: ) kon helemaal niet met andere teefjes. Daar ging ze mee vechten. Met als gevolg dat ik 3 jaar een lat relatie heb gehad. De honden hebben elkaar nooit gezien. Elk weekend moest een van ons oppas regelen. Toen mijn hond dood ging, was een oude hond, ben ik meteen gaan samenwonen. Die hond heeft me echter heel wat beperkt. Met alle liefde hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar ik wilde dan ook geen kinderen, gezin stichten en meer van dat. Als je dat wel wil kan je soms geen 3 jaar wachten. Of 10 als je hond 3 jaar is.

Ook moet je toekomstige partner maar net een hond willen. Normaal maak je die keuzes samen. :wink: Nu krijgt deze partner een man met een grote eigen hond. Helemaal opgevoed en gevormd naar de baas. Soms is dat leuk, soms is dat helemaaaaal niet leuk :engel:

Ik weet uit ervaring dat als je het echt wil het meestal wel goed komt. Echter, denk hier wel over na. Dit zijn nu net de dingen die heel erg onvoorzien kunnen zijn, die grote offers eisen en die levensbepalend zijn. Wil jij je leven echt nu al laten vastleggen rondom deze hond? Of droom je van een prachtig maatje om van te genieten en mee rond te lopen? Niks mis mee, deed ik ook. Ik was jong, wilde een prachtige grote imposante hond en heb die ook genomen. En oud laten worden en voor het leven gehad. Het kan dus prima. Jij kan het ook als je het echt wil.

Waar je ook echt rekening mee moet houden is agressie. Dit klinkt zeer negatief maar is wel realistisch. Niet elke herder is en blijft makkelijk. Er zijn er heeeel erg veel die erg lullig zijn met andere honden. Ook zijn er massa's herders die ondanks alle opvoeding een kat zullen doodbijten. Sommige kunnen niet tegen kinderen omdat die raar zijn en onverwachte dingen doen. Ze zijn soms enorm waaks, happerig en willen dus echt wel eens moeilijk doen tegen jouw zin in. Heel erg veel herders gaan achter rennende honden aan. Dat wekt herder-instinct op en dan gaan ze die honden met veel plezier opjagen en soms bijten. Alsof het schapen zijn. Denk dat als je realistisch bent je ongeveer 50% kans op een hele makkelijke sociale hond hebt als je een teef neemt. Neem je een reu van de Witte of Hollandse herder dan moet je veel geluk hebben wil je die altijd en overal lekker los kunnen laten lopen zonder dat die hond op stoere reuen gaat reageren met alle gevolgen van dien.

Het ideaalbeeld van de lieve goedzak die overal los loopt is soms haalbaar maar soms echt niet. Probeer daar zeker rekening mee te houden. Soms heb je een hond die je vast moet maken bij andere honden en waar geen andere hond in de buurt van de bek moet komen zonder dat de hond uitvalt. Dat kan. Dat is OOK des herders. De mijne kon aardig moeilijk doen. Tegen mens en dier. Mijn laatste herder vreet katten. Die kan niet bij een kat in de buurt komen want die kat gaat er hoe dan ook aan als ze hem te pakken krijgt. Flist! kat dood! :cry:

Opvoeding kan helpen maar bepaalt niet alles bij slimme zeer reactieve honden als herders. Je kan ze prima onder controle krijgen. Totdat dat even niet lukt of je te laat bent. Dingen om zeker mee te nemen. Mijn eerste herder, die herplaatst was en tijdelijk bij mij was, greep een Deense dog die hem kwam aanvallen. Deze hond was zelf mechelaar x Deense dog. De honden rolden over de straat, auto's moesten stoppen en niemand kreeg deze honden meer uit elkaar. Dat was een traumatisch gebeuren voor zowel mijzelf als de omstanders. De dog kwam een wapenhandel uit rennen en dook op mijn hond. Mijn hond was enorm en hield zelf ook wel van een krachtmeting. Een herder is niet altijd kattenpis. Prachtig ras, prachtige honden. Bijna menselijk soms in hun symbiose met de baas. MAAR het zijn wel roofdieren met instincten en gedrag dat soms niet acceptabel is.

Ik weet dat je beseft dat iets geen rozegeur en maneschijn is maar hou als onervaren hondenbaas en deze keuze als eerste hond echt rekening met gedrag wat je nooit verwacht had. Ga ook eens kijken op verenigingen waar veel herders trainen. Vraag of je mee mag met mensen die hollandse herders hebben en leer zo wat je kan verwachten en waar je soms mee te maken krijgt. Ik wilde ook een heerlijke kameraad. Die heb ik echt wel gekregen. Ik heb echter ook de nodige trauma's opgelopen met mijn herders. De ene beet ineens iemand, de andere ging dus vechten, de andere beet een kat dood, weer een andere sprong waaks door mijn ramen die vervolgens eruit vlogen. Kom ik thuis zijn 2 ramen uit het huis gevlogen en ligt mijn hele hond open. Nog geluk dat er niemand onder liep. Mijn herders hebben mijn andere huisdieren dood gebeten zodra ze de kans zagen. Ze konden ook heel erg lief zijn hoor. Ik praat over incidenten in 12 jaar hond hebben. Maar wel incidenten die ik niet kon voorkomen ondanks dat ik al 20 jaar met honden bezig ben en honden heb.

Maargoed, als je realistisch bent, met tegenslag om kan gaan, bereid bent je leven aan te passen op een hond en niet alleen andersom dan kan je best een hond nemen.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik schrijf deze stukjes overigens niet om jou een hond af te raden hoor. Ik schrijf dit omdat ik wil dat zowel jij als deze hond met elkaar kunnen leven en dat dat een mooi en eerlijk leven wordt. Dat jij niet over 2 jaar 40 pw in loondienst gaat. Dat je je hond niet hele dagen in een bench gaat stoppen, gaat castreren en dan denkt dat hij rustig wordt. Hem minder en minder gaat uitlaten omdat hij vecht. Heb je een auto? Is er veel ruimte in de buurt waar je ongestoord met je hond kan lopen? Dus geen drukke hondenparken? Reken erop dat dat nodig zal zijn. Weinig herders doen het echt goed in dagelijkse wandelingetjes op drukke hondenveldjes. Ga ook naar een goede cursus. Om je hond sociaal te maken en onder controle te krijgen. Daar zien ze vaak aanleg en kan je dus geholpen worden als je een pittig Hollandertje treft. Dat ras werkt nl nog aardig veel en er zitten dus drukke en werklustige reactieve types tussen :engel:
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Ik moet wel zeggen, even in te haken op het verhaal van Laeken, dat mijn keuze voor een toekomstige partner inderdaad wel ontzettend verandert is. Als ik nu op "date" ga, gaan we gezellig naar het strand of naar het bos voor een wandeling, ik ben vergroeit met mijn meiden en dat is iets wat een toekomstige partner zal moeten accepteren. Doet ie dat niet, dan houdt het hele verhaal van mijn kant op. Mijn honden zijn mijn keuze, ik ga liever trainen met ze als dat ik een avondje ga stappen. Spontane weekendjes weg, romantische vakanties ver weg wil ik niet want ik vertik het om mijn meiden ergens te stallen. Natuurlijk gaan ze wel eens naar de oppas (mijn lieve moeder) maar dat is meer omdat zij het sneu vindt dat ze 4 uur alleen zitten, ze kunnen namelijk prima alleen zijn.

Ik denk dat een herder op zichzelf wel een hond is waar je actief dingen mee moet doen, ze geestelijk uitdagen, wandelen, fietsen, nieuwe plekken ontdekken. Het is een tijdrovende hobby die je op veel fronten kan beperken maar ik wil niks anders. En nu is het tijd om naar het bos te gaan. Ik zie je woensdag Frank :)
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ah, jullie gaan samen wandelen? Heel goed! :E:
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Wandelen kan altijd geregeld worden, dan halen we de aankomende vader er ook meteen bij. Frank die gaat zoals ie al zei, woensdag kennis maken met een fokker en de teef die van die kennel gedekt gaat worden woont onder fokkersvoorwaarde bij mij en ik heb de ruimte om daarbij te kunnen zijn zodat hij meteen Laicka kan ontmoeten.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”