Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Droge ballen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Annet
Zeer actief

Droge ballen

Ongelezen bericht door Annet »

Mijn Border Collie reu van 15 maanden heeft sinds kort last van droge ballen, oftewel de huid van zijn balzak is droog en schilferig. Een paar dagen geleden had hij het ook al en toen heeft hij, ik neem aan vanwege de jeuk, zodanig gelikt en geknabbeld dat de huid helemaal rood was. Daar heb ik Propolis opgesmeerd en dat hielp wel, de huid is nu weer mooi roze maar nog steeds droog en schilferig.
Ik ben er nog niet mee naar de da geweest. Hij heeft verder wel redelijk vaak jeuk, maar geen schilfers of open plekken ofzo. Vergeleken met mijn andere hond heeft hij wel vaker wat problemen met zijn huid, maar nooit heel erg, meer een paar kleine plekjes die na een paar dagen wel weer verdwenen zijn.
Heeft iemand ervaring met iets dergelijks en wat zou ik eraan kunnen doen? Ik wil er wel iets op smeren, waardoor de huid weer wat soepeler wordt, maar wat zou dat moeten zijn? Ik dacht aan uierzalf, maar dat lijkt me niet gezond als hij dat eraf zou likken. Zijn er middeltjes te koop die ik er op kan smeren, waarvan het niet erg is als hij er wat van binnenkrijgt? Of zou ik er eerst toch even mee naar de da moeten?
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Misschien calendulan?? werkt voor een hoop dingen, dus misschien dit ook wel. Het is homeopatisch, dus kan weinig kwaad....

Calendulan zalf van VSM is een homeopathisch geneesmiddel, dat op milde en natuurlijke wijze het herstelvermogen van het lichaam stimuleert. Calendulan heeft een wondhelende en ontstekingremmende werking. Calendulan zalf wordt toegepast bij de uitwendige behandeling van lichte verwondingen en bij de behandeling van littekens.

Toepassing: Uitwendig, ter behandeling van lichte verwondingen, kleine zweertjes, tepelkloven, huidirritatie, lichte brandwondjes, ruwe of schrale huid, ter voorkoming van huidinfectie en ter voorkoming van overmatige littekenvorming.

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

qyan heeft het heel erg gehad! niet alleen droog en schilferig, maar later ook puistjes en idd ook knalrood.
later werd dit verspreid naar de rest van zijn lichaam. die pukkels dan he.
advies van de DA luidde toen:
- ballen invetten met uierzalf en / of calendulan (oplikken kan geen kwaad btw)
- borageolie of teunisbloemolie gaan geven (plantaardige olie zouden daar goed voor zijn)

zogezegd zo gedaan en het hefet geholpen.
Annet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annet »

Hartelijk bedankt voor de tips. :ok:
Ik heb ergens in huis nog wel een pot uierzalf staan, maar we zijn pas verhuisd, dus dat wordt even zoeken .... Ik probeer eerst de uierzalf (als ik het kan vinden tenminste) een paar dagen en gaat het dan niet beter, dan ga ik naar de drogist voor Calendulan.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”