Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Single man van 25 aan de pup?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Re: Single man van 25 aan de pup?

Ongelezen bericht door [Sandra] »

FrenkS schreef:
Jeannettebo schreef:
FrenkS schreef:
[Sandra] schreef:Ik weet alleen niet of een Hollandse herder zo'n verstandige keuze is, maar dat is natuurlijk afhankelijk van je overige toekomstwensen :engel:

Vrijgezel, golden retriever
Bedankt voor je reactie

Zou je dat kunnen onderbouwen? :)
heb juist voor de hollandse herder gekozen vanwege het karakter.
Evn de link aanklikken van Sandra, dan snap je het lolletje
Ooh haha, golden retrievers zijn ook leuk. Maar ik houd voet bij stuk.
Moet ze maar genoegen hebben met een hollander ;)
Gewoon lekker de hond kiezen die bij je past :ok:
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
marloes_2406
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marloes_2406 »

[Sandra] schreef:
Nee, hoor, was een grapje ;) Het ging om een bericht dat vrijgezellen met een golden retriever de meeste kans zouden maken op een relatie. In dat licht is een HH misschien minder verstandig :F:
Nou laat maar komen haha! Ik ben ook 25, alleenstaand en heb voor een pup gekozen. Zou echt niet anders willen ook! Ik heb geen auto, maar we gaan overal heen met de bus en trein. Zelfs met de trein op vakantie geweest naar Zuid-Frankrijk. Ik neem haar bijna overal mee naar toe
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miranda »

[Sandra] schreef:Nee, hoor, was een grapje ;) Het ging om een bericht dat vrijgezellen met een golden retriever de meeste kans zouden maken op een relatie. In dat licht is een HH misschien minder verstandig :F:
Maar herders, daar vallen dan weer leukere vrouwen op :pffff:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Femmel
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femmel »

Ik was 22 en single toen ik aan een hond (pup) begon. Het was wat ik altijd al wilde en heb er geen moment spijt van gehad. Heerlijk vond ik het, mijn hond en ik. [WINKING FACE]

Ik heb haar juist overal mee naar toe gesleept, je kunt het zo gek niet bedenken. [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES] Dat resulteerde bij ons in een hond die ook eigenlijk overal mee naar toe kon. Gelukkig kon ze ook heel goed alleen thuis blijven.

Als ik het over mocht doen dan deed ik het zo weer! [THUMBS UP SIGN]

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Groetjes,

Femke

Afbeelding

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik zit in een soortgelijke situatie en vind het te gek om nu aan een hond te zijn begonnen.
Het belemmert me toch enigszins, vooral omdat ik altijd gewend was om overal met de motor naartoe te gaan. Nu zit ik veel meer in het openbaar vervoer met mijn hond en ik mis het motorrijden enorm. Maar ik heb geen moment spijt gehad.

Zodra ik minder vrijheden heb en aan het werk moet, zal mijn hond een jaar of 2 zijn en in die leeftijd vind ik het aanvaardbaar om wat langer alleen thuis of bij een oppas te zijn.

Ik vind achteraf dat ik er veel eerder aan had moeten beginnen :)
Afbeelding
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Het lijkt een goed geheel, zeker omdat je veel vanuit huis gaat werken. De eerste maanden zijn best zwaar, kosten veel tijd, maar zijn ook eindeloos leuk!
Ik zou je wel willen adviseren een vaste oppas te zoeken, waar het hondje zich thuis voelt. Dat kan ook een goed dierenpension met dagopvang of een goede uitlaatservice zijn. Daar kan je veel plezier van hebben (en je hond ook). Er zijn nu eenmaal momenten dat het fijn is om een achtervang te hebben - dan kan variëren van ziekte tot uitgelopen vergaderingen.

Heel veel plezier met de zoektocht en aanschaf van het puppy!
Brigitte30
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso

Ongelezen bericht door Brigitte30 »

Wat een leuk vooruitzicht! Ben benieuwd hoe het is volgende week bij de fokker.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Paisley schreef:Ik zit in een soortgelijke situatie en vind het te gek om nu aan een hond te zijn begonnen.
Het belemmert me toch enigszins, vooral omdat ik altijd gewend was om overal met de motor naartoe te gaan. Nu zit ik veel meer in het openbaar vervoer met mijn hond en ik mis het motorrijden enorm. Maar ik heb geen moment spijt gehad.

Zodra ik minder vrijheden heb en aan het werk moet, zal mijn hond een jaar of 2 zijn en in die leeftijd vind ik het aanvaardbaar om wat langer alleen thuis of bij een oppas te zijn.

Ik vind achteraf dat ik er veel eerder aan had moeten beginnen :)
Er zijn ook hondenkarren voor achter de motor :mrgreen:
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Klinkt ideaal, zou het zo doen die pup!
Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje, maar de pup komt er niet omdat ik met 4 anderen in een huis woon. Wil hun niet met de 'problemen' van een hond opzadelen.

Veel plezier met de voorpret!
Buddyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Altijd dogachtigen, nu 2 chihuahua's (van dochter)

Ongelezen bericht door Buddyboy »

twinkeltje schreef:Mijn dochter is trouwens alleenstaand en die heeft er voor gekozen om zo nu en dan een oppashond te hebben
Is dit een hint??? hihi
Afbeelding
Lizzy & Faya, de oppashondjes
annnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje

Ongelezen bericht door annnie »

Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten als jij. Ik heb een pup gekocht in het laatste jaar van de kunstacademie en als ik er op terug kijk was het ideaal. Ik kon hem meenemen naar de academie en had eigenlijk alle tijd voor hem. Het is goed om tijdens het maken van werk en scripties zo nu en dan een pauze te nemen om met pup te moeten wandelen. Kan je daarna er weer lekker fris tegenaan :D
Vrienden en familie kun je als oppas inzetten en als je ziek bent sleep je jezelf gewoon naar buiten voor het beestje. Dat is nu eenmaal je lot als vrijgezelle hondeneigenaar. :P
Lady.1
Actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 11
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lady.1 »

Succes de langharige Hollandse Herder lijkt mij een goede keus al heb ik zelf corgi's :wink:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Volgens mij sta je er zelf al heel goed bij stil wat het inhoudt om een hond/pup te hebben, en is de situatie inderdaad ideaal.
Ik woon ook alleen en heb wel van tevoren een aantal oppasadresjes geregeld bij vrienden en kennissen in de buurt. Zeker omdat je nog maar moet afwachten hoe makkelijk het alleen zijn in het begin gaat, en je toch af en toe boodschappen moet doen en andere verplichtingen hebt. Ik had geluk met mijn pup: die kon meteen al heel makkelijk alleen zijn.

In het begin is het vrij intensief, maar het is prima te combineren met thuis werken, zeker als je zelf je werktijden kunt bepalen.
Met een park en een hondenschool zo dicht bij, kan het bijna niet idealer. Ik zou je wel willen aanraden eens een les bij de hondenschool bij te wonen, om te kijken of de manier van lesgeven je ook aanstaat. Dat kun je beter van tevoren weten dan er halverwege achterkomen dat de trainingsmethode helemaal niet bij jou past.

Veel plezier alvast met de voorpret! :D
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

FrenkS schreef:Dank voor je reactie!

het word een Hollandse langharige herder. prachtige hond!
Heb me goed ingelezen over verschillende rassen en uitgebreid gebruik gemaakt van dit prachtige forum.
Daaruit blijkt dat de Hollandse herder het beste op mijn verwachtingen en situatie aansluit. En wat ik de mooie hond kan bieden.

ik ga volgende week woensdag langs een enthousiaste kennel en ik ben erg benieuwd!
ik zal mn bevindingen op deze post plaatsen. Mochten jullie interesse hebben :)
Zeker hele mooie honden en als je lekker actief met de hond bezig wil zijn ga je daar nog een heleboel plezier aan hebben!

Ik ben zelf trouwens aan een hond begonnen toen ik 24 was, wel al 2 honden bij mijn ouders en verkocht aan de hondensport. Gekozen voor een border collie, voor mij een match made in heaven! Ik woon nog thuis dus dat scheelde wel een heleboel in het verdelen van de leuke last van de eerste paar weken.

Enige nadeel als vrijgezel met een hond (voor mij dan): ben zo verliefd op m'n mannetje dat er voor mij geen mensen man meer hoeft te komen (voorlopig) :mann:

Ben erg benieuwd hoe het je verder zal vergaan, dus post maar lekker veel updates (en foto's!!)
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Daisy@ schreef: Er zijn ook hondenkarren voor achter de motor :mrgreen:
Ja klopt, maar daar ga ik mijn hond niet vrijwillig in krijgen ;)
Bovendien zijn die karren duurder dan een af geragd Golfje dus mocht ik weer een beetje budget krijgen, dan ga ik over op een 4wieler.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Paisley schreef:
Daisy@ schreef: Er zijn ook hondenkarren voor achter de motor :mrgreen:
Ja klopt, maar daar ga ik mijn hond niet vrijwillig in krijgen ;)
Bovendien zijn die karren duurder dan een af geragd Golfje dus mocht ik weer een beetje budget krijgen, dan ga ik over op een 4wieler.
Mijn ex had een constructie met een bak achterop de motor gebouwd, maar dat was voor een kleine terriër. Met jouw formaat hond word dat lastig denk ik.

Ikzelf ben ook begonnen aan een pup toen ik 25 was. De puppentijd nog samen met iemand maar toen Gol een jaar was kwam ik er alleen voor te staan. En dat ging prima, het is wat meer geregel en gedoe maar als je echt graag een hond wilt neem je dat voor lief. Als ik echt goed ziek was vielen de lange wandelingen me wel zwaar en ik vond het wel eens jammer dat ik niet uit het werk gelijk wat met collega's kon gaan drinken. Ik moest eerst naar huis om de hond uit te laten (vond ik zelf). Ik was nogal een uitslaper voordat ik een hond had, dat zat de eerste tijd er niet echt meer in. Inmiddels kan dat wel maar ik moet zeggen dat ik op tijd opstaan wel ben gaan waarderen en dat nu zowaar vrijwillig doe :mrgreen: De opvoeding vond ik niet altijd gemakkelijk, ik heb echt wel af en toe met mijn handen in het haar gezeten. Maar uiteindelijk is het gelukt en heel erg leuk om het proces te zien, om samen te groeien met een hond. Ik vond alles de moeite waard. Ik heb er zo'n trouwe vriend aan, ze is inmiddels 7 en we kennen elkaar door en door.
Je hebt inmiddels wel alle negatieve kanten gehoord van vrienden en familie, die worden hier ook wel beaamd maar als de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen dan zou ik er gewoon voor gaan.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

In 1999 was ik eindelijk in de gelegenheid om mijn eerste eigen hond aan te schaffen.
Ik werkte destijds onregelmatig in een leefgroep, had een eigen huisje met een tuintje en ouders die bereid waren op de dagen dat ik moest werken mijn pup op te vangen.
Nika, mijn boxer, groeide dus op in 2 huizen.
In 2002 kwam ik langdurig thuis te zitten en kwam hond nummer 2, Marouck, een Hollandse Herder korthaar.
Mijn ouders bleven back up, maar de honden hoefden daar zelden opgevangen te worden omdat ik niet werkte maar ziek thuis was.
In 2005 kwam hond nummer 3, Biène, een Mechelse Herder. Enkele maanden later ging ik weer aan het werk, maar het drietal kon prima alleen blijven dus geen probleem. Mijn ouders sprongen bij in de vakanties wanneer ik hele dagen moest werken (ik werkte op een BSO).
Inmiddels zijn Nika en Marouck er niet meer, maar Biène heeft gezelschap gekregen van Numa (Marouck leefde ook nog toen hij kwam).
Ik werk inmiddels weer onregelmatig (autismebegeleiding), alleen nachten werk ik niet meer. Numa kan niet uitgelaten worden door mijn ouders, dus heel incidenteel passen ze op op Biène, maar doorgaans gaan ze een nachtje naar het pension als ik té lang van huis ben (met cursussen bv).
Ik ben alleenstaand, dus het is gewoon te doen, mits je wat kunt regelen voor die momenten dat je back up nodig hebt (bv. ook als je eens flink ziek bent).
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Nu ben ik wel benieuwd naar welke kennel je gaat?

Edit: bij Ayesta dus :engel:

Heb je het Hollandse Herder forum ook al ontdekt? Of de facebookpagina daarvan?
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Buddyboy schreef:
twinkeltje schreef:Mijn dochter is trouwens alleenstaand en die heeft er voor gekozen om zo nu en dan een oppashond te hebben
Is dit een hint??? hihi
O bedoel je dat ik een leuke schoonzoon zoek.
Daar mag ik me niet mee bemoeien hoeveel kamelen heb je.
Afbeelding
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.

Ongelezen bericht door Ri@nne »

Ik ben ook single, en ook hier geen enkel probleem.
Ik heb wat mensen achter de hand die op Bonnie en de kat ( nu even katten ) kunnen passen als ik lang weg moet. dat is altijd wel handig natuurlijk!
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Nou wat een mooi verhaal heb je neer gezet Frenk.
Ik maak daar uit op dat je een prima geschikte honden eigenaar zou kunnen zijn.
Je houd ook nog eens van wandelen.

Ik denk dat er veel honden geschikt zouden zijn voor jou en ik zou gewoon een ras uitzoeken wat jou het meeste aanspreekt.

Ik denk dat je niet moet gaan kiezen voor een ras dat wat sloom van aard is omdat je zelf aangeeft dat je van actieve dingen houd en een hond dat daar bij mee kan zul je dus extra veel lol mee hebben denk ik.

Ik denk niet dat voor een hond het uitmaakt of je alleen bent of met zijn 2en bijv.
Een hond zorgt er wel voor dat je wat verplichtingen hebt maar dat weet je zelf wel ;)
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Ben ook alleenstaand, heel bewust voor een hond gekozen. Ik vond het ook in het begin best pittig, je voelt je heel verantwoordelijk, wilt het allemaal goed doen, zindelijkheidstraining, opvoeding enz. enz. En ja, je kunt niet zeggen 'geen zin', als het dan buiten onwijs regent of wat dan ook, dan is het toch 'zin maken', een ander doet het namelijk niet.

Maar nu mijn hond natuurlijk volwassen is, gaat hij of mee naar mijn werk, of naar de oppas, als ik te lang weg ben, of is alleen thuis als de uren beperkt zijn.
Afbeelding
FrenkS
Vaste gebruiker
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door FrenkS »

hey Forum leden,

Ik ben vandaag eindelijk langs de eerste kennel geweest.
Het is een Kennel in Dordrecht. En ze fokken daar witte herders.
De afspraak stond al en ik wilde het ras en de pups graag een in het echt zien.
Prachtige honden! De kennel ligt net buiten het centrum.
Het is een erf afgesloten door ene hek.
Daar zitten de meeste herders. Er word ook gefokt met donkere Duitse herders.
Die hebben momenteel ook pups. Deze zitten in een afgesloten ruimte.

In de woning is een kantoor met een doorgang naar paardenstallen.
In een ruime tussenruimte zitten de pups. Daar is ook de pup-bak.
Pups zijn nu al 5 weken.
het geheel doet wat smoezelig en rommelig aan. Misschien ben ik te proper hoor :P
Bedoel dit totaal niet beledigend. Is ook mijn eerste bezoek!

Pups zijn nu al 5 weken. Moet zeggen dat ik direct verkocht was aan een reutje.
Hij heeft een hangoortje en is rustig maar houdt van spelen.
De pups geven een actieve en gezonde indruk. Ze zijn niet angstig maar heel nieuwsgierig.
Zo ook de ouderdieren. Alle oudere herders komen vriendelijk over. Zijn rustig en makkelijk in omgang.
ook de moeder. Ze gromde niet maar was heel rustig. Ze kwam zelfs naast me op de bank zitten!

De moeder is nu 2.5 jaar. De vader is 3.5 en komt uit een ander huiselijk gezin. Die was helaas niet aanwezig.
De fokker van de kennel was er zelf helaas ook niet bij. Deze was een week weg. Ik werd ontvangen door een vaste oppasser.
Volgens haar is de vader ene hele rustige hond die in een gezin met andere honden woont.
Ik zou altijd contact kunnen opnemen met de eigenaar.
De honden uit de kennel worden tot 6 jaar gebruikt voor het fokken.
De fokker is volgens de oppasser erkend, ervaren en fokt al ruim 6 jaar.
De kast in het kantoor staat ook al vol met de nodige prijzen.

Wat me opviel is dat ik mijn handen niet hoefde te reinigen voordat ik de pups wilde oppakken?
Is dat normaal rond de 5 weken?
De oppas kon geen nadelen van het ras opnoemen. En gaf zelfs aan dat de witte herder rustiger is dan de hollandse.
hebben jullie hier ervaring mee?
Ze kon het na mijn kennismaking wel aanraden een witte herder te nemen.

De ouders zijn gecontroleerd op ED en HD en verschillende rug aandoeningen.
In het contract staat zoal vermeld dat de pup binnen 8 weken dient ingeënt te worden en gecontroleerd dient te worden.
De kennel wil ten alle tijden op de hoogte blijven van mogelijke herplaatsing.
Dieren die weg moeten dienen altijd terug geplaatst te worden bij de kennel.

Pups zijn nu dus al 5 weken! Er is nog geen wachtlijst, de fokker organiseerd een pupdag waarop alle geintreseerde op bezoek komen.
En een pup uit kunnen zoeken. Ik zou wel mijn voorkeur door kunnen geven.
Ben aan de ene kant enthousiast maar ook wat huiverig. Pups zijn al oud en gaan rond 9 november al de deur uit.
Dat is al vrij snel. Ben me nu zon twee weken intensief aan t verdiepen in honden en verzorging.
Voor die tijd moet er nog van alles gebeuren. Huis klaar maken, spullen kopen, familie en vrienden inlichten.
Heb nog twee afspraken staan bij een fokker van witte herders en hollandse herders
Mocht ik wachten op een deze fokkers,dan word het januari februari dat de pups geboren worden.

Wat raden jullie mij aan?

Alvast dank!

Frank onderstaande fotos zijn van de kennel van vanmiddag!
De close up is van het reutje dat ik gezien heb! De foto van de oudere herder is een jong uit een eerder nest van dezelfde ouders.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Shari
Zeer actief
Mijn ras(sen): We hebben 4 chihuahuas en een Welsh Corgi Cardigan pup Bruce!

Ongelezen bericht door Shari »

Waar woon je? Ik ben ook nog vrijgezel haha. Een man met een pup trekt idd juist aan.
Olaf 28-07-2000 01-08-2013
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Je klinkt alsof je toch wat twijfels hebt bij deze fokker (het niet zo netjes vinden, handen wassen etc.). Het eerste wat ik geleerd heb, is dat het goed moet voelen bij een fokker. Bij twijfels zou ik toch nog wel verder kijken. Snap wel dat het moeilijk is hoor, met zo'n puppysmoeltje ben je binnen no-time verkocht (op foto al :I: ). Dat is dan wel het voordeel van een fokker waar ze nog geen pups hebben: je kijkt wat minder door een roze puppybril.

Mocht je voor deze pup(s) gaan, dan zou ik in ieder geval goed informeren naar wat ze al gehad hebben aan entingen (6 weken enting) en ontwormingskuren (normaal op 2, 4 en 6 weken). Ook is het handig om te weten of je pupje wel of niet gechipt wordt. En persoonlijk laat ik elke hond die hier nieuw binnenkomt zo snel mogelijk controleren door mijn eigen dierenarts (maar ik ben ook nogal van de 'het moeten gezonde honden zijn' brigade).
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

@FrenkS
Een witte herder? :denken:
Ik dacht dat je een Hollandse herder wilde.

Wat bedoelde de oppasser met dat de fokker "erkend" was?
Door wie is hij erkend?

Hoe was de moeder van de pups?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik zou sowieso nog de twee andere fokkers bezoeken, dan heb je vergelijkingsmateriaal en kun je jezelf veel beter een oordeel vormen.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind het geen handig idee om zo hard van stapel te lopen. En je zal zeker nog op je bek gaan in je eentje met een pup. Niet dat het niet kan, ik had ook een herder toen ik studeerde. Ideaal? Nou, eerlijk gezegd, verre van. Denk niet aan je dagelijks leven maar denk aan hoe vaak en wat je doet buitens huis. Wat doe je met oud en nieuw? Nu in elk geval niks meer want je kan een hond niet alleen laten met oud en nieuw. Die gaat flippen met vuurwerk. Zeker een witte herder die vaak wat nerveus zijn.
Wat ga je doen als je lieve hond ineens niet meer lief is voor vreemde katten en andere honden? Die kans is er en vrij groot op termijn. Dan kan je hond dus niet meer mee naar mensen die katten of andere honden hebben. En wat ga je doen als je een keer wil stappen? Een jonge hond kan vrijwel nooit snachts alleen zijn. Alleen zijn is sowieso heel lastig voor jonge herders vaak.

Ik heb dus tijdens mijn studie ook een hond gehad. Het ging maar soms ging het ook niet. Je moet alles alleen doen en in het dagelijks deel van de week gaat dat vaak prima. In de uitzonderingsgevallen niet. En die blijken later toch best veel voor te komen en best wel belangrijk. Je zegt dat je slecht alleen kan zijn. Met hond kan je dus niet zo makkelijk vrijblijvend de deur uit om die eenzaamheid te ontlopen. Denk ook niet dat een hond dat wegneemt. Een hond praat niet. Is niet gezellig en gaat niet lekker met je kleppen op de bank met een wijntje erbij.

Je kan best een hond nemen hoor. Dat zal als je 100% voor dat dier gaat ook best kunnen. Maar je hebt geen tuin, geen groot huis, geen partner om op terug te vallen, geen ervaring met herders, geen andere hond als gezelschap en geen relatie zover ik begrijp. Alles, maar dan ook alles ( en dat is ontzettend veel bij een pup en jonge hond en herder sowieso...) zal op jouw inzet aankomen. Vergeet dat nooit. Ver wandelen met een jonge herder kan je vergeten de eerste maanden. Ook alleen kan dat niet meer want je hondje kan niet goed alleen blijven waarschijnlijk. De hond wordt ook een eenmanshond en zal zich volledig op jou richten. Kent geen kinderen in het gezin. Wil je op termijn kinderen? Besef dan dat je met een oude herder zit die dat niet gewend zal zijn.

Besef ook dat een herder kan bijten. Ik heb er meerdere gehad en die konden allemaal bijten. Het zijn waakhonden dus ze kunnen reageren op iets wat ze bedreigend vinden. Dat kan ook je bezoek zijn. De monteur van de verwarming etc. Zo makkelijk zijn herders dus niet altijd. Hou dat in elk geval in je achterhoofd. Want als je een hond in je hoofd maakt dan zal de echte hond altijd vies tegenvallen. Wat je nu bedenkt kan heel anders gaan. Je hond kan ook HD hebben en ineens niet meer je sportmaatje kunnen worden. En dan? Heb je geld? Om je hond te helpen als hij ziek is?

Klinkt allemaal erg negatief. Ik zou er echter rekening mee houden. Ik was dus zelf net in de 20 toen ik mijn herder kreeg. Heb er heel erg van genoten maar heb er ook meer dan genoeg voor moeten laten. Was het het waard? Misschien. Het was in elk geval iets wat me dierbaar is geweest en bij is gebleven.

Nu woon ik in een vrijstaand huis na al jaren honden gehad te hebben. Toch heb ik even geen hond. Gewoon omdat ik denk dat het nog niet kan. Dat terwijl ik op contract part time werk, een tuin heb, niet alles alleen hoef te doen, naast het bos woon op loopafstand en ik geld heb om voor het dier te zorgen als er kosten zijn. Ik heb nu 15 jaar non stop honden gehad en de ervaring leert me dat ik dus nu goed moet bedenken of ik dat wel wil in deze situatie. Jij weet niet waar je aan begint dus je kan heel makkelijk idealiseren en bedenken hoe dat zal gaan. Ik weet uit ervaring dat bedenken niet altijd realistisch is.

Succes, ik hoop dat je nog heel even nadenkt en dan een doordachte keuze maakt. Je kan het wel doen, je kan er vanaf zien. Loop in elk geval niet in de val van haast en snel. Dan is er geen weg meer terug. Een hond is een handenbinder eerste klas. Een pup is als een kind. Bijna niemand neemt een kind alleen. Een hond is fantastisch om te hebben als jij een echte hondenman blijkt te zijn. Valt het hebben van een hond je tegen dan ga je helaas samen met je hond gigantisch op je bek.
Afbeelding
FrenkS
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door FrenkS »

Dank voor de reacties!

Lijkt me inderdaad verstandig te wachten. Nadat alles nu een beetje bedaard is, denk ik dat mijn keus nog steeds bij de hollandse herder ligt. :)
kan denk ik beter wachtten tot februari. Zodat ik alles goed kan inplannen, zorgen dat alles voor school in orde is en ik alles bijtijds klaar heb staan.
ik vond die pup-dag ook wat apart. Heb nog nooit van zoiets gehoord :P

Zoals al eerder gezegd gaat mijn voorkeur toch uit naar de Hollandse herder. Heb er ene nachtje rustig over kunnen slapen.
Aankomende woensdag heb ik een afspraak bij een fokker waar ik erg naar uit kijk. Een lid van het forum is daarbij toevalligerwijs eigenares van de moeder!
Ik wil erg beslist niet overhaast een pup in huis gaan nemen.
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Verstandig! Trouwens, de periode van kiezen van een geschikte hond en daarna de "puppy-jacht" is ook leuk! Binnenkort is er een show in Bleiswijk en in december een in Amsterdam, daar kan je alle rassen in het echt bekijken en met de eigenaren praten. Je weet nooit wat voor leuks je tegenkomt. Misschien is er wel een ras wat nog leuker is dan de Hollander.

Veel plezier!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”