silvester schreef:Nanna schreef:malinois schreef:
In NL kost een stamboommechelaar om en nabij de 650-700 euro op dit moment.
In Duitsland kost een stamboommechelaar 1000 euro. Daar zit gewoon een verschil in per land, en toch heb ik het er voor over om daar een pup te halen bij een bepaalde fokker.
Goed, 8 pups á 700 euro. Dat maakt 5600 euro tesamen voor een nest stamboomhondjes. Datzelfde nest van 8 stamboomhondjes waar een pup 1500 euro moet kosten levert 12.000 euro op.
Niemand ter wereld kan mij uitleggen waar het verschil van 7600 euro vandaan komt. Zó duur is zo'n dekking nou ook weer niet en de Mechelaarfokker maakt verder dezelfde kosten.
Dat gezegd hebbende vind ik dat iedereen dat voor een pup moet betalen waar hij/zij zich prettig bij voelt. Het kan natuurlijk prima dat je 1500 euro voor een pup uitzinnig vindt. Nou, dan betaal je het toch gewoon niet

Dan kijk je gezellig een deurtje verder maar je gaat niet de verkoper de oren wassen over te dure pups. Want die mag altijd nog zelf uitmaken welke prijs er betaald moet worden voor een pup.

Ik heb sterk mijn twijfels of die fokkers wel op het zelfde niveau fokken. En of die idd al die onderzoeken weldoen. Ook bij Rv's aangesloten fokkers zitten zwarte schapen. (En meer als je denkt).
Ik kan alleen voor mezelf praten natuurlijk, maar ik heb bij mijn laatste nest een pupprijs van 700 euro gerekend, dat was lager dan de collega-fokkers vroegen. Mijn teefje is geröntgend op HD (verplicht als je via de RV fokt) en daarnaast is ze geröntgend op ED (niet verplicht) en zijn haar ogen jaarlijks getest tot ze 5 jaar oud was (ook niet verplicht).
Zelf zou ik me niet prettig voelen om een hogere pupprijs te vragen, als je geen onvoorziene kosten hebt door zieke pups of anderszins kom je daar prima mee uit en ik vind het absoluut onnodig het vel over de oren van pupkopers te trekken omdat de algemene trend van de pupprijs hoger ligt.
Met Tapas heb ik ook alle onderzoeken en tests gedaan om haar voor de fokkerij in te kunnen zetten (verplichte shows, gedragstest, heup- en elleboogonderzoek; ogen zou ik laten testen voor de eerste dekking dus die kosten had ik nog niet gemaakt). Nu heb ik besloten haar niet te laten dekken en dus zou ik mezelf in theorie die kosten hebben kunnen besparen, want deze verdien ik nu natuurlijk nooit meer terug. Maakt mij ook niet uit, dat is het risico van fokken en daarin besluiten om een hond juist níet in te zetten.
Over die kosten zal je ook niet snel iemand van buitenaf horen, dat is gewoon "risico van het vak". Maar wat verdienen aan een nest pups is dan weer uit den boze voor sommigen. Beetje krom vind ik dat.
Blijf het eens met kritiek op huizenhoge pupprijzen trouwens hoor.