Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

(schaaf)wond; plastic kraag om of laten likken

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

saner
geregistreerd lid

(schaaf)wond; plastic kraag om of laten likken

Ongelezen bericht door saner »

Onze hond heeft weer eens wat: in het bos heeft hij zijn ballen flink geschaafd, waarschijnlijk door te laag over een stronk te springen ofzo. Er is een flink stuk vel weg en het heeft een tijdje gebloed. De genzing gaat verder voorspoedig, we smeren er calandulazalf op, maar Siemen moet van de dierenarts absoluut een week met een plastic om lopen omdat ze ervan overtuigd is dat hij eraan gaat likken en dat hij zichzelf dan op gruwelijke wijze infecteert en minstens zwellingen en eczeem krijgt.

Nou heb ik begrepen dat er heel verschillend gedacht wordt over likken aan wonden; ik hoor zelfs (redelijk smerige) verhalen van eigenaren die hun eigen wonden laten "schoonlikken" door honden. Dat gaat mij iets te ver, maar ik dacht dat steeds meer dierenartsen minder steng worden bij wonden van honden zelf. Mijn eigen dierenarts is dus wel heel strict. In de natuur hebben wolven en honden natuurlijk ook geen plastic kap maar of ze daar snel of langzaam genezen, weet ik niet. Natuurlijk blijft een hond bacterien in zijn bek houden: daarom worden beetwonden ook niet dichtgemaakt zodat er geen vuil ingesloten wordt. Maar wie heeft zich hier wel eens in verdiept of heeft hier met een pechhond veel ervaring mee?
EvitaP
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door EvitaP »

Met grote verwondingen ga ik natuurlijk naar de da , maar voor de rest laat ik het lekker uit zich zelf genezen. Dat gaat tot nog toe goed...
Ik weet het eigenlijk ook niet... :?

Je ziet weleens van die wolven/wilde dieren die na een gevecht ernstig verwond zijn en dan toch genezen. Maarja, honden zijn toch anders...
Ikweenie ;)
groetjes
Evita

https://nl-nl.facebook.com/adogsagenda - Activiteiten van de Noa Dog!
Xhrista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Xhrista »

Zou het hem lekker af laten likken,alleen moet dat niet de hele tijd zijn,want dan wordt het alleen maar erger.Lekker Calendula erop blijven smeren.Xandra had een wond van 15 cm op haar knie,driedubbel gehecht en gewoon gelikt en geen kap op,prachtig genezen.

Gr. Christa
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

men zegt dat de hond een schone tong heeft, maar ik weet het niet precies, dus ga ik ook niks zeggen erover!

normaal geef je een kusje op zijn wondje, maar nu.... :?

ik hoop dat het snel weer beter wordt!
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Xhrista schreef:Zou het hem lekker af laten likken,alleen moet dat niet de hele tijd zijn,want dan wordt het alleen maar erger.Lekker Calendula erop blijven smeren.Xandra had een wond van 15 cm op haar knie,driedubbel gehecht en gewoon gelikt en geen kap op,prachtig genezen.

Gr. Christa
Calendula smeren en toch blijven likken? Heeft het zalf smeren dan wel zin, want volgens mij likt hij dat er dan gewoon af. En is dat wel gezond voor de hond? Ik zou gewoon de veilige weg kiezen en het advies van de dierenarts opvolgen. Kan je nooit fout zitten en het is maar voor een weekje.
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Re: (schaaf)wond; plastic kraag om of laten likken

Ongelezen bericht door Angelique25 »

saner schreef:Onze hond heeft weer eens wat: in het bos heeft hij zijn ballen flink geschaafd, waarschijnlijk door te laag over een stronk te springen ofzo. Er is een flink stuk vel weg en het heeft een tijdje gebloed. De genzing gaat verder voorspoedig, we smeren er calandulazalf op, maar Siemen moet van de dierenarts absoluut een week met een plastic om lopen omdat ze ervan overtuigd is dat hij eraan gaat likken en dat hij zichzelf dan op gruwelijke wijze infecteert en minstens zwellingen en eczeem krijgt.

Nou heb ik begrepen dat er heel verschillend gedacht wordt over likken aan wonden; ik hoor zelfs (redelijk smerige) verhalen van eigenaren die hun eigen wonden laten "schoonlikken" door honden. Dat gaat mij iets te ver, maar ik dacht dat steeds meer dierenartsen minder steng worden bij wonden van honden zelf. Mijn eigen dierenarts is dus wel heel strict. In de natuur hebben wolven en honden natuurlijk ook geen plastic kap maar of ze daar snel of langzaam genezen, weet ik niet. Natuurlijk blijft een hond bacterien in zijn bek houden: daarom worden beetwonden ook niet dichtgemaakt zodat er geen vuil ingesloten wordt. Maar wie heeft zich hier wel eens in verdiept of heeft hier met een pechhond veel ervaring mee?
Vertrouw op het eigen genezende vermogen van je hond. Niet teveel aan de wond rommelen. Eventueel na de wandeling even schoonmaken met wat gekookt (afgekoeld) water. Niet teveel vette smeersels erop. En als die er af en toe aan likt is dat helemaal niet erg, als hij maar niet obsessief ermee aan de gang gaat. In het ergste geval kun je er nog voor kiezen hem een t-shirt aan te trekken (achterstevoren) Die kap is afschuwelijk voor hem, voor jou en voor je interieur.
tijger2
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door tijger2 »

[quote="massam"]

normaal geef je een kusje op zijn wondje, maar nu.... :?

Ik denk dat ie dat evengoed wel lekker vind. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Groetjes Marcel
Tijger 23-3-'94 / 5-5-'06 we zullen je nooit vergeten.
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

miekmiek schreef:
Xhrista schreef:Zou het hem lekker af laten likken,alleen moet dat niet de hele tijd zijn,want dan wordt het alleen maar erger.Lekker Calendula erop blijven smeren.Xandra had een wond van 15 cm op haar knie,driedubbel gehecht en gewoon gelikt en geen kap op,prachtig genezen.

Gr. Christa
Calendula smeren en toch blijven likken? Heeft het zalf smeren dan wel zin, want volgens mij likt hij dat er dan gewoon af. En is dat wel gezond voor de hond? Ik zou gewoon de veilige weg kiezen en het advies van de dierenarts opvolgen. Kan je nooit fout zitten en het is maar voor een weekje.

calendulan is homeopatisch, en kan dus weinig kwaad. Als je het goed insmeerd, en hij likt er daarna aan, likt hij wel wat eraf, maar er is altijd wel iets wat in de wond blijft zitten(is al ingemasseerd)wij gebruiken het ook altijd en kan niet anders zeggen dat de wonden echt prima genezen :ok:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

zo'n kap vind ik vreselijk voor een hond...wat Dingo al zei, het is homeopatisch dus kan geen kwaad... als ik hier een hond eens ergens voor moet zalven doe ik het meestal net voor het uitlaten... ze gaan hier ongeveer 1,5 uur wandelen en dan hebben ze echt geen tijd om eraan te gaan zitten daar hebben ze het veel te druk voor... en als ik dan terugkom is het allang ingetrokken... succes
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Peet2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Peet2 »

Precies, gewoon insmeren voordat je met je hond uitgaat, dan kan het goed intrekken. En over het algemeen hebben honden "sterk spuug" en zullen ze zelden zichzelf een infectie toebrengen door te likken. Tenzij ze inderdaad ontzettende schooiers zijn die de wond echt nooit met rust laten...dan krijgt het niet de kans om te genezen. In plaats van een kap, kan je je hond altijd nog een t-shirt aan doen, voor als je hem even alleen moet laten en je het niet 100% vertrouwt.....Succes, :zwaai: Peet
Afbeelding
dutje
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door dutje »

Ik weet niet hoor. Toen onze hond een flinke ritssluiting had (hechtingen) en rond de wond wat ´viezig´ werd heb ik de DA gevraagd of ik de kap af mocht doen om het hem zelf schoon te laten likken. Dat mocht absoluut niet omdat honden een hele sterke tong hebben en hun wond dan echt helemaal stuk kunnen likken. :?

Als je hem al laat likken zou ik er wel echt bij blijven om te kijken of hij niet te ver gaat.
saner
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door saner »

Ik zal hier maar vertellen hoe het tot nu toe gaat. Siemen heeft nou al ruim anderhalve week die kraag om. De snee op zijn kont geneest redelijk goed maar op de geschaafde plek op zijn ballen komt de hele tijd een korst die zo dik is dat hij er na een paar dagen weer afscheurt. Natuurlijk geneest het wel vanaf de randen dus de plek wordt steeds wat kleiner maar het gaat best langzaam zo. We blijven smeren met calendulazalf. Het geneest verder wel prachtig zonder ontsteking.

Woensdagavond hebben geprobeerd wat er zou gebeuren als we de kap afhaalden. Siemen begon eerst braaf zijn voorpoten te likken maar al gauw probeerde hij fanatiek bij de snee op zijn kont te komen en zat hij aan zijn ballen te likken. We hebben hem nog mee uit wandelen genomen om hem af te leiden maar bij thuiskomst toch maar weer de kap omgedaan; de korst was er weer af... Erg jammer want we worden zelf ook helemaal debiel van die kap. Siemen kan moeilijk omkijken en loopt trekkend voor je uit; erg vermoeiden. En dat terwijl we net zo'n mooie cursus met hem hadden gedaan! Dat is vast weer gauw op te pakken als we eenmaal van die trechter af zijn maar het is nog wel een weekje afzien.
Roma
Actief

Ongelezen bericht door Roma »

een week is zó voorbij. Eventjes vervelend, maar nu je zeker weet dat hij eraan blijft likken, hebben alle andere opties geen zin meer.Er zit niets anders op dan de kap, en dan is het ook goed genezen en dicht.

suc6 en vertroetel hem maar lekker, want die kap zal hij ook wel verwensen...! :twisted: :twisted: :twisted:

groetjes,
Roma & the doggies :zwaai:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”