Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Veelbelovend
Moderator: moderatorteam
-
Wolfsblut
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Veelbelovend
Kent iemand dit instituut?
Mooie website en veelbelovende teksten.
Zijn boek lijkt me wel interessant, kent iemand dit, aanrader?
http://www.hondentolk.nl/
Mooie website en veelbelovende teksten.
Zijn boek lijkt me wel interessant, kent iemand dit, aanrader?
http://www.hondentolk.nl/
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Re: Veelbelovend
Zijn boek vind ik erg leuk om te lezen.
Hoewel ik niet zo sterk op hiërarchie in de roedel (met de baas als alpha) hamer heeft hij beslist een paar mooie punten.
Hoe hij verder werkt weet ik niet, maar zijn boek (een eerdere uitgave) heb ik al jaren in de kast en soms raad ik iemand wel eens aan om het te lezen
Hoewel ik niet zo sterk op hiërarchie in de roedel (met de baas als alpha) hamer heeft hij beslist een paar mooie punten.
Hoe hij verder werkt weet ik niet, maar zijn boek (een eerdere uitgave) heb ik al jaren in de kast en soms raad ik iemand wel eens aan om het te lezen
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
- Aantal honden: 2
O hier word ik al cynisch van:
Als je het zegt zoals zij het doen, is het net alsof je elke hond gehoorzaam kunt krijgen, als je ze maar opvoed. Nietes! Nou ja, ik vind het niet klinken iig. En dit ook niet:
Maar goed, ik ben ook niet van de hiërarchische visie, eerlijk gezegd. Ik zie meer in samenwerking en hechting aan elkaar. Die hiërarchie zal ze aan hun reet roesten als je niet in hun behoeftes voorziet bijvoorbeeld, dus is het altijd zo dat je het voor elkaar doet.
Ik hoop dat de hond het daar ook mee eens is, hahaha, ik ken honden die toch echt opgevoed zijn maar niet erg gehoorzaam hoor. Gehoorzaamheid is voor mij meer een logisch gevolg van erfelijkheid van eigenschappen en opvoeding. Een eigenschap zoals gehoorzaamheid zit in de genen, of niet. Of een beetje, haha.Gehoorzaamheid is een logisch gevolg van opvoeding!
Als je het zegt zoals zij het doen, is het net alsof je elke hond gehoorzaam kunt krijgen, als je ze maar opvoed. Nietes! Nou ja, ik vind het niet klinken iig. En dit ook niet:
Helemaal niet overdreven of arrogant ofzo, haha.Voor het opvoeden van je puppy zit je bij de Hondentolk precies goed! Als géén ander zijn wij in staat je met alle opvoedingsvragen te helpen. Geen vraag of probleem is ons te gek!
Maar goed, ik ben ook niet van de hiërarchische visie, eerlijk gezegd. Ik zie meer in samenwerking en hechting aan elkaar. Die hiërarchie zal ze aan hun reet roesten als je niet in hun behoeftes voorziet bijvoorbeeld, dus is het altijd zo dat je het voor elkaar doet.
-
Wolfsblut
- Zeer actief
Ik vind deze beeldhouwer, reikimaster, psycholoog, officieel erkend therapeut etc. ook nogal arrogant overkomen.Fizgig schreef:O hier word ik al cynisch van:Ik hoop dat de hond het daar ook mee eens is, hahaha, ik ken honden die toch echt opgevoed zijn maar niet erg gehoorzaam hoor. Gehoorzaamheid is voor mij meer een logisch gevolg van erfelijkheid van eigenschappen en opvoeding. Een eigenschap zoals gehoorzaamheid zit in de genen, of niet. Of een beetje, haha.Gehoorzaamheid is een logisch gevolg van opvoeding!
Als je het zegt zoals zij het doen, is het net alsof je elke hond gehoorzaam kunt krijgen, als je ze maar opvoed. Nietes! Nou ja, ik vind het niet klinken iig. En dit ook niet:Helemaal niet overdreven of arrogant ofzo, haha.Voor het opvoeden van je puppy zit je bij de Hondentolk precies goed! Als géén ander zijn wij in staat je met alle opvoedingsvragen te helpen. Geen vraag of probleem is ons te gek!
Hij slaat zich bij elke geschreven alinea behoorlijk op zijn borst.
Daarom legde ik dit ook even voor aan jullie.
Want het klinkt naar mijn mening te mooi om waar te zijn.
En meestal is het dan ook niet waar.
Ik zal vragen of ik een les mag komen kijken.
Neem ik gelijk zijn boek mee, is altijd interessant.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- Saschesfloor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairn Terrier
Sorry, maar hier ben ik het niet mee eens. Ik schijn ook een onopvoedbaar ras te hebben, nou ze luisteren prima. Zelfs mijn jongste terrorist doet inmiddels leuk mee. Ik denk dat je zeker moet kijken naar de karaktereigenschappen van een betreffend ras en dat je daar je training en verwachtingspatroon op moet aanpassen. Ik verwacht geen slaafse gehoorzaamheid van mijn honden, dat zit niet in hun aard, maar de basis gehoorzaamheid is ook voor een Terrier te leren. En ik denk dat dit voor de meeste honden geldt. Soms heb je een lange adem nodig, maar de aanhouder wint. Er zullen best uitzonderingen zijn die de regel bevestigen, maar ik denk eerder dat veel mensen bij voorbaat al de fout ingaan door te zeggen: "ik heb een ras wat niet bekend staat dat ze luisteren, dus dat kan ook niet." En er vervolgens geen moeite voor doen.Fizgig schreef:O hier word ik al cynisch van:Ik hoop dat de hond het daar ook mee eens is, hahaha, ik ken honden die toch echt opgevoed zijn maar niet erg gehoorzaam hoor. Gehoorzaamheid is voor mij meer een logisch gevolg van erfelijkheid van eigenschappen en opvoeding. Een eigenschap zoals gehoorzaamheid zit in de genen, of niet. Of een beetje, haha.Gehoorzaamheid is een logisch gevolg van opvoeding!
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
-
Odi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collie
- Aantal honden: 4
Ik heb enkele cursussen bij Godfried gevolgd en was/ben er heel tevreden over.
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Ik heb ook een ras dat wordt beschouwd als eigenwijs en ongehoorzaam. Nou luistert mijn hond misschien niet perfect maar toch wel gewoon goed. Mensen zijn negen van de tien keer stomverbaasd dat er beagles bestaan die los kunnen lopen. Ik ken ook mensen met beagles die (zeggen dat ze) hard getraind hebben en alsnog steken die beagles hun middelvinger doodleuk op. Of dat dan een gebrek aan opvoeding is of zelfstandigheid.. Ik weet het niet.

- ranetje
- Zeer actief
Wolfsblut schreef:Ik vind deze beeldhouwer, reikimaster, psycholoog, officieel erkend therapeut etc. ook nogal arrogant overkomen.
Neem ik gelijk zijn boek mee, is altijd interessant.
Wat vond je dan zo veelbelovend? (zie topictitel)
- ranetje
- Zeer actief
Ik heb ook een heel eigenzinnig ras gehad (ruwharige teckels).Hilde schreef:Ik heb ook een ras dat wordt beschouwd als eigenwijs en ongehoorzaam. Nou luistert mijn hond misschien niet perfect maar toch wel gewoon goed. Mensen zijn negen van de tien keer stomverbaasd dat er beagles bestaan die los kunnen lopen. Ik ken ook mensen met beagles die (zeggen dat ze) hard getraind hebben en alsnog steken die beagles hun middelvinger doodleuk op. Of dat dan een gebrek aan opvoeding is of zelfstandigheid.. Ik weet het niet.
De eerste was enorm gehoorzaam (na intensieve training) en kon achter wild worden weggeroepen.
De tweede en de derde waren andere koek
-
Wolfsblut
- Zeer actief
Zijn tekst die veelvuldig gelardeerd is met eigen roem, hoe goed hij zichzelf wel niet vind.ranetje schreef:Wolfsblut schreef:Ik vind deze beeldhouwer, reikimaster, psycholoog, officieel erkend therapeut etc. ook nogal arrogant overkomen.
Neem ik gelijk zijn boek mee, is altijd interessant.![]()
Ik had het onderwerp beter zo kunnen openen "veelbelovend". Cynisch bedoelt dus.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Als je toekomt aan dat wat de hond nodig heeft, kan elke hond inderdaad gehoorzaamheid zijn, maar aan dat eerste schort het meestal al. Mensen die honden kopen om het uiterlijk en de daadwerkelijke eigenschappen niet waarderen en dus ook niet willen benutten. Zie eens hoe braaf een husky voor een slee loopt, maar hoeveel eigenaren kunnen hun husky aan de lijn nauwelijks aan?

- Anke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniel
Ik ben bij deze hondenschool wezen kijken voor een cursus behendigheid. Het was niet mijn ding. Honden moesten lang wachten tot ze iets mochten doen en toen mijn vriendin (zij volgde al die cursus) haar eigen hond tussendoor bezig hield met kleine kunstjes mocht dat niet, want dat zou niet goed zijn voor zijn focus op de behendigheidstoestellen?
Er was ook geen ruimte voor overleg en er werd in mijn ogen wat te veel en te hard gecorrigeerd. Maar nu ben ik bij behendigheid wel van het principe: gaat iets goed, dan prijs ik hem de hemel in, gaat het niet goed: dan doe ik niks. Ik corrigeer niet tijdens zo'n les.
Er was ook geen ruimte voor overleg en er werd in mijn ogen wat te veel en te hard gecorrigeerd. Maar nu ben ik bij behendigheid wel van het principe: gaat iets goed, dan prijs ik hem de hemel in, gaat het niet goed: dan doe ik niks. Ik corrigeer niet tijdens zo'n les.
- Belle
- Zeer actief
Is dat lang geleden dan? In een van zijn stukjes staat dat hij niet straft en dat hondenscholen die wel met straffen werken uit de tijd zijn.Anke schreef:
Er was ook geen ruimte voor overleg en er werd in mijn ogen wat te veel en te hard gecorrigeerd.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- Anke
- Zeer actief
Dat is wel weer vijf jaar geleden inmiddels ja. Maar de site is nog precies hetzelfde.
- ranetje
- Zeer actief
Hij vindt correctiemiddelen uit den boze en uit de tijd(slipketting e.d.).Belle schreef:Is dat lang geleden dan? In een van zijn stukjes staat dat hij niet straft en dat hondenscholen die wel met straffen werken uit de tijd zijn.Anke schreef:
Er was ook geen ruimte voor overleg en er werd in mijn ogen wat te veel en te hard gecorrigeerd.
Hoe werd er dan gecorrigeerd @Anke?
- ranetje
- Zeer actief
Wolfsblut schreef:Zijn tekst die veelvuldig gelardeerd is met eigen roem, hoe goed hij zichzelf wel niet vind.ranetje schreef:Wolfsblut schreef:Ik vind deze beeldhouwer, reikimaster, psycholoog, officieel erkend therapeut etc. ook nogal arrogant overkomen.
Neem ik gelijk zijn boek mee, is altijd interessant.![]()
Ik had het onderwerp beter zo kunnen openen "veelbelovend". Cynisch bedoelt dus.
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Maar wat verstaan we onder gehoorzaamheid? Gewoon kunnen zitten en hierkomen binnen redelijke tijd als de baas het vraagt? Of hele snelle reactie op commandos? Of (bij wijze van spreken) prijzen halen in de GG? Ik denk dat alle honden kunnen gehoorzamen, alleen zal je er bij de ene hond meer bovenop moeten zitten en gaat er meer training in zitten.
De eerste anderhalf tot twee jaar vroeg ik me af of B ooit betrouwbaar los kon lopen. Na heel veel training en lange lijnen.. En heel veel keren denken dat dit echt de laatste keer was dat hij los liep
Loopt hij nu bijna altijd los. Alleen ik vraag me af of je dat met elke hond voor elkaar krijgt, loslopen.
De eerste anderhalf tot twee jaar vroeg ik me af of B ooit betrouwbaar los kon lopen. Na heel veel training en lange lijnen.. En heel veel keren denken dat dit echt de laatste keer was dat hij los liep

- Anke
- Zeer actief
Als een hond van een raakvlak af wilde rennen, dan werd er heel hard en kwaad BLIJF!! gebruld. De desbetreffende hond dook ervan in elkaar. Ook rukjes aan de halsband bij aanleren van de paaltjes. Dit waren wel de eigenaren zelf die dit deden trouwens, maar er werden geen tips gegeven destijds hoe het anders kan. Maar misschien is het inmiddels wel allemaal verbeterdranetje schreef:Hij vindt correctiemiddelen uit den boze en uit de tijd(slipketting e.d.).Belle schreef:Is dat lang geleden dan? In een van zijn stukjes staat dat hij niet straft en dat hondenscholen die wel met straffen werken uit de tijd zijn.Anke schreef:
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Nu weet ik het zeker.... Joey gaat bij jou logeren tot hij weet dat hij zich moet losrukken van konijnenspoortjes als het baasje roeptSaschesfloor schreef: Sorry, maar hier ben ik het niet mee eens. Ik schijn ook een onopvoedbaar ras te hebben, nou ze luisteren prima. Zelfs mijn jongste terrorist doet inmiddels leuk mee. Ik denk dat je zeker moet kijken naar de karaktereigenschappen van een betreffend ras en dat je daar je training en verwachtingspatroon op moet aanpassen. Ik verwacht geen slaafse gehoorzaamheid van mijn honden, dat zit niet in hun aard, maar de basis gehoorzaamheid is ook voor een Terrier te leren. En ik denk dat dit voor de meeste honden geldt. Soms heb je een lange adem nodig, maar de aanhouder wint. Er zullen best uitzonderingen zijn die de regel bevestigen, maar ik denk eerder dat veel mensen bij voorbaat al de fout ingaan door te zeggen: "ik heb een ras wat niet bekend staat dat ze luisteren, dus dat kan ook niet." En er vervolgens geen moeite voor doen.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Denk dat het vaak ook een keuze is die de baas maakt, al dan niet bewust. Ik heb twee weken de Beagle van een familielid hier gehadHilde schreef:Maar wat verstaan we onder gehoorzaamheid? Gewoon kunnen zitten en hierkomen binnen redelijke tijd als de baas het vraagt? Of hele snelle reactie op commandos? Of (bij wijze van spreken) prijzen halen in de GG? Ik denk dat alle honden kunnen gehoorzamen, alleen zal je er bij de ene hond meer bovenop moeten zitten en gaat er meer training in zitten.
De eerste anderhalf tot twee jaar vroeg ik me af of B ooit betrouwbaar los kon lopen. Na heel veel training en lange lijnen.. En heel veel keren denken dat dit echt de laatste keer was dat hij los liepLoopt hij nu bijna altijd los. Alleen ik vraag me af of je dat met elke hond voor elkaar krijgt, loslopen.
- ranetje
- Zeer actief
Dat hoop ik wel jaAnke schreef:Als een hond van een raakvlak af wilde rennen, dan werd er heel hard en kwaad BLIJF!! gebruld. De desbetreffende hond dook ervan in elkaar. Ook rukjes aan de halsband bij aanleren van de paaltjes. Dit waren wel de eigenaren zelf die dit deden trouwens, maar er werden geen tips gegeven destijds hoe het anders kan. Maar misschien is het inmiddels wel allemaal verbeterdranetje schreef:Hij vindt correctiemiddelen uit den boze en uit de tijd(slipketting e.d.).Belle schreef:Is dat lang geleden dan? In een van zijn stukjes staat dat hij niet straft en dat hondenscholen die wel met straffen werken uit de tijd zijn.Anke schreef: Er was ook geen ruimte voor overleg en er werd in mijn ogen wat te veel en te hard gecorrigeerd.
Zo zou ik geen behendigheidsparcours aan willen leren.
- ranetje
- Zeer actief
Inge O schreef:de kunst ligt nooit in het afleren maar in het voorkomen dat het aangeleerd wordt.Badu schreef:Nu weet ik het zeker.... Joey gaat bij jou logeren tot hij weet dat hij zich moet losrukken van konijnenspoortjes als het baasje roeptSaschesfloor schreef: Sorry, maar hier ben ik het niet mee eens. Ik schijn ook een onopvoedbaar ras te hebben, nou ze luisteren prima. Zelfs mijn jongste terrorist doet inmiddels leuk mee. Ik denk dat je zeker moet kijken naar de karaktereigenschappen van een betreffend ras en dat je daar je training en verwachtingspatroon op moet aanpassen. Ik verwacht geen slaafse gehoorzaamheid van mijn honden, dat zit niet in hun aard, maar de basis gehoorzaamheid is ook voor een Terrier te leren. En ik denk dat dit voor de meeste honden geldt. Soms heb je een lange adem nodig, maar de aanhouder wint. Er zullen best uitzonderingen zijn die de regel bevestigen, maar ik denk eerder dat veel mensen bij voorbaat al de fout ingaan door te zeggen: "ik heb een ras wat niet bekend staat dat ze luisteren, dus dat kan ook niet." En er vervolgens geen moeite voor doen.![]()
Soms is één verrassingsactie genoeg om het te hebben geleerd
- Saschesfloor
- Zeer actief
Hahaha! Is hij weer bezig geweest? Ik vrees dat je hem dat spelletje nu niet meer kan afleren. Daarvoor is dat gedrag er al te ver ingesleten. Je kan hem misschien nog beter bij Miranda brengen trouwens, haar honden zijn nog braver dan die van mij, die laten zelfs katten in de buurt met rust en dat kan je met mijn liefjes wel shakenBadu schreef:Nu weet ik het zeker.... Joey gaat bij jou logeren tot hij weet dat hij zich moet losrukken van konijnenspoortjes als het baasje roeptSaschesfloor schreef: Sorry, maar hier ben ik het niet mee eens. Ik schijn ook een onopvoedbaar ras te hebben, nou ze luisteren prima. Zelfs mijn jongste terrorist doet inmiddels leuk mee. Ik denk dat je zeker moet kijken naar de karaktereigenschappen van een betreffend ras en dat je daar je training en verwachtingspatroon op moet aanpassen. Ik verwacht geen slaafse gehoorzaamheid van mijn honden, dat zit niet in hun aard, maar de basis gehoorzaamheid is ook voor een Terrier te leren. En ik denk dat dit voor de meeste honden geldt. Soms heb je een lange adem nodig, maar de aanhouder wint. Er zullen best uitzonderingen zijn die de regel bevestigen, maar ik denk eerder dat veel mensen bij voorbaat al de fout ingaan door te zeggen: "ik heb een ras wat niet bekend staat dat ze luisteren, dus dat kan ook niet." En er vervolgens geen moeite voor doen.![]()
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Joey heeft een roepingInge O schreef:de kunst ligt nooit in het afleren maar in het voorkomen dat het aangeleerd wordt.Badu schreef:Nu weet ik het zeker.... Joey gaat bij jou logeren tot hij weet dat hij zich moet losrukken van konijnenspoortjes als het baasje roeptSaschesfloor schreef: Sorry, maar hier ben ik het niet mee eens. Ik schijn ook een onopvoedbaar ras te hebben, nou ze luisteren prima. Zelfs mijn jongste terrorist doet inmiddels leuk mee. Ik denk dat je zeker moet kijken naar de karaktereigenschappen van een betreffend ras en dat je daar je training en verwachtingspatroon op moet aanpassen. Ik verwacht geen slaafse gehoorzaamheid van mijn honden, dat zit niet in hun aard, maar de basis gehoorzaamheid is ook voor een Terrier te leren. En ik denk dat dit voor de meeste honden geldt. Soms heb je een lange adem nodig, maar de aanhouder wint. Er zullen best uitzonderingen zijn die de regel bevestigen, maar ik denk eerder dat veel mensen bij voorbaat al de fout ingaan door te zeggen: "ik heb een ras wat niet bekend staat dat ze luisteren, dus dat kan ook niet." En er vervolgens geen moeite voor doen.![]()
Zijn broer heeft concentratieboog van een goudvis, die is iets gemakkelijker om te praten.
Maar, hoe kan je voorkomen dat ze het doen? Wandelen in gebieden waar geen konijnen huizen? Altijd aangelijnd?
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Niet weer aan de haalSaschesfloor schreef:Hahaha! Is hij weer bezig geweest? Ik vrees dat je hem dat spelletje nu niet meer kan afleren. Daarvoor is dat gedrag er al te ver ingesleten. Je kan hem misschien nog beter bij Miranda brengen trouwens, haar honden zijn nog braver dan die van mij, die laten zelfs katten in de buurt met rust en dat kan je met mijn liefjes wel shakenBadu schreef:Nu weet ik het zeker.... Joey gaat bij jou logeren tot hij weet dat hij zich moet losrukken van konijnenspoortjes als het baasje roeptSaschesfloor schreef: Sorry, maar hier ben ik het niet mee eens. Ik schijn ook een onopvoedbaar ras te hebben, nou ze luisteren prima. Zelfs mijn jongste terrorist doet inmiddels leuk mee. Ik denk dat je zeker moet kijken naar de karaktereigenschappen van een betreffend ras en dat je daar je training en verwachtingspatroon op moet aanpassen. Ik verwacht geen slaafse gehoorzaamheid van mijn honden, dat zit niet in hun aard, maar de basis gehoorzaamheid is ook voor een Terrier te leren. En ik denk dat dit voor de meeste honden geldt. Soms heb je een lange adem nodig, maar de aanhouder wint. Er zullen best uitzonderingen zijn die de regel bevestigen, maar ik denk eerder dat veel mensen bij voorbaat al de fout ingaan door te zeggen: "ik heb een ras wat niet bekend staat dat ze luisteren, dus dat kan ook niet." En er vervolgens geen moeite voor doen.![]()
Ingesleten was dit gedrag al toen ze 5 maanden oud waren
De meisjes van Miranda... Jo denkt
Uitermate scherp van inzicht zijn ze op dat vlak iddranetje schreef:![]()
- Saschesfloor
- Zeer actief
Badu schreef:Niet weer aan de haalSaschesfloor schreef:Hahaha! Is hij weer bezig geweest? Ik vrees dat je hem dat spelletje nu niet meer kan afleren. Daarvoor is dat gedrag er al te ver ingesleten. Je kan hem misschien nog beter bij Miranda brengen trouwens, haar honden zijn nog braver dan die van mij, die laten zelfs katten in de buurt met rust en dat kan je met mijn liefjes wel shakenBadu schreef:Nu weet ik het zeker.... Joey gaat bij jou logeren tot hij weet dat hij zich moet losrukken van konijnenspoortjes als het baasje roeptSaschesfloor schreef: Sorry, maar hier ben ik het niet mee eens. Ik schijn ook een onopvoedbaar ras te hebben, nou ze luisteren prima. Zelfs mijn jongste terrorist doet inmiddels leuk mee. Ik denk dat je zeker moet kijken naar de karaktereigenschappen van een betreffend ras en dat je daar je training en verwachtingspatroon op moet aanpassen. Ik verwacht geen slaafse gehoorzaamheid van mijn honden, dat zit niet in hun aard, maar de basis gehoorzaamheid is ook voor een Terrier te leren. En ik denk dat dit voor de meeste honden geldt. Soms heb je een lange adem nodig, maar de aanhouder wint. Er zullen best uitzonderingen zijn die de regel bevestigen, maar ik denk eerder dat veel mensen bij voorbaat al de fout ingaan door te zeggen: "ik heb een ras wat niet bekend staat dat ze luisteren, dus dat kan ook niet." En er vervolgens geen moeite voor doen.![]()
lijnarrest.., voorlopig
Ingesleten was dit gedrag al toen ze 5 maanden oud waren![]()
De meisjes van Miranda... Jo denkt![]()
Uitermate scherp van inzicht zijn ze op dat vlak iddranetje schreef:![]()
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Met Flappie spreken we dan ook af dat hij in de bosjes blijft & niet over het wandelpad dendertInge O schreef:ze aanleren om nooit van het pad af te gaan en zolang ze nog niet genoeg onder appèl staan om zich daaraan te houden inderdaad nog niet in wildrijk gebied gaan wandelen om succeservaringen te vermijden.Badu schreef:Maar, hoe kan je voorkomen dat ze het doen? Wandelen in gebieden waar geen konijnen huizen? Altijd aangelijnd?
Woon in de randstad, gebieden zonder konijnen zijn zeldzaam.
- ranetje
- Zeer actief
Flappie eerder zien dan je hond is toch nog wel erg lastig.Inge O schreef:maar dan zie jij flappie ook en kan je snel reageren én een hond op het wandelpad is beter onder je 'mentale bereik'.Badu schreef:Met Flappie spreken we dan ook af dat hij in de bosjes blijft & niet over het wandelpad dendertInge O schreef:ze aanleren om nooit van het pad af te gaan en zolang ze nog niet genoeg onder appèl staan om zich daaraan te houden inderdaad nog niet in wildrijk gebied gaan wandelen om succeservaringen te vermijden.Badu schreef:Maar, hoe kan je voorkomen dat ze het doen? Wandelen in gebieden waar geen konijnen huizen? Altijd aangelijnd?![]()
maar dit gaat natuurlijk alleen werken als er appèl op je hond staat.
Zeker als je dan ook nog moet reageren voor je hond de sprint aantrekt.
Trainen op lopen langs konijnen helpt ook voor het appèl.
Ik had afgelopen zomer eindelijk eens een prima kans om te trainen.

Hier kwamen we dagelijks langs.
Soms zaten er 10 soms 20 op dit stukje van het pad (en dan verder naar boven nog eens zoiets) en die hupten dan de dekking in.
Ita werd al helemaal gespannen en strak als we het gebied naderden.
Ze mocht samen met me oplopen en dan meteen wachten (zitten) als er een konijn aan de run ging.
En af en toe sloeg ik vlak voor dit weggetje af ondanks de smekende blikken van mijn tweetal.
Dan kwamen ze toch met mij mee (waarvoor ze natuurlijk weer uitgebreid werden beloond)
In augustus brak myxomatose uit.
Geen konijn meer te zien dus nu even geen training.
Ingesleten gedrag maakt het zeker moeilijker.
Ita had trouwens na één keer al door dat hazen verschrikkelijk leuk waren om gillend achteraan te gaan.
Kost me heel veel moeite om dat goed te krijgen.
Konijnen zijn net een fractie gemakkelijker.
Laatst gewijzigd door ranetje op 12 okt 2013 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Inge O schreef:maar dan zie jij flappie ook en kan je snel reageren én een hond op het wandelpad is beter onder je 'mentale bereik'.Badu schreef:Met Flappie spreken we dan ook af dat hij in de bosjes blijft & niet over het wandelpad dendertInge O schreef:ze aanleren om nooit van het pad af te gaan en zolang ze nog niet genoeg onder appèl staan om zich daaraan te houden inderdaad nog niet in wildrijk gebied gaan wandelen om succeservaringen te vermijden.Badu schreef:Maar, hoe kan je voorkomen dat ze het doen? Wandelen in gebieden waar geen konijnen huizen? Altijd aangelijnd?![]()
maar dit gaat natuurlijk alleen werken als er appèl op je hond staat.
- ranetje
- Zeer actief
Nee als je hond in het struikgewas aan de slag is heb je sowieso het nakijkenInge O schreef:nee, niet persé eerder maar maar wel tegelijkertijd, of je ziet in ieder geval de reactie van je hond meteen en dat is zeker niet zo als hij door het struikgewas loopt te struinen, dan heb je er gewoon nul contact mee (en dus niks over te zeggen op zo'n moment).ranetje schreef: Flappie eerder zien dan je hond is toch nog wel erg lastig.
Zeker als je dan ook nog moet reageren voor je hond de sprint aantrekt.
Mijn honden hebben wel geleerd wat "op het pad" betekent
Ja het kan ................ bij konijnen.het kan dus welTrainen op lopen langs konijnen helpt ook voor het appèl.
Ik had afgelopen zomer eindelijk eens een prima kans om te trainen.
http://i53.photobucket.com/albums/g74/r ... 199e24.jpg
Hier kwamen we dagelijks langs.
Soms zaten er 10 soms 20 op dit stukje van het pad (en dan verder naar boven nog eens zoiets) en die hupten dan de dekking in.
Ita werd al helemaal gespannen en strak als we het gebied naderden.
Ze mocht samen met me oplopen en dan meteen wachten (zitten) als er een konijn aan de run ging.
En af en toe sloeg ik vlak voor dit weggetje af ondanks de smekende blikken van mijn tweetal.
Dan kwamen ze toch met mij mee (waarvoor ze natuurlijk weer uitgebreid werden beloond).
En het is het eenvoudigste te trainen als er veel konijnen tegelijk zitten.
Het duurt dan vaak net iets langer voor de hond gaat sprinten.
Kennelijk eerst even bepalen wie van de 10 achtervolgd moet worden
En je kunt voor jezelf hulp inzetten van een springkonijn (harige dummy aan een elastiek).
Hazen blijken een geheel ander verhaal
Die blijven ook veel langer zichtbaar als ze over een veld verdwijnen.
Als Ita af ligt blijft ze.
Maar als er een haas vlak bij haar opeens wegsprint ............. moeilijk, moeilijk