Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fietstocht in hondenlosloopgebied Ulvenhout

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

ChristinaD
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Koningspoedel
Aantal honden: 1

Fietstocht in hondenlosloopgebied Ulvenhout

Ongelezen bericht door ChristinaD »

Ik had vanmorgen net zo'n zin om een lange wandeling te maken met Miley. Het bos van Ulvenhout is prachtig en je hebt daar ook een leuk losloopgebied. Het is wel jammer dat er een weg doorheen loopt. Eerst in het ene deel gelopen, waarbij Miley nog heerlijk heeft gerend met een langharige Weimaraner en we ook nog een langharige Vizla tegenkwamen, en toen overgestoken naar het andere deel van het losloopgebied. Daar bleek een tocht uitgezet te zijn voor mountainbikers en die route volgde ook de wandelroute. Ik heb nog even geprobeerd om er een trainingssessie van te maken door Miley wel los te laten lopen en haar te laten zitten als er een fietser aankwam, maar het waren er teveel en op een gegeven moment rende ze er ook steeds achteraan. Ik heb haar toen maar aangelijnd en ben weer terug naar de auto gegaan want de fietsers zaten door het hele stuk bos. Toch jammer dat dat nu net in het losloopgebied georganiseerd moest worden. Maar goed, verderop zag ik dat er ook over een ruiterroute werd gefietst dus ook ruiters zullen ze tegen zijn gekomen.

Nou ja, alles bij elkaar hebben we toch een uur lekker gewandeld.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Re: Fietstocht in hondenlosloopgebied Ulvenhout

Ongelezen bericht door Paisley »

Mountain bikers worden (net als offroad motorrijders, loslopende honden en ruiters) ook enorm in de hoek gezet en mogen nergens meer komen.

Ik ben er dan ook voor om alle paadjes met bestemming gewoon open te gooien, alles toe te laten, en dat we dan weer eens OudHollansch tolerant burgerschap oppakken met elkaar ;) Zodat we het recht hebben om te gaan en staan waar we willen, maar ook de plicht hebben om goed rekening te houden met andere recreanten, boeren en natuurbeheerders.

Ik rij zelf offroad motor, heb een paard gehad en heb nu een hond. Die drie groepen 'bijten' elkaar enorm. Maar als ik met mijn hond over de paden loop en er komt een offroad motorrijder aan die gewoon gas terug neemt en stapvoets langs mijn loslopende hond heen rijdt, denk ik: Wat is hier nu eigenlijk het probleem?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Paisley schreef:Mountain bikers worden (net als offroad motorrijders, loslopende honden en ruiters) ook enorm in de hoek gezet en mogen nergens meer komen.

Ik ben er dan ook voor om alle paadjes met bestemming gewoon open te gooien, alles toe te laten, en dat we dan weer eens OudHollansch tolerant burgerschap oppakken met elkaar ;) Zodat we het recht hebben om te gaan en staan waar we willen, maar ook de plicht hebben om goed rekening te houden met andere recreanten, boeren en natuurbeheerders.

Ik rij zelf offroad motor, heb een paard gehad en heb nu een hond. Die drie groepen 'bijten' elkaar enorm. Maar als ik met mijn hond over de paden loop en er komt een offroad motorrijder aan die gewoon gas terug neemt en stapvoets langs mijn loslopende hond heen rijdt, denk ik: Wat is hier nu eigenlijk het probleem?
Geen probleem. :ok:

Hoe vaak komt jouw voorbeeld (gas terug nemen en zo in plaats van brullen dat je van het pad af moet) voor? :wink:
Ik gun het mountainbikers van harte, maar waarom door een hondenlosloopgebied?
Zou dat niet - afhankelijk van de omgeving waar je woont - ook in een aanlijngebied kunnen?

Hier zijn ook wel eens wedstrijden mountainbike in een losloopgebied en ik vraag me altijd af waarom, terwijl er hier zo veel bos is waar honden aangelijnd moeten zijn.
We krijgen wel altijd keurig een waarschuwing van tevoren.
Dan staat er op een bordje bij de ingang dat er op een bepaalde dag een wedstrijd is.
Maar waarom juist daar? :U:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Paisley
Zeer actief

ranetje schreef:
Hoe vaak komt jouw voorbeeld (gas terug nemen en zo in plaats van brullen dat je van het pad af moet) voor? :wink:
Waar ik woon (Friesland, Groningen en Drenthe) gaat dat eigenlijk altijd zo :) En ik ben zelf offroad motorrijder en gedraag me ook altijd. Bij paarden staan we stil en laten passeren. Als ze nerveus worden, zetten we de motor af of keren we om en nemen een andere route.
We worden vaak verward met 'wildcrossers'. Dat zijn vaak jonge jongens op motoren met open uitlaten, zonder kenteken en verzekering en die denken alleen maar aan gas geven met kolder in hun kop. Ik denk maar zo: die jongens moeten gewoon nog leren hoe ze zich moeten gedragen.
Maar ook die jongens kan ik begrijpen, want als alle gemeentes de crossbanen sluiten vanwege geluidsoverlast, waar moeten die jongens dàn heen met hun sport?

Hier zijn ook wel eens wedstrijden mountainbike in een losloopgebied en ik vraag me altijd af waarom, terwijl er hier zo veel bos is waar honden aangelijnd moeten zijn.
Dan staat er op een bordje bij de ingang dat er op een bepaalde dag een wedstrijd is.
Misschien kun je het die wedstrijdorganisatie eens vragen. Misschien wil de gemeente juist "natuurbelastende recreatie" (tussen haakjes, want ik ben het er niet mee eens) juist zoveel mogelijk op 1 plek centreren.
Afbeelding
moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Paisley schreef:
ranetje schreef:
Waar ik woon (Friesland, Groningen en Drenthe) gaat dat eigenlijk altijd zo :) En ik ben zelf offroad motorrijder en gedraag me ook altijd. Bij paarden staan we stil en laten passeren. Als ze nerveus worden, zetten we de motor af of keren we om en nemen een andere route.
We worden vaak verward met 'wildcrossers'. Dat zijn vaak jonge jongens op motoren met open uitlaten, zonder kenteken en verzekering en die denken alleen maar aan gas geven met kolder in hun kop. Ik denk maar zo: die jongens moeten gewoon nog leren hoe ze zich moeten gedragen.
Maar ook die jongens kan ik begrijpen, want als alle gemeentes de crossbanen sluiten vanwege geluidsoverlast, waar moeten die jongens dàn heen met hun sport?

Misschien kun je het die wedstrijdorganisatie eens vragen. Misschien wil de gemeente juist "natuurbelastende recreatie" (tussen haakjes, want ik ben het er niet mee eens) juist zoveel mogelijk op 1 plek centreren.

Nou... liever niet ten koste van mensen die daar met honden, paarden of kinderen lopen.
sternentänzerin
Zeer actief

Ongelezen bericht door sternentänzerin »

Organisatie is organisatie, de deelnemers is vaak niet eens wat kwalijk te nemen, die weten het meestal niet eens.
Wij kwamen vandaag een georganiseerd hardloopevent tegen in het park, dwars door het losloopgebied heen en een visevenement, ook dwars door het losloopgebied.
Beide waren irritant, de tweede met respect voor elkaar maar auto's, brommers, etc kom ik liever niet tegen met loslopende honden. Laat staan al die vissers met lekkere hapjes in en voor hun tenten :mrgreen:
...; We will never surrender Winston Churchill
ChristinaD
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Koningspoedel

Ongelezen bericht door ChristinaD »

Hier stond dus nergens in het losloopgebied aangegeven dat er een tocht was. Later zag ik wel voor de mountainbikers aangegeven dat er honden los konden lopen. De fietsers waren beleefd genoeg maar ze verwachten wel dat je onmiddellijk aan de kant gaat er dat er niet een hond voor hun wiel springt (begrijpelijk). Jammer was het wel want er is meer dan genoeg bos waar de hond niet los mag dus waarom moet er dan een route uitgezet worden in het kleine stukje losloopgebied.

Het is inderdaad zo dat verschillende recreanten elkaar kunnen bijten en als iedereen een beetje rekening met elkaar houdt gaat dat meestal wel goed. En offroad motoren horen helemaal niet in het bos thuis is mijn mening. Als je het dan over verstoren van wild, laten schrikken van paarden en verstoren van de wandelaars die rustig denken te kunnen wandelen hebt.
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

ChristinaD schreef:Ik had vanmorgen net zo'n zin om een lange wandeling te maken met Miley. Het bos van Ulvenhout is prachtig en je hebt daar ook een leuk losloopgebied. Het is wel jammer dat er een weg doorheen loopt. Eerst in het ene deel gelopen, waarbij Miley nog heerlijk heeft gerend met een langharige Weimaraner en we ook nog een langharige Vizla tegenkwamen, en toen overgestoken naar het andere deel van het losloopgebied. Daar bleek een tocht uitgezet te zijn voor mountainbikers en die route volgde ook de wandelroute. Ik heb nog even geprobeerd om er een trainingssessie van te maken door Miley wel los te laten lopen en haar te laten zitten als er een fietser aankwam, maar het waren er teveel en op een gegeven moment rende ze er ook steeds achteraan. Ik heb haar toen maar aangelijnd en ben weer terug naar de auto gegaan want de fietsers zaten door het hele stuk bos. Toch jammer dat dat nu net in het losloopgebied georganiseerd moest worden. Maar goed, verderop zag ik dat er ook over een ruiterroute werd gefietst dus ook ruiters zullen ze tegen zijn gekomen.

leuk, ik ging vandaag fietsen en kwam een hardlopers-wedstrijd tegen op een fietspad , ja, ons land is te vol . :19:
Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders

Ongelezen bericht door Selene »

Pakdebal schreef:
ChristinaD schreef:Ik had vanmorgen net zo'n zin om een lange wandeling te maken met Miley. Het bos van Ulvenhout is prachtig en je hebt daar ook een leuk losloopgebied. Het is wel jammer dat er een weg doorheen loopt. Eerst in het ene deel gelopen, waarbij Miley nog heerlijk heeft gerend met een langharige Weimaraner en we ook nog een langharige Vizla tegenkwamen, en toen overgestoken naar het andere deel van het losloopgebied. Daar bleek een tocht uitgezet te zijn voor mountainbikers en die route volgde ook de wandelroute. Ik heb nog even geprobeerd om er een trainingssessie van te maken door Miley wel los te laten lopen en haar te laten zitten als er een fietser aankwam, maar het waren er teveel en op een gegeven moment rende ze er ook steeds achteraan. Ik heb haar toen maar aangelijnd en ben weer terug naar de auto gegaan want de fietsers zaten door het hele stuk bos. Toch jammer dat dat nu net in het losloopgebied georganiseerd moest worden. Maar goed, verderop zag ik dat er ook over een ruiterroute werd gefietst dus ook ruiters zullen ze tegen zijn gekomen.

leuk, ik ging vandaag fietsen en kwam een hardlopers-wedstrijd tegen op een fietspad , ja, ons land is te vol . :19:
Welnee, mijn land is niet te vol hoor. Het zijn gewoon de mensen die van de laatste lekkere weekenden willen genieten iets buiten willen doen voordat we weer sneeuw kunnen gaan ruimen :wink:
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

Selene schreef:Welnee, mijn land is niet te vol hoor. Het zijn gewoon de mensen die van de laatste lekkere weekenden willen genieten iets buiten willen doen voordat we weer sneeuw kunnen gaan ruimen :wink:

ik kreeg ook als fietser water , was erg gezellig er tussen te fietsen , ik klaag niet . :wink:
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Paisley schreef:Mountain bikers worden (net als offroad motorrijders, loslopende honden en ruiters) ook enorm in de hoek gezet en mogen nergens meer komen.

Ook mijn gedachte! Ik denk ook dat het alles zo enorm gescheiden houd die onverdraagzaamheid alleen maar meer in de hand werkt. Maar ja ik kom uit hetzelfde gebied natuurlijk :ok:
Afbeelding
sternentänzerin
Zeer actief

Jion schreef:
sternentänzerin schreef:Wij kwamen vandaag een georganiseerd hardloopevent tegen in het park, dwars door het losloopgebied heen en een visevenement, ook dwars door het losloopgebied.
Jij ook al? :lol1:
Uhu... en niet eens een aankondiging :cool2:
sternentänzerin
Zeer actief

Jion schreef:
sternentänzerin schreef:
Jion schreef:
sternentänzerin schreef:Wij kwamen vandaag een georganiseerd hardloopevent tegen in het park, dwars door het losloopgebied heen en een visevenement, ook dwars door het losloopgebied.
Jij ook al? :lol1:
Uhu... en niet eens een aankondiging :cool2:
Viel mij ook al op. :pffff:

Gelukkig hadden wij slechts het staartje van de rits joggers; slechts een stuk of 10 puffende en zwetende mannen die ons net iets harder dan stapvoets voorbij sloften. :Q:
Ohhww gelukkig maar, wij hadden 's morgensvroeg de volle mep!
Wat een hilarische toestand, 80% van hen hoort niet eens te kunnen lopen als je ze ziet gaan :engel:
sternentänzerin
Zeer actief

Nahja ik doe ook hardlopen, met honden zelfs :mrgreen:
Maar dat voor half 8 's morgens in het bos, dat ziet niemand :engel:
Paisley
Zeer actief

ChristinaD schreef:. Als je het dan over verstoren van wild, laten schrikken van paarden en verstoren van de wandelaars die rustig denken te kunnen wandelen hebt.
Grappig dat je dat zegt; een algemeen misverstand. Ik kom op de motor meer herten en reeën tegen dan wandelend. Reeën en herten zijn niet bang voor motoren, vaak stappen ze rustig het pad af als we aan komen. Het zit niet in hun natuur om iets wat geluid maakt te wantrouwen - roofdieren besluipen in stilte.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

En ik aan mensen die lopen te mekkeren over hun verstoorde rust, terwijl we niets verkeer doen :pffff:
Afbeelding
nikki
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door nikki »

Hier kun je ook alleen op onmogelijke tijden op zondag naar het bos, anders wordt je gek van de fietsers.
En daar kan nog geen goedemorgen of dank je vanaf ,maar ze verwachten wel dat je binnen 1 seconde je hond bij je houdt.Vandaar dat ik alleen nog maar heel vroeg ga.
En sorry op motoren die de rust verstoren zit ik in het bos niet te wachten, dan loop ik ook echt voor de rust.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Kom op zeg, het hele jaar is het losloopgebied en een enkele keer is er een evenement. Leven & laten leven zeg ik dan.

Heb op een KNPV club gezeten waar 1x per jaar een mountainbike wedstrijd in het bos was. Nou dan trainden we beperkt (niet het bos in en zo) en was het clubhuis en deel vt veld beschikbaar als rust/koffie/lunch punt.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Een losloopgebied is een gebied voor iedereen waar ook honden los mogen. Het is geen bezit van hondenliefhebbers :wink:
Je mag er dus ook andere dingen doen zoals joggen, fietsen en zelfs picknicken :mrgreen:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik hou erg van het gebied tegenover de kazerne bij Havelte. Juist om die reden. Je komt daar alle vormen van politiek incorrecte recreatie tegen, en dat bijt elkaar daar helemaal niet. Er wordt een beetje rekening met elkaar gehouden. Hoera!
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Het bos wat hier vlakbij ligt, is voor iedereen. Bij het water mogen vissers zitten (daar kwam ik achter toen we een wandeling hadden gehad, en Elmo zo richting het water rende, en erin sprong :mann: ) De vissers konden er in ieder geval wel om lachen, want het zag er blijkbaar nogal idioot uit :mrgreen:

In het bos zelf heb je mountainbike routes, wandel routes en ruiter routes. En dat kruist elkaar gewoon. Nu let ik daar heel erg op (bij die kruisingen), en roep ik Elmo altijd even bij mij. Maar ik verwacht als ik de kruising wandel/mountainbike oversteek dat ik of Elmo niet van de sokken worden gereden. En daar schort het nog wel eens aan.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Tara schreef:
Paisley schreef:En ik aan mensen die lopen te mekkeren over hun verstoorde rust, terwijl we niets verkeer doen :pffff:
Je doet wel wat verkeerd, aangezien er toch vrij duidelijk op al die groene bordjes wordt aangegeven dat je de rust van mens en dier in het bos niet mag verstoren.
Veel van die bordjes zijn niet rechtsgeldig en wij weten precies welke dat zijn. Ik ben ook vaak genoeg aangehouden, nooit een bekeuring gehad. Maar deze discussie is nodeloos vermoeiend, simpelweg om het feit dat jij beredeneerd waar JIJ naar luisteren wil. Alsof iedereen zn vrijetijd kiest om Tara te vermaken :piew: Misschien moeten we de volgende keer maar gas geven als we dit soort volk tegen komen. Dat reduceert de tijd dat we in je gehoorsafstand zitten van 10 seconden naar 3 seconden :piew:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”