zeta-jones schreef:Ik vind het voor de ZWH best lastig. Beslist geen andere herdersoort in elk geval. Dat is problemen oplossen door problemen te creëren. Iets in de trant van dweilen met de kraan open. Ik denk dat mijn voorkeur uit zou gaan naar een zelfverzekerd ras dat ook zelfstandig en iets minder gevoelig en minder 'slaafs' is. Ik denk aan een Samojeed of een Husky oid. Het karakter van de ZWH heeft echt een fikse boost nodig, want met een hond die in je armen springt van schrik/angst als er wat aan de hand is win je ook de oorlog niet

Qua gezondheid zitten we met talrijke problemen en een open stamboek en daaruit voortvloeiende bredere genenpool zou uitkomst kunnen bieden.
een van de grote kenmerken van de witte herder is toch de baasgerichtheid?
dan lijkt het mij niet handig om die met de husky te kruisen. wel voor een mooie hond natuurlijk. maar husky`s zijn over het algemeen zeer zelfstandig, en niet zomaar volgzaam.
trouwens vind ik zelf dat heel veel rassen, zeker de kleinere rassen goed nieuw bloed kunnen halen door te kruisen met de boerenfox. dat is dan wel geen ras, maar een type. maar wel een type met een gezonde bouw, over het algemeen. dan krijg je natuurlijk wel een ander uiterlijk. maar met terugkruisen en weer kruisen met Bf, zul je denk ik wel een gezondere bouw krijgen, baasgerichte hondjes met een tikje van het oorspronkelijke ras, maar niet zo extreem.
voor de witte herder, is het lastig, als je wilt dat de nakomelingen ook weer wit worden. dan blijft er niet veel geschikts over.
of andere herders (shiloh of hollandse), collies, of andere witte honden, maar dan zit je al weer met andere karakters. of ook gewoon eens een grotere boerenfox erdoorheen