Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Open stamboeken , welk ras erdoorheen kruisen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Ik was vandaag met een vriendin aan het chatten ,en ze vertelde me dat een buitenlandse Lundefokker een Lunde met een Norrbottenspets gekruist heeft.
Stel dat de RvB de stamboeken opengooit , met welk ras zou jij jouw ras kruisen en waarom?
Wat mijn ras , de Boston betreft, heb ik werkelijk geen idee welk ras ik er doorheen zou kruisen , omdat de aanverwante rassen ook met dezelfde problemen te kampen hebben.
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik heb nooit gefokt en ben het ook niet van plan, maar bij de Drent zou dan misschien een Franse Épagneul misschien passen.
Alhoewel ik niet weet hoe het daar met de gezondheid zit.
Eigenlijk is het fokken van rasdieren net een pyramide: je begint met een brede en gezonde basis en het topje naar boven toe wordt steeds smaller. De gezondheid wordt dus ook steeds slechter doordat je goed genenmateriaal met het badwater wegkiepert omwille van het uiterlijk en bepaalde eigenschappen.
Laatst gewijzigd door marian* op 06 okt 2013 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Bulley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Bonairse kruising

Re: Open stamboeken , welk ras erdoorheen kruisen

Ongelezen bericht door Bulley »

Een kortharige collie?? Hebben ze in 1 klap weer een normale neus :D
Nee ik zou t niet weten, geloof dat alles wat ze er door zouden doen gezonder zou zijn :ugh:
Bulley 11.02.2005-24.02.2015
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door flamme »

Bij de saarloos zou ik denk ik kiezen voor de shiloh.
Bij de flatcoated zou ik gaan voor de Ierse setter.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Bij de collie hoeft er voor mij geen ander ras in gekruist te worden omdat er volgens mij voldoende genetische variatie voorhanden is. Wel zou ik lookalikes en boomlozen willen aankeuren.
En die achterlijke scheiding tussen Amerikaanse en Engelse lijnen opheffen, net als de scheiding tussen kort- en langhaar collies.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

In Duitsland is een Tollerfokker op eigen houtje aan het inkruisen. Tot nu toe heeft hij dat gedaan met een red tri Aussie en een Welsh Springer. De Aussie x Toller pups leken qua uiterlijk wel het meest op Tollers maar ik heb me altijd afgevraagd wat voor toevoeging deze kruising is, aangezien de Aussie zelf ook zijn problemen kent en soms zijn dat dezelfde als die van de Toller. Daarnaast denk ik het karakter totaal anders is. De nakomelingen van de Welsh x Toller heb ik nooit iets van gezien.

Als het puur en alleen mijn keus was zou ik er Epagneul Breton doorheen fokken. Maar dat voegt wel het een en ander toe aan het karakter (inclusief een sterker jachtinstinct) dus ik zie het niet snel gebeuren :wink:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Cleva schreef:Een laekense zou ik met een andere variëteit van hetzelfde ras kruisen. Waarschijnlijk een mechelaar.
De Tervueren of Groenendaeler zou ik ook niet doen, de Mechelaar is de meest voor de hand liggende en dus meest logische optie voor mij. Daarnaast zou een Hollandse Herder ruwhaar ook een optie zijn voor mij.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

LongFields schreef:
Cleva schreef:Een laekense zou ik met een andere variëteit van hetzelfde ras kruisen. Waarschijnlijk een mechelaar.
De Tervueren of Groenendaeler zou ik ook niet doen, de Mechelaar is de meest voor de hand liggende en dus meest logische optie voor mij. Daarnaast zou een Hollandse Herder ruwhaar ook een optie zijn voor mij.
Ik vind de langharen qua bouw ook heel anders. Of is dat gevoel?
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Machie schreef: Ik vind de langharen qua bouw ook heel anders. Of is dat gevoel?
De showlangharen zijn absoluut zo goed als allemaal anders qua bouw (en vooral gangwerk). Daar zou ik ook niet op willen inleveren, het gangwerk van de Laekense (en Mechelaar) is in mijn ogen veel efficiënter dan het (sorry) getrippel van de meeste langharen die ik op shows gezien heb.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

LongFields schreef:
Machie schreef: Ik vind de langharen qua bouw ook heel anders. Of is dat gevoel?
De showlangharen zijn absoluut zo goed als allemaal anders qua bouw (en vooral gangwerk). Daar zou ik ook niet op willen inleveren, het gangwerk van de Laekense (en Mechelaar) is in mijn ogen veel efficiënter dan het (sorry) getrippel van de meeste langharen die ik op shows gezien heb.
Dan ligt het niet aan mij ;)
Ik heb ook het idee dat de langharen vierkanter zijn. Ik vind de mechelaar en de laekense mooier qua bouw :)
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Als ik een ander ras moet kiezen, zou ik kiezen voor een border collie. Ik zie graag collies met meer pit en werklust, zoals de oorspronkelijke werkende collies. Dan krijg je waarschijnlijk zoiets als de 'old time scotch collie':

Afbeelding
Afbeelding
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Machie schreef:
LongFields schreef:
Ik heb ook het idee dat de langharen vierkanter zijn. Ik vind de mechelaar en de laekense mooier qua bouw :)
Nee, ligt niet aan jou.
Ik heb geen klap verstand van dit soort dingen maar van de meeste Groenendaelers en Tervurens
word ik al zenuwachtig van de manier waarop ze lopen.
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Interessante vraag, ik kom toch bij de mechelse herder uit of iets van hollandse herder.
Zelf ken ik een hele leuke franse bulldog x chihuahua kruising, die zou ik zeker inzetten als ik Franse bulldoggen fok. Hij heeft vandaag eerste wedstrijd flyball gehad (na 8 lessen) en deed het hartstikke leuk :lol1:
Perry en Noah

Afbeelding
Jessica3787
Zeer actief
Mijn ras(sen): Terriermixje

Ongelezen bericht door Jessica3787 »

duitse herder schreef:Interessante vraag, ik kom toch bij de mechelse herder uit of iets van hollandse herder.
Zelf ken ik een hele leuke franse bulldog x chihuahua kruising, die zou ik zeker inzetten als ik Franse bulldoggen fok. Hij heeft vandaag eerste wedstrijd flyball gehad (na 8 lessen) en deed het hartstikke leuk :lol1:
Was dat dat leuke beige/witte hondje? Echt een geweldig beestje!
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

DeDiana schreef:Als ik een ander ras moet kiezen, zou ik kiezen voor een border collie. Ik zie graag collies met meer pit en werklust, zoals de oorspronkelijke werkende collies. Dan krijg je waarschijnlijk zoiets als de 'old time scotch collie':

Afbeelding
Afbeelding

Mmmm, ik vind dit geen vlees en geen vis. Dus geen border en geen collie.
Voor een collie zou ik, als ik een ander ras moet kiezen, eerder dan een ierse setter of barzoi kiezen.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

lieke schreef:Mmmm, ik vind dit geen vlees en geen vis. Dus geen border en geen collie.
Voor een collie zou ik, als ik een ander ras moet kiezen, eerder dan een ierse setter of barzoi kiezen.
Dat lijkt mij dan weer geen combi, ik zie toch graag de oorspronkelijke eigenschappen van het ras (dus wat betreft functie en karakter) weer wat meer terug, en ik zie niet hoe een barzoi of een Ierse setter daaraan bij zouden kunnen dragen.
Wat uiterlijk betreft maakt het me niet zo veel uit, al mogen de overdrijvingen als enorm veel vacht, steeds kleinere, spitsere snuitjes en kleinere ogen wat mij betreft achterwege blijven.
DeDiana
Zeer actief

Nanna schreef:Mensen die een Collie kopen zitten doorgaans helemaal niet te wachten op heftige werkeigenschappen dus ik vind dat je dat er ook niet in moet gaan fokken. Daar zijn andere rassen voor.
Klopt (waarschijnlijk) ;-) Maar ik antwoord niet voor al die andere mensen, maar voor mezelf :mrgreen:
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

misschien iets van een Chesapeake Bay retriever, al is dat de obvious choice.. moest ik buiten de retrievers kiezen, dan ehhhmm.. geen idee hahaha
DeDiana
Zeer actief

Nanna schreef:
DeDiana schreef: ik antwoord niet voor al die andere mensen, maar voor mezelf :mrgreen:
:mrgreen: Maar als je zelf zoiets gaat fokken, dan wil je toch graag dat het rás gediend wordt en niet jezelf.
Nou ja, in mijn ogen zou daarmee het ras dus gediend zijn, omdat ik dat een verbetering voor de collie zou vinden.
Daar kunnen anderen natuurlijk anders over denken, die zien wellicht liever een heel ander soort collie, en vinden het misschien een verbetering als de collie juist nog minder werklust zou hebben, of groter zou zijn, of het jachtinstinct aangewakkerd zou worden...

Ik ga dus voor het gemak even uit van wat ik persoonlijk een verbetering zou vinden, en laat daarbij de kwestie of daar wel vraag naar zou zijn buiten beschouwing.

O, en nee, ik ga zoiets niet fokken :mrgreen:
Maar een leuke kruising Schotse herder x BC van gezonde (geteste) ouders zou ik zo willen.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Nanna schreef:
DeDiana schreef: ik antwoord niet voor al die andere mensen, maar voor mezelf :mrgreen:
:mrgreen: Maar als je zelf zoiets gaat fokken, dan wil je toch graag dat het rás gediend wordt en niet jezelf.
Als je het kruisen vooral doet om nieuw bloed in je ras te krijgen maakt het niet uit welk (gezond) ras je erdoorheen gooit. Je kunt dan best iets nemen wat je zelf leuk vindt, als een ander weer een ander ras gebruikt is dat alleen maar beter.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Machie schreef: Ik heb ook het idee dat de langharen vierkanter zijn. Ik vind de mechelaar en de laekense mooier qua bouw :)
Ze zijn vaak eerder een rechthoek die op zijn korte kant staat qua bouw dan een vierkant. Heel hoog op de poten en een erg korte rug zie je veel bij de langharen, en dat is niet erg functioneel én niet conform de rasstandaard.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Suske schreef:
Machie schreef:
LongFields schreef:
Nee, ligt niet aan jou.
Ik heb geen klap verstand van dit soort dingen maar van de meeste Groenendaelers en Tervurens
word ik al zenuwachtig van de manier waarop ze lopen.
Nee, het ligt niet aan jullie. Ik noem Cayuga niet voor niks 'ouwe trippelaar' :mrgreen:
Hij is inderdaad ook veel vierkanter van bouw dan de mechels die ik ken.
Dat gezegd hebbende, ik heb nog nooit zo'n behendige hond meegemaakt. Of zo'n razendsnelle. Hij loopt zelfs (nogal snelle) Skadi er op z'n sloffen uit. Die bouw zit 'm níks in de weg.

Ik heb sinds ik dit topic voor het eerst zag lopen nadenken over wat ik er bij witjes in zou kruisen. En het antwoord is dat ik het gewoon niet weet. De logische keus zou de DH zijn, maar daar win je qua gezondheid niks mee, integendeel. Qua karakter waarschijnlijk wel weer, maar is dat genoeg, met de gezondheid in het achterhoofd? Andere herders? Hmmm. De mechel is uit zichzelf al te scherp en nerveus, dat zou niet veel toevoegen aan het karakter.
Ik weet het gewoon niet.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

LongFields schreef:
Machie schreef: Ik heb ook het idee dat de langharen vierkanter zijn. Ik vind de mechelaar en de laekense mooier qua bouw :)
Ze zijn vaak eerder een rechthoek die op zijn korte kant staat qua bouw dan een vierkant. Heel hoog op de poten en een erg korte rug zie je veel bij de langharen, en dat is niet erg functioneel én niet conform de rasstandaard.
Cayuga is supervierkant. Wat zegt de rasstandaard?
And few will ever climb
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Miranda schreef: Cayuga is supervierkant. Wat zegt de rasstandaard?
Dat de Belgische Herder "inschrijfbaar in een vierkant" hoort te zijn, waarbij kan worden aangetekend dat dit voor de reu geldt, de teef mag iets langer zijn dan hoog.
Maar dit is niet meer inschrijfbaar in een vierkant en zie je veel bij de (met name) showlangharen:

Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Tara schreef:
Miranda schreef:
Ik heb sinds ik dit topic voor het eerst zag lopen nadenken over wat ik er bij witjes in zou kruisen. En het antwoord is dat ik het gewoon niet weet. De logische keus zou de DH zijn, maar daar win je qua gezondheid niks mee, integendeel. Qua karakter waarschijnlijk wel weer, maar is dat genoeg, met de gezondheid in het achterhoofd? Andere herders? Hmmm. De mechel is uit zichzelf al te scherp en nerveus, dat zou niet veel toevoegen aan het karakter.
Ik weet het gewoon niet.
Je zou een dingo kunnen overwegen. :engel:
:LOL:
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

LongFields schreef:
Miranda schreef: Cayuga is supervierkant. Wat zegt de rasstandaard?
Dat de Belgische Herder "inschrijfbaar in een vierkant" hoort te zijn, waarbij kan worden aangetekend dat dit voor de reu geldt, de teef mag iets langer zijn dan hoog.
Maar dit is niet meer inschrijfbaar in een vierkant en zie je veel bij de (met name) showlangharen:

Afbeelding
Sodeknetter, da's wel de verkeerde kant op, ja :schrik:
And few will ever climb
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Tara schreef:Je zou een dingo kunnen overwegen. :engel:
:mep:

Gelukkig hoef ik niks te overwegen omdat mevrouw gecastreerd is.
Maar serieus, wat dit ras zou redden? Ik weet het echt niet.
And few will ever climb
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ik zou er een Working Kelpie voor gebruiken. Vanwege het type, omdat het een totaal onverwant ras is en voor de sportieve eigenschappen.
Veel oertypen en andere RG 5 rassen zouden qua uiterlijk en karakter ook prima passen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Miranda schreef:
Tara schreef:Je zou een dingo kunnen overwegen. :engel:
:mep:

Gelukkig hoef ik niks te overwegen omdat mevrouw gecastreerd is.
Maar serieus, wat dit ras zou redden? Ik weet het echt niet.
Redden qua wat dan ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

sirene schreef:Ik zou er een Working Kelpie voor gebruiken. Vanwege het type, omdat het een totaal onverwant ras is en voor de sportieve eigenschappen.
Veel oertypen en andere RG 5 rassen zouden qua uiterlijk en karakter ook prima passen.
Wat voor karakters verwacht je uit deze combi?
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”