Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

dat jullie daar tegen kunnen , ik zeker niet !

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: dat jullie daar tegen kunnen , ik zeker niet !

Ongelezen bericht door ranetje »

Miranda schreef:
ranetje schreef:= In het geval dat.....
En dat geval is niet, dus nu ben ik bijzónder benieuwd op basis waarvan Nyckle me een stroper noemde. Maar ik heb maar zo het gevoel dat óók dáár geen antwoord op gaat komen.
Jeeeeeeeeeeeeeeeeeeeees :vaag:
Hij geeft een voorbeeld :ugh:

Net zoals hij zelf een stroper zou zijn als zijn hond bij het uitlaten (en dat is niet in zijn jachtgebied) een konijn zou pakken.
Dat schrijft hij namelijk ook.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miranda »

ranetje schreef:Jeeeeeeeeeeeeeeeeeeeees :vaag:
Nee, hij noemde me veel eerder in het topic al een stroper.
Op het moment dat ik inhoudelijke vragen begon te stellen, om precies te zijn.
Omdat mijn hond een muis had doodgebeten, die haar in de bek vloog nadat Cayuga zijn poot bijna brak door zich te verstappen in het muizenhol.

Zijn reacties op mijn vragen zijn allemaal van dit niveau:
Nycklenonantwoord schreef:Als je balletjes had, was je een man. Dan ga jij roepen donder op man ik heb geen balletjes.

prettige discussie zo.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Ik word een beetje moe van jou. Miranda.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Liesbeth schreef:
Kruimel53 schreef:Dus als ik over een konijn heen rijdt met de auto ben ik ook een stroper :schrik: .
Naar mijn weten ben je dan geen stroper, maar dan moet je het dier wel laten liggen. Neem je het mee, dan ben je wel aan het stropen.
Ik neem alleen wel aan dat niemand er een probleem van maakt als jij dat dooie (aangereden) nijn meeneemt voor de pan of hond.
als jij dat dode beest in je auto hebt en je wordt toevallig aangehouden voor een verkeerscontrole kan het zijn dat je die bon krijgt voor stropen.
de kans is niet groot, en t is ook niet echt een leuk iets hoor om mee te nemen als de darmen stuk zijn of zon dan kan t behoorlijk lekken in je auto :kotz:
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Even geheel off topic
Waar kan je in het Gooi mooi vers wild kopen?

En dat honden niet mogen jagen lijkt me normaal.
Ik probeer het echt te voorkomen maar je ziet af en toe op de
gekste plekken konijnen opduiken.
Midden in woonwijken b.v.
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Miranda schreef:
Omdat mijn hond een muis had doodgebeten, die haar in de bek vloog nadat Cayuga zijn poot bijna brak door zich te verstappen in het muizenhol.
Kan je dat terugvinden?
Staat er letterlijk dat jij je hond laat stropen als hij een muis vangt?

En kan je je eerste reactie in dit topic terugvinden? :8):
Je inhoudelijke vragen heeft hij overigens netjes beantwoord.
Ook al lees jij dat kennelijk anders.

We zijn niet allemaal dichters. :mann:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
labje
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retriever

Ongelezen bericht door labje »

ranetje schreef:
Miranda schreef:
Kan je dat terugvinden?
Staat er letterlijk dat jij je hond laat stropen als hij een muis vangt?

En kan je je eerste reactie in dit topic terugvinden? :8):
Je inhoudelijke vragen heeft hij overigens netjes beantwoord.
Ook al lees jij dat kennelijk anders.

We zijn niet allemaal dichters. :mann:
Heb ook teruggelezen en lees het niet :U:
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Als je hond een dier doodt ben je aan het stropen. Dan ben je een stroper. Dat is wat hij zei.
En nee, Ranetje, mijn inhoudelijke vragen heeft hij niet beantwoord. Of wel beantwoord, maar niet inhoudelijk, om preciezer te zijn.
En Nyckle, ik word ook wel iets van jou.
And few will ever climb
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik zou dat anders doen, ik vecht als een vrouw namelijk. Emotionele chantage dus. Ik zou zeggen, nyckle, als jij niet terug neemt dat ik een stroper ben, dan vertel ik voortaan tegen iedereen die het wil horen op dit forum, dat jij een stroper bent. Het is misschien niet waar, maar hee, ik ben toch ook geen stroper en dat mag je blijkbaar wel zó laten staan. Hahahahaha.
nyckle
Zeer actief

Miranda schreef:Als je hond een dier doodt ben je aan het stropen. Dan ben je een stroper. Dat is wat hij zei.
En nee, Ranetje, mijn inhoudelijke vragen heeft hij niet beantwoord. Of wel beantwoord, maar niet inhoudelijk, om preciezer te zijn.
Ik zal maar niet opschrijven wat ik denk :U:
nyckle
Zeer actief

anders wordt het drama nog groter.
ranetje
Zeer actief

Miranda schreef:Als je hond een dier doodt ben je aan het stropen. Dan ben je een stroper. Dat is wat hij zei.
Wat had jij dan voor antwoord verwacht?
Waar mis jij dat inhoudelijke antwoord?

Verwacht je een snikkende nyckle die zich schuldig voelt omdat iemand hem het verhaal doet dat er "jagers" zijn die op reeën schieten die uit de maïs vluchten voor de oogstmachine? :denken:

Ik begrijp echt niet waarom je je zo vijandig tegenover hem op stelt :U:
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

ranetje schreef:Verwacht je een snikkende nyckle die zich schuldig voelt omdat iemand hem het verhaal doet dat er "jagers" zijn die op reeën schieten die uit de maïs vluchten voor de oogstmachine? :denken:
Nee, hoor.

Ik vroeg wat er vanuit de jagerswereld aan gedaan wordt, aan dat soort lieden. Die echt vaker voorkomen dan 'holier than thou' nyckle doet voorkomen. Worden ze erop aangesproken, heeft het gevolgen voor hun acte....dat soort zaken.
Waarop het antwoord kwam (even uit mijn hoofd) dat met hagel op reeën schieten dom is. Ja, dat zal best, maar dat antwoord heeft niks te maken met wat ik vroeg.

Wat op zich natuurlijk heel veelzeggend is.
En hier laat ik het maar bij.
And few will ever climb
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Nou ja, dan weet ik wat ik ben, ik houd mijn honden niet aan de lijn dus als ze dan een konijn of haas zien en ze gaan er achteraan dan ben ik een stroper. Nou ja, dat is dan maar zo. Slaap er geen seconde minder van.

Ik denk dat er wel meer mensen zijn die zich niet aan de regels houden.

Heb zestien jaar honden en als die honden bij elkaar 10 hazen/konijnen dood hebben gemaakt is het veel, dus vind het nog wel meevallen. Als je het door vijf honden deelt is het twee konijnen/hazen per hond in zestien jaar. Nou daar kan ik wel mee leven.

De laatste dagen zijn het trouwens meer muisjes die ze vangen doordat het gras gemaaid is langs de weilanden. Kan ik ook niet mee zitten.

O, en als ik het kan voorkomen doe ik dat echt wel. Ik weet b.v. waar er in het bos, nou ja eerder aan de rand van het bos, veel konijntjes zitten en daar laat ik ze niet naartoe gaan.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
nyckle
Zeer actief

ranetje schreef:
Wat had jij dan voor antwoord verwacht?
Waar mis jij dat inhoudelijke antwoord?

Verwacht je een snikkende nyckle die zich schuldig voelt omdat iemand hem het verhaal doet dat er "jagers" zijn die op reeën schieten die uit de maïs vluchten voor de oogstmachine? :denken:

Ik begrijp echt niet waarom je je zo vijandig tegenover hem op stelt :U:
Snikkend op mijn knieën vallen en om vergeving vragen zal ik ook echt niet doen. Ik trek het verhaal over die vluchtende herten ook steeds meer in twijfel.
Er zijn mensen die wat horen, en dan is dat ook zo. Als er jagers op rennende reeën schieten, dan zijn het idd onverantwoordelijke idioten. Vraag of de bewering van Miranda ( haar ex eigenlijk) waar is.

Er is een vraag die ik niet beantwoord heb van haar. Of dit normaal is in Nederland en of ik deze jagers ook ken.
Ik zal deze vragen dan nu beantwoorden. Als de mais geoogst wordt, dan is de jacht op reeën al gesloten. Als er zo gejaagd wordt zoals Miranda omschrijft, zouden er onherroepelijk doden vallen. Of ik deze jagers ook ken? Ja hoor ik ken alle jagers in Nederland. Mijn werkelijke naam is Willem Alexander. :engel:
Ik voel me niet er verantwoordelijk voor dat Miranda geagiteerd is. Dat is echt haar eigen probleem.
nyckle
Zeer actief

Miranda schreef:
ranetje schreef:Verwacht je een snikkende nyckle die zich schuldig voelt omdat iemand hem het verhaal doet dat er "jagers" zijn die op reeën schieten die uit de maïs vluchten voor de oogstmachine? :denken:
Nee, hoor.

Ik vroeg wat er vanuit de jagerswereld aan gedaan wordt, aan dat soort lieden. Die echt vaker voorkomen dan 'holier than thou' nyckle doet voorkomen. Worden ze erop aangesproken, heeft het gevolgen voor hun acte....dat soort zaken.
Waarop het antwoord kwam (even uit mijn hoofd) dat met hagel op reeën schieten dom is. Ja, dat zal best, maar dat antwoord heeft niks te maken met wat ik vroeg.

Miranda, zit je dat dwars? Als ik met één borrel teveel achter het stuur betrapt word, ben ik mijn akte kwijt. Wat zijn de gevolgen dan, als je betrapt word, als je met hagel op een ree schiet?
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

nyckle schreef:Miranda, zit je dat dwars? Als ik met één borrel teveel achter het stuur betrapt word, ben ik mijn akte kwijt. Wat zijn de gevolgen dan, als je betrapt word, als je met hagel op een ree schiet?
Gewoon. Even voor de goede orde. Wie controleert er, en wie pakt er je "akte" af?

Ik denk toch ook heel veel mensen te kennen die jagen. Die geweren in huis hebben. Zie ze hier ook aan de randen van de weilanden en maisvelden staan. Maar ik zie echt nooit iemand die die mensen vraagt om hun akte. Of die akte in gaan nemen. Welke instantie mag die akte innemen dan?
nyckle
Zeer actief

Suske schreef:Even geheel off topic

Als je geen jager kent, kun je het bij de poelier bestellen.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

http://www.larense-wildhandel.nl
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
nyckle
Zeer actief

Marion. schreef:
nyckle schreef:Miranda, zit je dat dwars? Als ik met één borrel teveel achter het stuur betrapt word, ben ik mijn akte kwijt. Wat zijn de gevolgen dan, als je betrapt word, als je met hagel op een ree schiet?
Gewoon. Even voor de goede orde. Wie controleert er, en wie pakt er je "akte" af?

Ik denk toch ook heel veel mensen te kennen die jagen. Die geweren in huis hebben. Zie ze hier ook aan de randen van de weilanden en maisvelden staan. Maar ik zie echt nooit iemand die die mensen vraagt om hun akte. Of die akte in gaan nemen. Welke instantie mag die akte innemen dan?
Geregelde controle elk jaar, op kluis en akte en wapens. In't veld door aid en politie. Maak je een overtreding zoals drank op geweld, dan kun je direct je akte en wapens inleveren.
Ook andere overtredingen, zoals het hebben van een geladen wapen buiten het veld. Beschermde dieren geschoten. De officier van justitie beslist hier over. Je kan er op rekenen dat je in eerste instantie je akte en wapens voor 3 jaar kwijt bent. Om de drie jaar wordt er dan weer vaar jou "geval"gekeken. Als de overtreding echt heel zwaar is, kun je fluiten naar je wapens en akte.
nyckle
Zeer actief

Tara schreef:
Marion. schreef:

Goeie vraag, ik weet ook niet hoe het in Nederland is geregeld, maar de laatste keer dat ik was jagen in België kwam het Waals equivalent van bijzondere wetten langsgereden, en die hebben terstond de drift stilgelegd.
Iedereen moest zijn akte pakken en laten zien.
Ik had het nog niet eerder meegemaakt, maar zo ging dat dus, en in Nederland gaat dat denk ik niet anders Nyckle?
Steekproefsgewijs controleren in het veld, en aan huis.
Aan huis om te zien of de wapens wel conform de eisen zijn opgeborgen, en of er geen wapens in huis zijn die niet op de akte staan.
Zo achteloos als dat wij allemaal zo nu en dan wel eens kunnen zijn, zo achteloos kun je met een akte maar beter niet zijn in Nederland.
En een percentage rotte appels uitgezonderd zijn jachtaktehouders maar wát zuinig op hun akte!
Ik was je net voor.
nyckle
Zeer actief

Dit was het FF onderwerp, waarna ik zocht.
Toch is er ook in de Flora- en faunawet aandacht voor individueel dierenleed van in het wild levende dieren. In artikel 13 wordt het onder zich hebben en vervoeren van beschermde dieren strafbaar gesteld. Uitzonderingen op dit artikel worden geregeld in het Besluit vrijstelling beschermde diersoorten (Stb. 2000, 525).
In hoofdstuk 2, vrijstellingen voor bezit, vervoer en handel, artikel 14 is bepaald dat het verbod op het onder zich hebben en vervoeren van beschermde dieren niet geldt ten aanzien van zieke of gewonde dieren van inheemse soorten, ten behoeve van opvang en verzorging. Deze vrijstelling is geldig, voor zover dieren binnen 12 uur naar een opvang met een geldige vergunning worden vervoerd. Een paar jaar geleden is daar een uitzonderingsbepaling aan toegevoegd voor een aantal diersoorten. Voor reeën, edelherten, damherten en wilde zwijnen geldt de regel uitsluitend, als vóór het vervoer melding is gemaakt bij de meldkamer van het regionale politiekorps (van aantal, vindplaats en soort dieren) en het vervoer vervolgens geschiedt door een door de politie aangewezen vervoerder (Stb. 2004, 501).
bron: http://www.lawandroar.nl/index.php?id=4 ... ed60114611
Laatst gewijzigd door nyckle op 05 okt 2013 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ze lopen hier ook bij bosjes, midden in de wijk op de losloopvelden :roll:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Scheelt wel, als je echt in gesprek gaat, heb ik de indruk.
Toch een opmerking; om te mogen jagen heb je een akte en toestemming van de eigenaar/beheerder van een terrein nodig.
Denk dat met name die laatste voorwaarden gaat stellen aan die toestemming, de komende jaren.
Verder valt het me op dat, bij het overtreden van regels en codes, er wordt verwezen naar de handhavers.
Geen zelfregulatie binnen de groep?
Wiel
ranetje
Zeer actief

Miranda schreef:
Nee, hoor.

Als hij zegt dat je de politie moet bellen lijkt me dat duidelijk genoeg.

Met hagel op reeën schieten is krankzinnig.
Ik mag hopen dat ze dat niet gedaan hebben, want dat is puur blesseren van reeën zonder dat ze daar aan dood gaan.
"ziek schieten" dus.
En dat is heel ernstig.
Jagers hebben onderling geen machtsmiddelen om daar iets tegen te doen.
Vandaar die politie dus. :8):
Die kan een jachtacte innemen, een collega jager niet.
Afbeelding
nyckle
Zeer actief

Biet schreef:Scheelt wel, als je echt in gesprek gaat, heb ik de indruk.
Toch een opmerking; om te mogen jagen heb je een akte en toestemming van de eigenaar/beheerder van een terrein nodig.
Denk dat met name die laatste voorwaarden gaat stellen aan die toestemming, de komende jaren.
Verder valt het me op dat, bij het overtreden van regels en codes er wordt verwezen naar de handhavers.
Geen zelfregulatie binnen de groep?
Eerst moet je je jachtdiploma halen. Lang niet mals. Je moet gelegenheid hebben om te jagen. Dat kan ook een 36. b vergunning zijn. Dan mag je in gezelschap van een andere jager jagen. De jager moet in elk geval een veld hebben van 40 ha.
SBB enz. stellen inderdaad soms eisen. B.v geen vossen schieten.

Weidelijkheidsregels zijn wet geworden. Codes staan niet in de weidelijkheidsregels. Fatsoen ten opzichte van het wild. Bv. niet gooien met geschoten wild. Niet over uitgelegd wild heen stappen. (na de jacht wordt het tableau uitgelegd soort bij soort. Sekses gescheiden. Als eerbetoon wordt bij grote jachten op de hoorn gespeeld. Maar ook bij de aanvang van de jacht. Dit is een naar Nederland overgewaaide gewoonte.
http://www.jagdschule-rheinhessen.de/se ... index.html

Als er niet gejaagd wordt, geweer open zonder patronen, zodat een ander kan zien, dat het geweer ongeladen is. Automatische geweren zijn vaak niet welkom op een drijfjacht, daar men niet kan zien of het wapen wel of niet geladen is.
Met een kogelbuks, grendel open.

Overtreed je vaak codes, dan ben je snel uitgejaagd. Codes zijn er niet alleen voor de veiligheid, maar ook voor het fatsoen ten opzichte van het wild.
Zit er een jager bij, die op veel te hoge ganzen schiet, dan komt er vast niet weer een uitnodiging.

Maakt een jager het echt te bont, dan wordt hij ook geschorst door de belangenorganisaties. De KNJV en de NOJG. Meestal heeft de officier van justitie dan al uitspraak gedaan.
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Juist, zelfregulatie zit dus in de onderlinge afhankelijk om überhaupt te kunnen/mogen jagen.
Niks mis mee.
En inderdaad, personen die daar ook lak aan hebben, zijn dan uiteindelijk een zaak voor justitie.
Wiel
nyckle
Zeer actief

Nanna schreef:
ranetje schreef: Met hagel op reeën schieten is krankzinnig.
Ik mag hopen dat ze dat niet gedaan hebben, want dat is puur blesseren van reeën zonder dat ze daar aan dood gaan.
"ziek schieten" dus.
En dat is heel ernstig.
Jagers hebben onderling geen machtsmiddelen om daar iets tegen te doen.
Mwoah, niks dat een 'per ongeluk' schot hagel in de reet van de schieter van een helaas onbekende (niemand zag het!) de misdadiger niet weer op het rechte pad brengt hoor. Ben je gewoon een keer zèlf ziek geschoten, niks werkt meer verhelderend :ok:
Dat is dan heel er au! Krankzinnig van de schutter!

Mijn overgrootvader kreeg een schot snippengruis (hele kleine hagel) recht in zijn gezicht. Gelukkig voor de man niet in zijn ogen. Hij moest wel naar dokter, die de meeste hagel eruit heeft gepeuterd. Sindsdien hete hij Folkert ruim in't vel. Zo gemakkelijk kreeg men hier een scheldnaam.

Ik hoop niet, dat dat met jou bodem is gebeurd.
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

S@ndr@ schreef:
Liesbeth schreef:
Kruimel53 schreef:Dus als ik over een konijn heen rijdt met de auto ben ik ook een stroper :schrik: .
Naar mijn weten ben je dan geen stroper, maar dan moet je het dier wel laten liggen. Neem je het mee, dan ben je wel aan het stropen.
Ik neem alleen wel aan dat niemand er een probleem van maakt als jij dat dooie (aangereden) nijn meeneemt voor de pan of hond.
als jij dat dode beest in je auto hebt en je wordt toevallig aangehouden voor een verkeerscontrole kan het zijn dat je die bon krijgt voor stropen.
de kans is niet groot, en t is ook niet echt een leuk iets hoor om mee te nemen als de darmen stuk zijn of zon dan kan t behoorlijk lekken in je auto :kotz:
Dat bedoelde ik dus. In feite ben je aan het stropen als je zo'n nijn meeneemt.
Overigens heb ik vorig jaar ook een (niet door mij) aangereden konijn meegenomen. Beestje was alleen aan de kop geraakt, beetje bloed uit de bek en verder nog helemaal gaaf.

Tot nu toe het enig wilde konijn dat mijn honden gehad hebben :mrgreen: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
nyckle
Zeer actief

Liesbeth schreef:
S@ndr@ schreef:
Liesbeth schreef:
Dat bedoelde ik dus. In feite ben je aan het stropen als je zo'n nijn meeneemt.
Overigens heb ik vorig jaar ook een (niet door mij) aangereden konijn meegenomen. Beestje was alleen aan de kop geraakt, beetje bloed uit de bek en verder nog helemaal gaaf.

Tot nu toe het enig wilde konijn dat mijn honden gehad hebben :mrgreen: .
Je wordt verdacht van stropen als je nijntje meeneemt. Zie verder mijn quote over het meenemen van wild. Art 13 meende ik.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”