Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

dat jullie daar tegen kunnen , ik zeker niet !

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: dat jullie daar tegen kunnen , ik zeker niet !

Ongelezen bericht door ranetje »

Miranda schreef:En vragen die te moeilijk zijn slaan we maar gewoon over.
Tsja.
Ben even aan het zoekenen weet het niet zo snel te vinden .... welke vragen bedoel je? :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miranda »

Deze, Ranetje.
Miranda schreef:
nyckle schreef:Anders is het schieten op hazen en konijnen in volle snelheid. Het is heel erg om een haas of konijn met hagel te schieten als het dier zit, of een kegel maakt! De zonde om op een zittende haas te schieten is zo erg, dat de jager die dit doet verdere deelname aan de jacht wel kan vergeten.

Ik zal proberen uit te leggen, waarom dit onweidelijk is.

Je geeft het dier niet de kans om te ontsnappen. Het is dus eigenlijk onsportief.Net als het schieten op terug slaande hazen bij een drijfjacht.
Dat ben ik allemaal helemaal met je eens.
Ben je het ook met mij eens dat dieren schieten die richting de jagers (die zich strategisch hadden opgesteld) vluchten voor een oogstmachine onsportief is? Om het woord onweidelijk niet te gebruiken?

En die praktijk bestaat gewoon in Nederland, hoor. Het gebeurd echt heel vaak.
Dat ontkennen maakt je er niet geloofwaardiger op, en het lost het probleem óók niet op.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Miranda schreef:Deze, Ranetje.
Miranda schreef:
nyckle schreef:Anders is het schieten op hazen en konijnen in volle snelheid. Het is heel erg om een haas of konijn met hagel te schieten als het dier zit, of een kegel maakt! De zonde om op een zittende haas te schieten is zo erg, dat de jager die dit doet verdere deelname aan de jacht wel kan vergeten.

Ik zal proberen uit te leggen, waarom dit onweidelijk is.

Je geeft het dier niet de kans om te ontsnappen. Het is dus eigenlijk onsportief.Net als het schieten op terug slaande hazen bij een drijfjacht.
Dat ben ik allemaal helemaal met je eens.
Ben je het ook met mij eens dat dieren schieten die richting de jagers (die zich strategisch hadden opgesteld) vluchten voor een oogstmachine onsportief is? Om het woord onweidelijk niet te gebruiken?

En die praktijk bestaat gewoon in Nederland, hoor. Het gebeurd echt heel vaak.

Dat ontkennen maakt je er niet geloofwaardiger op, en het lost het probleem óók niet op.
eker heb ik daar antwoord op gegeven.

Het zal dan ook niet om hazen gaan, maar om vossen. Zeer gebruikelijk om de vossenstand omlaag te brengen. De dieren rennen op volle snelheid. Ze hebben een kans om te ontsnappen. Vaak zitten er meerdere vossen in de mais. Vossen jagen is uiterst moeilijk. Ze zijn namelijk zo slim als een vos.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Tara schreef:
Marion. schreef:
Jaap* schreef:Dat vervallen in jargon is ook een héél vervelende eigenschap van jagers. Dat je je dom moet voelen, zegmaar.
Toen het Fries niet leek te werken, ging hij maar over op jacht-jargon. Bizar.
Het zijn termen die jagers onderling veel gebruiken, en niet-jagers bijna nooit.
Voor jagers is dat jargon een heel natuurlijk iets, net zoals bepaalde streekdialecten dat zijn geworden voor de locals.
Dat heeft niks met arrogantie te maken, maar met macht der gewoonte.
In ABN spreekt men van de haas, jagers (en ik ook) spreken van het haas, daar denk ik niet eens meer over na eigenlijk.
Ik zeg ook nooit achterom, maar langsachter. En dat komt bij mijn Zeeuwse familie vandaan, daar denk ik ook niet meer over na.
Nyckle doet echt zijn best om het uit te leggen, ik vind het een beetje flauw om alles maar neer te blijven sabelen. :(:
Nee sorry Tara.

Macht der gewoonte is me te makkellijk. Ik ben van oorsprong Achterhoeks, maar ik weet ook hoe ik het in het Haags moet brengen,
Maar iets in het Friea neerkalken doe je bewust. Heel bewust.

Oja, en het is wel heel erg knullig als je denkt dat de rest vd wereld het niet meer begrijpt of verstaat.
nyckle
Zeer actief

Marion. schreef:
Tara schreef:
Marion. schreef:
Jaap* schreef:Dat vervallen in jargon is ook een héél vervelende eigenschap van jagers. Dat je je dom moet voelen, zegmaar.
Het zijn termen die jagers onderling veel gebruiken, en niet-jagers bijna nooit.
Voor jagers is dat jargon een heel natuurlijk iets, net zoals bepaalde streekdialecten dat zijn geworden voor de locals.
In ABN spreekt men van de haas, jagers (en ik ook) spreken van het haas, daar denk ik niet eens meer over na eigenlijk.
Ik zeg ook nooit achterom, maar langsachter. En dat komt bij mijn Zeeuwse familie vandaan, daar denk ik ook niet meer over na.
Nyckle doet echt zijn best om het uit te leggen, ik vind het een beetje flauw om alles maar neer te blijven sabelen. :(:
Nee sorry Tara.

Macht der gewoonte is me te makkellijk. Ik ben van oorsprong Achterhoeks, maar ik weet ook hoe ik het in het Haags moet brengen,

Oja, en het is wel heel erg knullig als je denkt dat de rest vd wereld het niet meer begrijpt of verstaat.
Sorry hoor. Ik wist niet dat je allergisch was voor Fries.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

nyckle schreef:
Sorry hoor. Ik wist niet dat je allergisch was voor Fries.
Ben niet allergisch voor Fries hoor. Maar dank voor je medeleven. Famke.
nyckle
Zeer actief

jonkje
Melanie
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Markiesje
Ollie

Ongelezen bericht door Melanie »

Marion. schreef:
Tara schreef:
Marion. schreef:
Nee sorry Tara.

Het is maar net hoe je iets leest he, ik las iets van een uitnodiging tot pb, van Fries tot Fries, kwam op mij over als 'uitnodigend' en in dat geval inderdaad bewust.
Ik vind het knullig om meteen maar van het negatieve uit te gaan en helemaal als ik je (voor zover ik me dat herinner) in dit hele topic nog niet gelezen heb.
Niet echt constructief te noemen, zeker niet als er nog mensen meelezen die wél graag willen weten hoe het een en ander werkt.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

nyckle schreef:eker heb ik daar antwoord op gegeven.

Het zal dan ook niet om hazen gaan, maar om vossen. Zeer gebruikelijk om de vossenstand omlaag te brengen. De dieren rennen op volle snelheid. Ze hebben een kans om te ontsnappen. Vaak zitten er meerdere vossen in de mais. Vossen jagen is uiterst moeilijk. Ze zijn namelijk zo slim als een vos.
Nee, dat ging in mijn voorbeeld om reeën die in dat maïsveld verscholen zaten en in het voorbeeld van Kruimel om hazen of konijnen. Géén vossen.
And few will ever climb
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Mrs_Janssen schreef:
Marion. schreef:Oja, en het is wel heel erg knullig als je denkt dat de rest vd wereld het niet meer begrijpt of verstaat.
Het is maar net hoe je iets leest he, ik las iets van een uitnodiging tot pb, van Fries tot Fries, kwam op mij over als 'uitnodigend' en in dat geval inderdaad bewust.
Ik vind het knullig om meteen maar van het negatieve uit te gaan en helemaal als ik je (voor zover ik me dat herinner) in dit hele topic nog niet gelezen heb.
Niet echt constructief te noemen, zeker niet als er nog mensen meelezen die wél graag willen weten hoe het een en ander werkt.
Ga er gerust vanuit dat degene aan wie het gericht was zeer goed wist wat daar stond en hoe het bedoeld was..
Wiel
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

Kells schreef:
Kells schreef: Kijk en hier ben ik het niet mee eens. Ik heb mij jaren lang ingezet als weidevogelbeschermer en heb er de brui aan gegeven. Ik werd er een beetje moe van om iedere keer weer dezelfde discussie te moeten aanhoren. Sovon en Jaap Mulder over predatie versus boeren en WBE's. Naar mijn mening hoeft die vos niet bestreden te worden. Elk territorium wat vrijkomt door afschot wordt gelijk overgenomen door een andere vos. Feit is ook dat gebieden waar de vos bejaagd wordt, de worpen groter zijn dan in de gebieden waar ze niet bejaagd worden. Laat die vossen lekker met rust, wellicht zijn ze nuttig in de bestrijding van het overschot aan ganzen, net als alle andere predatoren. Zie de docu Rotvos.
Ik heb trouwens helemaal niets tegen de jacht. Het mooiste daar van vind ik het genieten van de natuur en het samenspel met je hond. En er is niets smakelijker dan een lekker stukje wild wat een goed leven heeft gehad. :cheer:
Ik kwoot mezelf nog maar even, want op mijn bericht heb ik nog geen reactie gekregen. Het jargon begrijp ik prima, ben zelf (niet praktiserend) voorjager.
ik zal een antwoord geven : . ik heb er de brui aan om die " excuses " te moeten aanhoren van jagers , die zichzelf maar steeds goed praten . !

de enigen, die ze mee krijgen , zijn collega's , zo is dat ook met honden die graag jagen hier de enigen mee krijgen , die dat ook doen . :roll:
nyckle
Zeer actief

Kells schreef:
Kells schreef:
nyckle schreef: Deze boeren hebben schade aan hun gewassen. 1800€ per maand van oktober tot mei, door ganzen. Ik heb nog zo'n boer. Wie wil hem even helpen voor 3 maanden? Hij krijgt niks omdat het oud gras is.

Komen we op katten.
Lieve dieren. Niks mis mee. Ik ben geen kattenhater, en geen dieren hater.
Als ik zie, dat er in mijn veld een verwilderde kat is, onderneem ik actie. Of jullie dat nu verachtelijk vinden of niet. Een verwilderde kat in je veld is erger dan 3 vossen. Een verwilderde kat blijft moorden. Met moorden bedoel ik alle dieren wat in haar bereik is, wordt dood gemaakt. Of het nu met volle maag of lege maag is.

Katten worden tot de natuur gerekend. Net als de vos. Ik denk toch dat de vos de oudste rechten heeft. De vos is een niet gedomesticeerd dier. Het is al moeilijk genoeg om een vos binnen de perken te houden. We hebben al predatoren genoeg.

Hiermee wil ik even stoppen.
Kijk en hier ben ik het niet mee eens. Ik heb mij jaren lang ingezet als weidevogelbeschermer en heb er de brui aan gegeven. Ik werd er een beetje moe van om iedere keer weer dezelfde discussie te moeten aanhoren. Sovon en Jaap Mulder over predatie versus boeren en WBE's. Naar mijn mening hoeft die vos niet bestreden te worden. Elk territorium wat vrijkomt door afschot wordt gelijk overgenomen door een andere vos. Feit is ook dat gebieden waar de vos bejaagd wordt, de worpen groter zijn dan in de gebieden waar ze niet bejaagd worden. Laat die vossen lekker met rust, wellicht zijn ze nuttig in de bestrijding van het overschot aan ganzen, net als alle andere predatoren. Zie de docu Rotvos.
Ik heb trouwens helemaal niets tegen de jacht. Het mooiste daar van vind ik het genieten van de natuur en het samenspel met je hond. En er is niets smakelijker dan een lekker stukje wild wat een goed leven heeft gehad. :cheer:
Ik kwoot mezelf nog maar even, want op mijn bericht heb ik nog geen reactie gekregen. Het jargon begrijp ik prima, ben zelf (niet praktiserend) voorjager.
Zeker heeft de vos een plek in het veld. Ik probeer de vossenstand zo kort mogelijk te houden. Elke vos minder scheelt veel grondbroeders en jonge dieren. Een vos kun je moeilijk uitleggen, dat hij alleen maar gans mag eten. Hij pakt wat het makkelijks is.

Voor 1976 kwamen vossen hier in dit gebied niet voor. Waardoor kwam er dan "zomaar ineens" die vossen vandaan?
Ik denk, doordat de jachtopzichter uit de mode raakte. Hij had zowat een dagtaak in het bestrijden van vossen, bunzingen, steenmarters enz. Maar ook roofvogels stonden op de lijst.

Het is niet fair om de teruggang van de weidevogels enkel en alleen toe te schrijven aan de vos. De mechanisatie van de land en tuinbouw eist ook slachtoffers.

Ik schiet vossen, omdat ik in mijn veld wel resultaten zie, doordat je vos en predatoren die nog te bejagen zijn, kort te houden. Er meer grondbroeders zijn en de hazenstand vooruit gaat. Moet er wel bij vertellen, dat we ook veel aan het bestrijden van kraaien doen.

Sovon en Jaap Mulder zitten in de groep, dat je de natuur de natuur moet laten. Ik zit in de groep, dat je een tuin moet wieden om tot meer variatie te komen. Het is geen antwoord maar wel mijn standpunt.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Pakdebal schreef:
Kells schreef:
Kells schreef: Kijk en hier ben ik het niet mee eens. Ik heb mij jaren lang ingezet als weidevogelbeschermer en heb er de brui aan gegeven. Ik werd er een beetje moe van om iedere keer weer dezelfde discussie te moeten aanhoren. Sovon en Jaap Mulder over predatie versus boeren en WBE's. Naar mijn mening hoeft die vos niet bestreden te worden. Elk territorium wat vrijkomt door afschot wordt gelijk overgenomen door een andere vos. Feit is ook dat gebieden waar de vos bejaagd wordt, de worpen groter zijn dan in de gebieden waar ze niet bejaagd worden. Laat die vossen lekker met rust, wellicht zijn ze nuttig in de bestrijding van het overschot aan ganzen, net als alle andere predatoren. Zie de docu Rotvos.
ik zal een antwoord geven : . ik heb er de brui aan om die " excuses " te moeten aanhoren van jagers , die zichzelf maar steeds goed praten . !

de enigen, die ze mee krijgen , zijn collega's , zo is dat ook met honden die graag jagen hier de enigen mee krijgen , die dat ook doen . :roll:
Weet je Pak de Bal je moet niet zo zeveren, dan kan je ook wel ten strijde tegen de slachterijen.
Je kan ook een beetje te ver gaan hoor.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Miranda schreef:

Nee, dat ging in mijn voorbeeld om reeën die in dat maïsveld verscholen zaten en in het voorbeeld van Kruimel om hazen of konijnen. Géén vossen.
And few will ever climb
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ken jij 't Jagerplas, in Zaanstad, nyckle? Want daar mogen ze nu volgens mij nu even geen vossen meer schieten omdat er een konijnenplaag is. Klopt dat? Want er waren bedrijven die vossenjachten deden voor particulieren, geloof ik, en nu dus niet meer. Ik heb gelezen dat ze dachten dat er een vossenplaag zat, maar dat klopte niet want er is ook al jaren een konijnenplaag door gedumpte konijntjes.

Dus ik denk wel dat dat gunstig is want die konijnen daar, vind ik een doorn in het oog. Het zijn er zoveel. En op een dag krijgen ze natuurlijk myxomatose en moet ik mijn binnenkonijnen eigenlijk in gaan enten omdat ik het aan ze door kan geven anders. Ze zetten niet eens borden neer dat je er geen konijnen mag dumpen, daar heb ik de gemeente ook om gevraagd. En dan schieten ze ook nog de vossen dood die de konijnen op zouden kunnen ruimen. Dan denk ik, laat die vossen dan maar even met rust idd. Of niet?

Ze wilden namelijk eerst een groot gedeelte gaan omheinen, waar de konijnen zitten, en ze dan vervolgens gaan vangen en naar opvangen brengen. Ik vind dat een heel dom plan, laat de vossen ze maar opruimen. Lijkt mij veel natuurlijker, die konijnen zijn namelijk niet tam te krijgen dus als huiskonijnen heb je er niks aan en ze hebben waarschijnlijk ook allerlei ziektes.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Fizgig schreef:Ken jij 't Jagerplas, in Zaanstad, nyckle? Want daar mogen ze nu volgens mij nu even geen vossen meer schieten omdat er een konijnenplaag is. Klopt dat? Want er waren bedrijven die vossenjachten deden voor particulieren, geloof ik, en nu dus niet meer. Ik heb gelezen dat ze dachten dat er een vossenplaag zat, maar dat klopte niet want er is ook al jaren een konijnenplaag door gedumpte konijntjes.

Dus ik denk wel dat dat gunstig is want die konijnen daar, vind ik een doorn in het oog. Het zijn er zoveel. En op een dag krijgen ze natuurlijk myxomatose en moet ik mijn binnenkonijnen eigenlijk in gaan enten omdat ik het aan ze door kan geven anders. Ze zetten niet eens borden neer dat je er geen konijnen mag dumpen, daar heb ik de gemeente ook om gevraagd. En dan schieten ze ook nog de vossen dood die de konijnen op zouden kunnen ruimen. Dan denk ik, laat die vossen dan maar even met rust idd. Of niet?

Ze wilden namelijk eerst een groot gedeelte gaan omheinen, waar de konijnen zitten, en ze dan vervolgens gaan vangen en naar opvangen brengen. Ik vind dat een heel dom plan, laat de vossen ze maar opruimen. Lijkt mij veel natuurlijker, die konijnen zijn namelijk niet tam te krijgen dus als huiskonijnen heb je er niks aan en ze hebben waarschijnlijk ook allerlei ziektes.
Bij ons in het Schollebos stond wel een bord dat je je konijnen er niet mocht dumpen, maar dat is al weet weg, die borden worden toch gesloopt.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
nyckle
Zeer actief

Miranda schreef:

Als het om reeën gaat heb je te maken met een gevaarlijke idioot. Reeën mogen alleen met een kogel geschoten worden. Zo'n kogel is op 6 km dodelijk. Weet jij als je op een rennende ree schiet waar die kogel terecht komt. Zelf als de ree geraakt wordt is zo'n kogel nog levens gevaarlijk.

Denk maar niet, dat dit de dagelijkse praktijk is. Als je het weer ziet, de politie bellen.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

nyckle schreef:Als het om reeën gaat heb je te maken met een gevaarlijke idioot. Reeën mogen alleen met een kogel geschoten worden. Zo'n kogel is op 6 km dodelijk. Weet jij als je op een rennende ree schiet waar die kogel terecht komt. Zelf als de ree geraakt wordt is zo'n kogel nog levens gevaarlijk.

Denk maar niet, dat dit de dagelijkse praktijk is. Als je het weer ziet, de politie bellen.
Drie gevaarlijke idioten. Dus.
Nee, het is geen dagelijkse praktijk, maar ik zie het hier véél te vaak.
De maiscampange is weer begonnen, die types zullen wel weer een strakke plasser hebben :kotz:
En wat wordt er vanuit de jagerswereld aan gedaan? Zeggen dat het 'niet weidelijk' is?
Of worden jachtactes daadwerkelijk ingetrokken?

In bovenhavig voorbeeld, waar mijn ex de jagers betrapte (hij was in dienst van de loonwerker die de mais van het land moest halen) en woedend de politie belde, zeiden die met droge ogen dat de jagers een jachtacte hadden. En dat ze in het jachtseizoen zaten. Kláár.

En serieus, je maakt mij écht niet wijs dat de goede jager geen weet heeft van dit soort praktijken. Die wereldjes zijn klein, er wordt volop gekletst.
And few will ever climb
nyckle
Zeer actief

Fizgig schreef:Ken jij 't Jagerplas, in Zaanstad, nyckle? Want daar mogen ze nu volgens mij nu even geen vossen meer schieten omdat er een konijnenplaag is. Klopt dat? Want er waren bedrijven die vossenjachten deden voor particulieren, geloof ik, en nu dus niet meer. Ik heb gelezen dat ze dachten dat er een vossenplaag zat, maar dat klopte niet want er is ook al jaren een konijnenplaag door gedumpte konijntjes.

Ik ken het konijnen probleem. Jantje is stampertje zat. Pa en moe besluiten om het diertje te verrassen met een natuurlijke omgeving, waar Stampertje volledig uit z'n dak mag gaan.

Lopen die Stampertjes daar te rampetampen. Gemeente besluit er een mooi hek omheen te zetten. Dat doen gemeenten en Waterschappen en Staats Bos ook. Nieuwe natuur, of nieuwe wildernis noemen ze dat tegenwoordig.
Komt er een mooi bord op, U mag geen konijnen uitzetten.

Goed vossen jacht wordt gestopt. Konijnenstand wordt minder, totdat er teveel vossen zijn.

Als ik een gebied had, waar mensen konijnen zouden uitzetten, zou op het bord staan: Vandaag uitgezet, morgen in de pan

Dit is natuurvervalsing eerste klas. Nu al zie je hybrides rondhuppelen. Die dieren zijn bij mij altijd als eerste de klos.
nyckle
Zeer actief

Kells schreef:
Ik ken de film "rotvos" Heel goed en heb Mulder meer dan eens gesproken. Lezingen aangehoord. Rapporten gelezen.

Kijk en hier ben ik het niet mee eens. Ik heb mij jaren lang ingezet als weidevogelbeschermer en heb er de brui aan gegeven. Ik werd er een beetje moe van om iedere keer weer dezelfde discussie te moeten aanhoren. Sovon en Jaap Mulder over predatie versus boeren en WBE's. Naar mijn mening hoeft die vos niet bestreden te worden. Elk territorium wat vrijkomt door afschot wordt gelijk overgenomen door een andere vos. Feit is ook dat gebieden waar de vos bejaagd wordt, de worpen groter zijn dan in de gebieden waar ze niet bejaagd worden. Laat die vossen lekker met rust, wellicht zijn ze nuttig in de bestrijding van het overschot aan ganzen, net als alle andere predatoren. Zie de docu Rotvos.
Ik kwoot mezelf nog maar even, want op mijn bericht heb ik nog geen reactie gekregen. Het jargon begrijp ik prima, ben zelf (niet praktiserend) voorjager.[/quote]

Zeker heeft de vos een plek in het veld. Ik probeer de vossenstand zo kort mogelijk te houden. Elke vos minder scheelt veel grondbroeders en jonge dieren. Een vos kun je moeilijk uitleggen, dat hij alleen maar gans mag eten. Hij pakt wat het makkelijks is.

Voor 1976 kwamen vossen hier in dit gebied niet voor. Waardoor kwam er dan "zomaar ineens" die vossen vandaan?
Ik denk, doordat de jachtopzichter uit de mode raakte. Hij had zowat een dagtaak in het bestrijden van vossen, bunzingen, steenmarters enz. Maar ook roofvogels stonden op de lijst.

Het is niet fair om de teruggang van de weidevogels enkel en alleen toe te schrijven aan de vos. De mechanisatie van de land en tuinbouw eist ook slachtoffers.

Ik schiet vossen, omdat ik in mijn veld wel resultaten zie, doordat je vos en predatoren die nog te bejagen zijn, kort te houden. Er meer grondbroeders zijn en de hazenstand vooruit gaat. Moet er wel bij vertellen, dat we ook veel aan het bestrijden van kraaien doen.

Sovon en Jaap Mulder zitten in de groep, dat je de natuur de natuur moet laten. Ik zit in de groep, dat je een tuin moet wieden om tot meer variatie te komen. Het is geen antwoord maar wel mijn standpunt.[/quote]

Je standpunt is duidelijk. Voor mijn gevoel is het ook duidelijk dat je de film "Rotvos" nooit bekeken hebt en ook niet de rapporten van Sovon.[/quote]

Ik ken de film "rotvos" Heel goed en heb Mulder meer dan eens gesproken. Lezingen aangehoord. Rapporten gelezen.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Miranda schreef:
nyckle schreef:Als het om reeën gaat heb je te maken met een gevaarlijke idioot. Reeën mogen alleen met een kogel geschoten worden. Zo'n kogel is op 6 km dodelijk. Weet jij als je op een rennende ree schiet waar die kogel terecht komt. Zelf als de ree geraakt wordt is zo'n kogel nog levens gevaarlijk.

Drie gevaarlijke idioten. Dus.
Nee, het is geen dagelijkse praktijk, maar ik zie het hier véél te vaak.
De maiscampange is weer begonnen, die types zullen wel weer een strakke plasser hebben :kotz:
En wat wordt er vanuit de jagerswereld aan gedaan? Zeggen dat het 'niet weidelijk' is?
Of worden jachtactes daadwerkelijk ingetrokken?

In bovenhavig voorbeeld, waar mijn ex de jagers betrapte (hij was in dienst van de loonwerker die de mais van het land moest halen) en woedend de politie belde, zeiden die met droge ogen dat de jagers een jachtacte hadden. En dat ze in het jachtseizoen zaten. Kláár.

En serieus, je maakt mij écht niet wijs dat de goede jager geen weet heeft van dit soort praktijken. Die wereldjes zijn klein, er wordt volop gekletst.
heb je het nu over met hagel schieten op reeen?? of snap ik het verkeerd?
nyckle
Zeer actief

Als je met hagel reeën schiet, ben je toch echt wel de klos.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

nyckle schreef:Als je met hagel reeën schiet, ben je toch echt wel de klos.
ja dat mag ik hopen
Fizgig
Zeer actief

nyckle schreef:
Ik ken het konijnen probleem. Jantje is stampertje zat. Pa en moe besluiten om het diertje te verrassen met een natuurlijke omgeving, waar Stampertje volledig uit z'n dak mag gaan.

Lopen die Stampertjes daar te rampetampen. Gemeente besluit er een mooi hek omheen te zetten. Dat doen gemeenten en Waterschappen en Staats Bos ook. Nieuwe natuur, of nieuwe wildernis noemen ze dat tegenwoordig.
Komt er een mooi bord op, U mag geen konijnen uitzetten.

Goed vossen jacht wordt gestopt. Konijnenstand wordt minder, totdat er teveel vossen zijn.

Als ik een gebied had, waar mensen konijnen zouden uitzetten, zou op het bord staan: Vandaag uitgezet, morgen in de pan

Dit is natuurvervalsing eerste klas. Nu al zie je hybrides rondhuppelen. Die dieren zijn bij mij altijd als eerste de klos.
Duidelijk, het probleem begint natuurlijk bij de gedumpte konijntjes idd. Dat vind ik ook heel erg. De gemeente zegt dat borden niet zouden helpen maar het is iets. Iets is beter dan niets. Je kunt ook in een paar regels aangeven wat er met Flappie gaat gebeuren als je hem daar achterlaat, dan sterft ie een vervelende dood. Kwam ie maar in de pan terecht, dat zou genadiger zijn. Maar volgens mij wordt er niks geschoten daar, in 't Twiske ook niet.

Maar er overleven er natuurlijk ook een aantal en die vermeerderen zich heel snel. Mensen denken volgens mij echt dat het er een soort konijnenparadijs is, omdat je er over de konijntjes struikelt. En niets is minder waar natuurlijk. Ik vind in de herfst en winter wel eens andijvie die mensen er achterlaten, dat vind ik dus heel dom. Het is alleen maar uitstel namelijk, het heeft totaal geen zin. En dat leggen ze dan langs het losloopveld voor de honden, beetje dom natuurlijk als je de konijntjes wilt 'redden'. Ik denk dat ze idd beter door honden kunnen worden gedood, dat is sneller dan langzaam wegkwijnen.

Ze hebben de overlevingstechnieken van een wild konijn niet en kunnen die dus ook niet doorgeven aan hun kinderen. Ze paren dus ook niet met de juiste partner, wilde konijnen kunnen ruiken of ze een goeie match zijn met een ander konijn, qua genen en ziektes, heb ik gelezen. Ik denk niet dat Flappie veel onderscheid zal maken. Volgens mij weten de meeste mensen niet eens dat een konijn een maand doet over een zwangerschap en dat er altijd minstens 5-6 konijntjes uitkomen. Die overleven het echt niet allemaal natuurlijk, waarschijnlijk overleeft er eentje per nest ofzo. Maar die vindt natuurlijk wel weer een maatje om mee te paren en zo is het sprookje van het konijnenparadijs ontstaan. In feite is het een konijnenhel maar dat snapt de gemiddelde burger niet.

En de gemeente dan, die geen standpunt aanneemt erover, je kunt ze ter verantwoording roepen en dan beantwoorden ze heel diplomatiek je vragen. Maar het probleem bestaat nu al meer dan tien jaar en waarschijnlijk langer dan dat. Belachelijk vind ik dat, we hebben zelfs een centrum gehad voor milieu en natuur. Die kwamen met dat omheiningsplan, pff. Daar betaal je je nou suf voor aan gemeentebelasting, Zaanstad is erg duur. Oplossing! Geen praatjes!

Ik zou eigenlijk zelf een bord moeten schilderen en er neer moeten zetten. Dan slopen ze het maar. Maak ik wel meteen tien borden in één keer en vervang het als het wordt weggehaald of gesloopt. Het lijkt niemand echt wat te kunnen schelen. Nou, mij wel. Ik vind het weerzinwekkend als mensen er hun konijnen dumpen, echt. Maar het zou goed kunnen dat ze denken iets goeds te doen. Dan ben ik niet te beroerd om ze even voor te lichten.
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Lieve Fizgig, denk jij nou echt dat de mensen die hun konijnen dumpen zich ook maar iets van die bordjes aan zullen trekken????
Die mensen willen van hun nijn af en hebben het lef niet om die te slachten en gedoe met MP is veel lastiger dan loslaten in het park of bos :19: .
Bij aanschaf van het dier hadden ze al geen overzicht over de gevolgen van het hebben van een konijn en bij het ontdoen er van nog veel minder.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Fizgig
Zeer actief

Liesbeth schreef:Lieve Fizgig, denk jij nou echt dat de mensen die hun konijnen dumpen zich ook maar iets van die bordjes aan zullen trekken????
Die mensen willen van hun nijn af en hebben het lef niet om die te slachten en gedoe met MP is veel lastiger dan loslaten in het park of bos :19: .
Bij aanschaf van het dier hadden ze al geen overzicht over de gevolgen van het hebben van een konijn en bij het ontdoen er van nog veel minder.
Nou, ik denk dat mensen ergens wel weten dat het niet zo hoort, ja, maar als ze daar dan staan met Flappie en er staat een bord met rode uitroeptekens, eventueel met dreigingen met een boete (het is ook onwettig) dat de mensen die een geweten hebben, dan toch zouden kunnen terugkrabbelen. Een paar. Als ik 1 op de 10 mensen tegenhoudt ermee, zou ik al blij zijn, eerlijk gezegd. Informatie kan helpen soms om mensen een beetje te beïnvloeden, en dan gaan we dus maar voor dat beetje. Niks doen is ook zo niksig.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

sbientje schreef:heb je het nu over met hagel schieten op reeen?? of snap ik het verkeerd?
Nee, ik heb het over schieten op reeën die wegvluchten voor een oogstmachine.
Weet ik veel waar die lafbekken hun geweer mee geladen hadden.

En wederom geen inhoudelijk antwoord. Jammer wel.
And few will ever climb
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Begint een beetje zeiktopic te worden alsof Nyckle ter verantwoording word geroepen voor wat iedere jager uitvreet.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

bouvierpoedel schreef:Begint een beetje zeiktopic te worden alsof Nyckle ter verantwoording word geroepen voor wat iedere jager uitvreet.
Niet zeiken, BP.
Dat heeft hij over zichzelf afgeroepen met zijn 'holier than thou' houding en doordat hij mij een stroper noemde. En ik kán me vergissen, maar volgens mij is Nyckle uitstekend in staat om zichzelf te verweren.

Maar goed, ik zal toch geen inhoudelijk antwoord krijgen, dus láát maar.
Ik weet wel weer genoeg.
And few will ever climb
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Miranda schreef:
bouvierpoedel schreef:Begint een beetje zeiktopic te worden alsof Nyckle ter verantwoording word geroepen voor wat iedere jager uitvreet.
Niet zeiken, BP.
Dat heeft hij over zichzelf afgeroepen met zijn 'holier than thou' houding en doordat hij mij een stroper noemde. En ik kán me vergissen, maar volgens mij is Nyckle uitstekend in staat om zichzelf te verweren.

Maar goed, ik zal toch geen inhoudelijk antwoord krijgen, dus láát maar.
Ik weet wel weer genoeg.
Oh god nu liet ik zo maar een paar druppels pis lopen. :schrik: :LOL: Ik ga nu ook stropen, mijn broek wel te verstaan om een verschoning. :jank:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”