Mijn pup, riezen schnauzer wordt volgende week 5 maanden.
Gisteren ben ik de eerste keer gaan oefenen om haar kleine stukjes aangelijnd rechts van de fiets mee te laten lopen.
Dat gebeurt in wandel tempo.
Na circa 500 meter mag ze los naast me lopen, doet ze keurig en vind het ook leuk.
Af en toe enkele tientallen meters rennen vind ze helemaal te gek.
Een kennis uit de wijk met twee Duitse herders, volgens zijn zeggen voormalig hondeninstructeur, hield me staande en zei dat ik niet met de hond mocht fietsen voordat zij minimaal een jaar oud was.
Ik zei hem dat als ik wandel hetzelfde tempo hanteer en het af en toe ook op een sprinten zette.
Volgens hem was dat in een ontspannen omgeving en bij het fietsen zou hij niet ontspannen maar ingespannen in een geforceerde houding lopen wat zeer slecht voor de heupen zou zijn.
Ik ben verder niet in discussie gegaan omdat ik het niet weet. Ik heb wel twijfel0s inzake zijn argument.
Graag advies.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Fietsen met hond.
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Fietsen met hond.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
- Aantal honden: 2
Re: Fietsen met hond.
Daar lopen ook ellenlange discussies over.
Ik vind dat je moet kijken naar het ras ( groei ) en je hond ( karaktertje ) plus gezond verstand.
Ik heb geen verstand van jouw ras.
Wel heb ik ook gelezen dat er met een jaar pas gefietst zou mogen worden. Ik heb me daar niet aan gehouden.
Net als de wandelminuten voor een pup. Wel fijn dat er iets van een richtlijn is, maar zelf kijken naar je hond is naar mijn mening toch beter.
Figo had meer nodig dan de advieslijnen.
Ik ben met Figo begonnen met lopen naast de fiets, maar dat is niet in elk geval nodig volgens mij. Soms is gewoon opstappen en gaan, rustig, net zo goed.
Als je wandeltempo aanhoud en geen gekke kriskrasbochten maakt, zie ik niet zo'n probleem. Maar dat is mijn mening.
Ik vind dat je moet kijken naar het ras ( groei ) en je hond ( karaktertje ) plus gezond verstand.
Ik heb geen verstand van jouw ras.
Wel heb ik ook gelezen dat er met een jaar pas gefietst zou mogen worden. Ik heb me daar niet aan gehouden.
Net als de wandelminuten voor een pup. Wel fijn dat er iets van een richtlijn is, maar zelf kijken naar je hond is naar mijn mening toch beter.
Figo had meer nodig dan de advieslijnen.
Ik ben met Figo begonnen met lopen naast de fiets, maar dat is niet in elk geval nodig volgens mij. Soms is gewoon opstappen en gaan, rustig, net zo goed.
Als je wandeltempo aanhoud en geen gekke kriskrasbochten maakt, zie ik niet zo'n probleem. Maar dat is mijn mening.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
In rechte lijn lopen is iets dat juist voor honden met HD wordt aangeraden, dus dat het daarom slecht zou zijn kan ik me niet voorstellen.
Let op overbelasting, dat lijkt me veel belangrijker.
Eern hond gaat wel door als jij doorfietst.
Dus wees daar voorzichtig mee zou ik zeggen.
De hond leren om naast de fiets te lopen kan geen kwaad zo lang je geen kilometers gaat vreten
Let ook op de voetzooltjes en ik zou zelf nog niet dagelijks gaan fietsen.

Let op overbelasting, dat lijkt me veel belangrijker.
Eern hond gaat wel door als jij doorfietst.
Dus wees daar voorzichtig mee zou ik zeggen.
De hond leren om naast de fiets te lopen kan geen kwaad zo lang je geen kilometers gaat vreten

Let ook op de voetzooltjes en ik zou zelf nog niet dagelijks gaan fietsen.
Mijn da raad het af voor honden onder een jaar omdat het te belastend voor de gewrichten.Een hond moet eerst volgroeid zijn en dan pas belasten.
Ik heb het op aanraden van de Da ook gedaan met mijn vorige duitse herder die zwaar hd had.Maar ook toen mocht ik pas beginnen toen ze een jaar was geweest.
Bij haar heeft het id wel geholpen om een stevig spiercorset op te bouwen.Ze mocht overigens alleen maar draven naast de fiets.
Ik heb het op aanraden van de Da ook gedaan met mijn vorige duitse herder die zwaar hd had.Maar ook toen mocht ik pas beginnen toen ze een jaar was geweest.
Bij haar heeft het id wel geholpen om een stevig spiercorset op te bouwen.Ze mocht overigens alleen maar draven naast de fiets.
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Volgens mij is er momenteel erg veel discussie over de leeftijd waarop je kan starten met fietsen met de hond. Volgens de DA waar ik loop is fietsen een rechtlijnige beweging die, mits gedoseerd, niet slecht is voor de hond. Hij raadde wel aan om pas te starten op de leeftijd van ong. 9 maanden omdat de hond dan fysiek wat verder is.
Zelf ben ik met Oryn nog niet begonnen, ga hem wel binnenkort laten wennen aan de fiets en het naast de fiets lopen. Zoek nog een goed opbouwschema en grote kans dat ik dit schema gezien zijn leeftijd 'verdubbel' qua lengte (dus in plaats van iedere week 1x doe ik iedere week 2x om zo langzamer op te bouwen)
Zelf ben ik met Oryn nog niet begonnen, ga hem wel binnenkort laten wennen aan de fiets en het naast de fiets lopen. Zoek nog een goed opbouwschema en grote kans dat ik dit schema gezien zijn leeftijd 'verdubbel' qua lengte (dus in plaats van iedere week 1x doe ik iedere week 2x om zo langzamer op te bouwen)
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Makso's Stars op Facebook