Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Morgen in De rijdende rechter: Airedale Terrier.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

dogo4ever
Zeer actief

Re: Morgen in De rijdende rechter: Airedale Terrier.

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Ik ben ook daar geweest en heb daar ook gelopen met mijn Stafford reu. Dit zijn onderdelen van de MAG test. Misschien dat het de complete MAG test is of de TOP test. Ik weet niet of de TOP test er doorheen is. De TOP test is iets uitgebreider op het eind. Ik heb de MAG test binnen gedaan (Lelystad) en de TOP test op dat terrein. Beiden waren proeven van de Raad van Beheer waar je je voor in kon schrijven om mee te doen en dat heb ik gedaan.

Mij is verteld dat het niet gaat om bijvoorbeeld dat de hond een kat herkend in het ding op wielen. Het gaat om het opbouwen van stress/spanning en hoe de hond daar dan mee om gaat. De hond schrikt en wat doet hij dan. Of de hond vind iets onaangenaam. Laat hij dat dan over zich heen komen of gaat hij in de aanval of verdediging. Dat zijn nogmaals niet mijn woorden maar wat mij is verteld door de testleider.

Dat veld wordt door de Raad gebruikt (of werd) voor het afnemen van de MAG test bij bijvoorbeeld de Dogo of de Amstaff. Ik heb diverse honden exact dezelfde reactie zien geven als die Airedale op die onderdelen en die honden zijn allemaal geslaagd. We zien niet alle onderdelen dus er is ook niet oordelen wat de hond verder doet en zou slagen voor die test. Dat zal wel uit de uitzending blijken.
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

dogo4ever schreef: Mij is verteld dat het niet gaat om bijvoorbeeld dat de hond een kat herkend in het ding op wielen. Het gaat om het opbouwen van stress/spanning en hoe de hond daar dan mee om gaat. De hond schrikt en wat doet hij dan. Of de hond vind iets onaangenaam. Laat hij dat dan over zich heen komen of gaat hij in de aanval of verdediging. Dat zijn nogmaals niet mijn woorden maar wat mij is verteld door de testleider.

.

oke, daar kan ik mee inkomen, maar waarom IS het dan een kat en waarom IS het dan een hand ?

Doe dan wat anders , als het om alleen maar de schrik reactie gaat
roebeltje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Briard
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door roebeltje »

Inderdaad, niets vreemds aan de test hoor :U: , deze is al jaren in gebruik en wetenschappelijk onderbouwd.
Soms moet er om garant te staan voor de veiligheid van de testhelper(s) gekozen worden voor wat minder elegante oplossingen (zoals een plastic hand of plastic pop als kind).
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Deze test is gestandaardiseerd en gevalideerd om agressie en herstelvermogen te scoren. Het is de MAG-test

Link
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

roebeltje schreef:Inderdaad, niets vreemds aan de test hoor :U: , deze is al jaren in gebruik en wetenschappelijk onderbouwd.
Soms moet er om garant te staan voor de veiligheid van de testhelper(s) gekozen worden voor wat minder elegante oplossingen (zoals een plastic hand of plastic pop als kind).

een hand , die naar plastic ruikt ?. :denken:

wat is daar de toegevoegde waarde aan ?
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

roebeltje schreef:Inderdaad, niets vreemds aan de test hoor :U: , deze is al jaren in gebruik en wetenschappelijk onderbouwd.
Ja maar dat is toch niet hetzelfde :U: Een pop is een stuk speelgoed, en een kind is een kind. Totaal anders. De pop die hier ligt, werd een keer opgepakt door Elmo en liep hij mee weg. Dat doet hij niet bij mijn dochtertje.
Afbeelding
marloes_2406
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marloes_2406 »

Elmo/maureen schreef:Leuke test :piew: word die gegeven door de plaatselijke bejaardensoos ofzo?
:LOL: ik dacht precies hetzelfde

Ben benieuwd naar de hele aflevering
crienepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door crienepien »

Dat is ook wat ik beoogde met mijn eerdere vraag. Vince zou in die hand duiken en hem pakken. Zulk gaaf speelgoed heeft hij nog nooit gehad. Maakt dat hem agressief??
Afbeelding
Elmo/maureen
Zeer actief

Tara schreef:
Ik vind dat men de intelligentie en zintuigen van honden deerlijk onderschat op deze manier.
Mijn honden zouden voor zo'n kunstkat niet eens met hun ogen knipperen, kunnen we dan constateren dat ze vertrouwd zijn met katten?
Vast wel, alleen weet ik wel wat er gebeurt als er een echte kat door het beeld loopt. :schrik:
Aaien met een plastic hand of een plastic pop naar ze toe bewegen zouden ze heel raar vinden, en misschien dat ze er zelfs onzeker ontwijkgedrag door zouden vertonen.
Zijn ze dus schuw? Misschien op basis van dat beeld wel ja.
Ik weet hoe ze reageren op vreemde handen en kindertjes die ineens om hun nek hangen, heel rustig en vriendelijk.
Honden zijn niet achterlijk hoor, ik vind die testen maar een wassen neus. :ugh:
Ja inderdaad. Ze merken heus wel het verschil tussen een hand en een plastic hand. Ik heb zelfs een voorbeeld. Dochter die Elmo ging aaien met pop (dus pop aaide Elmo). Elmo stapt opzij, en kijkt :hmmm: wat mot je daar mee. Dochter dropt de pop (ze kreeg op de kop van mij ;) ) en gaat Elmo zelf aaien, Elmo drukt zichzelf lekker tegen haar aan. Zodat ze hem kan kriebelen op zijn favo plekje.
Afbeelding
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Elmo/maureen schreef:Leuke test :piew: word die gegeven door de plaatselijke bejaardensoos ofzo?
:LOL: Nou echt :LOL: Onvoorstelbaar :piew:

crienepien schreef:Dat is ook wat ik beoogde met mijn eerdere vraag. Vince zou in die hand duiken en hem pakken. Zulk gaaf speelgoed heeft hij nog nooit gehad. Maakt dat hem agressief??
:schrik: Als je pecht hebt blijkbaar wel.

Snap echt niet hoe experts kunnen denken dat een rubberen arm/hand/baby e.e.a. zou kunnen vervangen om een reeel beeld te krijgen van gedrag van de hond :piew:

Khiddy (westie) had 100% op die rubberen arm gedoken, die zou 100% op een (rubberen) baby(pop) zijn gedoken, maar beestje was verre van agressief :U: Als die reactie dan de maatstaf moet zijn voor wel of niet agressief :piew:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Blijven de reacties nu echt al 10 jaar hetzelfde? Je zou denken dat jullie wat bij leerden. Gevalideerd dus. Is deze test.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Rosita Compagner schreef:Blijven de reacties nu echt al 10 jaar hetzelfde? Je zou denken dat jullie wat bij leerden. Gevalideerd dus. Is deze test.
Dat wil voor mij niet zeggen dat het ook een goede test is.
Ik kan me voorstellen dat er honden zijn die in deze setting zakken als een baksteen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Ik ben benieuwd. Ik zie een relatief rustige Airedale Terrier. Als ik het zo zie slaagt deze met gemak voor de MAG test.
marian*
Erelid
Contacteer:

Nanna schreef:
marian* schreef: Ik kan me voorstellen dat er honden zijn die in deze setting zakken als een baksteen.
Ik denk dat er ook honden slagen met vlag en wimpel. Die voorts op het parkeerterrein even een kat onder een auto vandaan trekken :mrgreen:
Daarom :19:
Ik ben echt benieuwd naar de uitzending.
Afbeelding
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Rosita Compagner schreef:Blijven de reacties nu echt al 10 jaar hetzelfde? Je zou denken dat jullie wat bij leerden. Gevalideerd dus. Is deze test.
Fijn! Gevalideerd of niet. Een plastic arm, of een plastic pop zijn nog steeds niet hetzelfde als een echte arm/baby en de reactie daarop zal dus ook anders zijn :ok:

Zoals ik al eerder zei. Khiddy van ons van vroeger zou gerust de arm of pop meeslepen naar haar mand of daar in zijn gaan hangen. Maar denk je nu echt dat ze mijn arm of baby zou meeslepen naar haar mand of de baby zou aanvallen :piew:

Gevalideerd mijn ass :ok:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Elmo/maureen
Zeer actief

Tara schreef:
Ik vind dat men de intelligentie en zintuigen van honden deerlijk onderschat op deze manier.
Mijn honden zouden voor zo'n kunstkat niet eens met hun ogen knipperen, kunnen we dan constateren dat ze vertrouwd zijn met katten?
Vast wel, alleen weet ik wel wat er gebeurt als er een echte kat door het beeld loopt. :schrik:
Aaien met een plastic hand of een plastic pop naar ze toe bewegen zouden ze heel raar vinden, en misschien dat ze er zelfs onzeker ontwijkgedrag door zouden vertonen.
Ik weet hoe ze reageren op vreemde handen en kindertjes die ineens om hun nek hangen, heel rustig en vriendelijk.
Honden zijn niet achterlijk hoor, ik vind die testen maar een wassen neus. :ugh:
Ja inderdaad. Ze merken heus wel het verschil tussen een hand en een plastic hand. Ik heb zelfs een voorbeeld. Dochter die Elmo ging aaien met pop (dus pop aaide Elmo). Elmo stapt opzij, en kijkt :hmmm: wat mot je daar mee. Dochter dropt de pop (ze kreeg op de kop van mij ;) ) en gaat Elmo zelf aaien, Elmo drukt zichzelf lekker tegen haar aan. Zodat ze hem kan kriebelen op zijn favo plekje.
Afbeelding
Elmo/maureen
Zeer actief

Tara schreef:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Nanna schreef:
Niet wat mij betreft. Ik vind het een berg bij elkaar verzonnen nonsens dat NIETS over de hond in kwestie zegt.
Idd. Ik vind dit ook schromelijk achterhaald. Tegenwoordig heb je burgerbijtmaterialen (dus geen knpv maar echt burgerbijten) die je amper ziet onder kleding. Laat zoiets ontwikkelen laat een bescherming ontwikkelen voor om de arm/hand. Ja t kost iets maar dat komt wel een stuk natuurlijker en eerlijker over. Een kat kun je ook achter een hek of glazen wand testen... nee dan gaan we een houten plaat op wieletjes zetten :piew:
Laatst gewijzigd door malinois op 01 okt 2013 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
EstherK
Zeer actief
Contacteer:

marian* schreef:
Nanna schreef:
marian* schreef: Ik kan me voorstellen dat er honden zijn die in deze setting zakken als een baksteen.
Ik denk dat er ook honden slagen met vlag en wimpel. Die voorts op het parkeerterrein even een kat onder een auto vandaan trekken :mrgreen:
Daarom :19:
Ik ben echt benieuwd naar de uitzending.
Het gaat in de MAG-test er niet om of een hond jachtdrift heeft. Het gaat om de reactie van de hond bij dagelijkse, onverwachte en/of stressvolle situaties.

Maar ik ben ook benieuwd naar het programma!
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

Ik denk dat als ik Nelle bij een wildvreemde in de auto zet dat ze dan ook over de zeik gaat.
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Contacteer:

smoekie schreef:
Fijn! Gevalideerd of niet. Een plastic arm, of een plastic pop zijn nog steeds niet hetzelfde als een echte arm/baby en de reactie daarop zal dus ook anders zijn :ok:

Zoals ik al eerder zei. Khiddy van ons van vroeger zou gerust de arm of pop meeslepen naar haar mand of daar in zijn gaan hangen. Maar denk je nu echt dat ze mijn arm of baby zou meeslepen naar haar mand of de baby zou aanvallen :piew:

Gevalideerd mijn ass :ok:
Zou ze dat ook op onbekend terrein doen met allemaal onbekend volk? Als Benthor zo'n plastic arm ziet liggen als we wandelen dan wil hij die inderdaad meenemen of er op zijn minst aan ruiken en overheen pissen :mrgreen: . Maar als hij op zo'n terrein staat en er komt zo'n vrouw met een lange arm dan gaat hij daar echt niet inhangen hoor.
Laatst gewijzigd door EstherK op 01 okt 2013 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
roebeltje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Briard

Ongelezen bericht door roebeltje »

Inderdaad, niets vreemds aan de test hoor :U: , deze is al jaren in gebruik en wetenschappelijk onderbouwd.
marian*
Erelid
Contacteer:

yodi schreef:Ik denk dat als ik Nelle bij een wildvreemde in de auto zet dat ze dan ook over de zeik gaat.
En Kiek kan dat dan weer geen bliksem schelen.
Afbeelding
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Vanavond eens kijken. :ok:
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Ja, het gaat dus ook niet om hun gedrag met katten ;-( Het gaat om een visuele prikkel en het herstelvermogen. Lees dat linkje dan toch.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Nanna schreef:
roebeltje schreef:Soms moet er om garant te staan voor de veiligheid van de testhelper(s) gekozen worden voor wat minder elegante oplossingen (zoals een plastic hand of plastic pop als kind).
Dat snap ik best, ik zou me ook niet vrijwillig laten bijten :engel: Maar zodra je met een plastic handje aan een hengel gaat aaien is voor mij meteen alle validiteit weg. Een hond is geen idioot.
Precies!
Laat het dan niet zo kinderachtig op een hand of een kat lijken. Ik erger me aan die dubbele boodschap, het zet mensen op het verkeerde been en zorgt zodoende voor verkeerde interpretaties.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Ik ga vanavond in ieder geval kijken.
Wat ik zo op het voorstukje zie is in ieder geval geen raar gedrag.
Afbeelding
crienepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door crienepien »

Rosita Compagner schreef:
Nanna schreef:
Ja, het gaat dus ook niet om hun gedrag met katten ;-( Het gaat om een visuele prikkel en het herstelvermogen. Lees dat linkje dan toch.
Ik neem toch aan dat ze werkelijk gedrag van de hond willen zien. En het spijt me, dat gaat mijn hond niet laten zien bij zo'n ontzettend leuke lage plastic arm met hand. Die pakt ie, om mee te spelen! En dat zal ie bij iemand die hem met gewone arm/hand wil aaien nooit doen.
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Nanna schreef:
Gelezen en ik vind het nog steeds onzin.

Gekopieerd uit de link:

De MAG-test is een gevalideerde test. Wat houdt dat nu in?
Dat de test valide is betekent dat de honden die een bepaald resultaat behalen bij de MAG-test met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zich op dezelfde manier zullen gedragen in een praktijksituatie in de samenleving.

Bijvoorbeeld test nummer 1: de vriendelijke benadering, waarbij de hond met een kunststof handschoen op een stok, onder begeleiding van de geleider, wordt aangehaald door een vreemde. Testresultaten van 330 honden heeft aangetoond dat 50% van de honden die in dit testonderdeel bijten, ook in de eigen omgeving zullen bijten in een soortgelijke situatie. Dit is dus al een hoge voorspellende waarde op basis van dit eerste eenvoudige testje. De aanvullende informatie van de overige testonderdelen geeft nog meer inzicht in welk bijtgedrag in een toekomstige praktijksituatie van de hond kan worden verwacht.

Niet alleen is WEL bijten in de test waardevolle informatie tijdens de MAG-test, juist ook het NIET bijten is van belang; 93% van alle honden die NIET bijten tijdens de test zullen zich ook in de samenleving in een soortgelijke situatie niet (angst) bijten of een bijtpoging doen (onderzoeksresultaten gepubliceerd door Planta & de Meester, 2007 in internationaal wetenschappelijk tijdschrift).

Wanneer komt een hond in eigen omgeving in aanraking met een nephand of met een kat op wieltjes :19: ??
Verder geloof ik er geen sikkepit van dat een hond die in zo'n plastic arm bijt, per definitie, ook in een echte arm bijt (in wat voor omgeving dan ook).
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Liesbeth schreef:
Nanna schreef:
Gelezen en ik vind het nog steeds onzin.

Gekopieerd uit de link:

De MAG-test is een gevalideerde test. Wat houdt dat nu in?
Dat de test valide is betekent dat de honden die een bepaald resultaat behalen bij de MAG-test met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zich op dezelfde manier zullen gedragen in een praktijksituatie in de samenleving.

Bijvoorbeeld test nummer 1: de vriendelijke benadering, waarbij de hond met een kunststof handschoen op een stok, onder begeleiding van de geleider, wordt aangehaald door een vreemde. Testresultaten van 330 honden heeft aangetoond dat 50% van de honden die in dit testonderdeel bijten, ook in de eigen omgeving zullen bijten in een soortgelijke situatie. Dit is dus al een hoge voorspellende waarde op basis van dit eerste eenvoudige testje. De aanvullende informatie van de overige testonderdelen geeft nog meer inzicht in welk bijtgedrag in een toekomstige praktijksituatie van de hond kan worden verwacht.

Niet alleen is WEL bijten in de test waardevolle informatie tijdens de MAG-test, juist ook het NIET bijten is van belang; 93% van alle honden die NIET bijten tijdens de test zullen zich ook in de samenleving in een soortgelijke situatie niet (angst) bijten of een bijtpoging doen (onderzoeksresultaten gepubliceerd door Planta & de Meester, 2007 in internationaal wetenschappelijk tijdschrift).

Wanneer komt een hond in eigen omgeving in aanraking met een nephand of met een kat op wieltjes :19: ??
Verder geloof ik er geen sikkepit van dat een hond die in zo'n plastic arm bijt, per definitie, ook in een echte arm bijt (in wat voor omgeving dan ook).
50% van de 330 geteste honden beet ook in eigen omgeving in een soortgelijke situatie.
Dat betekent dat ze het wel of niet zouden kunnen doen (ook internationaal: fifty-fifty).
Hoge voorspellende waarde?

Biet had die stok ook gepakt, simpelweg omdat dat 1 van de spelletjes van hem was.
Ook bij een vreemde, op wildvreemd terrein.
Omdat het een sociale, zelfverzekerde hond was...
Wiel
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”