Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Graag advies over een bult na tekenbeet

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Caat*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)
Aantal honden: 3

Graag advies over een bult na tekenbeet

Ongelezen bericht door Caat* »

Rond 13 september vond ik bij Fien's slaapplaats een volgezogen teek. Na onderzoek kon ik aanvankelijk niks vinden, maar die woensdag daarop vond ik een dikke bult op haar borstkas, met in het midden duidelijk een korstje. Een bult van een tekenbeet dus. De bult was dikkig en rood. De volgende dag vonden we haar toch wel erg sloom en hebben we uit voorzorg de bult laten controleren door de DA. De DA vond de bult eigenlijk een normale bult na een teek (heeft ze wel vaker gehad maar dan niet zo dik en rood) en de loomheid zou komen door schijnzwangerschap. We hebben daarna de bult een beetje in de gaten gehouden, de dagen na het DA bezoek leek het wat minder te worden. Maar nu, anderhalve week na het bezoek en 2,5 week na de beet ziet de bult er nog zo uit:
Afbeelding

Vinden jullie dat nog een normale bult voor 2,5 weken na de beet, of zou het al een stuk kleiner moeten zijn? Fien heeft ondertussen voor iets anders al doxicycline gekregen, werkt dat ook tegen een eventuele geïnfecteerde tekenbeet? We willen niet onnodig naar de DA terug gaan rennen, maar mijn gevoel zegt dat de bult toch wel minder duidelijk had moeten zijn na deze tijd.
Afbeelding
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Re: Graag advies over een bult na tekenbeet

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Zazoe had zon ding ook wel eens na een tekenbeet en bij hem was er dan een pootje of het kopje in blijven zitten.
Ik kneep er wel eens in en dan kwam er vuil uit. Dan maakte ik dat daarna schoon en met een paar dagen was het dan weg.
Lijkt bij deze ook wel of er nog een stukje in zit wat eruit moet zweren.
En ja die kuur werkt ook wel voor die beet. Maar denk dat er nog iets in zit wat eruit moet.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Caat*
Zeer actief

Hmm, het zou kunnen. Ik heb de teek, toen ik hem vond, gecontroleerd en het zag er compleet uit. Maar een teek is natuurlijk erg klein. De teek leefde nog toen ik hem vond dus ik denk dat hij er zelf af is gevallen toen hij volgezogen was. Als ik aan de bult knijp komt er niks uit verder.
Hoe lang duurde het voordat zo'n bult weg begon te trekken?
Afbeelding
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door luna2906 »

Na ruim twee weken nog zo'n bult? Dan zou ik een bezoekje aan de da brengen. Just to be sure. Luna heeft ook wel eens een bult gehad na het verwijderen van een teek en de katten ook, maar die waren met een week echt wel weg...
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miranda »

Caat* schreef:Hmm, het zou kunnen. Ik heb de teek, toen ik hem vond, gecontroleerd en het zag er compleet uit. Maar een teek is natuurlijk erg klein. De teek leefde nog toen ik hem vond dus ik denk dat hij er zelf af is gevallen toen hij volgezogen was.
Een volgezogen teek is niet 'heel klein'. Die ziet er zo uit

Afbeelding

Ik denk dat als je het over 'heel klein' hebt, dat je een wandelaar hebt gevonden, een teek die zich nog niet heeft vastgebeten.
Hoe lang duurde het voordat zo'n bult weg begon te trekken?
Het verschilt per hond. Skadi hier heeft er nooit bulten van. Cayuga wel, en flinke ook.
Soms lijkt het idd iets ontstoken (en dat is niet altijd omdat er een kop is achtergebleven), en dan kan zo'n bult wat langer aanwezig zijn. Twee weken vind ik in zo'n geval geen gekke termijn.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Caat*
Zeer actief

Zo zag de teek ook uit, hij was echt vol gezogen, totaal ong een cm lang. Ik heb in mijn leven al genoeg teken gezien om (jammer genoeg ;)) wel te kunnen zien of de teek al langer vastzit of niet, of dat hij vol gezogen is. Ik doelde meer op het feit dat ik zo op het oog een complete teek zag, maar dat het toch een relatief klein dier is waardoor ik het niet zeker weet. In de bult zie ik in ieder geval niks zwarts oid zitten en verder merk ik niks aan haar. Ga het voorlopig nog goed in de gaten houden in ieder geval.
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fizgig »

Het ziet rood dus denk ik aan een ontsteking. Meestal duidt dat op een ontsteking. Maar het kan zijn dat het nog even nodig heeft om te herstellen. Hoe lang zit ze nu aan een kuur dan, twee weken? Het kan wel langer duren maar als je een kuur hebt gehad, meestal zie je na een paar dagen tot een week toch wel verbetering. Bruno heeft een eng bultje als gevolg van een huidontsteking (pyometrie), wat zich heeft verpopt in een goedaardig gezwelletje. Die krijgt nu antibiotica en daarmee zou het weg moeten gaan. Maar ik zie nog geen verbetering. Dus ik ga mijn dierenarts bellen of het niet weggesneden kan worden, maar misschien hoeft het nog niet. Hij moet namelijk 6 weken antibiotica in totaal voor die huidontstekingen dus wie weet trekt het nog weg. Ik laat het aan mijn dierenarts over, die weet wel of dat een goed idee is, om nog te wachten, of niet.

Je zou ook even kunnen bellen met je dierenarts en overleggen misschien.
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Even ontsmetten elke dag, dan is het sneller weg.
En hou je hond goed in de gaten, wij dachten in eerste instantie ook dat ze sloom was door schijndracht. Bleek dat het kwam door de tekenziekte Anaplasmose, ze heeft nu een kuur van 6 weken antibiotika achter de rug en is weer een stuk aktiever ;)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”