Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

DNA - bloed of swap? Zie Cavaliers

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

DNA - bloed of swap? Zie Cavaliers

Ongelezen bericht door Es »

Ben in de war. De Cavaliers moeten bloedafgeven maar de rest van de rashonden een swap?
Hoezo niet allemaal bloed afgeven of moeten Cavalierfokkers dit 2 x doen?

http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/c ... -cavalier/
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
kyechu
Actief
Mijn ras(sen): Lhasa Apso
Aantal honden: 2

Re: DNA - bloed of swap? Zie Cavaliers

Ongelezen bericht door kyechu »

Raar hè, dat ze van die honden wèl EDTA bloed opslaan (voor wetenschappelijk onderzoek), en geen DNA afnemen met de blijkbaar zo fantastisch goede Genotek swab... En dat terwijl de Raad van Beheer voor DNA afname voor afstammingsonderzoek en opslag voor toekomstig wetenschappelijk onderzoek beslist met de Genotek wil gaan werken en níet met EDTA bloed. Daar raak je inderdaad van in de war...
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Vierde alinea. Kan niet kopiëren, sorry.

' Ja tijdens mri-onderzoek kan er meteen bloed afgenomen worden voor DNA...'
Laatst gewijzigd door Es op 30 sep 2013 06:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nou, ik vind dat alles met swabs zou moeten. Dat is heel wat minder belastend voor de hond.
En het kán vrijwel altijd, maar als je inderdaad op wil slaan voor later onderzoek, dan zijn bloedjes weer handiger. Het gaat er dus maar om wat je er mee wilt.

Dus hee, ik snap dit denk ik wel.
Als ze het voor opslag willen moet je bloedjes doen. Als het voor gericht onderzoek is waarna die swabs in de prullenbak kunnen kan het dus prima met swabs.

Bij de wetters testen we op SCID en liefst zo jong mogelijk, en dan geef ik toch echt de voorkeur aan swabs trouwens. In een pup zoek je je gek naar de ader als het pas een week of drie, vier is. En die swab schuif je zo dat bekje in.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
kyechu
Actief
Mijn ras(sen): Lhasa Apso
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door kyechu »

Kells schreef:
kyechu schreef:Raar hè, dat ze van die honden wèl EDTA bloed opslaan (voor wetenschappelijk onderzoek), en geen DNA afnemen met de blijkbaar zo fantastisch goede Genotek swab... En dat terwijl de Raad van Beheer voor DNA afname voor afstammingsonderzoek en opslag voor toekomstig wetenschappelijk onderzoek beslist met de Genotek wil gaan werken en níet met EDTA bloed. Daar raak je inderdaad van in de war...
Ik snap dit draadje nog steeds niet en volgens mij snappen rv's het ook niet helemaal. Ik kan alleen mijn eigen ras als voorbeeld noemen. Binnen de Ierse setter loopt er een dna onderzoek (bloed) om de markers voor epilepsie te vinden. Dit onderzoek was 6 jaar geleden al gestart door het vorige bestuur onder begeleiding van P. Mandigers. Ik had destijds een epi lijder die bij Mandigers onder controle/behandeling stond, zodoende was ik aardig op de hoogte van dat dna onderzoek. Na wisseling van het bestuur is dat hele dna onderzoek op de plank blijven liggen tot dat het ras negatief in het nieuws kwam vanwege epilepsie. Nu lijkt het weer opgepakt te worden, maar naar mijn mening gaat het traag. Twee jaar geleden besloot ik om zelf te gaan fokken voor het behoud van een gezonde en werkgeschikte setter in de toekomst. Dna onderzoek (swabs) voor pra rcd4 was inmiddels beschikbaar. Voor de huidige populatie is het testen middels swabs zeer betrouwbaar. Wat mij meer zorgen baarde is het feit dat de rv eist dat de honden waarmee gefokt vrij van CLAD moeten zijn. Die eis vind ik logisch, maar mijn vraag hoe, wat en waar ik dat zou moeten laten testen wisten ze niet. Ik kreeg het advies om dat na te vragen bij de Duitse club. :80: Nou ja! Zelf maar onderzoek gedaan. Kon door swabs te sturen naar de AHT en middels bloed naar van Haeringen. Heb het laatste gedaan.
Hé, dat is raar... Op de site van het VHL staat bij de informatie over hun H709 CLAD test dat zij hiervoor ook swabs accepteren:
Monster materiaal
Voor dit onderzoek worden de volgende materialen geaccepteerd: Sperma, Bloed EDTA, Bloed Heparine, Weefsel, Swab. Indien u ander materiaal wenst in te sturen adviseren wij u eerst contact met het Dr. Van Haeringen Laboratorium op te nemen.
Als je DNA beschikbaar wilt houden voor wetenschappelijk onderzoek om markers te vinden en daarmee een DNA test te ontwikkelen waarmee op de afwijking getest kan worden heeft het opslaan van EDTA bloed eigenlijk altijd de voorkeur boven DNA opslaan dat met swabs opgenomen wordt.

Van DNA is bekend dat het, indien het opgeslagen wordt, degradeert. Er kan nooit gegarandeerd worden dat het onbeperkt houdbaar is. Er wordt nog niet lang genoeg gebruikt gemaakt van swabs om te kunnen garanderen dat het hiermee afgenomen DNA meer dan 10 jaar houdbaar is.

Indien je gedurende lange tijd toegang wilt hebben tot het DNA van een hond is de enige bewezen methode hiervoor het opslaan van EDTA bloed van de hond, waaruit te allen tijden opnieuw DNA geìsoleerd kan worden.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”