Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond bang voor vuurwerk? Oud&nieuw op t platteland

Hier kan hulp gevraagd worden voor opvang van je hond ( of een hond waar je nauw bij betrokken bent ) bijvoorbeeld voor vakantie, werk, ziekte, noodopvang etc.

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Hond bang voor vuurwerk? Oud&nieuw op t platteland

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik heb besloten om oud&nieuw te gaan vieren bij een vriend die op een boerderij woont. Omdat mijn moeders hond bang is voor harde geluiden, neem ik die met me mee. Dan heeft ze de zorgen er niet voor en op de plek waar wij zitten zal nauwelijks tot geen vuurwerk te horen/zien zijn. De eerste boerderij is een paar honderd meter verderop en er wordt in ieder geval niet met carbid geknald, dus bij ons op de boerderij zal niet zo veel te horen zijn.

Dit bracht me op een idee. Omdat we oud&nieuw sowieso klein zullen houden, zouden we best wat extra honden erbij kunnen gebruiken. Zo heeft de eigenaar gewoon 'de handen vrij' om onbezorgd oud en nieuw te vieren, en heeft de hond een hondenfeestje bij ons op het platteland zonder vuurwerk.
Van mijn vorige hond weet ik hoe stressvol het is als je hond onder de tafel ligt te bibberen, terwijl je zelf gewoon een feestje aan het vieren bent.

Wat kunnen we bieden?

Een boerderij met een ruim erf, zonder wegen in de buurt, aan het einde van een doodlopend pad. Als je hond jaagt op kippen, zullen we je hond aangelijnd moeten houden op het erf. Anders mag hij overdag los lopen. Ik ben er aan gewend om de honden goed in de gaten te houden, want mijn hond jaagt ook op kippen.
Verder zitten de honden bij ons in huis. Als de hond een bench gewend is, kan die worden meegebracht.
Ik zal savonds de honden goed uitlaten. We lopen hier zo de weilanden in. De honden die gewend zijn om los lopen, kunnen hier lekker rennen.
We houden het rustig met oud&nieuw dus de honden zullen sochtends tegen een uur of 9 weer uitgelaten kunnen worden.
Rond de 5 honden vinden we genoeg. Een beetje afhankelijk van het type hond wat komt logeren.

Wat we wensen:
Alleen honden die sociaal zijn met andere honden.
Honden die zindelijk zijn.

Locatie friesland. Kennismaken op locatie is lastig omdat ik er zelf niet woon, maar persoonlijk kennismaken is altijd mogelijk (ook friesland)
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Re: Hond bang voor vuurwerk? Oud&nieuw op t platteland

Ongelezen bericht door Laura84 »

Ik twijfel, Laicka is dan drachtig (hopelijk) en is super gestrest met vuurwerk maar 100% sociaal zijn Laicka en Fix niet, onzekere honden zijn en blijven lastig voor ze.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik woon op het platteland, en hier wordt heel wat afgeknald helaas. En dan zit ik te kijken met een hele bange Bobbeshond die dan niet meer naar buiten wil om haar ontlasting te lozen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Als ik er niet bij kan zijn, dan helaas niet, maar doe jezelf een lol en laat honden in die tijd van het jaar alsjeblieft aangelijnd uit en hou ze ten alle tijden aan de lijn of binnen. ALS een hond gaat lopen op oudjaarsdag... moet er niet aan denken!

Suzanne
Rheezerhof
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruisingen.
x Herder
x Lab/Stabij
x Lab/Stabij/Berner
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Rheezerhof »

Wat een mooi aanbod! Is vast wel belangstelling voor.
Ik woon ook op het platteland....maar het buurweiland is het plaatselijke carbid-schiet-terrein. :O:
Gelukkig heb ik 2 koelbloedige honden die gewoon nieuwsgierig gaan kijken bij het vuurwerk. Daarmee hebben ze tot nu toe altijd onze nieuwe huisgenoten aan weten te steken. Hoe bang die ook waren, als ze zagen dat de andere honden (en wij) er niet eens van opkeken, werden ze vanzelf ook veel rustiger.
Afbeelding

Van links naar rechts: Mika (2005-2013), Boris en Igor.
Onze spring-in-t-veld Bowie staat nog er nog niet bij... Foto binnenkort.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

~Suzanne~ schreef:Als ik er niet bij kan zijn, dan helaas niet, maar doe jezelf een lol en laat honden in die tijd van het jaar alsjeblieft aangelijnd uit en hou ze ten alle tijden aan de lijn of binnen. ALS een hond gaat lopen op oudjaarsdag... moet er niet aan denken!

Suzanne
Wat mij eraan doet denken om even reclame te maken voor www.globalpetalert.nl
Dat is een gratis app voor smartphones waarmee je je hond heel snel kunt opsporen d.m.v. het uitzenden van een alert MITS er meer mensen zijn die dit op de telefoon hebben.
Het kan heel snel en goed werken maar staat of valt wel met het aantal deelnemers dat je op deze manier heel snel kunt bereiken.

@TS: prachtig aanbod maar ik denk dat je er de eigenaren dan bij moet nemen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Paisley
Zeer actief

Nee we hoeven de eigenaren er niet bij :engel: We willen gewoon rustig met zn tweëen een champagne flesje ploppen! Katten kunnen niet komen. Al zou mijn stabijtje zich er wel fantastisch mee vermaken :pffff: :mrgreen:
Rheezerhof schreef: Ik woon ook op het platteland....maar het buurweiland is het plaatselijke carbid-schiet-terrein. :O:
Haha lekker rustig he? Dat platteland ;) Drama, dat carbid. Zo is mijn paard ooit helemaal op tilt geslagen.

Maar dat doen ze hier andere kant van het dorp, zeker 6 km verder. Het is hier heel dun bevolkt en veel leegstand. Afgelopen jaar zagen we alleen wat pijlen aan de horizon.
Er zitten twee boerderijen binnen gehoorsafstand (voor vuurwerk dan) en voor ik dit berichtje ging plaatsen, heb ik even gevraagd hoe ze oud en nieuw vieren, maar daar hoeven we ook niets luidruchtig van te verwachten.

Kwa los lopen is het hier erg veilig. Het landschap is hier heel open en we zitten in het merengebied, met veel water omheind dus. De eerste 'echte' weg is 5 km rijden. Natuurlijk leven we de wensen van de eigenaar na maar onze honden lopen los en ook op oudjaarsdag.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

marian* schreef:
Wat mij eraan doet denken om even reclame te maken voor www.globalpetalert.nl
Dat is een gratis app voor smartphones waarmee je je hond heel snel kunt opsporen d.m.v. het uitzenden van een alert MITS er meer mensen zijn die dit op de telefoon hebben.
Het kan heel snel en goed werken maar staat of valt wel met het aantal deelnemers dat je op deze manier heel snel kunt bereiken.

@TS: prachtig aanbod maar ik denk dat je er de eigenaren dan bij moet nemen.
OK leuk die kende ik nog niet. Wel de facebookpagina 'waar is onze angel' en die lijkt wel heel erg effectief! Veel succesverhalen van honden die zijn opgespoord door de melding op facebook.
Afbeelding
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ik vind het wel een lief aanbod. :ok:

Ik heb een hond die echt in de stress gaat, maar daar blijf ik toch het liefste zelf bij.
Dan maar geen feestje, en ik probeer het voor haar ook zo goed mogelijk te doen. We verkassen misschien ook wel.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Toch zou ik van ze lang zal ze leven een logeetje niet los laten lopen. En al helemaal niet in die tijd van het jaar; als ze ergens van schrikken en weg zijn, zijn ze ook weg... en ga dat maar 's uitleggen aan de baasjes.

Ik ben best bereid om op andermans honden te passen; ik laat ze uit, doe van alles met ze... maar aangelijnd. Het is namelijk best een hele verantwoordelijkheid die je erbij neemt (met andermans liefst bezit).

Suzanne
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Hier hoor je echt continu geknal rond oud en nieuw. De paarden worden er niet meer warm of koud van.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
labje
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retriever

Ongelezen bericht door labje »

Strak plan :wink:
No way dat ik die ene dag in het jaar mijn hond uit handen zou geven :neenee:
Vuurwerkangst oké.
Dan thuis met de baas, of ergens anders waar het rustiger is.
Maar mét de baas :wink:
Afbeelding
SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

Oh tis dat Fryslan echt te ver uit de richting is...
Ik voel aan mn water dat ik met Oudjaar ga bevallen en onder geen beding kan ik Cena alleen thuis laten dan. Maar we weten niet zo goed waar met haar te blijven mocht het zover komen...
RIP Cena :roos:
    Hylos
    Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Waar in Friesland is het ongeveer? Dan sla ik daar mijn tent op :LOL: :mrgreen:

Ken nml wel plekken met boerderijen, maar dat carbid schieten is daar dan weer een drama.
    Al moet ik zeggen dan carbid op enige afstand prettiger is dan allemaal verschillende soorten vuurwerk door elkaar te knetteren.

Wij hadden afgesproken het dit jaar in Leeuwarden te vieren.. Maar als ik zie hoe bang Xavi vorig jaar was. :(

Beter schaffen ze dat vuurwerk af :hmmm:
    Afbeelding
    Afbeelding
    Laura84
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
    Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

helemaal verkeerd begrepen dat alleen de hond kon komen. Niks voor ons dus
    Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
    Afbeelding
    Canidae
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Spaanse mix

Ongelezen bericht door Canidae »

Hylos schreef:......Beter schaffen ze dat vuurwerk af :hmmm:
    Mijn idee, of een strenge controle dat het alleen op Oudjaarsdag afgestoken wordt. Dan is de ellende nog te overzien.
    Afbeelding
    Paisley
    Zeer actief

***puppy*** schreef:helemaal verkeerd begrepen dat alleen de hond kon komen. Niks voor ons dus
    Nee dat lijkt me ook niet. We willen ook echt alleen honden die goed sociaal zijn, want ze zullen sowieso al een beetje in de zenuwen zitten wegens het vuurwerk in aanloop naar oud&nieuw.

We zitten in het merengebied! 45min rijden van leeuwarden, aan de flakke brekken.
    Afbeelding
    Hilde
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik vind het een lief aanbod maar onbegrijpelijk als mensen er gebruik van maken. Ik laat mijn doodsbange hondje absoluut niet achter op een vreemd terrein, met vreemde mensen, met vreemde andere honden, terwijl hij onwijs bang is en juist zekerheid nodig heeft. In de vorm van mij of andere bekende mensen en een bekende omgeving. Arm, arm dier.
    Afbeelding
    renee-uk
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

nou eerijk gezegd lijkt met me lood om oud ijzer.

of je nou je honden in de stress gooit door ze bij een stel onbekende mensen en honden af te leveren of ze zitten het vuurwerkgeweld met hun eigen baasjes uit.
    stressen blijft het toch en ik kan me zo voorstellen dat het voor honden een stuk prettiger is om dan gewoon maar bij hun bazen te zijn :U:
    Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
    h a n s
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Mastin Espanol

Ongelezen bericht door h a n s »

Hilde schreef:Ik vind het een lief aanbod maar onbegrijpelijk als mensen er gebruik van maken. Ik laat mijn doodsbange hondje absoluut niet achter op een vreemd terrein, met vreemde mensen, met vreemde andere honden, terwijl hij onwijs bang is en juist zekerheid nodig heeft. In de vorm van mij of andere bekende mensen en een bekende omgeving. Arm, arm dier.
    Helemaal mee eens Hilde, niemand kent z'n eigen hond beter dan de eigenaar zelf.
    v. 't Brabantse Bont
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Stabyhoun
    Contacteer:

Ongelezen bericht door v. 't Brabantse Bont »

h a n s schreef:
    Hilde schreef:Ik vind het een lief aanbod maar onbegrijpelijk als mensen er gebruik van maken. Ik laat mijn doodsbange hondje absoluut niet achter op een vreemd terrein, met vreemde mensen, met vreemde andere honden, terwijl hij onwijs bang is en juist zekerheid nodig heeft. In de vorm van mij of andere bekende mensen en een bekende omgeving. Arm, arm dier.
    Helemaal mee eens Hilde, niemand kent z'n eigen hond beter dan de eigenaar zelf.
    Ik ben het jullie eens...

Maar (als advocaat van de duivel)... er zijn ook mensen die gewoon op vakantie gaan met oud & nieuw, hun hond in een pension stoppen.
    Of.. wel thuis blijven, maar hun hond naar het pension doen, omdat er in de omgeving van het pension geen vuurwerk wordt afgestoken (zeggen die baasjes zelf, dat er geen vuurwerk in de buurt wordt afgestoken).

Voor alles zijn wel mensen te vinden...

Ik zou het nóóit kunnen. Wij hebben geen enkele oud & nieuw meer gevierd met vrienden, vanwege de hond(en). Wij zijn nu eigenlijk altijd bij mijn ouders met de jaarwisseling. Overdag een flinke wandeling en 's avonds kan ik Senna op de slaapkamer boven leggen met de rolluiken dicht, dan is ze rustig. Dit werkt voor ons, maar ieder zijn eigen manieren/methodes.

Hier zou de hond ook echt niet naar een vreemde gaan met oud & nieuw, maar ik zou ze al helemaal niet in een pension doen, maar zelfs dat gebeurd. Dus op zich... vind ik het idee van je hond naar een huiselijke omgeving doen dan nog niet eens zo gek (als ik gedwongen zou moeten kiezen, zou ik dat liever doen dan naar een pension). Gelukkig hoeft dat niet en ben ik gewoon lekker bij ze met de jaarwisseling, ze heeft het al zwaar genoeg en kan inderdaad de steun van haar vertrouwde baasjes wel gebruiken. :wink:
    Paisley
    Zeer actief

Hilde schreef:Arm, arm dier.
    Een beetje overdreven vind ik dit wel. Ik heb mijn hond liever bij vreemden zonder vuurwerk op het platteland met , dan wanneer (ik noem maar wat) midden in Amsterdam met een hond in doodsangst onder mijn stoel zit en buiten de nitraatbommen bij bosjes worden afgestoken.
    Laat dit aub geen topic worden over hoe zielig het allemaal wel niet is. Oud&nieuw hoort er gewoon bij, of je hond het leuk vind of niet. En misschien is het ook wel heel leuk want we hebben tot nu toe 4 honden, een jong en speels team bij elkaar want de oudste is 2. Mijn eigen hond en die van mijn moeder gaan het in ieder geval geweldig vinden.
    Eventueel kan er nog 1 bij, mits hij/zij in de groep past.
    Afbeelding
    Hilde
    Zeer actief

Nou, dan verschillen we van mening. Mijn hond zou nog driedubbel zo erg in paniek zijn als hij geen bekende bij zich had en ook nog in een onbekende omgeving zou zitten. Bij mij zit hij misschien in erger vuurwerk, maar is hij wel in een bekende omgeving, met z'n eigen plekjes, geen onbekende honden, bekende mensen bij wie hij steun kan krijgen.. En zo voort.
    Afbeelding
    Paisley
    Zeer actief

ok :) Dan is het bericht duidelijk niet voor jou en jou hond geschreven.
    Afbeelding
    Zamunda
    Zeer actief
    Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Hilde schreef:Nou, dan verschillen we van mening. Mijn hond zou nog driedubbel zo erg in paniek zijn als hij geen bekende bij zich had en ook nog in een onbekende omgeving zou zitten. Bij mij zit hij misschien in erger vuurwerk, maar is hij wel in een bekende omgeving, met z'n eigen plekjes, geen onbekende honden, bekende mensen bij wie hij steun kan krijgen.. En zo voort.
    Even vooropgesteld dat ik me niet kan voorstellen dat ik mijn dier(en) met O&N ergens anders zou onderbrengen.
    Als je hond met O&N in een vuurwerkvrije omgeving kan zitten, dan zal hij toch juist minder stress ervaren dan thuis mét vuurwerk? Voor je hond is die dag net als alle anderen. Of je hond moet sowieso niet zonder je kunnen elders natuurlijk, maar dan staat dat los van O&N.
    Hilde
    Zeer actief

In theorie heb je gelijk. In de praktijk zou het voor mijn hond anders zijn. De dagen daarvoor is er al vuurwerk, er zijn vreemde honden, er zijn vreemde mensen die wat van hem willen, het is een vreemde omgeving en er wordt daar vast ook carbid geschoten. Daarbij is mijn hond onzeker in de omgang met vreemde mensen en zou ik hem nooit in een thuisopvang zetten, maar dat staat inderdaad los hiervan. Misschien werkt het concept wel, maar ik zou het gewoon geen fijn gevoel vinden mijn angstige hond in zo'n situatie neer te zetten omdat ik graag een leuke avond wil hebben.
    Afbeelding
    wiebel
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Herder mix Boef

Ongelezen bericht door wiebel »

Zo dacht ik erook over. Als ik naar vorig jaar kijk heeft boef mij echt nodig(en ik had hem toen pas een maand) als ik mijn hand op zijn hoofd legde werd hij rustig en is vrij snel in slaap gevallen toen het wat rustiger werd. Nu een jaar later hangt hij alleen maar meer aan mij, kan er vergif op innemen dat als hij in een vreemde omgeving is hij panisch wordt omdat hij mij niet kan vinden in een moment van stress.
    Is niks voor ons, maar wel lief dat jullie je er voor openstellen voor mensen die dit wel zien zitten.
    In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
    Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
    Zamunda
    Zeer actief

Hilde schreef:In theorie heb je gelijk. In de praktijk zou het voor mijn hond anders zijn. De dagen daarvoor is er al vuurwerk, er zijn vreemde honden, er zijn vreemde mensen die wat van hem willen, het is een vreemde omgeving en er wordt daar vast ook carbid geschoten. Daarbij is mijn hond onzeker in de omgang met vreemde mensen en zou ik hem nooit in een thuisopvang zetten, maar dat staat inderdaad los hiervan. Misschien werkt het concept wel, maar ik zou het gewoon geen fijn gevoel vinden mijn angstige hond in zo'n situatie neer te zetten omdat ik graag een leuke avond wil hebben.
    Oh, maar dat zou voor mij ook zeker niet meespelen als motivatie; mijn dieren gaan vóór. Voor mij zou het puur voor het dier zijn: dat ik mijn best zou doen om de stress voor hem/haar te minimalieseren door een vuurwerkvrije omgeving te bieden.

Met als kanttekening dat ik persoonlijk er dan wel bij zou blijven natuurlijk. Dus samen op locatie.
    Hilde
    Zeer actief

Samen op locatie zou ideaal zijn en dat zou ik ook doen, ook als ik daarvoor O&N alleen zou moeten vieren. Alleen dat is gewoon niet wat TS aanbied, die wil alleen de hond.
    Afbeelding
    Zamunda
    Zeer actief

Hilde schreef:Samen op locatie zou ideaal zijn en dat zou ik ook doen, ook als ik daarvoor O&N alleen zou moeten vieren. Alleen dat is gewoon niet wat TS aanbied, die wil alleen de hond.
    Nee, dat klopt. En zo zijn we weer rond :mrgreen: .
    Plaats reactie

Terug naar “Tijdelijke opvang gevraagd !”