Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Windhonden en jagen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Saba
Zeer actief

Re: Windhonden en jagen

Ongelezen bericht door Saba »

Veenmug schreef:Had ook absoluut niet de bedoeling om aardig te zijn voor iemand die er bijna trots op is dat haar honden af en toe een haasje pakken. Onvoorstelbaar dat het gegil van zo’n haas je niet door merg en been gaat maar een dood dier omdraaien uit vrees voor maden is wel eng.
@Hanneke2. Honden die samen werken kunnen ondanks dat ze individueel veel langzamer zijn een haas vangen. Helaas zelf op een jacht meegemaakt door 2 langharen. Ik werd er echt niet vrolijk van.
Je vindt het hazengegil zielig maar je praktiseert verder wel gewoon de jacht? Vind dat dan wel wat hypocriet eigenlijk. Ik vind het erg als een dier wordt gepakt maar ik heb verder ook helemaal niets met jacht, voor beide gevallen geldt namelijk gewoon dat je een levend wezen om zeep helpt. Snap best dat afschot voor sommige soorten noodzakelijk is in de Nederlandse 'natuur', maar mijn ding is het niet.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Tara schreef: Maar regelmatig gezonde hazen grijpen is gewoon niet voor de hand liggend, al helemaal niet als dat gebeurt op plaatsen waar je niet snel hazen zult vinden.
Nee, dat denk ik ook niet. De betreffende Laekense is trouwens wel nét een Whippet, kijk maar:

Afbeelding

:F:
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Veenmug »

Saba schreef:
Veenmug schreef:Had ook absoluut niet de bedoeling om aardig te zijn voor iemand die er bijna trots op is dat haar honden af en toe een haasje pakken. Onvoorstelbaar dat het gegil van zo’n haas je niet door merg en been gaat maar een dood dier omdraaien uit vrees voor maden is wel eng.
@Hanneke2. Honden die samen werken kunnen ondanks dat ze individueel veel langzamer zijn een haas vangen. Helaas zelf op een jacht meegemaakt door 2 langharen. Ik werd er echt niet vrolijk van.
Je vindt het hazengegil zielig maar je praktiseert verder wel gewoon de jacht? Vind dat dan wel wat hypocriet eigenlijk. Ik vind het erg als een dier wordt gepakt maar ik heb verder ook helemaal niets met jacht, voor beide gevallen geldt namelijk gewoon dat je een levend wezen om zeep helpt. Snap best dat afschot voor sommige soorten noodzakelijk is in de Nederlandse 'natuur', maar mijn ding is het niet.
Nogal een verschil: goed schot, goed apporterende hond, evt. klap in de nek. Secondenwerk of langzaam uit elkaar getrokken worden.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Saba
Zeer actief

Ja, uiteraard.
Tara schreef:
Saba schreef:
Beheer van een gewetensvolle jager of nodeloze stroperij van een hond is wel een verschil vind ik. :wink:
Ja, uiteraard, maar ook een gewetensvolle jager kan een dier net niet dodelijk verwonden en dus lijden veroorzaken. Stroperij met windhonden is trouwens een geliefde bezigheid onder kampers. Als je op marktplaats kijkt in de windhondensectie kom je regelmatig nesten grey x whippet tegen en van de foto's weet je dan alweer genoeg. :schrik:
Saba
Zeer actief

Nog maar even vooropgesteld dat ik mijn honden niet laat jagen, mocht iemand daar aan twijfelen, maar ik weet vanuit verhalen dat in de meeste gevallen een konijn of haas direct dood is hoor, na te zijn gegrepen in volle vlucht door een windhond. De impact breekt vrijwel altijd hun nek.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Als mijn honden al eens een haas te pakken krijgen is die ook gelijk dood hoor.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
gonnie
Zeer actief

Tara schreef:
gonnie schreef:Als mijn honden al eens een haas te pakken krijgen is die ook gelijk dood hoor.
Maar dat was nu even de vraag, of dat wel hazen zijn. :wink:

In het Hitlandbos zijn het hazen ja. Ik weet echt wel het verschil tussen een haas en een konijn hoor.

In het Schollebos lopen ook konijnen.

Wil er weleens een foto van maken hoor, als ik daar tenminste de kans voor krijg.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
gonnie
Zeer actief

Misschien geloof je eerder dat in het Hitlandbos hazen zitten als ik je vertel dat het pas in 1986 is aangelegd en het voorheen weilanden waren.
Ik persoonlijk heb in het Hitlandbos nog nooit konijnen gezien.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
gonnie
Zeer actief

Tara schreef:
gonnie schreef:Misschien geloof je eerder dat in het Hitlandbos hazen zitten als ik je vertel dat het pas in 1986 is aangelegd en het voorheen weilanden waren.
Ik persoonlijk heb in het Hitlandbos nog nooit konijnen gezien.
Ik geloof je wel hoor, alleen is dat dan wel een uitzonderlijke situatie.
Hier bij ons zitten ook wel wat hazen in het bos, maar je ziet ze zélden tot nooit, en ze zijn ook wel echt een zeldzaamheid. :wink:
In het Hitlandbos zitten er echt wel veel, zullen wel van die weilanden tussen de twee bossen af komen, misschien doordat de boeren daar aan het schieten zijn dat ze dan de bossen in vluchten.
Je ziet er op die weilanden soms wel 7 achter elkaar aan rennen, echt een heel mooi gezicht. En op de golfbaan daar lopen er ook altijd heel veel.

Mijn eerste Pinscher rende weleens de golfbaan op om achter de hazen aan te gaan.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
gonnie
Zeer actief

Nou, ik liet het ook niet toe, maar als ze vanuit het bos achter een haas aan zit en die loopt de golfbaan op dan gaat madam er wel achteraan, ben haar die keer ook gaan halen. Was wel eng met die rondvliegende golfballen. Sinds die tijd hebben we dat weggetje gemeden wat langs de golfbaan liep.
Ik zei weleens, maar het is maar een keer gebeurd.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Jion schreef:
Nanna schreef:
Jion schreef: Ik schrik er eerlijk gezegd van dat die doodsnood bij de jacht anderhalve minuut kan duren. Anderhalve minuut in zoveel angst en met zoveel pijn, dat vind ik erg lang. :blauwoog:
Maar hé. Dan gebeurt het wel volgens wetten en regels en knakt een officiële jager dat nekje uiteindelijk om nadat een officiële hond er een tijd mee in zijn officiële bek heeft rondgesleept.
En dat moet toch een hele geruststelling zijn voor nijn. :19:
Het ligt ongetwijfeld aan ons dat we het niet zo snappen. :U:
Komt dat jullie niet van die gewetensvolle jagers zijn natuurlijk :mrgreen:
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Saba schreef:
Jij bent hier degene die hypocriet is, tenzij je vegetarier bent.

Want om vlees te krijgen moeten levende wezens gedood worden. Daar gaat meestal geen leuk leven aan vooraf omdat de dieren niet de ruimte krijgen die ze van nature nodig hebben, en als ze de vrachtwagen op moeten gaat dat gepaard met stress.

Dat heb je niet met wild. Die hebben een fijner leven gehad, en ze hebben de stress van het transport nooit hoeven te ondervinden.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
iones
Zeer actief

Volgens mij hebben jullie een beetje een beeld van jagers in Duitsland. Die hier in Nederland zien er toch anders uit.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Saba
Zeer actief

iones schreef: Jij bent hier degene die hypocriet is, tenzij je vegetarier bent.

Want om vlees te krijgen moeten levende wezens gedood worden. Daar gaat meestal geen leuk leven aan vooraf omdat de dieren niet de ruimte krijgen die ze van nature nodig hebben, en als ze de vrachtwagen op moeten gaat dat gepaard met stress.

Dat heb je niet met wild. Die hebben een fijner leven gehad, en ze hebben de stress van het transport nooit hoeven te ondervinden.
Ben ik met je eens hoor maar dit is totaal irrelevant mbt waar ik het over heb en bedoel, even beter lezen misschien. :19:
iones
Zeer actief

sorry, heb alles gelezen maar weet niet wat je bedoelt.
Het wild dat geschoten wordt, wordt ook geconsumeerd. Dat is nog eens echt eerlijk en biologisch vlees.

Maar het klopt ook wat een ander zei: als een hond een keer een ziek dier vangt wordt er gelijk hysterisch gedaan. Óok door jagers. In Nederland leven allemaal verschillend groepen met eigen belangen. En die willen de belangen van anderen niet zien, ook geen begrip daarvoor.

Jagers vinden ook dat honden altijd maar overal aangelijnd moeten lopen. Dat zijn geen echte hondenliefhebbers. Wat maakt het uit als een haas een keer een stukje wordt opgejaagd? Hij is zo weg, de stres is ook zo weg want een haas is opgejaagd wild, of dat nu door een mens, een hond, een roofvogel, vos, marter of wat dan ook is.
Ze zijn gewend om alert te zijn en te vluchten om het minste of geringste. Geldt ook voor konijnen.

Reewild is echter een ander verhaal. Die kunnen niet volstaan met een korte vlucht, daar zijn ze te groot voor. En in hun impulsiviteit en stress kunnen ze alleen al door de vlucht zelf verongelukken.
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Nanna schreef: Windhonden die jagen hebben ook niet een baas naast zich meerennen die 'meer naar línks, meer naar línks, deddeldoe' krijst.
Sorry ik moest even vreselijk lachen - ik heb beeld! Zie ik dat baasje van Babe (je weet wel he, dat varkentje) al naast een prachtige windhond meerennen. Je punt is duidelijk :mrgreen:
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

Nanna schreef: Windhonden die jagen hebben ook niet een baas naast zich meerennen die 'meer naar línks, meer naar línks, deddeldoe' krijst.
Ik vermoed maar zo dat als ik 10 meter heb afgelegd, de twee whippets een stipje aan de horizon zijn :mrgreen: Ik pas voor die blamage :pffff:
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

ladybird schreef:
Ik vermoed maar zo dat als ik 10 meter heb afgelegd, de twee whippets een stipje aan de horizon zijn :mrgreen: Ik pas voor die blamage :pffff:
De eerste keer dat ik Samara losgooide op het strand had ik nog de utopie dat mocht ze de benen nemen ik wel even een sprintje zou trekken .. nou haha... hoe verzin je het... ze was binnen 2 seconde een zwarte stip ik kon alleen maar hopen dat ze om zou keren en verdomd joh.. de zwarte stip werd weer een hond :mrgreen:
Samara was overigens mijn eerste windhond dus ik wist niet beter :LOL:
Afbeelding
langehond1
Zeer actief

Ongelezen bericht door langehond1 »

Jacht met windhonden is prachtig en zeer ecologisch verantwoord maar helaas mag het niet in NL.

Mijn windhonden kunnen goed met hun eigen katten maar buitenshuis zijn het echte killers.

Het is niet zo dat je ze niks kan leren, zoals Saba schreef moet je een "routine" van terugkomen hebben ontwikkeld voordat je hond wild te zien krijgt en is zelfstandig laten opjagen, ook per ongeluk, funest voor het routineus terugkomen. De eerste kills moeten zo gepland dat alles goed gaat, de hond moet het wild op zeker pakken en niet de mogelijkheid willen hebben om te gaan zoeken. Dat soort training is nogal gedoe maar als je er feeling voor hebt dan kunnen ook de oosterse types op een handgebaar terugkomen omdat ze door hebben dat teruggaan naar jou het begin is van weer een jachtrun. Het moet ze iets opleveren of in ieder geval niks kosten in de zin dat ze gestraft worden of dat je bozig stopt met de leuke activiteit. Ook apporteren behoort tot de mogelijkheden maar dat zit in sommige honden meer dan in andere. Terugkomen en apporteren moet al heel jong worden aangeleerd, gewoon veel leuke spelletjes doen met je pup en je blijdschap ook echt laten blijken als de hond doet wat je van hem wil.

Tegen een goede ervaren hond hoef je niet zo veel te zeggen, kleine signalen zijn al goed. Die blijft in de buurt, jaagt als hij iets ziet en komt vrijwel direct terug naar jou met of zonder draagbaar wild.

Foto: niet in Nederland, niet mijn hond...
Afbeelding

L
ladybird
Zeer actief
Contacteer:

jacq1970 schreef:
ladybird schreef:
De eerste keer dat ik Samara losgooide op het strand had ik nog de utopie dat mocht ze de benen nemen ik wel even een sprintje zou trekken .. nou haha... hoe verzin je het... ze was binnen 2 seconde een zwarte stip ik kon alleen maar hopen dat ze om zou keren en verdomd joh.. de zwarte stip werd weer een hond :mrgreen:
Samara was overigens mijn eerste windhond dus ik wist niet beter :LOL:
Heel erg herkenbaar :mrgreen: Brandon was onze eerste windhond en nu is dat geen rete snelle hond (dat hebben we nu wel geleerd dankzij Dellie die echt veel sneller is dan Bran) Ik wist dat ze snel waren hoor, maar mijn mond viel open toen Bran de eerste keer los ging en verdween.

@Langehond. Zo ervaar ik het ook. Als je ze maar goed aanleert wat je van ze verwacht, dan weten ze wat wel en niet kan. Ze mogen hier best even zelfstandig op pad gaan, maar ze moeten terug zijn voor ik ze 3 x teruggefloten heb. En voor ik ze fluit hebben ze best een marge van tijd. En ze leren prima. Nu heb ik mopsen en griffonnetjes naast de whippets, dus de vraag is zo maar hoe veel ik van een hond verwacht :mrgreen:
Afbeelding
langehond1
Zeer actief

Ongelezen bericht door langehond1 »

Haha misschien hebben de whippets nog wel de meeste "will to please" van je meute.

Mijn greyhound-whippet is bruut met een fikse prooidrift maar best wel "hondser" dan salukis die ik ken. Als ik het zou willen zou ze best verder te trainen zijn. Ze is veel minder gevoelig dan sommige oosterse types, als ze iets doet wat niet mag (zeg kattenvoer jatten) en ik zeg haar "nee" op barse toon dan kijkt ze me verstoord aan, kapt met jatten en blijft vrolijk. Mijn galgo zou me de rest van de avond uit de boom kijken als ik hem God verhoede het op een barse toon iets zou verbieden. Maar die gedraagt zich zo dat hem nooit iets verboden hoeft te worden, hij is schoner en stiller dan een kat.

L
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Hoe zit het met jagen op andere honden? In een losloopgebied waar ik kom, kom ik enkele windhonden met muilkorf tegen. Nou weet ik niet of ze dat hebben vanwege jagen op wild (mijn "jager" heeft daar 1x een haas gespot maar verder niks) of dat het is voor jagen op kleine honden. Meestal loop ik met een chihuahua erbij en dan zie ik ze wel de hond even vastpakken, waardoor ik zelf denk dat het is vanwege jagen op kleine honden is.
Perry en Noah

Afbeelding
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

Jion schreef:Maar sommige grote windhonden kunnen inderdaad ook wel eens kleine honden verwarren met wild.

misschien dat ze daarom ook zelfs in losloopgebieden aan de lijn moeten . ? :denken:
Saba
Zeer actief

Pakdebal schreef:
Jion schreef:Maar sommige grote windhonden kunnen inderdaad ook wel eens kleine honden verwarren met wild.

misschien dat ze daarom ook zelfs in losloopgebieden aan de lijn moeten . ? :denken:
Misschien moet jij je niet bemoeien met zaken waar je geen flauw benul van hebt.

Mijn ervaring is dat ze prima weten dat een chihuahua ook een hond is. Ik durf die van mij alvast gerust met kleine hondjes los te laten. Het gedrag dat wordt beschreven komt eigenlijk vooral voor bij bijvoorbeeld ex-renbaanhonden of stropershonden, die alleen maar in kennels hebben gezeten en nooit gesocialiseerd zijn met andere rassen. Honden die alleen maar gestimuleerd zijn in het jagen en niet veel hebben geleerd. Natuurlijk geldt dat niet voor allemaal maar in het algemeen zou ik dat wel durven te stellen.
iones
Zeer actief

Pakdebal schreef:

Elke hond die anderen lastig valt zou aan de lijn moeten, groot of klein.

Maar ik vind die bevooroordeeldheid belachelijk van mensen. Nog erger vind ik als ze het gelijk aan hun kant krijgen.
Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

hier een Dalmatische hond en 2x een Basset Artésien Normand. Rups heeft niet zoveel jachtpassie, Draakje daarentegen wel. Zij werkt geheel zelfstandig en standvastig haar gevonden sporen af en gaat h met grote jachtblaf de sporen uitwerken. Wanneer het spoor is uitgewerkt komt ze ons weer zoeken en komt met haar tong op de grond retour. Niet grappig en ze kan dan ook niet overal meer los en zeker niet in de schemer. Sproet heeft ze wel eens op sleeptouw meegenomen maar door ze niet meer samen los te laten hebben we het bij Sproet weer goed onder controle. Hij maakt cirkels of struint het bospad af en komt vrij snel terug. Draak heeft echt overal schijt aan wanneer ze iets ruikt. Is ook niet terug te roepen of af te leiden. Gelukkig bijten ze geen dieren dood.
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
ladybird
Zeer actief
Contacteer:

duitse herder schreef:Hoe zit het met jagen op andere honden? In een losloopgebied waar ik kom, kom ik enkele windhonden met muilkorf tegen. Nou weet ik niet of ze dat hebben vanwege jagen op wild (mijn "jager" heeft daar 1x een haas gespot maar verder niks) of dat het is voor jagen op kleine honden. Meestal loop ik met een chihuahua erbij en dan zie ik ze wel de hond even vastpakken, waardoor ik zelf denk dat het is vanwege jagen op kleine honden is.

Onze kleintjes zijn erger in het opjagen van andere (kleine) honden dan de whippets hier :19: De Whippets roep ik makkelijker terug, maar nu hebben die ook een strikt verbot stuiteren op kleintjes. En dan heeft duidelijk gewerkt voor honden buiten onze eigen honden.
Afbeelding
mireille
Zeer actief
Mijn ras(sen): galgo, greyhound, podenco, australian shepherd, dwergpoedel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door mireille »

Veel windhonden krijgen een muilkorf om omdat ze nogal eens willen snappen tijdens het rennen met andere windhonden en hun huid ligt dan zo open. Dat wil dus absoluut niet zeggen dat ze gevaarlijk zijn voor andere honden
Afbeelding
Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders

Ongelezen bericht door Selene »

Ik kreeg via FB dit artikel over whippets en loslopen/jagen:

http://saltysands.wordpress.com/2013/10 ... lijk-niet/
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

Selene schreef:Ik kreeg via FB dit artikel over whippets en loslopen/jagen:

http://saltysands.wordpress.com/2013/10 ... lijk-niet/
citaat :
" Helaas betekent lopen aan de lijn meestal, dat de hond zo’n beetje halverwege het `lezen van zijn krantenartikel` weer wordt meegetrokken.
Dit kan nogal frustrerend zijn! "

dat geldt voor alle honden , die inderdaad als ze even lekker willen snuffelen mee worden getrokken , daarom liet ik mijn hond zijn gang gaan

en inderdaad whippets en windhonden mogen dus daarom niet loslopen . :19:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”