malinois schreef:Je kunt gewoon je handen thuishouden toch? Ik zie het probleem niet... ik snap al dat geaai van wildvreemde honden niet, echt niet...Sam! schreef:Niet als de hond mij benadert, als een vreemde hond contact maakt en vervolgens bijt omdat ik middels aaien contact terug maak, dan had de hond nooit in contactbereik mogen komen. Eigenaar had moeten zorgen dat een hond die niet geaaid wil worden door vreemden, ook zelf geen eenzijdig contact zoekt.malinois schreef:Maar als je dan gebeten wordt is t ook gewoon risico van t vak ga ik vanuit?Sam! schreef:Ik aai ook honden als ze mij benaderen, wil je niet dat je hond geaaid word dan moet je maar zorgen dat hij/zij buiten mijn aaibereik is. Ik wens niet besnuffeld te worden door een hond die ik niet mag/kan aaien.
Tijdens mijn laatste vakantie in Oostenrijk was er ook een hond des huizes waar ik het apartement huurde. Een onherleidbare middelgrote vuilniksbakje, een hond die je benaderde, kwispelend en vrolijk. Later (een van de laatste dagen) hoorde ik van anderen dat er best wat mensen gebeten waren die haar wilden aaien, het is niet eens in me opgenomen. En ze stond toch echt dagelijks bij me, liep met me mee, mocht haar in de kennel doen (iom de eigenaren natuurlijk als mijn honden er langs zouden moeten)waar ze vrijwillig in ging en toch is het nooit een sec. bij me opgekomen om haar te aaien.
Hoezo zou een hond jou niet kunnen benaderen zonder meteen die te willen aaien? Je kunt toch doorlopen
Zoals het voor jou blijkbaar vreemd is dat je een hond aait die contact zoekt middels snuffelen, vind ik het onbegrijpelijk dat je het toelaatbaar vind dat een hond die niet geaaid wil worden, wel iemand benadert cq aan iemand snuffelt. Honden zijn zich heel bewust van hun 'personal space' en weten ook donders goed wanneer zij in de personal space van iemand anders komen. Op het moment dat zij snuffelen komen ze in de personal space en initiëren ze interactie. Zoals jij het stelt zou het er op neer komen dat de hond wel in mijn personal space mag komen middels snuffelen, maar vervolgens niet hoeft te accepteren dat ik anticipeer op zijn/haar initiatie. Ik hou van honden maar dat gaat me veel te ver.
Jouw voorbeeld illustreert voor mij dat het gedrag van een hond die wel mensen benadert, interactie uitlokt en vervolgens bijt, maatschappelijk niet acceptabel gedrag is. Ik heb zo'n vermoeden dat de gebeten vakantiegasten de volgende keer wel een ander verblijf zoeken. Als je hond dit gedrag vertoont, dan zorg je dat je de hond bij andere mensen weg houdt.