Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
wel binnen commando uitvoeren, maar buiten niet
Moderator: moderatorteam
- dre
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
wel binnen commando uitvoeren, maar buiten niet
Oké, ik zit even vast en de veg begint volgende week pas dus daar kan ik het ook even niet vragen.
Juno snapt de af en sta in huis vrij goed. Al een poosje ook. Maar buiten kan ik het commando blijven herhalen, maar zonder handgebaar erbij doet ze echt helemaal niets. Als in gewoon aan blijven kijken in afwachting van hetgeen er gaat gebeuren.
iemand ideeën om hiermee aan de slag te gaan? We oefenen al korte stukken, meerdere keren per dag. Ze doet de zit, het volgen, blijf, aan de voet, voorkomen allemaal netjes, maar af en sta dat kwartje valt gewoon niet.
Juno snapt de af en sta in huis vrij goed. Al een poosje ook. Maar buiten kan ik het commando blijven herhalen, maar zonder handgebaar erbij doet ze echt helemaal niets. Als in gewoon aan blijven kijken in afwachting van hetgeen er gaat gebeuren.
iemand ideeën om hiermee aan de slag te gaan? We oefenen al korte stukken, meerdere keren per dag. Ze doet de zit, het volgen, blijf, aan de voet, voorkomen allemaal netjes, maar af en sta dat kwartje valt gewoon niet.

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
Re: wel binnen commando uitvoeren, maar buiten niet
ik zou het helemaal opnieuw aanleren zonder handgebaar en met een ander commando

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Hoe ver was je binnenshuis (op alleen commando een goede en directe uitvoering?) en hoe ben je buitenshuis begonnen, waar buitenshuis en sinds wanneer?dre schreef:Oké, ik zit even vast en de veg begint volgende week pas dus daar kan ik het ook even niet vragen.

- dre
- Zeer actief
Maar hoe doe ik dat dan zonder handgebaar?renee-uk schreef:ik zou het helemaal opnieuw aanleren zonder handgebaar en met een ander commando
Uit zichzelf doet ze niets, behalve naar mij blijven kijken

Binnenshuis snapt ze hem al een paar weken. In het begin wat onzeker, nu moet ze soms nog steeds even nadenken, maar doet ze het wel.ranetje schreef:Hoe ver was je binnenshuis (op alleen commando een goede en directe uitvoering?) en hoe ben je buitenshuis begonnen, waar buitenshuis en sinds wanneer?
Buitenshuis ben ik begonnen op een veldje achterin een stil park (waar we meer oefenen) en doe dat sinds ze binnen door begon te krijgen hoe het werkte, daarnaast op de kc oefenden we ook, maar daar krijg je alleen handgebaar afbouwen, dus commando geven, wachten en bij geen reactie alsnog handgebaar. Maar dat lijkt bij haar ook totaal geen effect te hebben.
Moet er ook nog even bij melden dat ze pas 4,5 maand bij mij is en toen ze kwam helemaal niets kende. Ben al super trots hoe ver ze is gekomen tot nu toe. Maar ik zit even klem op deze punten

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Gedrag is een optelsom van prikkel plus context plus motivatie
Prikkel geeft Reactie geeft Resultaat
Prikkel
De prikkel is een verandering in de omgeving waarop een hond reageert. Die prikkel is voor ons soms nauwelijks of helemaal niet waarneembaar waardoor wij dan niet kunnen verklaren waarom een hond een gedragsverandering laat zien.
Maar ook de – subtiele – lichaamstaal van een andere hond kan ervoor zorgen dat een hond aanvalt of vlucht. Wij denken dan dat hij “uit het niets” bijt of “zomaar” er vandoor gaat.
Context
De context is de omstandigheid waarin de prikkel aangeboden wordt. Dit is een wezenlijk onderdeel van gedrag maar wordt in veel gevallen onderschat.
Motivatie
De motivatie is een interne gemoedstoestand die de reactie op de prikkel bepaalt. Dit is het moeilijkste onderdeel van hondengedrag. We weten namelijk nooit voor honderd procent wat er in de kop van de hond omgaat. Hoe de verbindingen lopen
Als 1 van de drie veranderd ontstaat er een nieuwe situatie. \je moet dan weer op een lager niveau beginnen met de oefening en dit weer op bouwen .Dit geld voor elke verandering.
Prikkel
De prikkel is een verandering in de omgeving waarop een hond reageert. Die prikkel is voor ons soms nauwelijks of helemaal niet waarneembaar waardoor wij dan niet kunnen verklaren waarom een hond een gedragsverandering laat zien.
Maar ook de – subtiele – lichaamstaal van een andere hond kan ervoor zorgen dat een hond aanvalt of vlucht. Wij denken dan dat hij “uit het niets” bijt of “zomaar” er vandoor gaat.
Context
De context is de omstandigheid waarin de prikkel aangeboden wordt. Dit is een wezenlijk onderdeel van gedrag maar wordt in veel gevallen onderschat.
Motivatie
De motivatie is een interne gemoedstoestand die de reactie op de prikkel bepaalt. Dit is het moeilijkste onderdeel van hondengedrag. We weten namelijk nooit voor honderd procent wat er in de kop van de hond omgaat. Hoe de verbindingen lopen
Als 1 van de drie veranderd ontstaat er een nieuwe situatie. \je moet dan weer op een lager niveau beginnen met de oefening en dit weer op bouwen .Dit geld voor elke verandering.
Jan

- dre
- Zeer actief
Duidelijkjaninca2002 schreef:Gedrag is een optelsom van prikkel plus context plus motivatie
Prikkel
Context
Motivatie

Ik ben buiten begonnen zoals ik binnen ook ben begonnen met aanleren, alleen buiten valt het "kwartje" tot nu toe niet. Waar ze binnen op een bepaald moment de link legde lijkt het commando buiten totaal geen waarde of herkenning te hebben tot ik een handgebaar geef.
Maar zoals ik begrijp moet ik even op de rem trappen en wat betreft deze commando's even opnieuw beginnen buiten en er net als binnen iets intensiever per keer op oefenen.
Of denk ik nu verkeerd?

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
- dre
- Zeer actief
Fijn!janinca2002 schreef:Goed gedacht
*veegt zweet van voorhoofd*

- ranetje
- Zeer actief
Niets aan Jantoe te voegen
Lekker op die rem gaan staan en rustig opbouwen.
Elke hond heeft zijn eigen tempo van leren en begrijpen.
Komt vanzelf als je rustig blijft oefenen

Lekker op die rem gaan staan en rustig opbouwen.
Elke hond heeft zijn eigen tempo van leren en begrijpen.
Komt vanzelf als je rustig blijft oefenen

- dre
- Zeer actief
Even terugkomend hierop.
We zijn er nog niet, maar de laatste tijd iets meer gefocust op de af dan de sta en van de week ging ze voor het eerst af zonder handgebaar
We zijn er nog niet, maar de laatste tijd iets meer gefocust op de af dan de sta en van de week ging ze voor het eerst af zonder handgebaar

- ranetje
- Zeer actief