Heeft geen zin Pak. Iones begint deze discussies altijd maar met 1 insteek en dat is om weer haar punt te kunnen maken over buiten lopende katten.Pakdebal schreef:
allebei op de weg , allebei , ook jouw hond overreden .. nou, wat een lol .
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Windhonden en jagen
Moderator: moderatorteam
- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
- Aantal honden: 1
Re: Windhonden en jagen
Hanneke2 schreef: Maar ik denk toch wel dat als je honden thuis heel veel tolereren van je katten of ander klein spul, dat ze buitenshuis diezelfde diersoort niet aan stukkies bijten. Je maakt mij niet wijs dat een hond die buiten vogels vangt en opvreet, thuis dikke vrinden is met het parkietje.
is dit niet heerlijk om te zien ?
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik denk dat je gelijk hebt, en ik denk ook dat de sociale verhoudingen bij mij thuis wat anders liggen. Zoals jij beschrijft, zou ik ze ook niet vertrouwen met katten buiten. Hier zijn de katten uiteindelijk denk ik toch wel een stapje hoger in rang dan de honden. De enige die nog wel eens over de vloer geschoven wordt (door Lilo) is Morris, maar dat is inmiddels een enorme kater met een giga ego die denkt dat hij koning van de wereld is. Lilo en Morris kunnen schattig spelen, maar Lilo blijft hem behandelen als een brutale pup. Ze zit soms echt onder de schrammen van zijn (niet-buiten-kat) vlijmscherpe nagels, maar doet niks terug behalve met hem sjoelen en over hem heen hangen en in zijn nek nibbelen (dat vindt hij een tikje intimiderend).Marjoleine schreef:Ik heb twee fanatieke kattenjagers.Hanneke2 schreef: Ik vraag me trouwens wel af hoeveel honden die katten en konijnen etc echt pakken en doden, thuis gezellig in een roedel met katten of ander klein spul leven. Het zou wel interessant zijn om te weten of er al dan niet een verband bestaat. Zo uit mijn hoofd ken ik 1 fervente serieuze jager die thuis met katten leefde, maar die beet een eigen kat dood.![]()
En we hebben katten.
Buiten gaan ze voor de kill, dat weet ik behoorlijk zeker. Orpa is eens bijna op de A6 geëindigd omdat een idioot een kat met kap buiten liet lopen, die daardoor niet in een boom kon (wat doet dat beest in het bos überhaupt??).
Willemijn is van harte bereid alles wat vluchtgedrag vertoont na te sneppen. Ook in huis.
Onze Noren zittente doen als ze een lip optrekt en verzetten geen teen, gaan ook rustig tegen haar aan liggen, maar onze kruising Maine Coon is nogal hysterisch en wordt dus soms nagesnept door haar. Als ie normaal langs zou wandelen zou ze dat niet doen, maar zijn hysterische vlucht-achtige gedrag triggert wel degelijk iets bij haar. Tegen Yoost snept ze soms ook in de voortuin, maar die blijft zitten met z'n ogen dicht tegen dat gedoe, en dat krijgt ie uiteindelijk dus een lik.
Het is dus niet de geur maar het type gedrag dat triggert, daar ben ik van overtuigd.
De andere twee kunnen bij wijze van spreken gillend binnenstormen en hysterisch rondjes gaan rennen, en dan zouden de honden daar nauwelijks aandacht aan besteden maar wel in alarmfase rood huis en tuin af gaan zoeken naar de oorzaak. De katten zijn de baas, maar de honden zijn de beveiligingsafdeling. Als we ooit buiten een van de katten in gevecht met een vreemde kat zouden tegenkomen, dan zou ik wel vrezen voor het leven van die andere kat.
Dus ja, eens met dat gedrag triggert, maar binnen een heel stabiel hond-katroedel niet.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
Mijn podencos jagen, zeker als ik ze met zijn allen los heb lopen, in een roedel jagen is aantrekkelijker en daarbij zijn ze gefokt om in roedels te jagen en werken dus ook heel nauw samen. Podencos zijn overigens gefokt om de prooi NIET te doden, ze hebben een hele zachte bek. MAAR daar moeten ze ook deels wel op getraind worden, het gaat niet allemaal vanzelf, je moet dat in de juiste banen leiden.Ook moeten Ibicencos wel degelijk op commandos werken en de baas commandos respecteren en om er voor te zorgen dat ze luisteren moet je de Ibicencos begrijpen en hun respecteren. het is vrij simpel maar voor veel mensen een onmogelijk iets lijkt het wel.
Die van mij zijn ook heus wel eens een paar minuten weg, meestal maar een minuut of 2-3 want hier in de bossen valt weinig te jagen en wat er zit kan zich makkelijk verstoppen.Soms zijn ze wat langer weg, vorige week was Astro nog een kwartiertje weg, maar daarvan heeft hij volgens mij 10 minuten ons lopen te zoeken want hij was wel ERG blij ons weer te zien
Ik heb wel eens hier in het bos gelopen dat ze achter een paar reeen aangingen, vervolgens zagen de reeen geen gevaar in de honden en stopten, daarna liepen ze samen een stukje op .
Op de heide hier staat wel eens een ree te grazen, dan kijkt de ree naar de honden en de honden naar de ree, geen van alleen gaat rennen dus vervolgt ieder rustig zijn eigen weg. Ik zou dat ik het allemaal gefilmd had want niemand gelooft me :lol:
Onze Galgo daarentegen was wel een echte killer, die zou een ree in het open veld zo neerhalen als hij de kans kreeg. een duidelijk verschil tussen de rassen.
Pharaohhonden zijn ook killers, dus het niet killen is niet typisch halfwindhond maar echt rasgebonden.
Die van mij zijn ook heus wel eens een paar minuten weg, meestal maar een minuut of 2-3 want hier in de bossen valt weinig te jagen en wat er zit kan zich makkelijk verstoppen.Soms zijn ze wat langer weg, vorige week was Astro nog een kwartiertje weg, maar daarvan heeft hij volgens mij 10 minuten ons lopen te zoeken want hij was wel ERG blij ons weer te zien

Ik heb wel eens hier in het bos gelopen dat ze achter een paar reeen aangingen, vervolgens zagen de reeen geen gevaar in de honden en stopten, daarna liepen ze samen een stukje op .
Op de heide hier staat wel eens een ree te grazen, dan kijkt de ree naar de honden en de honden naar de ree, geen van alleen gaat rennen dus vervolgt ieder rustig zijn eigen weg. Ik zou dat ik het allemaal gefilmd had want niemand gelooft me :lol:
Onze Galgo daarentegen was wel een echte killer, die zou een ree in het open veld zo neerhalen als hij de kans kreeg. een duidelijk verschil tussen de rassen.
Pharaohhonden zijn ook killers, dus het niet killen is niet typisch halfwindhond maar echt rasgebonden.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- iones
- Zeer actief
Klopt. Ik zal die hypocrisie nooit kunnen begrijpen, en de dubbele moraal ook niet. Bij een hond is het zielig want dan heeft zo'n dier stress, en bij een kat is het niet zielig, maar gaat hij wél dood.luna2906 schreef:Heeft geen zin Pak. Iones begint deze discussies altijd maar met 1 insteek en dat is om weer haar punt te kunnen maken over buiten lopende katten.Pakdebal schreef:
allebei op de weg , allebei , ook jouw hond overreden .. nou, wat een lol .

'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Niks dubbele moraal. Genoeg mensen hier die zeggen dat het allebei niet wenselijk is. Alleen jij zegt: mensen laten hun katten jagen, dus hoef je honden ook niet tegen te houden. Rare redenatieiones schreef: Klopt. Ik zal die hypocrisie nooit kunnen begrijpen, en de dubbele moraal ook niet. Bij een hond is het zielig want dan heeft zo'n dier stress, en bij een kat is het niet zielig, maar gaat hij wél dood.

- iones
- Zeer actief
Ik vind een keer even een beestje achterna zitten niet zo erg. Duurt heel kort want die beestjes zijn snel en zijn zo verdwenen in een hol of houtwal. Het houdt ze alert voor al die katten die hier rondlopen en ze eventueel weten te pakken.luna2906 schreef:Niks dubbele moraal. Genoeg mensen hier die zeggen dat het allebei niet wenselijk is. Alleen jij zegt: mensen laten hun katten jagen, dus hoef je honden ook niet tegen te houden. Rare redenatieiones schreef: Klopt. Ik zal die hypocrisie nooit kunnen begrijpen, en de dubbele moraal ook niet. Bij een hond is het zielig want dan heeft zo'n dier stress, en bij een kat is het niet zielig, maar gaat hij wél dood.als je het zo erg vindt dat het bij katten toegelaten wordt, zou je juist voor beheersing van jagen bij honden zijn lijkt mij.
Maar die pakken meestal de jonge beestjes, want die hebben de hele dag de tijd om ze op te sporen.
De honden geven snel op want ze hebben inmiddels in de gaten dat ze vrijwel kansloos zijn.
Reeën zijn hier ook, maar die mogen mijn honden niet achterna. Voor reeën is het echt wel stressvoller en ze kunnen niet zo gemakkelijk weg komen als de kleine konijnen en hazen. En in hun stress kunnen ze gemakkelijk verongelukken.
Gevogelte boeit ze niet. In hun ogen zijn fazanten gewoon kippen en die zien ze de hele dag.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Mijn Bonnie is ook een jager, en een zeer succesvolle ook. In de wijk is zij dus altijd aan de lijn omdat zij ook op katten jaagt.
Maar gek genoeg is zij wel dol op mijn eigen kat. Wederzijds ook, want regelmatig zie ik Isis met haar poten om Bonnie's kop geslagen haar fanatiek wassen.
Toen ik Bonnie pas had kwam ik een keer 's avonds terug van de laatste ronde en had Bonnie de laatste meters voor de poort losgeklikt en Bonnie schoot ineens weer in de hysterische modus en stoof naar voren. Had zij Isis gezien die bij de poort zat te wachten tot we terugkwamen. Vlak voor ze bij Isis was, ging ze vol in de remmen, snuffelde even en liep vervolgens rustig langs Isis naar binnen.
Ik had al hele visioenen over een verscheurde kat, maar kennelijk had Bonnie Isis als roedelgenoot geaccepteerd. Buitenshuis wil ze het liefst elke kat vermoorden maar Isis zal zij nooit wat doen, daar ben ik van overtuigd.
En dat voor een hond die niet met katten is opgegroeid.
Maar gek genoeg is zij wel dol op mijn eigen kat. Wederzijds ook, want regelmatig zie ik Isis met haar poten om Bonnie's kop geslagen haar fanatiek wassen.
Toen ik Bonnie pas had kwam ik een keer 's avonds terug van de laatste ronde en had Bonnie de laatste meters voor de poort losgeklikt en Bonnie schoot ineens weer in de hysterische modus en stoof naar voren. Had zij Isis gezien die bij de poort zat te wachten tot we terugkwamen. Vlak voor ze bij Isis was, ging ze vol in de remmen, snuffelde even en liep vervolgens rustig langs Isis naar binnen.
Ik had al hele visioenen over een verscheurde kat, maar kennelijk had Bonnie Isis als roedelgenoot geaccepteerd. Buitenshuis wil ze het liefst elke kat vermoorden maar Isis zal zij nooit wat doen, daar ben ik van overtuigd.
En dat voor een hond die niet met katten is opgegroeid.

- mireille
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): galgo, greyhound, podenco, australian shepherd, dwergpoedel
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Windhonden zijn erg trouw aan hun baas, maar gehoorzaamheid doen ze alleen wanneer zij er het nut van in zien.
Hier in huis en tuin leven ze prima samen met mijn katten, alle konijnen kippen en cavia's. Ook loslopen van die konijnen of kippen zijn geen enkel probleem, die horen bij de familie en dat heb ik ze vanaf het begin duidelijk gemaakt (ook de opvangers). Vreemde katten of konijnen ect hoeven echter geen stap in mijn tuin te zetten, dat verschil weten ze heel prima en die zijn prooi.
Ik heb hier 4 totaal verschillende gradaties jager, bonnie kruising podenco die af en toe is een poging waagt maar eigenlijk op jachtgebied het niet helemaal snapt hoe het werkt. Zij is dan ook een hond die overal los kan lopen en ook alles doet voor een koekje dus voor windhond begrip heel goed luisterd.
Chanouk kan prima loslopen, luisterd heel goed, maar... als er inene een ree of konijn tijdens de wandeling weg rent neemt haar instinct het over en gaat ze er achter aan. Als ze hem kwijt is komt ze terug.
Sancho is gebruikt door een jager, hier merk je duidelijk dat hij voor de reeen jacht is gebruikt. Alhoewel hij op open veld ook goed op let, zie je hem gespannen worden in dichte bossen, speurend met zijn ogen of hij een ree ziet.
Hij kan prima los lopen, maar daar moet ik dus echt de gebieden op uit zoeken.
Maggi mijn podenco is de ergste van allemaal, die kan dus zelden los, zodra je haar los klikt is je band verbroken en gaat ze op jacht. Pas als zij klaar is wat ettelijke uren kan duren zal ze de eerste de beste die ze tegen komt aanklampen om hulp terug naar huis aangezien ze jou dus niet in de smiezen houdt. Pas na een ruim een 1,5 jaar heb ik haar zover dat ik haar in haar jacht naar muizen kan stoppen in de tuin en haar direct bij me kan roepen zonder dat ik haar moet halen.
Het zijn en blijven zelfstandige jagers windhonden, door goed op ze te letten en hun lichaamstaal te lezen kan je prima bepalen waar ze wel of niet los kunnen.
Geheel jagen voorkomen kan niet tenzij je ze aan de riem houdt, want als er toevallig net een ree of konijn of vreemde kat achter een boom vandaan stapt, dan gaan ze en kan jij op je kop gaan staan en je druk maken, maar dat heeft allemaal geen zin.
Hier in huis en tuin leven ze prima samen met mijn katten, alle konijnen kippen en cavia's. Ook loslopen van die konijnen of kippen zijn geen enkel probleem, die horen bij de familie en dat heb ik ze vanaf het begin duidelijk gemaakt (ook de opvangers). Vreemde katten of konijnen ect hoeven echter geen stap in mijn tuin te zetten, dat verschil weten ze heel prima en die zijn prooi.
Ik heb hier 4 totaal verschillende gradaties jager, bonnie kruising podenco die af en toe is een poging waagt maar eigenlijk op jachtgebied het niet helemaal snapt hoe het werkt. Zij is dan ook een hond die overal los kan lopen en ook alles doet voor een koekje dus voor windhond begrip heel goed luisterd.
Chanouk kan prima loslopen, luisterd heel goed, maar... als er inene een ree of konijn tijdens de wandeling weg rent neemt haar instinct het over en gaat ze er achter aan. Als ze hem kwijt is komt ze terug.
Sancho is gebruikt door een jager, hier merk je duidelijk dat hij voor de reeen jacht is gebruikt. Alhoewel hij op open veld ook goed op let, zie je hem gespannen worden in dichte bossen, speurend met zijn ogen of hij een ree ziet.
Hij kan prima los lopen, maar daar moet ik dus echt de gebieden op uit zoeken.
Maggi mijn podenco is de ergste van allemaal, die kan dus zelden los, zodra je haar los klikt is je band verbroken en gaat ze op jacht. Pas als zij klaar is wat ettelijke uren kan duren zal ze de eerste de beste die ze tegen komt aanklampen om hulp terug naar huis aangezien ze jou dus niet in de smiezen houdt. Pas na een ruim een 1,5 jaar heb ik haar zover dat ik haar in haar jacht naar muizen kan stoppen in de tuin en haar direct bij me kan roepen zonder dat ik haar moet halen.
Het zijn en blijven zelfstandige jagers windhonden, door goed op ze te letten en hun lichaamstaal te lezen kan je prima bepalen waar ze wel of niet los kunnen.
Geheel jagen voorkomen kan niet tenzij je ze aan de riem houdt, want als er toevallig net een ree of konijn of vreemde kat achter een boom vandaan stapt, dan gaan ze en kan jij op je kop gaan staan en je druk maken, maar dat heeft allemaal geen zin.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
ik heb een griekse zwerver waar best wat windhond in zal zitten want alles wat er hier over verteld word is op haar van toepassing.
Ik moet altijd alert zijn,ziet ze iets bewegen,gaat ze er op af.
En op strand mag ze,die vogels gaan de lucht in en ontkomen,in de duinen hou ik haar tegen,wil ik het niet hebben.
Gelukkig doet ze het op geur en heeft ze nog geen idee waar ze naar zoekt,ze is nog jong dus dat zal ook nog wel veranderen maar voor nu is het gelukkig nog te doen.
Gaat ze zoeken naar gaten in hekken enz dan mag ze er niet meer los,hoe jammer ik dat ook vind.
Verder is het de meest gehoorzame hond die ik meegemaakt heb(op deze leeftijd) dus blijven mag ze wel hahaha
En op strand mag ze,die vogels gaan de lucht in en ontkomen,in de duinen hou ik haar tegen,wil ik het niet hebben.
Gelukkig doet ze het op geur en heeft ze nog geen idee waar ze naar zoekt,ze is nog jong dus dat zal ook nog wel veranderen maar voor nu is het gelukkig nog te doen.
Gaat ze zoeken naar gaten in hekken enz dan mag ze er niet meer los,hoe jammer ik dat ook vind.
Verder is het de meest gehoorzame hond die ik meegemaakt heb(op deze leeftijd) dus blijven mag ze wel hahaha
- -Lilo-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Mijn Spaanse zwerver heeft verdacht veel weg van de podenco maneto. Zij jaagt ook als ze de kans krijgt, maar vooral op geur en niet op zicht. Ik heb het haar hoe dan ook verboden, maar toen we haar net hadden ging ze nog weleens weg. Alleen verraadde ze zichzelf met haar lawaaiige gesnuffel veel te vroeg.
De cavia's en konijnen van vrienden/familie doet ze niks, vindt ze interessant maar alleen als ze bewegen. Katten vindt ze eng als ze stilzitten. Maar wat al zo vaak is gezegd, zodra iets wegrent wordt het leuk. Wilde hazen en sommige katten rennen weg maar daarop ben ik haar altijd voor. Geen idee wat ze zou doen als ze er wel bij kon. Ik vermoed eigenlijk niks, zodra het rennen stopt is de lol eraf.
verder is ze prima.gehoorzaam, maar wel als het nuttig voor haar lijkt. En als ik teveel corrigeer zet lola zichzelf uit. Dan doet ze niet meer mee. Het moet wel leuk blijven. En met eten en die positieve instelling is ze dus heel goed trainbaar
De cavia's en konijnen van vrienden/familie doet ze niks, vindt ze interessant maar alleen als ze bewegen. Katten vindt ze eng als ze stilzitten. Maar wat al zo vaak is gezegd, zodra iets wegrent wordt het leuk. Wilde hazen en sommige katten rennen weg maar daarop ben ik haar altijd voor. Geen idee wat ze zou doen als ze er wel bij kon. Ik vermoed eigenlijk niks, zodra het rennen stopt is de lol eraf.
verder is ze prima.gehoorzaam, maar wel als het nuttig voor haar lijkt. En als ik teveel corrigeer zet lola zichzelf uit. Dan doet ze niet meer mee. Het moet wel leuk blijven. En met eten en die positieve instelling is ze dus heel goed trainbaar

- mireille
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): galgo, greyhound, podenco, australian shepherd, dwergpoedel
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
De kans is groter dat ze jagersbloed anders dan windhonden in zich heeft. Daar wordt veel met oa setters gejaagd en die zie je ook massaal gedumpt. Windhonden zie je daar niet veelEefje83 schreef:ik heb een griekse zwerver waar best wat windhond in zal zitten want alles wat er hier over verteld word is op haar van toepassing.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Mijn honden vangen af en toe ook een haas hoor. Bijou heeft er weleens een in zijn geheel naar binnen gewerkt. Ze had me toen een dikke buik.Tara schreef:Een haas rent voor zijn leven, hoeveel stress zou dat teweeg brengen denk je?iones schreef:Ik snap eigenlijk niet waarom een hond niet een keertje achter een haas aan mag rennen. Die krijgt hij toch niet, tenzij het een windhond is, die maken wel een kans. Bij mijn honden zie ik de afstand tussen haas en hond gewoon zienderogen vergroten. Ze zijn kansloos.
het zou wel anders zijn geweest als ze zo'n dier te pakken kregen. Dan mochten ze er niet meer achter aan.
Hoeveel wegen zal dat haas oversteken met de hond achter zich aan?
Ik wil het dus niet hebben.
Wees trouwens maar niet zo naïef te denken dat een hond geen gezonde haas pakt, ik heb er namelijk een die dat wel kan. Weliswaar uit de pot, maar toch.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
kan ook hoor,maar haar hele bouw is meer windhond,ookal zegt dat lang niet alles.mireille schreef:De kans is groter dat ze jagersbloed anders dan windhonden in zich heeft. Daar wordt veel met oa setters gejaagd en die zie je ook massaal gedumpt. Windhonden zie je daar niet veelEefje83 schreef:ik heb een griekse zwerver waar best wat windhond in zal zitten want alles wat er hier over verteld word is op haar van toepassing.
Het maakt ook niet uit hoor,ze is toch wel lief

- iones
- Zeer actief
Dat zou ik niet leuk vinden als mijn honden dat zou lukken. Dan zou ik toch meer mijn best doen om het te voorkomen.gonnie schreef: Mijn honden vangen af en toe ook een haas hoor. Bijou heeft er weleens een in zijn geheel naar binnen gewerkt. Ze had me toen een dikke buik.
Overigens valt het officieel onder stropen, dus kun je er een bekeuring voor krijgen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ESS
Kijk eens op de site van LICG onder loslopen. Krijg je keurig uitleg over wetgeving en loslopende hond.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
-
- Zeer actief
Nanna schreef:Het valt onder stropen als je met netten, lichten en weet ik al wat niet aan de gang bent om wild binnen te halen.iones schreef: Overigens valt het officieel onder stropen, dus kun je er een bekeuring voor krijgen.
Als je hond een ziek en dus te langzaam konijn vangt is dat geen stropen hoor.En al helemaal niet als een dikke Pinscher dat doet
Stond er een beetje vreemd, maar die dikke buik had ze pas na het opeten van die haas.
En iones, ik denk dat ze hier in de stad niet zo moeilijk doen over een hond die jaagt op een konijn of haas. Ben tenminste nog niemand tegen gekomen van de handhaving die er wat van zei. Maar goed hier zorgen de konijnen voor heel wat overlast.
Vanochtend waren de boeren weer lekker aan het schieten om de hazen van hun land af te krijgen. Dus als mensen ze dood mogen schieten zit ik er ook niet zo mee als een van mijn honden eens in het jaar eens een haas of konijn vangt.
Groetjes Gonnie.
iones schreef:Dat zou ik niet leuk vinden als mijn honden dat zou lukken. Dan zou ik toch meer mijn best doen om het te voorkomen.gonnie schreef: Mijn honden vangen af en toe ook een haas hoor. Bijou heeft er weleens een in zijn geheel naar binnen gewerkt. Ze had me toen een dikke buik.
Overigens valt het officieel onder stropen, dus kun je er een bekeuring voor krijgen.
een bekeuring kan je krijgen voor het los lopen .. ten eerste al ..

- -Lilo-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Je gelooft het misschien niet PdB, maar soms he.... sommmmmms mogen en kunnen honden gewoon los. Zonder bekeuring. Echt waar!Pakdebal schreef:iones schreef:Dat zou ik niet leuk vinden als mijn honden dat zou lukken. Dan zou ik toch meer mijn best doen om het te voorkomen.gonnie schreef: Mijn honden vangen af en toe ook een haas hoor. Bijou heeft er weleens een in zijn geheel naar binnen gewerkt. Ze had me toen een dikke buik.
- Elmo/maureen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatier
zal ik jou eens een geheimpje vertellen pak.....er zijn gewoon losloopgebieden hier in NederlandPakdebal schreef:iones schreef:Dat zou ik niet leuk vinden als mijn honden dat zou lukken. Dan zou ik toch meer mijn best doen om het te voorkomen.gonnie schreef: Mijn honden vangen af en toe ook een haas hoor. Bijou heeft er weleens een in zijn geheel naar binnen gewerkt. Ze had me toen een dikke buik.

-
- Zeer actief
Pakdebal schreef:iones schreef:Dat zou ik niet leuk vinden als mijn honden dat zou lukken. Dan zou ik toch meer mijn best doen om het te voorkomen.gonnie schreef: Mijn honden vangen af en toe ook een haas hoor. Bijou heeft er weleens een in zijn geheel naar binnen gewerkt. Ze had me toen een dikke buik.
Mijn honden lopen alleen los waar het mag en zelfs dat soms niet. Want de losloopstroken hier zijn allemaal langs fietspaden en wegen. Alleen in het bos, waar ze dus los mogen, lopen mijn meiden los.
Groetjes Gonnie.
-
- Zeer actief
Tara schreef:Gonnie, de hazenjacht gaat pas 15 oktober open, dus ze zijn gegarandeerd niet op hazenjacht geweest.gonnie schreef:
Vanochtend waren de boeren weer lekker aan het schieten om de hazen van hun land af te krijgen. Dus als mensen ze dood mogen schieten zit ik er ook niet zo mee als een van mijn honden eens in het jaar eens een haas of konijn vangt.
Nou. Het is op hun eigen weilanden en ze schieten hier haast elk weekend zal ook wel op ganzen zijn want daar zitten de weilanden ook vol mee, maar er liggen hier geregeld aangeschoten hazen hoor.
Dat hoorde ik tenminste van iemand die langs de dijk loopt.
Groetjes Gonnie.
-
- Zeer actief
Heet dit niet van horen zeggen en kakelen zonder kop.gonnie schreef:Tara schreef:Gonnie, de hazenjacht gaat pas 15 oktober open, dus ze zijn gegarandeerd niet op hazenjacht geweest.gonnie schreef:
Nou. Het is op hun eigen weilanden en ze schieten hier haast elk weekend zal ook wel op ganzen zijn want daar zitten de weilanden ook vol mee, maar er liggen hier geregeld aangeschoten hazen hoor.
Dat hoorde ik tenminste van iemand die langs de dijk loopt.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Elmo/maureen schreef:zal ik jou eens een geheimpje vertellen pak.....er zijn gewoon losloopgebieden hier in NederlandPakdebal schreef:iones schreef:Dat zou ik niet leuk vinden als mijn honden dat zou lukken. Dan zou ik toch meer mijn best doen om het te voorkomen.gonnie schreef: Mijn honden vangen af en toe ook een haas hoor. Bijou heeft er weleens een in zijn geheel naar binnen gewerkt. Ze had me toen een dikke buik.
een bekeuring kan je krijgen voor het los lopen .. ten eerste al ..waar honden dus gewoon mogen loslopen
Zal ik ook eens een geheimpje vertellen? Mijn collies lopen altijd los. Altijd. Overal. Behalve bij de dierenarts.
Geregeld rijden of lopen er surveillerende agenten door de buurt die dat zien. Ben zelfs wel eens door ze aangesproken en het enige wat ze zeggen 'goh, wat een mooie honden', 'wat een lieve honden' of 'wat luisteren ze goed' (de paar collies die niet goed onder appèl stonden had ik overigens wél aan de lijn).
Ik heb dus in alle 30 jaar dat ik collies heb gehad, nog nóóit een bekeuring gehad hiervoor.
Al zal ik me echt niet beklagen als dat wel gebeurd, hoor. Ik neem weloverwogen het risico van een bekeuring voor iets wat niet mag. En ach, wat is het? 40 euro of zo? Gedeeld door 30 jaar is dat peanuts.

- Hanneke2
- Zeer actief
En terecht.iones schreef:Dat zou ik niet leuk vinden als mijn honden dat zou lukken. Dan zou ik toch meer mijn best doen om het te voorkomen.gonnie schreef: Mijn honden vangen af en toe ook een haas hoor. Bijou heeft er weleens een in zijn geheel naar binnen gewerkt. Ze had me toen een dikke buik.
Ik kan me trouwens amper voorstellen dat een niet-(half-) windhond een haas te pakken kan krijgen, waren het geen zieke myxo konijnen? Maar zo ja, dan ben je wel heel erg strafbaar, want dat is dus letterlijk stropen. Vooral dat 'af en toe' is niet verstandig om te zeggen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
-
- Zeer actief
Goh, wat is dat weer aardig.Veenmug schreef:
Heet dit niet van horen zeggen en kakelen zonder kop.
Ik kakel niet zonder kop, want ik loop vaak genoeg op zaterdagochtend vroeg daar en dan zijn ze toch echt aan het schieten. Kan natuurlijk ook op ganzen zijn, al zitten die daar niet altijd.
En ik vind zelf ook weleens een haas maar ik kan niet met zekerheid zeggen of die aangeschoten zijn want ik ga die haas niet onderzoeken, ik raak geen dode dieren aan die in het gras liggen. Voor hetzelfde geld ziet hij er zo mooi uit maar zit er allemaal maden onder.
En die man kakelt ook niet zonder kop want die heeft kennis van zaken.
Groetjes Gonnie.
-
- Zeer actief
Had ook absoluut niet de bedoeling om aardig te zijn voor iemand die er bijna trots op is dat haar honden af en toe een haasje pakken. Onvoorstelbaar dat het gegil van zo’n haas je niet door merg en been gaat maar een dood dier omdraaien uit vrees voor maden is wel eng.
@Hanneke2. Honden die samen werken kunnen ondanks dat ze individueel veel langzamer zijn een haas vangen. Helaas zelf op een jacht meegemaakt door 2 langharen. Ik werd er echt niet vrolijk van.
@Hanneke2. Honden die samen werken kunnen ondanks dat ze individueel veel langzamer zijn een haas vangen. Helaas zelf op een jacht meegemaakt door 2 langharen. Ik werd er echt niet vrolijk van.
- iones
- Zeer actief
Dat denk ik ook niet. Een ziek konijn kunnen ze wel pakken, zoals myxomatose. Is hier ook wel eens gebeurd. Heel vervelende dingen.Nanna schreef:Het valt onder stropen als je met netten, lichten en weet ik al wat niet aan de gang bent om wild binnen te halen.iones schreef: Overigens valt het officieel onder stropen, dus kun je er een bekeuring voor krijgen.
Als je hond een ziek en dus te langzaam konijn vangt is dat geen stropen hoor.En al helemaal niet als een dikke Pinscher dat doet
Maar een hond die iets vangt valt wettelijk echt onder stroperij.
Volgens mij zijn ze in de stad gewoonlijk nog moeilijker dan op het platteland.gonnie schreef:
En iones, ik denk dat ze hier in de stad niet zo moeilijk doen over een hond die jaagt op een konijn of haas. Ben tenminste nog niemand tegen gekomen van de handhaving die er wat van zei. Maar goed hier zorgen de konijnen voor heel wat overlast.
Maar weet je, regels en handhavingsbeleid verschilt echt per regio en per persoon. Je hoeft er maar iemand tussen te hebben die niet van honden houdt, die zal elke gelegenheid aangrijpen om jou te bekeuren als hij in de positie is.
En op hazen mag volgens mij helemaal niet geschoten worden. Pas vanaf 15 oktober is de jacht geopend.
Je hebt ook nog wel mogelijkheden om te schieten in het kader van schadebestrijding omdat de gewassen worden opgevreten door wild, maar ik weet niet of konijnen daar ook onder vallen. Duiven en ganzen volgens mij wel.
Die smiley is echt zoals ik jou zie weet je dat? alleen je wijsvingertje ontbreekt nog.Pakdebal schreef:
Waar ik woon is overal platteland met zandwegen. Daar lopen mijn honden los. Het is niet nodig gevonden om een hondenuitlaatgebied aan te leggen hier in de buurt. Dat zou er op neer komen dat honden officieel nergens los mogen. Ik heb het hoofd van Politie Twente daar een keer op aan gesproken (die zat op dat moment ook bij de dierenarts met zijn hondje) en ik wees hem er op dat er ook geen alternatieven geboden werden. Hij zei dat het daarom gewoon gedoogd werd. Maar als je overlast zou veroorzaken, en iemand zou je dan aangeven, dat je wel een probleem zou kunnen krijgen.
Maar weet je, ook dat hangt allemaal weer af met welke mensen je te maken krijgt. Veel meer de personen, dan met de regels. Want ik heb maar wat vaak gelezen hier op het forum dat er verschil wordt gemaakt. Het is de persoon die de regels toe past of wil toepassen.
-
- Zeer actief
Een gezond haas loopt zelfs een windhond er vaker wel dan niet uit. Een haas is veel groter, heeft langere oren en grotere ogen, en spitser hoofd, langere poten, om maar eens wat te noemen.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Een door mij gefokte hond (Laekense dus, geen windhond) heeft toch echt al eens een haas gevangen. Dat was zeker te weten geen konijn, misschien wel een zieke haas hoor, dat weet ik niet.