Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

werpkist

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

werpkist

Ongelezen bericht door Podenji »

hallo ik zou graag willen weten wat jullie in de werpkist leggen op de bodem, kranten, vetbed,of wat anders en hoe jullie de pups warm houden, met een warmtelamp of een warmtematje?
graag hoo rik van jullie
alvast bedankt, ik ben benieuwd, ik hoor zoveel verschillende dingen
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
dogluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): De Duitse Dog

Ongelezen bericht door dogluna »

Ik heb eenmaal een nestje gehad,de eerste dagen heb ik oude dekens van het ziekenhuis gebruikt,vond het een beter iets alss ze de eerste dagen op kranten te doen.
Na een paar dagen heb ik de dekens voor kranten verwisseld.
Een deel van de werpkist lag een vetbed en het andere deel lagen dan dekens of kranten.
Ik heb gemerkt dat je beter achter de kranten kan doen als aan de voorkant,want zo gauw de pups wat horen in de kamer komen ze kijken en lopen dan lekker door de stront/pies heen als ze wat ouder zijn en moe niet meer alles opruimd
Afbeelding

Groetjes van Ans en een doggenlebber van Lotte en Guus
Luna 25-11-1999-28-12-2006 Dimple 22-11-2000_ 07-05-2009 Voor altijd in mijn hart
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

en alz ze net geboren zijn en je legt een vetbedje in de kist, kunnen ze er dan niet onder kruipen? en wat doe je als de teef erg gaat graven in de kist?
sorry voor de vragen maar uik ben zo nieuwsgierig hoe iedereen het doet
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

vetbed met kranten en een warmte lamp

mol :twisted: 8)
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

hier liggen ze op een dekbed en daarop een vetbed, en een warmte lamp. Er zijn wel is puppen die eronder kruipen, maar ik slaap er de eerste 3 weken bij. En meestal letten de teven ook erg goed op of ze er 1 kwijt zijn. Hier gaan de teven altijd liggen piepen als er een pup onder het vetbed ligt.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik krijg volgend jaar als het goed is mijn eerste nestje en ben me ook nog wat een aantal zaken betreft aan het oriënteren. Ik wil kranten gaan gebruiken en een vetbed.
Voor de warmte heb ik al een warmteplaat (met thermostaat) geregeld die ik mag lenen en ik wil voor de zekerheid ook nog een goede warmtelamp kopen, zo eentje die geen licht afgeeft maar alleen warmte (schijnen beter te zijn).
Die tip van de kranten achterin is wel een goeie, zal ik aan denken! :ok:
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Re: werpkist

Ongelezen bericht door Maria »

Podenji schreef:hallo ik zou graag willen weten wat jullie in de werpkist leggen op de bodem, kranten, vetbed,of wat anders en hoe jullie de pups warm houden, met een warmtelamp of een warmtematje?
graag hoo rik van jullie
alvast bedankt, ik ben benieuwd, ik hoor zoveel verschillende dingen
zoals je weet nog nooit een nest gehad maar ken veel mensen die het wel hebben.

wij gebruiken zelf ook met jonge pups en dat doen veel fokkers in de werkkist van die groene onderleggers, die ouderen mensen in het ziekenhuis op bed hebben. Zijn van die absorberende matjes en daaroverheen een echt vetbedje.
als ze dan plassen zorg het vetbedje dat het direct naar beneden gaat en de onderlegger zuigt dat op, geen vrieze geurtjes of nattekranten.

veel gebruiken hierbij een warmtelamp, maar ik heb begrepen dat een warmtematje beter moet zijn voor een regelmatige temperatuur.

maria.
fransoos
Zeer actief
Mijn ras(sen): franse bulldog
Aantal honden: 10
Contacteer:

Ongelezen bericht door fransoos »

als de moeder graaft ligt er de eerste 2 weken een stuk vloerbedekking in de kist , later een vetbed met kranten , inderdaad het vetbed voor
de kranten trouwens gesnipperd, dit maakt wat rotzooi door de snippers, maar de pups blijven schoner als ze er wel doorheen lopen voor ik of moeders de ontlasting op heb geruimd

de eerste 2 weken hangt er een warmte lamp boven(ca 25 graden), daarna gewoon de kamer op 23 graden (in de zomer geen lamp dus )
en met 4 week gewoon 20 graden
groetjes Ida en de fransoosjes
Afbeelding

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen
die je begaan hebt...
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Inge O schreef:idd hier ook een stuk vloerbedekking in de kist ivm. graven. heb één keer een pup onder de moeder gehad doordat ie tussen 2 plooien van een samengekrabde deken gekropen was, dus dat liefst niet meer...en ook het er bij slapen kan dat niet voorkomen, een zeer jonge pup die meteen volledig onder de moeder komt die hoor je jammer genoeg ook niet meer! :cry:
ook al leg je een stuk vloerbedekking in de kist, het gevaar van doodliggen blijft altijd aanwezig.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
fransoos
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef:
Inge O schreef:idd hier ook een stuk vloerbedekking in de kist ivm. graven. heb één keer een pup onder de moeder gehad doordat ie tussen 2 plooien van een samengekrabde deken gekropen was, dus dat liefst niet meer...en ook het er bij slapen kan dat niet voorkomen, een zeer jonge pup die meteen volledig onder de moeder komt die hoor je jammer genoeg ook niet meer! :cry:
ook al leg je een stuk vloerbedekking in de kist, het gevaar van doodliggen blijft altijd aanwezig.
Natuurlijk, maar een pup die niet door de moeder wordt gezien, omdat ze onder of tussen het vetbed ligt, is wel een hele makkelijke kandidaat
Afbeelding

die je begaan hebt...
Arona
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Arona »

Wij leggen eerst een laag vinyl (makkelijker op te kuisen) en daar de eerste week gewoon dekens over met een warmte lamp.
Het deken wordt vastgeplakt met dubbelzijdige plakband (zodat ze die niet bij elkaar kunnen krabben), maar is makkelijk om los te krijgen voor ons.
Van zodra ze hun eerste stapjes zetten worden er krantensnipper op het deken gedaan.
Vanaf een week of 4-5 als ze stevig op de pootjes staan gaan de dekens weg en wordt er een extra dikke laag snippers in gedaan, vinden ze reuze leuk om in te spelen.
Buiten de kist ligt dan wel een vetbed waar ze op slapen de kist wordt dan enkel nog gebruikt als speelpark, en na het eten van hun papje worden ze er ook ingezet, door de snippers worden ze vanzelf helemaal droog en netjes (blinkt de vacht mooi van) en ze doen wat lektuur op :p:

Groetjes nico :ok:
Dogo Canario fokker - België

Corazón EL PERRO DIABLO @ 6,5 mn oud;
Afbeelding
Mol
Zeer actief

jip007 schreef:
ik denk dat die bij bepaalde rassen toch al vaker voorkomt die bullen van mijn zijn zo lomp dat ze verbaast in de ronte zitten te kijken als ze er boven op gaan zitten.
en dan ook echt zo van ik hoor wel wat maar waar komt het van daan dan?????

daarom heb ik altijd doodlig randen in me werp kist.

fransoos
Zeer actief
Contacteer:

v.d Lupinehof schreef:
ik denk dat die bij bepaalde rassen toch al vaker voorkomt die bullen van mijn zijn zo lomp dat ze verbaast in de ronte zitten te kijken als ze er boven op gaan zitten.

ik heb zelf eigenlijk slechte ervaringen met de doodlig randen
heb er bijna een pup door onthoofd gehad , zat vast met zijn nek tussen de rand en moeders rug 8O
Dus voor mij geen doodlig randen meer
De meeste teven zijn ook zo zorgzaam dat ze een gezonde pup niet doodliggen, tenminste niet onbewust, wel zal een verkeerde pup zeer bewust verpletterd worden :cry:
Afbeelding

die je begaan hebt...
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Hoe weet je eigenlijk hoe groot de kist moet zijn?
Ja....de teef moet languit liggen, dat snap ik wel, maar is er een bepaald rekensommetje of zo dat je toe kan passen voor de maat?
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Mol
Zeer actief

fransoos schreef:
v.d Lupinehof schreef:

ik heb zelf eigenlijk slechte ervaringen met de doodlig randen
heb er bijna een pup door onthoofd gehad , zat vast met zijn nek tussen de rand en moeders rug 8O
Dus voor mij geen doodlig randen meer
De meeste teven zijn ook zo zorgzaam dat ze een gezonde pup niet doodliggen, tenminste niet onbewust, wel zal een verkeerde pup zeer bewust verpletterd worden :cry:

nou dat moet je eerlijk zeggen dat ik dat nog nooit heb gehad dat ze het doelbewust dood liggen.
die bullen van mijn zijn gewoon lomp ze kijken niet maar ploffen gewoon neer , of gaan er gewoon op zitten.
ik blijf ook de eerste 3 weken bij me werpkist slapen.

fransoos
Zeer actief
Contacteer:

v.d Lupinehof schreef:

nou dat moet je eerlijk zeggen dat ik dat nog nooit heb gehad dat ze het doelbewust dood liggen.
die bullen van mijn zijn gewoon lomp ze kijken niet maar ploffen gewoon neer , of gaan er gewoon op zitten.

ik ken ze ook hoor , die lompe dames
ze hebben me daar dan ook goed op getraind

madam slaapt buiten de bak, gaat er in, gaat zitten met haar dikke kont boven op de pups, kijkt mij aan met een blik"zal je ze ff onder me weg halen" Ik sta op uit me bed , breng de pups in veiligheid en madam gaat liggen
En dit ritueel dus elke 2 uur weer :mrgreen:

Nee geef mij dan maar mijn andere teef, die kan ik gerust alleen laten met haar pups, ze ligt zelf in de meest benarde houdingen om maar niet op de pups te liggen
Maar ja die laat weer niemand anders bij de pups :mrgreen:

hihi ach zo hebben ze allemaal hun eigen charmes :ok:
Afbeelding

die je begaan hebt...
Mol
Zeer actief

fransoos schreef:
v.d Lupinehof schreef:

ik ken ze ook hoor , die lompe dames
ze hebben me daar dan ook goed op getraind

madam slaapt buiten de bak, gaat er in, gaat zitten met haar dikke kont boven op de pups, kijkt mij aan met een blik"zal je ze ff onder me weg halen" Ik sta op uit me bed , breng de pups in veiligheid en madam gaat liggen
En dit ritueel dus elke 2 uur weer :mrgreen:

Nee geef mij dan maar mijn andere teef, die kan ik gerust alleen laten met haar pups, ze ligt zelf in de meest benarde houdingen om maar niet op de pups te liggen
Maar ja die laat weer niemand anders bij de pups :mrgreen:

hihi ach zo hebben ze allemaal hun eigen charmes :ok:

zeker weten, maar dat voorzichti9ge vind ik toch ook wel wat hebben dan om de zoveel keer weer op puppy redding te gaan als je net in je eerste slaap ligt.

EvitaP
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door EvitaP »

das wel een slim idee om het in het midden wat dieper te doen :-D
groetjes
Evita

https://nl-nl.facebook.com/adogsagenda - Activiteiten van de Noa Dog!
Hansel
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hansel »

Wij hadden op de bodem van de kist kunstgras gelegd. Daarop een halve kist met dekbed en de andere helft met kranten bedekt.
Het voordeel van het kunstgras is dat het makkelijk schoon te houden is, je kan het zo afspuiten en de puppies hebben er een goede grip op als ze beginnen te lopen.

:p: :p: 8) :p: :p:
gr,
Hans
www.newsensation.tk
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”