Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Xito vecht voor zn leven *update* gaat gelukkig beter!
Moderator: moderatorteam
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Re: Xito vecht voor zn leven
Sterkte zo Fenel, hopelijk is er straks duidelijkheid. Ik duim stug door

-
M@rijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
- Aantal honden: 2
Succes en sterkte voor zometeen.
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Sterkte zo!

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
- Selene
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders
Sterkte bij de da, hoop dat ze iets kunnen vinden waar je wat mee kan
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it
Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it
Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
- crienepien
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boxer
- Aantal honden: 1
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Weer terug... foto's gemaakt. Rug is perfect, geen verschuivingen of beschadigingen. Wat ze zo voelde ook geen zwelling. Wel vond ze (een andere da dan maandag) dat hij in zn geheel niet erg stabiel toonde op zn poten waarbij de achterhand t grootste probleem gaf. Ze dacht dat de dosis phenoral die hij krijgt te hoog is en moet dus per vandaag minderen met 1 dosering.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- rose
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Gelukkig maar dat er niets met zijn rug is
Nu maar hopen dat de aanpassing van de meds het gaat oplossen. Mijn duimen draaien nog even door!
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Gelukkig niets aan z'n rug. Hoop dat de verandering v medicatie gaat werken
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Ik lees over Phenoral idd dit:
Ataxie betekent verlies van coördinatie. Maar dat is epilepsie medicatie, waarom krijgt hij dat, vanwege die aanval dat ie zo van de wereld was? Mooi dat er niks mis is met de rug iig, pak van je hart, zou ik zeggen. Misschien knapt ie nu sneller op, nu die medicatie verlaagd wordt. Epilepsie medicatie is idd heavy shit, zullen we maar zeggen. Daar kunnen ze ook slecht op reageren. Ik hoop ergens dat dat het probleem is want dat is op te lossen natuurlijk. Er zijn ook alternatieven, volgens mij, als ie slecht op dit medicijn reageert. Sterkte nog en beterschap voor Xito.
http://www.pharmacy4pets.nl/index.php?p ... &Itemid=56Sedatie en ataxie treden vooral op bij de hogere concentraties van werkzame serumspiegels.
Ataxie betekent verlies van coördinatie. Maar dat is epilepsie medicatie, waarom krijgt hij dat, vanwege die aanval dat ie zo van de wereld was? Mooi dat er niks mis is met de rug iig, pak van je hart, zou ik zeggen. Misschien knapt ie nu sneller op, nu die medicatie verlaagd wordt. Epilepsie medicatie is idd heavy shit, zullen we maar zeggen. Daar kunnen ze ook slecht op reageren. Ik hoop ergens dat dat het probleem is want dat is op te lossen natuurlijk. Er zijn ook alternatieven, volgens mij, als ie slecht op dit medicijn reageert. Sterkte nog en beterschap voor Xito.
- Suske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): XMechelse Herder
- Contacteer:
Dat is iig goed nieuws.
We duimen stug door
We duimen stug door
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Idd is dat epilepsie medicatie, daar zijn ze bij mijn weten altijd heel voorzichtig mee (Ace als laatste redmiddel willen geven als er uit t laatste bloedonderzoek niks gekomen was) en wordt niet snel als probeersel gegeven.
- Nawosh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Waarvoor heeft hij de phenoral, heeft hij epilepsie?
Van fenobarbital zijn ze de eerste weken altijd erg suf en zwalkerig en de ene hond reageert er ook anders, heftiger, op dan de andere.
Mag je de dosering niet iets verlagen? (of als hij geen epilepsie heeft helemaal stoppen?)
Van fenobarbital zijn ze de eerste weken altijd erg suf en zwalkerig en de ene hond reageert er ook anders, heftiger, op dan de andere.
Mag je de dosering niet iets verlagen? (of als hij geen epilepsie heeft helemaal stoppen?)
Groetjes, Marjan
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Idd is epileptiemedicatie omdat hij die aanval gehad heeft en ze niet weten waar dit vandaan komt en/of dit een epileptische aanval was. Persoonlijk denk ik niet aangezien totaal geen rekening gehouden is met zijn niet meer plassen van anderhalve dag icm spuitpoep en enorme dorst. Daarnaast reageerde hij ook niet op dit medicijn toen t rechtstreeks in zn bloedbaan gespoten werd tijdens de aanval en vervolgens ook niet toen t daarna nog anaal werd ingebracht. Pas op de valium reageerde hij.
Maar goed je moet toch wat en tot Tom terug is laat ik t dan maar ff zo dan wel lagere dosering.
Ergens had ik t idee dat zij t epileptieverhaal van haar collega ook niet deelde maar ze ontkende t ook niet zeg maar...
Maar goed je moet toch wat en tot Tom terug is laat ik t dan maar ff zo dan wel lagere dosering.
Ergens had ik t idee dat zij t epileptieverhaal van haar collega ook niet deelde maar ze ontkende t ook niet zeg maar...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
silvester
Sterkte
Vraagje, waar is bij dat bloed onderzoek allemaal op getest?
Vraagje, waar is bij dat bloed onderzoek allemaal op getest?
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Ik snap dat dierenartsen in sommige gevallen alvast gaan behandelen, eigenlijk ook om tot een diagnose te kunnen komen maar ik vind epilepsie medicatie wel een ander verhaal dan een kuurtje. Ik ben geen dierenarts natuurlijk. Het lastige is, het is soms zo dat epilepsie patiënten wel op het ene middel en niet op het andere middel reageren, dus uit het insult komen. Bij mensen komt dat voor, al is het niet erg gebruikelijk. Je hebt ook mensen die het standaard middel niet verdragen, dat komt vaker voor, naar mijn ervaring dan. Ik ken iemand die kreeg er griezelige ondertemperatuur van 32 graden van. Moesten we hem inpakken met warme kruiken en een electrische deken.
Ik vind ook dat het niet erg waarschijnlijk is dat het om een epilepsie insult ging. Dan raken ze buiten bewustzijn over het algemeen en dat was ie toch niet? Het kan ook om een partieel insult gaan maar over het algemeen, wat ik dan weet van alle partiële insulten van mensen, gaan die niet gepaard met heftige agressie, het brein is namelijk maar voor een deel functioneel. Dan zie je wel wat paniek maar allemaal erg ongecontroleerd. De 'heftige' insulten zijn meer de tonisch clonische insulten en dan zijn ze echt weg. Het is iig nooit moeilijk om een mens op zijn/haar plek te houden tijdens een insult, hooguit dat ze uit bed kunnen vallen.
Als je nu stopt met die medicatie, zou hij weer een aanval moeten krijgen. Zo kijk je of een epilepsiepatiënt meer of minder medicatie nodig heeft, je verlaagt de medicatie, krijgen ze weer een insult: verhogen. Gebeurt dat niet: verlagen. Ik zou niet echt wekenlang afbouwen, denk ik, dat zouden ze wel voor kunnen stellen. Meestal duurt het een even voor je weet welke dosering de juiste is namelijk. Dus als ze vasthouden aan die diagnose epilepsie, zou het kunnen dat ze dan denken aan wekenlang langzaam afbouwen. Maar goed, je hoort nog van Tim, geloof ik.
Ik vind ook dat het niet erg waarschijnlijk is dat het om een epilepsie insult ging. Dan raken ze buiten bewustzijn over het algemeen en dat was ie toch niet? Het kan ook om een partieel insult gaan maar over het algemeen, wat ik dan weet van alle partiële insulten van mensen, gaan die niet gepaard met heftige agressie, het brein is namelijk maar voor een deel functioneel. Dan zie je wel wat paniek maar allemaal erg ongecontroleerd. De 'heftige' insulten zijn meer de tonisch clonische insulten en dan zijn ze echt weg. Het is iig nooit moeilijk om een mens op zijn/haar plek te houden tijdens een insult, hooguit dat ze uit bed kunnen vallen.
Als je nu stopt met die medicatie, zou hij weer een aanval moeten krijgen. Zo kijk je of een epilepsiepatiënt meer of minder medicatie nodig heeft, je verlaagt de medicatie, krijgen ze weer een insult: verhogen. Gebeurt dat niet: verlagen. Ik zou niet echt wekenlang afbouwen, denk ik, dat zouden ze wel voor kunnen stellen. Meestal duurt het een even voor je weet welke dosering de juiste is namelijk. Dus als ze vasthouden aan die diagnose epilepsie, zou het kunnen dat ze dan denken aan wekenlang langzaam afbouwen. Maar goed, je hoort nog van Tim, geloof ik.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Fijn dat er niks mis is met zijn rug. Wel balen dat je nu nog niet weet waar het door komt.
Hopelijk knapt hij op na de mindering van medicijnen, duimen blijven draaien
Hopelijk knapt hij op na de mindering van medicijnen, duimen blijven draaien
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Dat zijn gelukkig betere berichten. Hopelijk knapt hij snel op met de verlaging 

- Rea
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor - Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Zo da's afgestreept. Fijn.
En verder nu afwachten wat hij op een lagere dosering gaat doen.
En verder nu afwachten wat hij op een lagere dosering gaat doen.

- Ariane
- Erelid
- Mijn ras(sen): Teckel
- Aantal honden: 0
Net terug van een korte vakantie en ik lees dit
Sterkte en ik duim!
Sterkte en ik duim!
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.
Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
TomFizgig schreef:Ik snap dat dierenartsen in sommige gevallen alvast gaan behandelen, eigenlijk ook om tot een diagnose te kunnen komen maar ik vind epilepsie medicatie wel een ander verhaal dan een kuurtje. Ik ben geen dierenarts natuurlijk. Het lastige is, het is soms zo dat epilepsie patiënten wel op het ene middel en niet op het andere middel reageren, dus uit het insult komen. Bij mensen komt dat voor, al is het niet erg gebruikelijk. Je hebt ook mensen die het standaard middel niet verdragen, dat komt vaker voor, naar mijn ervaring dan. Ik ken iemand die kreeg er griezelige ondertemperatuur van 32 graden van. Moesten we hem inpakken met warme kruiken en een electrische deken.
Ja zondag komt hij weer dan zou hij direct contact met mij opnemen.
Heb hem zojuist even de update van vanochtend doorgestuurd.
Hij is in die zin niet buiten bewustzijn geweest, hij was niet bereikbaar, hij zag en hoorde niks meer en was compleet in paniek compleet met poten maaien en enorm veel hijgen en verstijven. Ik was bang dat zijn hart het zou begeven zo ging hij tekeer.
Temperatuur bleef wonder boven wonder onder de 40 graden, 39,4.
In de auto op weg naar de DA was hij ook even niet bereikbaar maar toen maaide hij niet, voelde je hem eigenlijk zo wegglijden... na een paar keer zijn naam noemen was hij er weer.
Wat ik van epilepsie ken bv. dat je moet uitkijken dat je je vingers niet tussen de kiezen krijgt daar hoefde je hier bv. niet bang voor te zijn. Zijn bek had hij gewoon open met hijgen, daar kon je gewoon je hand in doen bij wijze van spreken.
Maar goed ik ben dus geen DA dus ik kan er ook gewoon niet over oordelen... en vind dit dus ook zo'n lastig punt. Vandaar dat ik dus ook Tom heb gemaild hiervoor...

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Gelukkig is zijn rug helemaal okay gebleken, kun je dat van je lijstje afstrepen in ieder geval.
Wat zijn aanval betreft, er zijn enorm veel verschillende soorten epileptiforme aanvallen, dat kan variëren van een soort zenuwtrek terwijl de hond prima aanspreekbaar is tot aan hele heftige aanvallen met schokken, wegvallen, onbereikbaar zijn etc.
Al dit soort aanvallen wordt bij elkaar epilepsie genoemd in de wandelgangen, maar het is dus niet altijd hetzelfde hoe een hond reageert bij een epileptiforme aanval.
Ik hoop dat de aanval van Xito op zichzelf staat en met medicatie/narcose/stress te maken gehad heeft. En ik hoop dat de oorzaak achterhaald kan worden en hij gewoon weer helemaal de oude wordt.
Wat zijn aanval betreft, er zijn enorm veel verschillende soorten epileptiforme aanvallen, dat kan variëren van een soort zenuwtrek terwijl de hond prima aanspreekbaar is tot aan hele heftige aanvallen met schokken, wegvallen, onbereikbaar zijn etc.
Al dit soort aanvallen wordt bij elkaar epilepsie genoemd in de wandelgangen, maar het is dus niet altijd hetzelfde hoe een hond reageert bij een epileptiforme aanval.
Ik hoop dat de aanval van Xito op zichzelf staat en met medicatie/narcose/stress te maken gehad heeft. En ik hoop dat de oorzaak achterhaald kan worden en hij gewoon weer helemaal de oude wordt.
- Fiepje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Fernando & Roemeense Balto
Ik heb inhoudelijks niks zinvols toe te voegen, maar wilde je gewoon even heel veel sterkte en beterschap met Xito wensen 
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ookLongFields schreef:Gelukkig is zijn rug helemaal okay gebleken, kun je dat van je lijstje afstrepen in ieder geval.
Het probleem bij hem is dat het én, én, én is... en waar komt het dan door:
Het bloedverlies
De ruim 8 uur durende narcose
De penicilline
De waterdunne diarree
De enorme dorst
De aanval... was dit een reactie op etc. etc. etc.
en dit allemaal in een periode van amper 7 dagen...
het is zo lastig allemaal
Weet het ook niet meer inmiddels, hoor en lees zoveel dat het me op dit moment duizelt voor mijn ogen.

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
- tycha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Smoothies
- Contacteer:
Shendor was trouwens ook heel wankel toen hij op de phenoral stond. Viel ook steeds om en was heel erg wankel. Dat is overgegaan toen de dosis naar beneden ging. Hij had eigenlijk dezelfde klachten als Xito nu, alleen bij hem wisten we dat het van de medicatie kwam. Ik hoop dus voor jou en hem dat daar de oorzaak ligt.

Groetjes Marja
- Irta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xHH
Ik hoop ook dat het de medicatie is geweest en dat het niet toch door een hernia oid komt! Ik blijf voor hem duimen!!!
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Nou neeFizgig schreef:Als je nu stopt met die medicatie, zou hij weer een aanval moeten krijgen. Zo kijk je of een epilepsiepatiënt meer of minder medicatie nodig heeft, je verlaagt de medicatie, krijgen ze weer een insult: verhogen. Gebeurt dat niet: verlagen. Ik zou niet echt wekenlang afbouwen, denk ik, dat zouden ze wel voor kunnen stellen. Meestal duurt het een even voor je weet welke dosering de juiste is namelijk. Dus als ze vasthouden aan die diagnose epilepsie, zou het kunnen dat ze dan denken aan wekenlang langzaam afbouwen. Maar goed, je hoort nog van Tim, geloof ik.
Het zou niet best zijn als op die manier werd gekeken hoe hoog de dosering moet zijn.
Overigens wordt na één aanval eigenlijk niet meteen gedacht aan medicatie.
Wel als de hond meteen met een cluster zou beginnen (meerdere aanvallen binnen 24 uur) of een status
Doorgaans wordt gestart met een dosering van 2 tot 5 mg per kg lichaamsgewicht en dat wordt dan om de 12 uur gegeven.
Na een paar weken kan dan worden bekeken hoe de hond reageert en of er voldoende van de phenoral is terug te vinden in het bloed om te kunnen spreken over een therapeutische waarde.
Nu ik lees dat Xito phenoral krijgt is het instabiele niet zo vreemd.
Bij de start van de medicatie is dat de eerste paar weken meestal zo.
Als je zou gaan stoppen met de phenoral, wel heeeeeeeeel rustig afbouwen!
Sterkte met Xito, hou je taai meis
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Dank jeranetje schreef:Nou neeFizgig schreef:Als je nu stopt met die medicatie, zou hij weer een aanval moeten krijgen. Zo kijk je of een epilepsiepatiënt meer of minder medicatie nodig heeft, je verlaagt de medicatie, krijgen ze weer een insult: verhogen. Gebeurt dat niet: verlagen. Ik zou niet echt wekenlang afbouwen, denk ik, dat zouden ze wel voor kunnen stellen. Meestal duurt het een even voor je weet welke dosering de juiste is namelijk. Dus als ze vasthouden aan die diagnose epilepsie, zou het kunnen dat ze dan denken aan wekenlang langzaam afbouwen. Maar goed, je hoort nog van Tim, geloof ik.![]()
Het zou niet best zijn als op die manier werd gekeken hoe hoog de dosering moet zijn.![]()
Wel als de hond meteen met een cluster zou beginnen (meerdere aanvallen binnen 24 uur) of een status
Doorgaans wordt gestart met een dosering van 2 tot 5 mg per kg lichaamsgewicht en dat wordt dan om de 12 uur gegeven.
Na een paar weken kan dan worden bekeken hoe de hond reageert en of er voldoende van de phenoral is terug te vinden in het bloed om te kunnen spreken over een therapeutische waarde.
Sterkte met Xito, hou je taai meis
Hij had 1.5 tablet 2 x per dag en moet nu 1 tablet 2 x per dag, in totaal dus 1 tablet minder per dag.

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
ff geen zorgen maken over de andere, dat komt vanzelf wel weer (zeg ik, weet helaas waar ik over praat),malinois schreef:Dank jeranetje schreef:Nou neeFizgig schreef:Als je nu stopt met die medicatie, zou hij weer een aanval moeten krijgen. Zo kijk je of een epilepsiepatiënt meer of minder medicatie nodig heeft, je verlaagt de medicatie, krijgen ze weer een insult: verhogen. Gebeurt dat niet: verlagen. Ik zou niet echt wekenlang afbouwen, denk ik, dat zouden ze wel voor kunnen stellen. Meestal duurt het een even voor je weet welke dosering de juiste is namelijk. Dus als ze vasthouden aan die diagnose epilepsie, zou het kunnen dat ze dan denken aan wekenlang langzaam afbouwen. Maar goed, je hoort nog van Tim, geloof ik.![]()
Het zou niet best zijn als op die manier werd gekeken hoe hoog de dosering moet zijn.![]()
Sterkte met Xito, hou je taai meisEn de rest natuurlijk ook... ik lees alles maar ik heb weinig puf om overal op te reageren, al zou ik het graag willen. Ik heb het gevoel dat ik Xavi en Xena ook enorm tekort doe op dit moment, maar ja het is niet anders.
Hij had 1.5 tablet 2 x per dag en moet nu 1 tablet 2 x per dag, in totaal dus 1 tablet minder per dag.
Knufffff
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Zijn dat tabletten van 50 mg?malinois schreef:Dank jeEn de rest natuurlijk ook... ik lees alles maar ik heb weinig puf om overal op te reageren, al zou ik het graag willen. Ik heb het gevoel dat ik Xavi en Xena ook enorm tekort doe op dit moment, maar ja het is niet anders.
Dat zou dan zijn voor een hond van 25 kg (denkend aan de startdosering 2 mg per kg lichaamsgewicht)
Xito is wel wat zwaarder dan dat denk ik?
Geef zo goed mogelijk precies om de 12 uur.
Dat is in ieder geval wat wordt geadviseerd bij honden met epilepsie.
Je houdt de waarden (in het bloed) zo gelijkmatiger.
En hoe minder schommelingen daar in zitten hoe beter
Laat het voorlopig maar op de dosering zoals die nu is.
Steeds veranderen van dosering is ook niet goed.
Als je t.z.t. gaat afbouwen gewoon ook heel rustig doen.
Ik zal voor je duimen.
Hoop dat hij er weer bovenop komt
Ook al twijfel ik op grond van jouw info eigenlijk een beetje aan epilepsie, te grote schommelingen in de doseringen is bij phenoral eigenlijk nooit goed.