Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Windhonden en jagen
Moderator: moderatorteam
- Selene
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders
- Aantal honden: 2
Windhonden en jagen
Op fb plaatste ik dit bericht:
Hoe heftig is het jachtinstinct van een windhond of whippet nu eigenlijk? Zit net een beetje te lezen op een forum maar het lijkt of men zegt dat het er een beetje (boel) bijhoort. 3 eigen katten hebben het niet overleefd, anderen hebben konijnen, kippen, merels, ratten en vossen gegrepen
Is dat niet een beetje in de hand te houden vraag ik me dan af?
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je het niet in de hand kan houden, zoals bij de jachthonden.
Waarop onder meer de reactie komt dat het in het ras zit. Mijn vraag was waarom ze het dan vroeger wel met de baas de konden jagen (of zijn het zelfstandige jagers en waar zijn ze dan voor gefokt?)
Met andere woorden is dit een raseigenschap waar je maar mee moet leren leven of kun je er wel iets mee om het binnen de perken te houden als in iets opjagen kan nog maar voor de kill gaan is een no go.
Hoe heftig is het jachtinstinct van een windhond of whippet nu eigenlijk? Zit net een beetje te lezen op een forum maar het lijkt of men zegt dat het er een beetje (boel) bijhoort. 3 eigen katten hebben het niet overleefd, anderen hebben konijnen, kippen, merels, ratten en vossen gegrepen
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je het niet in de hand kan houden, zoals bij de jachthonden.
Waarop onder meer de reactie komt dat het in het ras zit. Mijn vraag was waarom ze het dan vroeger wel met de baas de konden jagen (of zijn het zelfstandige jagers en waar zijn ze dan voor gefokt?)
Met andere woorden is dit een raseigenschap waar je maar mee moet leren leven of kun je er wel iets mee om het binnen de perken te houden als in iets opjagen kan nog maar voor de kill gaan is een no go.
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it
Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it
Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Re: Windhonden en jagen
Sommige dingen moet je zien om te kunnen snappen. Jigzy kan ik ook nooit bij andere huisdieren (katten, konijnen, hamsters etc) zetten.
Je kunt wel van alles willen afdwingen maar wat erin zit krijg je er niet uit.
Mijn bull terrier heb ik vanaf pup aan katten willen wennen, ook gewoon niet gelukt. Als kleine hummel had hij er al niets mee.
Je kunt wel van alles willen afdwingen maar wat erin zit krijg je er niet uit.
Mijn bull terrier heb ik vanaf pup aan katten willen wennen, ook gewoon niet gelukt. Als kleine hummel had hij er al niets mee.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ervaring met windhonden heb ik niet maar ik denk dat "voor de kill gaan" niet af te leren is. Een hond voorkomen om überhaupt te jagen misschien wel maar áls ze jagen ben je al te laat. En sommige honden gaan puur voor de lol van het najagen en anderen gaan voor de kill. En de meeste windhonden zullen tot die laatste groep behoren.
- DebbieZ
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol
Mijn galgo is heel erg vriendelijk naar klein spul, uitstekend met katten. Maar ik kan hem niet los laten lopen, hij wordt dan een halfwilde hond. Het is toch wel een heel ander type ras dan ik ooit heb gekend. Hem zit leren duurde drie maanden...
)) Als hij los is, weet ik niet wat hij met een rennende kat doet, of eigenlijk, ik ben bang dat ik dat wel weet.
Maar ik denk ook dat het een instelling van de baas is. Loslaten op verkeerde tijdstippen en plaatsen kan onhandig zijn en er zijn toch ook wel windhonden die op fluitjes terugkomen. Veel mensen zeggen ook dat het niet te veranderen is en gewoon in het ras zit, zodat dat een mooie reden is om er ook helemaal niets aan te doen.
Omar is gruwelijk lief en een geweldige hond, maar hem trainen, die kunst hebben we samen nog niet goed door...
))

Maar ik denk ook dat het een instelling van de baas is. Loslaten op verkeerde tijdstippen en plaatsen kan onhandig zijn en er zijn toch ook wel windhonden die op fluitjes terugkomen. Veel mensen zeggen ook dat het niet te veranderen is en gewoon in het ras zit, zodat dat een mooie reden is om er ook helemaal niets aan te doen.
Omar is gruwelijk lief en een geweldige hond, maar hem trainen, die kunst hebben we samen nog niet goed door...

- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
- Aantal honden: 1
Dat denk ik ookMaeve schreef:Ervaring met windhonden heb ik niet maar ik denk dat "voor de kill gaan" niet af te leren is. Een hond voorkomen om überhaupt te jagen misschien wel maar áls ze jagen ben je al te laat. En sommige honden gaan puur voor de lol van het najagen en anderen gaan voor de kill. En de meeste windhonden zullen tot die laatste groep behoren.

- DebbieZ
- Zeer actief
Eens, ik denk dat de terugroepbaarheid in jachtmodus nihil is.luna2906 schreef:
Dat denk ik ookde enige manier om het in de hand te houden is bij zulke rassen is het jagen voorkomen denk ik.
Vermoedelijk was Omar niet zo goed in jagen, want die is 's nachts over het hek van het asiel gegooid. Afgekeurd dus!
- Selene
- Zeer actief
Maar dat kan dus wel? in hoeverre zijn ze baasgericht in het jagen?luna2906 schreef:Dat denk ik ookMaeve schreef:Ervaring met windhonden heb ik niet maar ik denk dat "voor de kill gaan" niet af te leren is. Een hond voorkomen om überhaupt te jagen misschien wel maar áls ze jagen ben je al te laat. En sommige honden gaan puur voor de lol van het najagen en anderen gaan voor de kill. En de meeste windhonden zullen tot die laatste groep behoren.de enige manier om het in de hand te houden is bij zulke rassen is het jagen voorkomen denk ik.

- DebbieZ
- Zeer actief
Volgens mij helemaal niet, ze zijn erg zelfstandig.
- Selene
- Zeer actief
Ze zijn dus gefokt als zelfstandige ongedierte bestrijder oid?DebbieZ schreef:Volgens mij helemaal niet, ze zijn erg zelfstandig.

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Het lijkt me behoorlijk lastig aangezien baasgericht niet echt voorkomt in het woordenboek van een windhondSelene schreef:Maar dat kan dus wel? in hoeverre zijn ze baasgericht in het jagen?luna2906 schreef:Dat denk ik ookMaeve schreef:Ervaring met windhonden heb ik niet maar ik denk dat "voor de kill gaan" niet af te leren is. Een hond voorkomen om überhaupt te jagen misschien wel maar áls ze jagen ben je al te laat. En sommige honden gaan puur voor de lol van het najagen en anderen gaan voor de kill. En de meeste windhonden zullen tot die laatste groep behoren.de enige manier om het in de hand te houden is bij zulke rassen is het jagen voorkomen denk ik.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, veel windhondenrassen zijn gefokt voor het jagen op een specifieke diersoort. Groot (wolven en herten) en klein zoals konijnen.Selene schreef:Ze zijn dus gefokt als zelfstandige ongedierte bestrijder oid?DebbieZ schreef:Volgens mij helemaal niet, ze zijn erg zelfstandig.
Voor ongedierte als ratten en muizen werden ze niet gebruikt. Daar heb je terriërs voor.
Het grote verschil met jachthonden is hun zicht. Ze jagen op zicht en daarnaast op neus en gehoor. Ze zijn heel erg gericht op hun omgeving en of ze iets zien bewegen. Ze zijn gefokt om te achtervolgen en te doden. Niet om geschoten wild op te halen of een spoor uit te werken.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik denk dat een luisterende, niet jagende windhond meer geluk is dan wijsheid.
Het kan wel, maar ik zou er niet vanuit gaan.
Het kan wel, maar ik zou er niet vanuit gaan.
officieel , dus echt officieel horen deze honden NOOIT los te lopen door hun jacht -instinct !Selene schreef: Hoe heftig is het jachtinstinct van een windhond of whippet nu eigenlijk? Zit net een beetje te lezen op een forum maar het lijkt of men zegt dat het er een beetje (boel) bijhoort. 3 eigen katten hebben het niet overleefd, anderen hebben konijnen, kippen, merels, ratten en vossen gegrepen
.
je kan daar een boete voor krijgen
- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
De paar die ik ken hebben echt niet meer door dat ze een baas hebben als ze achter iets aan zittenSelene schreef:
Maar dat kan dus wel? in hoeverre zijn ze baasgericht in het jagen?

Edit: jacht af laten breken is meestal niet haalbaar denk ik dus. Enige oplossing: voorkomen dat ze de kans krijgen
Laatst gewijzigd door luna2906 op 25 sep 2013 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
luna2906 schreef:De paar die ik ken hebben echt niet meer door dat ze een baas hebben als ze achter iets aan zittenSelene schreef:
Maar dat kan dus wel? in hoeverre zijn ze baasgericht in het jagen?
dat is de reden waarom ze officieel NOOIT los mogen lopen , ze gaan maar door !!! ..

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Contacteer:
zoals gezegd, denk ik dat het aan het zelfstandige ligt. Het zijn zelfstandige zichtjagers, capabel om eigen keuzes te maken want dat is de reden dat ze ooit gefokt zijn.
Ik denk wel dat het beduidend minder is geworden in de jaren maar toch, het is wel de aard van het beestje. Wil je niet dat ie gaat jagen, dan zorg je gewoon dat ie de kans niet krijgt om te jagen. Aanlijnen en wandelen dus.
Denk dat dit voor elk zelfstandig werkend ras zo is, van windhond tot herder. Als een hond gefokt is om die keuzes te kunnen maken moet je daar rekening mee houden. Ik weet niet of je het moet willen het eruit te trainen, het is iets van instinct. Dat zou het zelfde zijn als dat de nieuwkomers zeggen dat een staff of aanverwant hond sociaal houden een kwestie van opvoeding is. Denk dat men wel weet wat voor reacties daar op zijn geweest.
Ik denk wel dat het beduidend minder is geworden in de jaren maar toch, het is wel de aard van het beestje. Wil je niet dat ie gaat jagen, dan zorg je gewoon dat ie de kans niet krijgt om te jagen. Aanlijnen en wandelen dus.
Denk dat dit voor elk zelfstandig werkend ras zo is, van windhond tot herder. Als een hond gefokt is om die keuzes te kunnen maken moet je daar rekening mee houden. Ik weet niet of je het moet willen het eruit te trainen, het is iets van instinct. Dat zou het zelfde zijn als dat de nieuwkomers zeggen dat een staff of aanverwant hond sociaal houden een kwestie van opvoeding is. Denk dat men wel weet wat voor reacties daar op zijn geweest.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

- Selene
- Zeer actief
***puppy*** schreef:zoals gezegd, denk ik dat het aan het zelfstandige ligt. Het zijn zelfstandige zichtjagers, capabel om eigen keuzes te maken want dat is de reden dat ze ooit gefokt zijn.

- Selene
- Zeer actief
Duidelijk, en daarin zijn ze wsch ook minder trainbaar dan de jachthondengroep omdat het baasgerichtzijn erin ontbreektsirene schreef:Nee, veel windhondenrassen zijn gefokt voor het jagen op een specifieke diersoort. Groot (wolven en herten) en klein zoals konijnen.Selene schreef:Ze zijn dus gefokt als zelfstandige ongedierte bestrijder oid?DebbieZ schreef:Volgens mij helemaal niet, ze zijn erg zelfstandig.
Voor ongedierte als ratten en muizen werden ze niet gebruikt. Daar heb je terriërs voor.
Het grote verschil met jachthonden is hun zicht. Ze jagen op zicht en daarnaast op neus en gehoor. Ze zijn heel erg gericht op hun omgeving en of ze iets zien bewegen. Ze zijn gefokt om te achtervolgen en te doden. Niet om geschoten wild op te halen of een spoor uit te werken.

- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Het is moeilijk om een hond te overtuigen hun instinct los te laten
Jigzy is een baasgerichte hond die graag goed wilt doen, toch kan ik niets beginnen als een hert zo voor haar neus wegrent.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Windhonden zijn héél baasgericht maar dat houdt niet in dat ze allemaal commando's willen uitvoeren. Ze willen gewoon bij de baas zijn (en met de baas op jacht).Selene schreef:Duidelijk, en daarin zijn ze wsch ook minder trainbaar dan de jachthondengroep omdat het baasgerichtzijn erin ontbreektsirene schreef:Nee, veel windhondenrassen zijn gefokt voor het jagen op een specifieke diersoort. Groot (wolven en herten) en klein zoals konijnen.Selene schreef:Ze zijn dus gefokt als zelfstandige ongedierte bestrijder oid?DebbieZ schreef:Volgens mij helemaal niet, ze zijn erg zelfstandig.
- Selene
- Zeer actief
Anders geformuleerd, er zit minder will to please in?sirene schreef:Windhonden zijn héél baasgericht maar dat houdt niet in dat ze allemaal commando's willen uitvoeren. Ze willen gewoon bij de baas zijn (en met de baas op jacht).Selene schreef:Duidelijk, en daarin zijn ze wsch ook minder trainbaar dan de jachthondengroep omdat het baasgerichtzijn erin ontbreektsirene schreef:Nee, veel windhondenrassen zijn gefokt voor het jagen op een specifieke diersoort. Groot (wolven en herten) en klein zoals konijnen.Selene schreef:
Ze zijn dus gefokt als zelfstandige ongedierte bestrijder oid?

- Selene
- Zeer actief
Oeps deze had ik even gemist, het instinct is groter dan de will te please dus?Valerie schreef:Het is moeilijk om een hond te overtuigen hun instinct los te latenJigzy is een baasgerichte hond die graag goed wilt doen, toch kan ik niets beginnen als een hert zo voor haar neus wegrent.

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Ik heb me toch wel vaker dan eens verbaasd over hoe volgzaam en baasgericht Whippets kunnen zijn.
Maar ik zou het niet eerlijk vinden om in elke situatie gehoorzaamheid van zichtjagers te verwachten. Je kunt niet zo lang selecteren op bepaalde eigenschappen, en dan zomaar iets anders verwachten. Dat is niet eerlijk.
Ik vind het ook prachtig om ze aan het werk te zien. Langehond kon er ook altijd mooi over vertellen.
Van retrievers en staande honden heb ik die verwachtingen trouwens wel. Met name voor hun eigen bestwil. Die honden léven voor samenwerken met de mens.
Maar ik zou het niet eerlijk vinden om in elke situatie gehoorzaamheid van zichtjagers te verwachten. Je kunt niet zo lang selecteren op bepaalde eigenschappen, en dan zomaar iets anders verwachten. Dat is niet eerlijk.
Ik vind het ook prachtig om ze aan het werk te zien. Langehond kon er ook altijd mooi over vertellen.
Van retrievers en staande honden heb ik die verwachtingen trouwens wel. Met name voor hun eigen bestwil. Die honden léven voor samenwerken met de mens.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Selene
- Zeer actief
Die snap ik, ze zijn zoals ze gefokt zijn. Blijkbaar leef je met een zichtjager zoals je ook met een beagle of een vocale duitser moet willen leven. Ze zijn gefokt om te doden blijkbaar ipv te apporteren.Jaap* schreef:Ik heb me toch wel vaker dan eens verbaasd over hoe volgzaam en baasgericht Whippets kunnen zijn.
De whippets die ik ken zijn geweldig leuke honden, enorme clowns maar ook heel zacht in de omgang, dat maakt veel goed wsch

- Selene
- Zeer actief
Jion schreef:(Half-)windhonden zijn lief, grappig, gevoelig, slim, zachtaardig, elegant, schoon en rustig in huis. Het enige nadeel is inderdaad het jachtinstinct. Zoals iemand al schreef gaan ze er tijdens de wandeling vanuit dat je samen met ze op jacht gaat. Veilig loslopen gaat alleen op plekken waar weinig of geen wild zit. In de bossen lopen we met de honden aan de flex met z'n allen wild te spotten. Gelukkig is dat ook één van mijn hobby's.Selene schreef: De whippets die ik ken zijn geweldig leuke honden, enorme clowns maar ook heel zacht in de omgang, dat maakt veel goed wsch

- Selene
- Zeer actief
En daar halen ze hun voldoening uit blijkbaar? dan is het inderdaad zonde om te stoppen waar de hond voor gefokt is maar kun je dat instinct vervangen met iets anders? zoals je duitsers op een mauw kunt zetten bijv.Nanna schreef:Je kunt het vergelijken met TeckelsSelene schreef:Ze zijn dus gefokt als zelfstandige ongedierte bestrijder oid?DebbieZ schreef:Volgens mij helemaal niet, ze zijn erg zelfstandig.Die zijn gefokt om ZELFSTANDIG te werken, onder de grond, Dus daar waar een baas niet kan volgen om bevelen in je flapoor te schreeuwen. Als hond ben je dus op jezelf aangewezen en daar ook op gefokt.
Windhonden die jagen hebben ook niet een baas naast zich meerennen die 'meer naar línks, meer naar línks, deddeldoe' krijst. Ze moeten het zelf oplossen.
Dus dan kun je nu niet gaan verwachten dat ze eerst naar een baas opkijken of ze wel toestemming hebben als er een konijn opeens wegschiet. Dan is het gewoon gaan met die kraan.
En het is al gezegd: windhonden jagen niet op ongedierte. De meesten zijn gebruikt om vlees in de pot te brengen. Konijnen, hazen, herten.
Renbaan is een optie maar wakker je dan het instinct niet nog meer aan?

- Biet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
'Will to please' moet ook passen in wat een hond snapt.Selene schreef:Oeps deze had ik even gemist, het instinct is groter dan de will te please dus?Valerie schreef:Het is moeilijk om een hond te overtuigen hun instinct los te latenJigzy is een baasgerichte hond die graag goed wilt doen, toch kan ik niets beginnen als een hert zo voor haar neus wegrent.
Je kan gedrag ombuigen, instinctmatig gedrag een andere inhoud geven, maar dan blijf je bij wat een hond begrijpt.
Dat kan je dan versterken met die 'will to please'.
Instinct uit willen zetten moet je volgens mij niet eens willen proberen.
edit: zie dat je dat zelf min of meer ook al zegt.
Wiel
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Nanna schreef: Windhonden die jagen hebben ook niet een baas naast zich meerennen die 'meer naar línks, meer naar línks, deddeldoe' krijst.

- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Diem ( eurasier) en Mies (teckel) zijn dan geen windhonden
Maar wel zelfstandige jagers. Ik vind dat er wel verschil tussen beide zelfstandigheid. Mies loopt spoortjes, Diem jaagt op zicht en verwaaiing van geur: Neus in de lucht tegen over neus aan de grond.
Toen ik Diem nog los liet bleef hij keurig in het zicht van mij. Hij ging dus nooit 'op jacht'. Echter, zodra hij een verse geur ruikt of iets ziet bewegen is hij weg. Onhoudbaar. Terwijl hij 100% betrouwbaar hier komt zolang hij niet iets in het vizier heeft. Zodra het najagen eenmaal mislukt was kwam hij terug om weer in het zicht van mij verder te lopen.
Najagen van een konijn terug het hol in was tot daar aan toe. Maarja, Diem jaagt op alles. Dus ook reeën, paarden, katten, konijnen die wel de weg oversteken, ratten, watervogels, etc. Dus hij gaat niet meer los. Ontzettend jammer maar naar wat in bij hem zie gebeuren als hij wild in het vizier heeft ga ik hem dat nooit afleren. Aard van het beestje
Mies is gewoon stronteigenwijs en vindt jagen een toffe tijdsbesteding. Zit ik er bovenop dan kan ik voorkomen dat ze het spoortje gaat uitwerken. Of als het alternatief nog beter is (hele lekkere beloning) dan kiest ze er soms voor om naar mij luisteren. Maar Mies is minder 'explosief' zoals Diem. Mies is zelfstandig en maakt eigen keuzes. Diem overkomt het meer. Die kan niet anders dan gaan als hij wat ziet. Buiten het jagen om is Diem een stuk trainbaarder en gehoorzamer dan Mies. Mies is in alles eigenwijs, Diem wil vooral samenwerken.
Beiden gaan trouwens wel voor de kill. Mies pakt muizen. En de ene rat die door Mies een hol werd uitgejaagd werd door Diem gevangen en heel rap doodgemaakt. (Beiden aan een lange lijn, was in 10 seconden gebeurd)

Toen ik Diem nog los liet bleef hij keurig in het zicht van mij. Hij ging dus nooit 'op jacht'. Echter, zodra hij een verse geur ruikt of iets ziet bewegen is hij weg. Onhoudbaar. Terwijl hij 100% betrouwbaar hier komt zolang hij niet iets in het vizier heeft. Zodra het najagen eenmaal mislukt was kwam hij terug om weer in het zicht van mij verder te lopen.
Najagen van een konijn terug het hol in was tot daar aan toe. Maarja, Diem jaagt op alles. Dus ook reeën, paarden, katten, konijnen die wel de weg oversteken, ratten, watervogels, etc. Dus hij gaat niet meer los. Ontzettend jammer maar naar wat in bij hem zie gebeuren als hij wild in het vizier heeft ga ik hem dat nooit afleren. Aard van het beestje

Mies is gewoon stronteigenwijs en vindt jagen een toffe tijdsbesteding. Zit ik er bovenop dan kan ik voorkomen dat ze het spoortje gaat uitwerken. Of als het alternatief nog beter is (hele lekkere beloning) dan kiest ze er soms voor om naar mij luisteren. Maar Mies is minder 'explosief' zoals Diem. Mies is zelfstandig en maakt eigen keuzes. Diem overkomt het meer. Die kan niet anders dan gaan als hij wat ziet. Buiten het jagen om is Diem een stuk trainbaarder en gehoorzamer dan Mies. Mies is in alles eigenwijs, Diem wil vooral samenwerken.
Beiden gaan trouwens wel voor de kill. Mies pakt muizen. En de ene rat die door Mies een hol werd uitgejaagd werd door Diem gevangen en heel rap doodgemaakt. (Beiden aan een lange lijn, was in 10 seconden gebeurd)