Ik was vorige week in Griekenland (Corfu) om te zeilen. Grote havens vol huurboten, dat betekent - toeristen!! Inmiddels is de cultuur in Griekenland zo dat wanneer mensen van hun hond af willen, dat ze hem beter kunnen dumpen in de haven, dan naar het asiel brengen.
En eerlijk gezegd denk ik dat ze in de haven ook een beter leven treffen, en meer kans hebben om te worden geadopteerd. We zijn heel veel zwerfhonden tegen gekomen. Ze zijn nooit bang voor mensen en komen rustig even met je vrijen. Ook zijn ze niet mager. Toeristen zijn gul met worst en kaas, zo lijkt het, want het stukje brood wat ik ze aanbood, trokken ze hun neus voor op "ga er eerst maar eens iets op doen
Wij kwamen een schattig kortbenig hondje tegen met een onderbeet waar je U tegen zegt. Hij heeft snachts bij ons op de boot overnacht. De kinderen gaven hem de naam 'Cora' en wilden dat hij mee ging zeilen, maar we hebben hem de ochtend voor het afmeren toch vriendelijk doch dringend verzocht om te ontschepen.
Die ochtend troffen we ook ineens een Toller bij de boot aan, die duidelijk van Cora had gehoord waar er kinderen om mee te spelen zijn
Er zijn daar ook mensen die hun hond veel vrijheid geven. Die lopen ook los in de haven, maar omdat men weet dat toeristen wel eens een hond mee nemen, hebben deze honden een halsband met penning om.
Mocht iemand een buitenlandse zwerfhond willen hebben, maar niet via een stichting een hond willen importeren, dan raad ik aan om zelf eens een kijkje te gaan nemen en de honden in hun eigen omgeving te ervaren. Het moet niet moeilijk zijn om de hond tijdelijk in een asiel of bij mensen thuis onder te brengen, om hem te laten testen op middelandse zeeziekten, te enten en zijn papieren in orde te maken voor transport naar Nederland.
In ieder geval heb ik wel een vermoeden hoe ik aan mijn tweede hond ga komen.