Annet schreef:
Waarom zou je niet mogen mopperen dan? Op die manier leert je hond het verschil toch niet tussen waar het wel en niet mag? Op het moment dat mijn hond op de bank stond te plassen terwijl hij mij gewoon aankeek, heb ik toch echt wel even gemopperd. Met het resultaat dat hij nu 100% zindelijk is. Ik geloof nooit dat ik dat met negeren ook had bereikt.
Als je moppert leert een hond het verschil tussen wat wel en niet mag zeg je. De pup legt dus een verband tussen de straf en hetgene wat hij op dat moment doet...en dat is plassen. Jij gaat ervan uit dat de hond het verband legt straf en ik mag niet binnen plassen. Dat is dus lang niet altijd het geval.
Daarbij zie ik zindelijkheidstraining als begeleiden en niet zo zeer aanleren. Een pup wordt immers vanzelf zindelijk als je hem juist begeleid.Daar hoeft geen straf aan te pas te komen. Ik vind het opbouwen van een vertrouwensband met een pup bijzonder belangrijk. Daarbij is een pup zeer gevoelig voor indrukken..een keer te hard mopperen of straffen en je hebt kans dat je bv deemoedsplassen in de hand werkt..waarbij je dus onzindelijkheid alleen maar loopt te stimuleren.
Ik ben dus niet voor straffen tijdens het proces van zindelijk maken.
Ook een oudere hond, die ineens in huis gaat plassen heeft daarvoor meestal redenen, of iets lichamelijks (bv blaasontsteking) of andere problemen. WIj plassen immers ook niet zomaar plots in bed. Ook dan moet je dus niet zomaar straffen voor onzidelijkheid, maar eerst verder kijken dan dat je neus lang is.