Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Afgewezen plan Wetterhoun....update 12/11
Moderator: moderatorteam
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Re: Afgewezen plan Wetterhoun....
Precies, Irma, dat bedoel ik. Een stamboom met gaten erin zou niet hoeven als het gewoon wordt toegestaan dat je iets inkruist.
Bij meerdere rassen is dat gedaan en zonder problemen.
Ik noem een Barbet (poedel), een Ierse waterspaniel (barbet), in Scandinavië zijn wat van die brakken waar andere dingen zijn ingekruist, de Dalmaat heeft een pointer ingekruist gehad, en er zijn meer voorbeelden.
Allemaal gewoon inzichtelijk.
Blijkbaar heeft men liever dat het allemaal buiten de regels om wordt gedaan, wat gezondheidsonderzoeken bemoeilijkt en de database incompleet zal maken.
Waarom? Dat begrijp ik echt niet.
Ik noem een Barbet (poedel), een Ierse waterspaniel (barbet), in Scandinavië zijn wat van die brakken waar andere dingen zijn ingekruist, de Dalmaat heeft een pointer ingekruist gehad, en er zijn meer voorbeelden.
Blijkbaar heeft men liever dat het allemaal buiten de regels om wordt gedaan, wat gezondheidsonderzoeken bemoeilijkt en de database incompleet zal maken.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Frustrerend zeg.Marjoleine schreef:Precies, Irma, dat bedoel ik. Een stamboom met gaten erin zou niet hoeven als het gewoon wordt toegestaan dat je iets inkruist.
Stel je doet met een paar fokkers op eigen initiatief een ander ras infokken , dan kun je van fokdieren stambomen bij houden en dna af nemen als bewijs zodat later die goedgekeurde hond met gegevens en al bekend is en dus ook een volledige stamboom kan krijgen.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhond
ja klopt Marjoleine, in Frankrijk zijn wel "look a Likes" gebruikt, aangekeurd natuurlijk, maar daar weet je niks van, waarschijnlijk zijn dit gewoon leo's geweest zonder stamboom, dat weet je dus niet. Daar staat dan ook onbekend in de stamboom...
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
De Barbet die uit de combi met de IWS is gekomen heeft een andere vader op de stamboom en daarnaast is er heel veel óngeregistreerd gerommeld in de Barbet. Wat beter of slechter is?Marjoleine schreef:Precies, Irma, dat bedoel ik. Een stamboom met gaten erin zou niet hoeven als het gewoon wordt toegestaan dat je iets inkruist.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, dat ongeregistreerde ben ik nooit zo blij mee, hoewel dat beter is dan alsmaar in je eigen poel blijven roeren.Rosita Compagner schreef: De Barbet die uit de combi met de IWS is gekomen heeft een andere vader op de stamboom en daarnaast is er heel veel óngeregistreerd gerommeld in de Barbet. Wat beter of slechter is?
Maar in de stamboom van die eerste combi staat dat toch in de stamboom genoemd?
Of bedoel je dat de vader die er staat wel het goede ras maar niet de goede hond is?
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Ah, zo bedoel je.Marjoleine schreef:We zouden liever de honden die ingekruist zijn met voorouders en al óók op die stamboom hebben na aankeuring.Badu schreef:Maar het is toch al heel wat als je voor de Wetter kan laten aankeuren in Nl.Marjoleine schreef:Ja, zelf je F1 maken en hier aan laten keuren kan ook.
Maar wij willen het graag legaal doen. Open. Transparant.
We willen dat mensen beseffen hoe ernstig de situatie is, niet alleen bij ons, ook bij andere rassen.
En wat je eraan zou kunnen doen.
& wat is er niet open en transparant aan het zelf maken van een F1![]()
Ben je helemaal vrij in de keuze welk ras jij als fokker het meest geschikt vindt om in te kruisen. Heb je een nest zonder stamboom, who cares?
Dat is opener en transparanter en bovendien kun je dan dingen terugvinden.
Waarom in deze gevallen wel? Met welke argumenten?Marjoleine schreef:Bij meerdere rassen is dat gedaan en zonder problemen.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Marjoleine schreef:Ja, dat ongeregistreerde ben ik nooit zo blij mee, hoewel dat beter is dan alsmaar in je eigen poel blijven roeren.Rosita Compagner schreef: De Barbet die uit de combi met de IWS is gekomen heeft een andere vader op de stamboom en daarnaast is er heel veel óngeregistreerd gerommeld in de Barbet. Wat beter of slechter is?
Maar in de stamboom van die eerste combi staat dat toch in de stamboom genoemd?
Of bedoel je dat de vader die er staat wel het goede ras maar niet de goede hond is?
Volgens mij hebben de Barbet-nakomelingen uit die combinatie een andere ouder op de stamboom dan de IWS-nakomelingen. Zoiets. 't Is me inmiddels te lang geleden allemaal

- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat een leukerdNanna schreef: Zelfs de grimmige blik is aanwezig![]()

- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat een leukerdNanna schreef: Zelfs de grimmige blik is aanwezig![]()

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
De voorouders van dit ras zijn bekend, heNanna schreef:Ik neem aan dat een ras dat in Australië gefokt wordt geen verwantschap heeft met de Wetterhoun![]()
Dus ik opteer voor de Murray River Curly Retriever![]()
Zowat alles is voorhanden: glad gezicht, krulvacht, wat dogachtig aandoend hoofd. Alleen de krulstaart ontbreekt.

Uit mijn hoofd de IWS, de Engelse waterspaniel en de Curly Coated retriever. Zelfde honden als de Amerikaanse waterspaniel dus, en ze lijken ook erg op elkaar.
Er zijn natuurlijk wel andere hónden gebruikt en vast ook af en toe een ander rasje, bij beiden.
Maar enfin, ik ken dus beide rassen en het is verdraaid lastig om er een exemplaar van te bemachtigen. De Murray River is niet erkend trouwens, de AWS wel.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Heel heel zonde. De wetter is zo'n leuk ras... Ik zou als ik een teef had er een geschikte reu bij zoeken van een ander ras en t mooi zelf doen. Dan daarna wel weer aankeuren. Want dan mag het wel. Maar heb je wel zelf de papieren van de ouders, dus is t een en ander bekend.
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
'vind ik leuk'Machie schreef:Heel heel zonde. De wetter is zo'n leuk ras... Ik zou als ik een teef had er een geschikte reu bij zoeken van een ander ras en t mooi zelf doen. Dan daarna wel weer aankeuren. Want dan mag het wel. Maar heb je wel zelf de papieren van de ouders, dus is t een en ander bekend.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): DobermannxRR, Vizsla
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Okee, geen rashonden hier. Dus vast een hele domme vraag. Maar waarom heeft die hele RvB zo'n monopolie positie? Is dat wel legaal eigenlijk? Kun je niet zonder, ergens anders je stambomen onderbrengen?

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Okee, geen rashonden hier. Dus vast een hele domme vraag. Maar waarom heeft die hele RvB zo'n monopolie positie? Is dat wel legaal eigenlijk? Kun je niet zonder, ergens anders je stambomen onderbrengen?

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Dubbelgepost, das niet nodig
Laatst gewijzigd door falkje op 23 sep 2013 22:55, 2 keer totaal gewijzigd.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
driedubbelook niet nodig
Laatst gewijzigd door falkje op 23 sep 2013 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.

- kyechu
- Actief
- Mijn ras(sen): Lhasa Apso
Het bestuur van de Raad van Beheer heeft besloten de reactie op het plan van aanpak Wetterhoun als open brief te publiceren.
de reactie treft u hieronder aan.
Met groet,
Paul Peeters
http://www.raadvanbeheer.nl/fileadmin/k ... 092013.pdf
Nederlandse Vereniging voor Stabijhoun en Wetterhoun
t.a.v. F.W.A. Diek, secretaris
[adres]
[postcode en plaats]
Betreft: fokbeleid Wetterhoun
Amsterdam, 25 september 2013
Geachte heer Diek,
Wij hebben kennis genomen van uw schrijven d.d. 1 september 2013, waarin u uw ongenoegen over ons besluit met betrekking tot het plan van aanpak Wetterhounen kenbaar maakt bij de Tweede Kamer en het Ministerie van Economische Zaken. Ook hebben wij kennis genomen van uw acties via andere kanalen.
Middels deze open brief reageren wij hierbij op uw schrijven. Hoewel het niet onze voorkeur heeft om middels een open brief te reageren, hebben wij er in dit geval toch voor gekozen omdat een verkeerde indruk zou kunnen ontstaan van datgene waar de Raad voor staat: een gezonde en sociale hond in Nederland.
Zoals de portefeuillehouder Gezondheid, Gedrag en Welzijn binnen ons bestuur op 4 september jl. ’s avonds telefonisch met uw voorzitter heeft besproken, was uw brief waarin u verzoekt om heroverweging van ons besluit pas één dag voor de reguliere bestuursvergadering van september bij ons binnen. Deze tijd was te kort om hierover op een gedegen en goed voorbereide wijze te kunnen discussiëren. Onze portefeuillehouder heeft u toen ook medegedeeld dat uw brief en ons eerder genomen besluit in de bestuursvergadering van oktober aan de orde komen en dat u dan meteen daarná een gemotiveerd antwoord op uw verzoek om heroverweging ontvangt. Ook heeft de portefeuillehouder uw voorzitter medegedeeld dat het bestuursbesluit er weliswaar ligt, maar dat hij niet verwacht dat het binnen een maand (tot aan de volgende bestuursvergadering) al ten uitvoer zou worden gebracht.
Wij betreuren het dat u deze stap niet heeft afgewacht alvorens naar buiten te treden. Bovendien nemen wij afstand van de toonzetting die u in uw correspondentie richting de Raad van Beheer kiest.
Wij vinden deze niet alleen ongepast en niet tegemoet komen aan het opbouwen van een relatie die gebaseerd moet zijn op eerlijkheid en transparantie, maar ook constateren wij dat de door u gegeven interpretatie van overleg met de Raad van Beheer en externen anders is dan wij deze ervaren.
Uiteraard ontkennen wij niet dat er problemen zijn binnen het ras Wetterhoun. Integendeel, de problemen zijn ons bekend en daarom hebben wij u reeds in 2010 gevraagd om een plan van aanpak op te stellen. Dit plan van aanpak is op 16 april 2012, gedeeltelijk, ingediend en behoefde veel aanpassingen omdat het kwalitatief in onze ogen niet voldeed. In februari 2013 hebben wij opnieuw de stukken ontvangen. Daarbij hebben we moeten constateren dat vele opmerkingen en vragen van onze kant niet aangepast of beantwoord waren. Pas in maart 2013 is de gezondheids- en inteeltmatrix naar ons verstuurd. Naar aanleiding daarvan is er een gesprek geweest met een delegatie van uw vereniging.
Over de omvang van de problematiek zijn de meningen verdeeld. Ditzelfde geldt voor de oplossingsrichtingen. Zoals u weet is er naast uw vereniging nog een rasvereniging voor de Wetterhoun, namelijk De Wetterhoun Vereniging Nederland. Een vereniging die onder andere is ontstaan omdat zij het niet eens is met het plan van aanpak zoals u dat voorstelt. Zoals met u besproken moeten wij rekening houden met de wensen en visies van beide verenigingen omdat alleen breed draagvlak voor het plan de basis voor succes vormt. Beide verenigingen geven aan look-a-likes (honden die lijken op een Wetterhoun maar geen stamboom hebben) te willen inzetten voor het fokken om zo de genenpool te verbreden. Uw vereniging wil daarnaast ook een outcross (rassen buiten de Wetterhoun zelf) inzetten. Zoals beide rasverenigingen een verschillende zienswijze hebben, geldt dit ook voor de verschillende deskundigen op dit terrein. Ook bij deze deskundigen zijn de meningen over de wijze waarop erfelijke gezondheidsproblemen tegen gegaan moeten worden, verdeeld.
Regels met betrekking tot fokkerij, gezondheid en rasontwikkeling hebben alleen maar zin als ze gebaseerd zijn op een breed draagvlak bij de mensen die er mee moeten werken, die het ras willen behouden en verder uitbouwen. Zónder draagvlak zullen mensen niet meer fokken of buiten onze landelijke overkoepeling gaan fokken waardoor we helemaal geen grip meer hebben op de gezondheid van het ras. Het behoeft geen betoog dat dit zeer onwenselijk is.
Tijdens de onlangs gehouden bespreking met de Nederlandse Vereniging voor Stabijhoun en Wetterhoun hebben wij u ons bestuursbesluit medegedeeld en gemotiveerd.
Het besluit werd genomen mede op basis van de populatiedata van de Wetterhoun geanalyseerd door de programmatuur die ontwikkeld is voor het project ”Inteelt en verwantschap”. Met kennis van deze parameters is in augustus 2013 besloten om op dit moment geen outcross toe te staan, maar te starten met het aankeuren van look-a-likes.
Door in te stemmen met het inzetten van look-a-likes, en daarmee in ieder geval een deel van uw plan goed te keuren, willen wij laten zien dat ook wij de problematiek serieus nemen en dat wij samen met beíde rasverenigingen de gezondheid en het welzijn van de Wetterhoun willen verbeteren. Het na aankeuring toelaten van look-a-likes voor de fokkerij betekent dat wij de bijlage van het stamboek openen voor niet-rashonden zodat er meer honden ingeschreven kunnen worden die qua karakter en uiterlijk een Wetterhoun kunnen zijn. Dit is geheel in lijn zoals het ras al eeuwen in Friesland bestaat en gefokt is. Immers, pas in 1971 is het ras erkend en is het “stamboek gesloten”.
In de overweging om het inzetten van aangekeurde look-a-likes voor de fok toe te staan, heeft bovendien de wijze waarop uw vereniging met de rasstandaard wil omgaan een rol gespeeld. Zoals u weet hebben wij aangegeven dat wij graag een aanpassing van de rasstandaard willen, zodat meer variatie binnen het ras mogelijk is. U heeft dit (nog) niet opgenomen in uw plan. Zonder een aanpassing in de rasstandaard is een outcross en de opname van deze nakomelingen in het stamboek bijna onmogelijk.
In onze bestuursvergadering van oktober 2013 zullen wij uw motiveringen om heroverweging van ons vorenstaand en gemotiveerd besluit bespreken. Ook zullen wij de mening van een externe en onafhankelijke geneticus hierbij betrekken. Indien wij ten tijde van de bestuursvergadering van oktober 2013 nog niet over de mening van deze geneticus kunnen beschikken, zal de bespreking van uw motivering verschoven worden tot het moment waarop deze mening wel beschikbaar is. Wij verwachten deze mening op korte termijn te ontvangen. Ons besluit zal immers gebaseerd moeten zijn op een plan van aanpak dat recht doet aan het oplossen van de uitdagingen waarmee we ons mooie en unieke Nationale ras geconfronteerd zien en dat kan bogen op een breed draagvlak.
Ten slotte willen wij u verzoeken om correspondentie met de Raad van Beheer te richten aan het postadres van de Raad van Beheer en/of te mailen naar info@raadvanbeheer.nl en niet meer aan alle bestuursleden persoonlijk en aangetekend. Eén brief of mail aan ons kantoor is voldoende om deze desgewenst onder de verantwoordelijke personeels- en bestuursleden te verspreiden.
Wij vertrouwen er op u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Bestuur Raad van Beheer op Kynologisch Gebied in Nederland
de reactie treft u hieronder aan.
Met groet,
Paul Peeters
http://www.raadvanbeheer.nl/fileadmin/k ... 092013.pdf
Nederlandse Vereniging voor Stabijhoun en Wetterhoun
t.a.v. F.W.A. Diek, secretaris
[adres]
[postcode en plaats]
Betreft: fokbeleid Wetterhoun
Amsterdam, 25 september 2013
Geachte heer Diek,
Wij hebben kennis genomen van uw schrijven d.d. 1 september 2013, waarin u uw ongenoegen over ons besluit met betrekking tot het plan van aanpak Wetterhounen kenbaar maakt bij de Tweede Kamer en het Ministerie van Economische Zaken. Ook hebben wij kennis genomen van uw acties via andere kanalen.
Middels deze open brief reageren wij hierbij op uw schrijven. Hoewel het niet onze voorkeur heeft om middels een open brief te reageren, hebben wij er in dit geval toch voor gekozen omdat een verkeerde indruk zou kunnen ontstaan van datgene waar de Raad voor staat: een gezonde en sociale hond in Nederland.
Zoals de portefeuillehouder Gezondheid, Gedrag en Welzijn binnen ons bestuur op 4 september jl. ’s avonds telefonisch met uw voorzitter heeft besproken, was uw brief waarin u verzoekt om heroverweging van ons besluit pas één dag voor de reguliere bestuursvergadering van september bij ons binnen. Deze tijd was te kort om hierover op een gedegen en goed voorbereide wijze te kunnen discussiëren. Onze portefeuillehouder heeft u toen ook medegedeeld dat uw brief en ons eerder genomen besluit in de bestuursvergadering van oktober aan de orde komen en dat u dan meteen daarná een gemotiveerd antwoord op uw verzoek om heroverweging ontvangt. Ook heeft de portefeuillehouder uw voorzitter medegedeeld dat het bestuursbesluit er weliswaar ligt, maar dat hij niet verwacht dat het binnen een maand (tot aan de volgende bestuursvergadering) al ten uitvoer zou worden gebracht.
Wij betreuren het dat u deze stap niet heeft afgewacht alvorens naar buiten te treden. Bovendien nemen wij afstand van de toonzetting die u in uw correspondentie richting de Raad van Beheer kiest.
Wij vinden deze niet alleen ongepast en niet tegemoet komen aan het opbouwen van een relatie die gebaseerd moet zijn op eerlijkheid en transparantie, maar ook constateren wij dat de door u gegeven interpretatie van overleg met de Raad van Beheer en externen anders is dan wij deze ervaren.
Uiteraard ontkennen wij niet dat er problemen zijn binnen het ras Wetterhoun. Integendeel, de problemen zijn ons bekend en daarom hebben wij u reeds in 2010 gevraagd om een plan van aanpak op te stellen. Dit plan van aanpak is op 16 april 2012, gedeeltelijk, ingediend en behoefde veel aanpassingen omdat het kwalitatief in onze ogen niet voldeed. In februari 2013 hebben wij opnieuw de stukken ontvangen. Daarbij hebben we moeten constateren dat vele opmerkingen en vragen van onze kant niet aangepast of beantwoord waren. Pas in maart 2013 is de gezondheids- en inteeltmatrix naar ons verstuurd. Naar aanleiding daarvan is er een gesprek geweest met een delegatie van uw vereniging.
Over de omvang van de problematiek zijn de meningen verdeeld. Ditzelfde geldt voor de oplossingsrichtingen. Zoals u weet is er naast uw vereniging nog een rasvereniging voor de Wetterhoun, namelijk De Wetterhoun Vereniging Nederland. Een vereniging die onder andere is ontstaan omdat zij het niet eens is met het plan van aanpak zoals u dat voorstelt. Zoals met u besproken moeten wij rekening houden met de wensen en visies van beide verenigingen omdat alleen breed draagvlak voor het plan de basis voor succes vormt. Beide verenigingen geven aan look-a-likes (honden die lijken op een Wetterhoun maar geen stamboom hebben) te willen inzetten voor het fokken om zo de genenpool te verbreden. Uw vereniging wil daarnaast ook een outcross (rassen buiten de Wetterhoun zelf) inzetten. Zoals beide rasverenigingen een verschillende zienswijze hebben, geldt dit ook voor de verschillende deskundigen op dit terrein. Ook bij deze deskundigen zijn de meningen over de wijze waarop erfelijke gezondheidsproblemen tegen gegaan moeten worden, verdeeld.
Regels met betrekking tot fokkerij, gezondheid en rasontwikkeling hebben alleen maar zin als ze gebaseerd zijn op een breed draagvlak bij de mensen die er mee moeten werken, die het ras willen behouden en verder uitbouwen. Zónder draagvlak zullen mensen niet meer fokken of buiten onze landelijke overkoepeling gaan fokken waardoor we helemaal geen grip meer hebben op de gezondheid van het ras. Het behoeft geen betoog dat dit zeer onwenselijk is.
Tijdens de onlangs gehouden bespreking met de Nederlandse Vereniging voor Stabijhoun en Wetterhoun hebben wij u ons bestuursbesluit medegedeeld en gemotiveerd.
Het besluit werd genomen mede op basis van de populatiedata van de Wetterhoun geanalyseerd door de programmatuur die ontwikkeld is voor het project ”Inteelt en verwantschap”. Met kennis van deze parameters is in augustus 2013 besloten om op dit moment geen outcross toe te staan, maar te starten met het aankeuren van look-a-likes.
Door in te stemmen met het inzetten van look-a-likes, en daarmee in ieder geval een deel van uw plan goed te keuren, willen wij laten zien dat ook wij de problematiek serieus nemen en dat wij samen met beíde rasverenigingen de gezondheid en het welzijn van de Wetterhoun willen verbeteren. Het na aankeuring toelaten van look-a-likes voor de fokkerij betekent dat wij de bijlage van het stamboek openen voor niet-rashonden zodat er meer honden ingeschreven kunnen worden die qua karakter en uiterlijk een Wetterhoun kunnen zijn. Dit is geheel in lijn zoals het ras al eeuwen in Friesland bestaat en gefokt is. Immers, pas in 1971 is het ras erkend en is het “stamboek gesloten”.
In de overweging om het inzetten van aangekeurde look-a-likes voor de fok toe te staan, heeft bovendien de wijze waarop uw vereniging met de rasstandaard wil omgaan een rol gespeeld. Zoals u weet hebben wij aangegeven dat wij graag een aanpassing van de rasstandaard willen, zodat meer variatie binnen het ras mogelijk is. U heeft dit (nog) niet opgenomen in uw plan. Zonder een aanpassing in de rasstandaard is een outcross en de opname van deze nakomelingen in het stamboek bijna onmogelijk.
In onze bestuursvergadering van oktober 2013 zullen wij uw motiveringen om heroverweging van ons vorenstaand en gemotiveerd besluit bespreken. Ook zullen wij de mening van een externe en onafhankelijke geneticus hierbij betrekken. Indien wij ten tijde van de bestuursvergadering van oktober 2013 nog niet over de mening van deze geneticus kunnen beschikken, zal de bespreking van uw motivering verschoven worden tot het moment waarop deze mening wel beschikbaar is. Wij verwachten deze mening op korte termijn te ontvangen. Ons besluit zal immers gebaseerd moeten zijn op een plan van aanpak dat recht doet aan het oplossen van de uitdagingen waarmee we ons mooie en unieke Nationale ras geconfronteerd zien en dat kan bogen op een breed draagvlak.
Ten slotte willen wij u verzoeken om correspondentie met de Raad van Beheer te richten aan het postadres van de Raad van Beheer en/of te mailen naar info@raadvanbeheer.nl en niet meer aan alle bestuursleden persoonlijk en aangetekend. Eén brief of mail aan ons kantoor is voldoende om deze desgewenst onder de verantwoordelijke personeels- en bestuursleden te verspreiden.
Wij vertrouwen er op u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Bestuur Raad van Beheer op Kynologisch Gebied in Nederland
- rose
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Jion schreef:Ik zou inderdaad als fokker gewoon mijn eigen plan trekken. Anders gaat het ras hoe dan ook naar de mallemiezen. De liefhebbers weten je echt wel te vinden, en die willen hopelijk liever iemand met hart voor het ras die voor gezonde honden gaat. Ik zou die gok in ieder geval nemen. Het is de vraag of er überhaupt een andere keuze is.
Dit was ook mijn gedachte onder het lezen van dit topic. En waarom niet de RvB helemaal buiten beschouwing laten en zelf een site zoals bloedlijnen.nl (dan wat uitgebreider) op gaan zetten? Dan heb je alleen geen stamboom meer, maar je kunt het ras wel op een gezonde manier in stand houden.
Die stamboom zal mij een biet zijn, de gezondheid van de honden is voor mij vele malen belangijker en ik denk maar zo dat ik daar niet de enige in ben.
- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Die software voor het projectlijnteelt is toch al lang omstreden? En wat een poldermodel 'oplossing' zeg. Ze wisten van meet af aan dat er rashonden gebruikt zouden worden.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar als je het zelf doet heb je dus geen inzicht meer straks in de stambomen wat er nou eigenlijk in zit. Je verliest het inzicht erop.rose schreef:En waarom niet de RvB helemaal buiten beschouwing laten en zelf een site zoals bloedlijnen.nl (dan wat uitgebreider) op gaan zetten? Dan heb je alleen geen stamboom meer, maar je kunt het ras wel op een gezonde manier in stand houden.
Die stamboom zal mij een biet zijn, de gezondheid van de honden is voor mij vele malen belangijker en ik denk maar zo dat ik daar niet de enige in ben.
En dat is dan weer een recept voor gedoe.
Natuurlijk kun je dus zeggen dat je je eigen stamboekhouding gaat voeren maar dan moet dat wel structureel anders wordt het totaal onoverzichtelijk. En als dat zo is, daar gá je dan met je gezondheid. Dan weet je dus niks meer.
Dat is de reden dat we het officieel willen. Dan weet je hoe of wat, kun je officiële onderzoeken laten doen met geregistreerde uitslagen, je weet waar het over gaat en die uitslagen staan geregistreerd voor het nageslacht.
Juist omdat we het voor de gezondheid doen.
- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
- Aantal honden: 4
Is het geen optie, om het via België te doen?
hier een kruising doen, tussen de wetter en het ras dat je wilt, dan de pups die het meeste weg hebben van de wetter aan te laten keuren
oke op je stamboom staat dan wel niets, maar ze kunnen qua gezondheid, show, wedstrijden en zo, wel gewoon alles doen wat een hond met een volledige stamboom kan
of zeg ik nu iets heel stoms?
hier een kruising doen, tussen de wetter en het ras dat je wilt, dan de pups die het meeste weg hebben van de wetter aan te laten keuren
oke op je stamboom staat dan wel niets, maar ze kunnen qua gezondheid, show, wedstrijden en zo, wel gewoon alles doen wat een hond met een volledige stamboom kan
of zeg ik nu iets heel stoms?
- rose
- Zeer actief
Marjoleine schreef:Maar als je het zelf doet heb je dus geen inzicht meer straks in de stambomen wat er nou eigenlijk in zit. Je verliest het inzicht erop.rose schreef:En waarom niet de RvB helemaal buiten beschouwing laten en zelf een site zoals bloedlijnen.nl (dan wat uitgebreider) op gaan zetten? Dan heb je alleen geen stamboom meer, maar je kunt het ras wel op een gezonde manier in stand houden.
En dat is dan weer een recept voor gedoe.
Natuurlijk kun je dus zeggen dat je je eigen stamboekhouding gaat voeren maar dan moet dat wel structureel anders wordt het totaal onoverzichtelijk. En als dat zo is, daar gá je dan met je gezondheid. Dan weet je dus niks meer.
Dat is de reden dat we het officieel willen. Dan weet je hoe of wat, kun je officiële onderzoeken laten doen met geregistreerde uitslagen, je weet waar het over gaat en die uitslagen staan geregistreerd voor het nageslacht.
Juist omdat we het voor de gezondheid doen.
Oke, dan moet je dat structureel doen, wat is daar het probleem dan van? Dat wordt nu toch ook gedaan via de RvB? Je kunt toch zelf precies hetzelfde doen als zij maar dan zonder dat stamboompapiertje?
Waarom verlies je het inzicht? Zijn de gegevens alleen opvraagbaar bij de RvB, of kun je die overnemen zodat je zelf met een database kunt beginnen?
In andere landen zijn er ook wel fokkers die hun eigen stamboekvereniging hebben opgericht zodat ze kunnen fokken met bv een nek binnen hun ras terwijl alles geregistreerd is wat betreft gezondheidsonderzoeken en afstamming. Het kan dus wel het zal alleen veel gedoe geven denk ik.
Wat kan je eigenlijk die fci stamboom schelen? Richt zelf iets op.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Het gaat hier over een Nederlands stuk erfgoed, een Nederlands ras dat we willen behouden. En dat hebben we altijd binnen de regels gedaan en willen we graag zo blijven doen.lets have fun schreef:In andere landen zijn er ook wel fokkers die hun eigen stamboekvereniging hebben opgericht zodat ze kunnen fokken met bv een nek binnen hun ras terwijl alles geregistreerd is wat betreft gezondheidsonderzoeken en afstamming. Het kan dus wel het zal alleen veel gedoe geven denk ik.
Natuurlijk kunnen we het zelf doen. Dat gebeurt ook allang: mensen die met een kruising komen en die aanbieden en zo. En die kruising is dan "per ongeluk" ontstaan.
Maar we willen het niet buiten de FCI om.
We willen het gewoon binnen het bestaande stamboek houden. Dát is het ras namelijk.
En we willen ook de uitslagen gewoon officieel houden en die op de stambomen kunnen zetten straks.
Zodat het publiek ook ziet en begrijpt dat er wel degelijk mensen en rassen zijn die iets doen om het ras gezond te houden.
En misschien ook zodat het hopelijk navolging vindt en meer rassen hier gebruik van kunnen maken. Hoewel dat momenteel echt het minst belangrijke is van alles.
- rose
- Zeer actief
Marjoleine schreef: Maar we willen het niet buiten de FCI om.
We willen het gewoon binnen het bestaande stamboek houden. Dát is het ras namelijk.
Dat bestaande stamboek valt toch niet ineens weg als je zelf iets opzet? Ik snap niet zo best dat jullie perse bij een instantie willen blijven die de zaken volgens jullie vanuit een fout perspectief bekijkt

Maar goed, ik hoop voor jullie dat ze tot een ander inzicht gaan komen en het ras een gezonde genenpoel zal gaan krijgen. Veel succes!
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Maar Marjoleine, niks doen is toch geen optie meer? De raad keurt het plan blijkbaar niet goed en dan? Gewoon maar het ras laten uitsterven of...
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Of een protest aantekenen tegen deze beslissingMachie schreef:Maar Marjoleine, niks doen is toch geen optie meer? De raad keurt het plan blijkbaar niet goed en dan? Gewoon maar het ras laten uitsterven of...

Ik snap wel dat men zoiets het liefst via de RvB en dus de FCI laat lopen. Alleen al omdat je dan de meeste duidelijkheid en medewerking hebt. Als iedereen zelf maar een database bij gaat houden en z'n eigen kruisingsprojectjes gaat starten is het overzicht veel moeilijker te behouden denk ik.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Inderdaad.Maeve schreef:Of een protest aantekenen tegen deze beslissingMachie schreef:Maar Marjoleine, niks doen is toch geen optie meer? De raad keurt het plan blijkbaar niet goed en dan? Gewoon maar het ras laten uitsterven of...![]()
Ik snap wel dat men zoiets het liefst via de RvB en dus de FCI laat lopen. Alleen al omdat je dan de meeste duidelijkheid en medewerking hebt. Als iedereen zelf maar een database bij gaat houden en z'n eigen kruisingsprojectjes gaat starten is het overzicht veel moeilijker te behouden denk ik.
Machie, waar lees je dat we niets doen? We accepteren om te beginnen al niet dat er vier jaar is gezegd dat het een goed plan was, terwijl het dan nu opeens wordt afgeschoten.
Er zijn nog allerlei opties en die worden nu verkend.
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
- Aantal honden: 1
Het begint steeds meer op een soap te lijken 

- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Contacteer:
Ik mis nog steeds de onderbouwing, en deze opmerking dan: "De vereniging wil geen verplichte gezondheidsonderzoeken, omdat dit een drempel is voor mensen
om hun hond in de fokkerij in te zetten"
Kunnen we de testen en VFR allemaalwel afschaffen, geen drempels meer! Dat zal alle rassen ten goede komen toch als je deze redenatie volgt dan?
om hun hond in de fokkerij in te zetten"
Kunnen we de testen en VFR allemaalwel afschaffen, geen drempels meer! Dat zal alle rassen ten goede komen toch als je deze redenatie volgt dan?

Op elke wandeling is