Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stomme Rox! Uitslag binnen.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

frank1985
Zeer actief

Re: Stomme Rox! Uitslag binnen.

Ongelezen bericht door frank1985 »

nathalie schreef:Pasha heeft die operatie ook gehad, ruim 1,5 jaar geleden. En ja, het is een zware ingreep, maar ik vond dat ze redelijk snel weer de oude was.
Ik hoorde het.
Ik weet het niet. Ik twijfel helemaal omdat de arts het niet zo ziet zitten om te opereren. Dat maakt mij erg aan het twijfelen.
Ik moet de precieze diagnose even op papier hebben. Want ik hoor nu zoveel in een kort gesprek.
Is het raar om de Da te vragen om de voor en tegens even op papier te zetten?
'Als je niets bent en je verbeeldt je niets, dan ben je twee keer niets'.
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Nee dat is niet raar, vraag ook eens hoe bij hem een operatie in zijn werk gaat (heeft hij narcosebewaking en zuurstof, bijvoorbeeld). Ik vind 9 (toch?) zeker niet te oud om te laten opereren, maar dan wel met zuurstoftoediening op zijn minst. Zat dat bultje bij de melkklieren? Want die zaaien nogal gemakkelijk uit als ze kwaadaardig zijn, dus voor mij zou dat een extra reden zijn om wel te opereren nu het nog niks is.
Dazzlie
Actief

Ongelezen bericht door Dazzlie »

frank1985 schreef: Is het raar om de Da te vragen om de voor en tegens even op papier te zetten?
Nee, dat is mijn ogen juist helemaal niet raar.
Als het jou helpt om een beslissing te maken, kan een dierenarts dat niet raar vinden. :neenee:
En dan nog..... dan maar raar.....

Sterkte.
labje
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door labje »

Nee, niet raar.
Laat je goed informeren :wink:
Afbeelding
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

geen fijne uitslag, sterkte met beslissen!

Sent from my iPad using Tapatalk HD
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Sterkte met beslissen en gewoon alle info gaan vragen die je hebben wilt :wink:

Hier ook een ervaring met deze operatie, bij de BC van mijn vriend is toendertijd op 10 jarige leeftijd een flink stuk melklijst weg gehaald en de BC heeft de operatie uitstekend doorstaan.
frank1985
Zeer actief

Ik ga maandag bellen en vragen waarom precies wel of niet. En dan maar eens goed tegen elkaar afstrepen.

Bah. Gezeur.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Moeilijk. Nora hebben we laten opereren aan tumoren in de melklijst toen ze een jaar of 10 was meende ik. Was wel iets anders geloof ik, twee sneetjes onder de oksel maar geen hele tepels verwijdert. Ze herstelde snel, ondanks de leeftijd maar de tumoren zijn na een jaartje wel teruggekomen en toen hebben we er niets meer mee gedaan.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Bij Tama is in mei aan een kant de hele melklijst weggehaald en die is nu pas er helemaal overheen.
Ze is pas de laatste dagen weer helemaal in haar hum.

Nou moet ik wel zeggen dat dit al Tama haar derde operatie was in ruim een jaar.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Ik zal zeker de voors en tegens met de da bespreken.

Mowgli mijn kruising D herder/berner van acht jaar heeft het zelfde gehad. In november 2012 hebben we het aan laten prikken en bleek het om een ontsteking te gaan, die ook om kon slaan volgens de da. Ze heeft toen twee zware ab kuren gehad, maar ze bleef sukkelen, was constant aan haar tepels aan het likken, die lekte ontstekingsvocht. In mei is de huid van een van de bulten open gegaan, dit was een slecht teken volgens de da. Twee dagen later is ze geopereerd, bij haar zijn drie melkklieren verwijdert en de bult waar de huid stuk was gegaan, die was niet verbonden met een melkklier. Ze had het na de operatie ongeveer drie dagen erg zwaar, veel pijn maar ze is hierna erg snel opgeknapt. Het gaat nu heel goed met haar, ik ben blij dat ze is geopereerd, en het is mij achteraf ook meegevallen.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik ken Rox natuurlijk niet en je dierenarts maar als ik het zo lees, is het eerste wat in me opkomt dat de dierenarts wel erg pessimistisch is. Een ontsteking hoeft helemaal geen kanker te worden, dat weet je helemaal niet. Dat ten eerste. Ik vind 9 niet per se oud en voor een operatie telt meer hoe het hart eraan toe is en of ze de narcose aan kan. Daar kijk je vooral naar. Ik weet niet hoe fit Rox verder is maar volgens mij zou ze zo'n operatie best aankunnen op haar leeftijd. Okee, het is zwaar, maar waarom moeten ook meteen al haar tepellijsten worden verwijderd? Snap ik niet, ik lees ook over één tepellijst verwijderen. Dus ik snap niet waarom jouw dierenarts zo pessimistisch is, ten eerste gaat hij ervan uit dat het kanker zal worden, ten tweede moeten alle tepellijsten eruit en ten derde is een hond van 9 niet per se te oud voor deze ingreep. Dat vind ik allemaal wel erg pessimistisch. Misschien is het een idee om op 'tepellijst' te zoeken op het forum en te kijken hoe dat bij anderen is gegaan.

Bruno heeft op dit moment een goedaardig gezwel, dat is zeker, komt door pyodermie. Maar die gaat vanzelf weg met behandelen, hij krijgt antibiotica en dan schijnen ze weer weg te gaan, deze soort. Als het niet weggaat, laat ik het ruim wegsnijden en opsturen. Ik ga zeker niet mijn leven ophangen aan een bultje, weg ermee dan. Mijn dierenarts zegt, als je wilt weten wat het is, zou ik het eerst wegsnijden. Want als er een vermoeden is dat het een 'verkeerd' bultje is, dan wil je toch gewoon dat het meteen weg is?
frank1985
Zeer actief

Ik krijg maandag de uitslagen op papier en stuur ze ook naar wat andere artsen. Kijken wat die zeggen.

@fizgig: de ontsteking zat niet in de bultjes he. Dat staat er los van. En verder moet je wat beter lezen denk ik :wink: ik heb het helemaal niet over alle tepels namelijk.
4 moeten er weg in totaal. Hij ging er ook helemaal niet vanuit dat het kanker ging worden. Het was iets om heel erg rekening mee te houden.

Verder zeg je Rox niet te kennen maar denk je wel dat ze het aankan. Sorry daar kan ik miet zoveel mee :wink:

Bedankt iedereen voor de verhalen en het meedenken. Ga er eens goed over nadenken.
Rox is de afgelopen maanden erg achteruit gegaan. Slecht lopen na een lange wandeling. Beetje dwaas om zich heen kijken, komt de hokker moeilijk op. Maar geniet van het rennen met yuki.
Alleen daarna kan ze een dagje minder.
Soms lijkt ze wel dement haha. Ze lijkt het dan allemaal niet meer te begrijpen. Ik wil haar laten genieten. Dat staat op nummer 1. Als een operatie daarin mee helpt opereer ik direct.
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

O dat klinkt niet best. Dat had je er niet bij vertelt, daarom zei ik ook dat ik niet weet hoe fit ze is. Als ze niet fit is, is een operatie natuurlijk wel meer riskant. Ik dacht even dat honden vier tepels hadden, geen idee waarom maar dat klopt idd niet, haha, sorry. Ja dan is het voer voor nadenken, dat snap ik ook wel. Ik bedoelde trouwens dat in het algemeen 9 jaar oud niet heel oud is voor een operatie maar als de conditie dat niet toelaat, is het een ander verhaal natuurlijk. Sterkte.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Veel om over na te denken.
Laat de DA je idd goed de voor en nadelen vertellen, dan is het makkelijker beslissen denk ik.
Sterkte :flower:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Lastig.
Wel fijn dat de uitslag ook naar andere artsen gestuurd wordt.
Geen advies of ervaring vanachter dit schermpje.

Sterkte met afwegen!
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Als Rox nu al wat kwakkelt met haar gezondheid zou ik de da vragen wat haar kansen zijn zelfs als het kanker wordt en je er niets aan laat doen.
Mijn ervaring met een demente hond die geopereerd moest worden is dat hij na de operatie de weg helemaal kwijt was.
Sterkte met het nemen van een beslissing.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

huts heeft die op ook gehad (hier nog wel te vinden), ze was toen 9 geloof ik, best oud al voor een bm, maar verder gezond en levenslustig. er zat ook onrustig weefsel in de melkklieren, dat had zich ook zo kunnen ontwikkelen in kwaadaardig weefsel.
het was een behoorlijk zware ingreep omdat aan 1 kant de hele melklijst is weggehaald maar ze was er heel snel bovenop. ze is 11 geworden dus het was de moeite waard. maar dat weet je niet vtv.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

frank1985 schreef:De uitslag van Rox is binnen. Eigenlijk kun je er geen donder mee. Er zit een kleine ontsteking. Niet interessant. De bultjes zijn miet direct kwaadaardig maar er was wel reactiviteit. Er gebeurde dingen in de bultjes die niet perse goed waren. De arts was eerlijk en zei dat de kans groot was dat het uiteindelijk kanker zou worden. Maar wanneer? Het kan een week duren maar ook een half jaar. Dan zou je dus eigenlijk iedere dag moeten prikken en onderzoek doen. Dat kan natuurlijk niet dus je bent eigenlijk altijd te laat.

Bultjes weghalen had zeker niet zijn voorkeur. De leeftijd in combinatie met een toch heftige ingreep ( 4 tepels weg laten halen ) was volgens de arts niet zijn eerste keuze. Dan liever om de maand prikken en mocht het toch verkeerd zijn kijken wat er te redden valt.

We hebben genoeg om over na te denken dit weekend.
De leeftijd? :80:
Is Rox al zo bejaard dan met zijn 9 jaar? :(:

Mijn ervaring met dat soort "reactieve ontstekingsbultjes" is dat, als je het laat zitten, daar heel vervelende bulten/abcessen van komen.

Mijn beslissing zou zijn weghalen nu.

Want nu zijn ze nog niet groot en redelijk rustig.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
frank1985
Zeer actief

ranetje schreef:
frank1985 schreef:De uitslag van Rox is binnen. Eigenlijk kun je er geen donder mee. Er zit een kleine ontsteking. Niet interessant. De bultjes zijn miet direct kwaadaardig maar er was wel reactiviteit. Er gebeurde dingen in de bultjes die niet perse goed waren. De arts was eerlijk en zei dat de kans groot was dat het uiteindelijk kanker zou worden. Maar wanneer? Het kan een week duren maar ook een half jaar. Dan zou je dus eigenlijk iedere dag moeten prikken en onderzoek doen. Dat kan natuurlijk niet dus je bent eigenlijk altijd te laat.

Bultjes weghalen had zeker niet zijn voorkeur. De leeftijd in combinatie met een toch heftige ingreep ( 4 tepels weg laten halen ) was volgens de arts niet zijn eerste keuze. Dan liever om de maand prikken en mocht het toch verkeerd zijn kijken wat er te redden valt.

We hebben genoeg om over na te denken dit weekend.
De leeftijd? :80:

Mijn ervaring met dat soort "reactieve ontstekingsbultjes" is dat, als je het laat zitten, daar heel vervelende bulten/abcessen van komen.

Haar :wink:
9 is niet oud. Maar ik moet bekennen dat ze wel erg hard achteruit gaat. Ik weet niet wat wijsheid is. Ik neem de arts serieus. Hij staat goed aangeschreven.
Toch ga ik voor de zekerheid het probleem voorleggen bij anders artsen.

Ik wil weten waar ik het over heb. En dat weet ik nu niet. Ik merk dat ik daar slecht tegen kan haha.
Afbeelding
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

frank1985 schreef:
9 is niet oud. Maar ik moet bekennen dat ze wel erg hard achteruit gaat. Ik weet niet wat wijsheid is. Ik neem de arts serieus. Hij staat goed aangeschreven.

Ik wil weten waar ik het over heb.
En dat weet ik nu niet. Ik merk dat ik daar slecht tegen kan haha.
Goed idee.
Sterkte met het nemen van een beslissing, want ik vind dat zelf altijd heel lastig in zo'n soort geval. :ugh:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

frank1985 schreef:
ranetje schreef:[De leeftijd? :80:

Ik wil weten waar ik het over heb. En dat weet ik nu niet. Ik merk dat ik daar slecht tegen kan haha.
Sorry Frank Ik zal het over haar hebben :oeps: :wink:

Als ze echt hard achteruit gaat zou je eerst een algemeen bloedonderzoek kunnen doen om te kijken of er iets anders niet helemaal goed zit?
Dan heb je misschien ook wat meer duidelijkheid over de keuzes die je kunt maken.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
frank1985
Zeer actief

ranetje schreef:
frank1985 schreef:
ranetje schreef:[De leeftijd? :80:

Sorry Frank Ik zal het over haar hebben :oeps: :wink:

Als ze echt hard achteruit gaat zou je eerst een algemeen bloedonderzoek kunnen doen om te kijken of er iets anders niet helemaal goed zit?
Dan heb je misschien ook wat meer duidelijkheid over de keuzes die je kunt maken.
Dat is een goede tip! Dank je.
Afbeelding
Asta

Ongelezen bericht door Asta »

Dat is niet zulk leuk nieuws, geen advies geen ervaring
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Dat is geen fijne uitslag. Dat ze ook al zo achteruit is gegaan de laatste tijd maakt de beslissing over een operatie er niet makkelijk op.
Fijn dat de DA ook met collega's overlegt. Sterkte met de onzekerheid nu.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Sterkte met welke beslissing je ook gaat nemen!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

frank1985 schreef:Ik krijg maandag de uitslagen op papier en stuur ze ook naar wat andere artsen. Kijken wat die zeggen.

Bedankt iedereen voor de verhalen en het meedenken. Ga er eens goed over nadenken.
Rox is de afgelopen maanden erg achteruit gegaan. Slecht lopen na een lange wandeling. Beetje dwaas om zich heen kijken, komt de hokker moeilijk op. Maar geniet van het rennen met yuki.
Alleen daarna kan ze een dagje minder.
Soms lijkt ze wel dement haha. Ze lijkt het dan allemaal niet meer te begrijpen. Ik wil haar laten genieten. Dat staat op nummer 1. Als een operatie daarin mee helpt opereer ik direct.
Slechter lopen vind ik persoonlijk niet zo'n ramp, dat heeft niet/nauwelijks invloed op hoe goed ze een narcose aankan (vooropgesteld dat het niks met een slechtere hartfunctie te maken heeft), maar dat ze dement lijkt vind ik wel een punt op de 'tegen'-lijst. Bloedonderzoek en evt een echo lijken mij ook een goed plan, dementie-achtige klachten worden soms veroorzaakt door verminderde nier- of leverfunctie, dan moet er al een aangepaste narcose gekozen worden. Als het wel tussen de oren zit, wordt het meestal niet beter van narcose.
Het wordt er niet gemakkelijker op om te beslissen, vrees ik.
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

He gatver Frank, wat een shitnieuws.
Ik heb ook echt geen idee wat ik zou doen, laten genieten, dat staat voorop.
Een operatie is een risico maar door laten lopen natuurlijk ook. Misschien een overweging waard om toch de operatie te laten doen en haar voor het lopen supplementen of pijnstilling te geven?
Ik weet het ook niet maar het is bagger. Rox is tof.
Afbeelding
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Je hebt gelijk, haar laten genieten is het belangrijkste.

Mowgli heeft last van artrose en maag/darm problemen, maar dit woog niet mee in de overweging wel of niet opereren. Wel de uitslag van de longfoto's die zijn gemaakt om te kijken of er geen uitzaaiingen in de longen zaten, dit was gelukkig niet zo. Was dit wel zo geweest dan had ik haar niet laten opereren.

Sterkte bij het maken van een keuze.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Ik zou inderdaad wat Ranetje zegt een bloedonderzoek willen, om te zien hoe haar organen ervoor staan. ( zou dan ook tekenprofiel mee pakken).
Dan aan de hand van de uitslag van het bloedonderzoek beslissen, als het wel mammatumoren zijn ( erwtjes bij/tussen de tepels) zou ik het wel weg laten halen als ze gezond en fit genoeg is.

Mijn oude Tosca is er drie keer aan geopereerd, met 8 jaar, met 10 en met 12 en heeft zich uitbetaald want madam is 16 geworden en was gewoon op.
Ik ben achteraf heel blij erom dat ik het niet heb laten aanprikken, bij de hond van mijn ouders toen was de uitslag hetzelfde als bij jouw hond, 10 maanden laten moest ze ingeslapen worden omdat het kwaadaardig was en was uitgezaaid. Ik wil je niet bang maken maar mammatumoren haal ik altijd direkt weg als ik ze bij een van mijn teven bemerk.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”