Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Een breed gedragen plan
Moderator: moderatorteam
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Re: Een breed gedragen plan
Breed gedragen???? Door wie? Ach we gaan het zien, weinig vertrouwen in.
- Canto
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herders
- Aantal honden: 9
Misschien dat de RvB eerst eens moet stoppen met stambomen uit te geven aan pups, waarvan de ouderhonden niet aan gezondheidsonderzoeken hebben deelgenomen....
Dat is misschien al één punt om mee te beginnen.
Als de RvB zoals zij zelf stelt een non profit organisatie is, dan zijn ze toch niet gemoeid met de inkomsten van het uitgeven van stambomen?
Dat is misschien al één punt om mee te beginnen.
Als de RvB zoals zij zelf stelt een non profit organisatie is, dan zijn ze toch niet gemoeid met de inkomsten van het uitgeven van stambomen?
- Annemarie Rouw
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Whippets
- Aantal honden: 4
Ah ja..en dan nu het inbreeden van nieuw bloed bij de Wetterhoun verbieden.
- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
- Aantal honden: 1
Serieus? Nou dat schiet op danMickie schreef:En ondertussen heeft de RvB het infokplan voor de Wetterhoun - zonder onderbouwing - vlotjes afgewezen ...

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Huh, ècht ?!Mickie schreef:En ondertussen heeft de RvB het infokplan voor de Wetterhoun - zonder onderbouwing - vlotjes afgewezen ...

Wat ontzettend zonde. En vooral heel frustrerend voor mensen die er al zo lang mee bezig zijn.
Nou, ik zou het nu mooi zelf gaan doen.
-
- Vaste gebruiker
Wat was de motivatie om dit plan af te wijzen? Want daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar.Mickie schreef:En ondertussen heeft de RvB het infokplan voor de Wetterhoun - zonder onderbouwing - vlotjes afgewezen ...
edit: niets via het informele circuit vernomen of zoiets dergelijks?
Laatst gewijzigd door Fausto op 20 sep 2013 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
de wetterhoun wordt bedreigd met uitsterven, omdat het ras niet meer echt gewild is .Fausto schreef:Wat was de motivatie om dit plan af te wijzen? Want daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar.Mickie schreef:En ondertussen heeft de RvB het infokplan voor de Wetterhoun - zonder onderbouwing - vlotjes afgewezen ...

op een rasvereniging dag van de Stabij- en wetterhoun , staan er 5 wetterhoun' s eigenaren tegen 30 stabij ' s
- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
- Aantal honden: 1
Reden te meer om het plan toe te wijzen lijkt mij?Pakdebal schreef:
de wetterhoun wordt bedreigd met uitsterven, omdat het ras niet meer echt gewild is .
op een rasvereniging dag van de Stabij- en wetterhoun , staan er 5 wetterhoun' s eigenaren tegen 30 stabij ' s
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun
- Aantal honden: 2
- Contacteer:

Nee, de genenpoel is gewoon te klein; er moet "vers bloed" in.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Ja, en de noodzaak bij dat ras lijkt me ook wel erg duidelijk...v. 't Brabantse Bont schreef:Niet meer gewild?
![]()
Nee, de genenpoel is gewoon te klein; er moet "vers bloed" in.
Kansloos dat het afgewezen is. Ik zou lekker zonder de raad van beheer de boel regelen dan.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
De Stabij is meer gewild, dat snap ik wel. Ideale maat en het uiterlijk spreekt de meeste mensen aan. De Wetter straalt iets anders uit dan ze werkelijk zijn, vind ik. En daarom minder geliefd? Nouja en ik geloof dat de meeste fokkers redelijk open zijn over de problemen in het ras, dat speelt ook mee in de raskeuze natuurlijk. En toch vind ik het doodzonde dat het plan van tafel is geveegd door de Raad, het is zo'n leuk ras 

- kyechu
- Actief
- Mijn ras(sen): Lhasa Apso
Op de website van de NVSW staan een aantal stukken welke informatie geven over dit onderwerp: http://www.nvsw.nl/index.php?sp=110Fausto schreef:Wat was de motivatie om dit plan af te wijzen? Want daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar.Mickie schreef:En ondertussen heeft de RvB het infokplan voor de Wetterhoun - zonder onderbouwing - vlotjes afgewezen ...
edit: niets via het informele circuit vernomen of zoiets dergelijks?
- kyechu
- Actief
Bron: http://www.nvsw.nl/index.php?sp=110
12 september 2013: Fokbeleidsplan Wetterhoun afgewezen
Op maandag 26 augustus zijn wij door de directeur en het hoofd Gezondheid en Welzijn van de Raad van Beheer op de hoogte gebracht van het feit dat de RvB het door de NVSW ingediende beleidsplan voor de Wetterhoun heeft afgewezen. Dit is vastgesteld in een digitale vergadering van het bestuur van de RvB op 7 augustus jl.
Het bestuur van de NVSW heeft hierover op 29 augustus vergaderd en heeft besloten nog een poging te doen om dit besluit te laten wijzigen. We hebben daarom een lange brief geschreven en die aangetekend bij alle bestuursleden van de RvB, de directie en het hoofd Gezondheid en Welzijn laten bezorgen. Dit omdat op 4 september de Raad weer vergaderde.
Het bestuur van de RvB heeft op 5 september, desgevraagd door onze voorzitter, laten weten dat ze op de volgende vergadering wel zouden beslissen wat er met onze brief zou gebeuren, maar dat het besluit ongewijzigd bleef.
Het bestuur en de FAC zijn verbijsterd door dit besluit, temeer omdat het volstrekt niet onderbouwd is. Gesteld wordt door de dierenarts van de RvB dat de situatie van de Wetterhoun niet hopeloos is en bovendien dat de Wetterhoun niet in de gevarenzone is. Bovendien zegt ze dat ze niet in staat is om de aangeleverde gegevens te controleren en op waarheid te schatten. Wij ervaren dit als een schoffering van vele jaren onderzoek in samenwerking met onder meer de Universiteit van Wageningen. Tijdens een gesprek met de dierenarts en de directeur van de RvB werd aangegeven dat wij te streng selecteren en dat er te weinig fokdieren zouden zijn. Volstrekt voorbijgaand aan het feit, dat de hele Wetterhounpopulatie nauw verwant is waardoor nieuwe combinaties maken niet zal leiden tot een afname van de poulatie-inteelt. Bovendien selecteren we om gezonde honden te fokken, niet om honden uit te sluiten maar om goede combinaties mogelijk te maken.
In een tijd waarin de rashondenfokkerij zo onder druk staat en de houding van de RvB ernstig bekritiseerd wordt in de samenleving, vinden we dit een onbegrijpelijke houding.
Het bestuur en de Fok Advies Commissie gaan nu een officiële bezwaarprocedure voeren. Tevens gaan we via de media en de vertegenwoordigers van de politieke partijen in de Tweede Kamer proberen aandacht te krijgen voor de Wetterhoun, om op die manier de besluitvorming van de RvB te beïnvloeden.
Afschrift van onze brief naar de Raad van Beheer: http://www.nvsw.nl/uploads/downloads/We ... hounen.pdf
De brief naar de Fractievoorzitters van de Tweede kamer: http://www.nvsw.nl/uploads/downloads/We ... itters.pdf
Persbericht: http://www.nvsw.nl/uploads/downloads/We ... erhoun.pdf
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Je kan als wetterhoun vereniging ook zelf gaan inkruisen en dan wel met papieren. De wetters hebben papier en nieuwe honden inkruisen van een vreemd ras die ook papieren heeft... Gewoon zelf gaan registreren. Ik zie geen enkel probleemNanna schreef:Ze willen klaarblijkelijk van het ras af. Nou, dat gaat zo prima lukkenAnnemarie Rouw schreef:Ah ja..en dan nu het inbreeden van nieuw bloed bij de Wetterhoun verbieden.
Ik zou die hele Raad de ziekte laten krijgen en lekker zelf gaan fokken, stamboomloos, zonder dat gezeik en geldklopperij van de Raad. Dat zou ik trouwens sowieso doen.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Echt ongelooflijk dat het plan is afgekeurd. Ik lees net dat look-a-likes wel aangekeurd kunnen worden. Dat is tenminste een ding. Ik zou zelf gaan inkruisen en dan later de geslaagde nakomelingen weer aan laten keuren.
Ik denk trouwens dat de media hier van gaan smullen als je ze opzoekt met dit verhaal.
Ik denk trouwens dat de media hier van gaan smullen als je ze opzoekt met dit verhaal.
- kyechu
- Actief
Om de genenpool gedegen te verbreden zou niet enkel gekozen moeten worden voor het inkruisen van look-a-likes, want ook deze honden vinden hun oorsprong in diezelfde Wetterhoun populatie. De genetische basis van die look-a-likes is dus deels hetzelfde als die van de Wetterhoun.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, dat snap ik. Maar je kan dan in ieder geval zelf look-a-likes gaan fokken en deze laten aankeuren. Dus zelf inkruisen en honden aanhouden. Daar kun je voor jezelf al mee beginnen natuurlijk. De geslaagde honden kun je straks laten aankeuren.kyechu schreef:Om de genenpool gedegen te verbreden zou niet enkel gekozen moeten worden voor het inkruisen van look-a-likes, want ook deze honden vinden hun oorsprong in diezelfde Wetterhoun populatie. De genetische basis van die look-a-likes is dus deels hetzelfde als die van de Wetterhoun.
- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Contacteer:
Het hoofd dat is 1 jonge dierenarts, hangt daar alles aan?
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Contacteer:
Gewoon gaan aankeuren van vreemde honden zonder stamboom dan, er zijn toch rassen zoals de Smous die dat ook mogen. Desnoods laat je ze in ander land aankeuren.
Ook gek dat dat dan wel mag, is ook prima, maar wel in tegenspraak met deze afwijzing. Andere dierenarts bij Rvb dtoen dat zal het zijn.
Ook gek dat dat dan wel mag, is ook prima, maar wel in tegenspraak met deze afwijzing. Andere dierenarts bij Rvb dtoen dat zal het zijn.
Op elke wandeling is