Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

6 jaar jong en oud :s

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Irta
Zeer actief
Mijn ras(sen): xHH
Aantal honden: 2

6 jaar jong en oud :s

Ongelezen bericht door Irta »

Dat is Caleb. Het is altijd een dolenthousiast, nieuwsgierig beest geweest en dan wordt hij 5 en begin je de eerste tekenen van ouderdom al te zien :oeps: Hij heeft al langer dat hij minder goed begint te horen, hij heeft een grijzige waas in zijn ogen, dus zijn zicht zal ook niet meer zijn wat het geweest is (hij reageert nog wel gewoon goed). Hij ligt veel vaker te slapen, heeft nog sneller last van zijn gewrichten, is wat minder verdraagzaam naar andere honden (wat met elkaar te maken heeft natuurlijk). Blaft veel vaker, ook midden in de nacht. Dan is hij er van overtuigd dat er iets is terwijl er toch echt niks aan de hand is. En waar hij eerst altijd heel graag mee naar buiten ging om in de tuin te werken waar hij dan heerlijk met takken aan het slepen was, hielp met snoeien :F: en af en toe zelfs hielp een kuil graven, wil hij nu het liefst zo snel mogelijk weer naar binnen om op z'n kussen te slapen.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het natuurlijk prima dat hij vaker wil slapen maar 6 jaar! Dat is geen leeftijd waarop je al hele dagen op je kussen zou moeten liggen :ugh:

Gelukkig mankeert hij verder geen heel ernstige dingen en ik hoop ook dat we dat vooral zo houden, maar zonder verder iemand voor het hoofd te willen stoten vind ik het te gek voor woorden dat er rassen worden gefokt die voordat ze goed en wel volwassen zijn tussen hun oren lichamelijk al af beginnen te takelen :Q: Het is voor Caleb beter dat het voor hem nu ook niet meer zo nodig hoeft allemaal, dat drukke gedoe. Voorheen wilde hij veel meer dan dat hij lichamelijk aankon dus wat dat betreft zijn lichaam en geest nu beter op elkaar afgestemd. Maar inmiddels begrijp ik niet meer wat me 6 jaar geleden bezielde om dit ras te nemen :oeps:
Melanie 74

Re: 6 jaar jong en oud :s

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Dat is wel erg jong inderdaad, sneu om te moeten zien.
Wat voor ras is het?
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Dd zeker? Sneu hoor
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Gelukkig mankeert hij verder geen heel ernstige dingen en ik hoop ook dat we dat vooral zo houden, maar zonder verder iemand voor het hoofd te willen stoten vind ik het te gek voor woorden dat er rassen worden gefokt die voordat ze goed en wel volwassen zijn tussen hun oren lichamelijk al af beginnen te takelen Het is voor Caleb beter dat het voor hem nu ook niet meer zo nodig hoeft allemaal, dat drukke gedoe
Helemaal door de DA nagekeken?
Krijgt hij pijnstilling?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Irta
Zeer actief

Caleb is idd onze Duitse dog. Begin dit jaar (toen hij toch echt duidelijk minder werd) heeft de DA hem nagekeken, maar verder niks kunnen vinden wat we niet al wisten. Hij krijgt geen pijnstilling verder, wel glucosamine, chrondoitrine en msm. Ik heb ook niet het idee dat hij normaal gesproken pijn heeft, maar druk gedoe is wel te veel en langere wandelingen maken (hij wandeld nu nog 1 keer een rondje van ongeveer 45 minuten en de rest vd dag rust hij daarvan uit) zit er niet meer in omdat hij dan dus weer last krijgt. Ik wil hem nu nog geen pijnstilling geven omdat hij dan z'n gewrichten weer sneller overbelast. Maar vroeg of laat valt daar niet meer aan te ontkomen natuurlijk.
ranetje
Zeer actief

Ik begrijp het.
Al denk ik zelf dat hij weer verdraagzamer wordt als hij geen pijn heeft.
Dus dat het minder verdraagzaam zijn een aanwijzing is voor pijn.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Irta
Zeer actief

ranetje schreef:Ik begrijp het.
Dat zou ik misschien ook denken als hij het met iedere hond had. Maar met zijn grote vriend speelt hij nog wel als vanouds, zij het een stuk korter :wink:
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Voor een DD is dit toch al best wel op leeftijd.. die worden toch niet zo heel oud???
Ik zou hem als test gewoon eens pijnstillers geven, reageert hij daar goed op heeft hij toch pijn gehad.. en weet je dat hij niet zonder kan en kan je hem nog wat meer kwaliteit geven..
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Irta schreef:
ranetje schreef:Ik begrijp het.
Dat zou ik misschien ook denken als hij het met iedere hond had. Maar met zijn grote vriend speelt hij nog wel als vanouds, zij het een stuk korter :wink:
Het hoeft niet met iedere hond.
Rana snauwt alleen als ze vermoed dat een hond haar pijn kan bezorgen dus die moet wegblijven.
jacq1970 schreef:Voor een DD is dit toch al best wel op leeftijd.. die worden toch niet zo heel oud???
Ik zou hem als test gewoon eens pijnstillers geven, reageert hij daar goed op heeft hij toch pijn gehad.. en weet je dat hij niet zonder kan en kan je hem nog wat meer kwaliteit geven..
Denk dat ik het ook zou testen :ok:
Afbeelding
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik zou dit zo over Kenji geschreven kunnen hebben
Behalve dan dat Kenji wel altijd staat te springen om mee te mogen en dan ook nog lekker rent en vliegt.

Enige is dan wel dat ze het niet langer dan 30-45 min. meer volhoud vanwege haar heupen en schouder :(

Zij is ook net 6 jaar
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Wat naar om te zien zeg :(

Als ik dit soort dingen lees besef ik me dat ik met Max (sint bernard) heel veel geluk heb gehad, die liep t/m zijn 10e als een trein en kon op die leeftijd makkelijk wandelingen van een paar uur aan, achter ballen aan rennen etc.
Maar goed, het besef dat hij een uitzondering was heeft me wel doen besluiten niet meer voor het ras te gaan.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Fiepje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Fernando & Roemeense Balto

Ongelezen bericht door Fiepje »

Ach wat sneu :(

Dat zou mij ook tegenhouden om een DD in huis te nemen, omdat die doorgaans niet zo oud worden.

Hoewel het natuurlijk geen garantie is dat andere rassen wel een mooie leeftijd halen, zo is onze duitse herder vroeger maar 6 geworden :ugh:

Fresa daarintegen is een jaar of 8, en mensen zeggen nog altijd "Das nog een jong beestje zeker?" :goeie:
Die word sinds een paar maanden wat grijs om haar snuitje, maar gedraagt zich nog als jonge hond :I:

Ik hoop dat Caleb toch nog een aardige poos meekan zonder al te veel ellende!! :ok:
Afbeelding
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

.
als het staar is , kunnen ze er aan geopereerd worden . !

en dan blaft hij minder, want nu ziet hij minder en wordt onzeker

Duits of Deense Doggen worden niet oud zo'n jaar of 6 inderdaad , heel erg, want dat is misschien door het fokbeleid

veel sterkte !
Knoeppie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beagle

Ongelezen bericht door Knoeppie »

Pakdebal schreef:.
Grote kans dat het enkel bij een waas blijft en geen vertroebeling. Met een waas bedoel ik dus blauw, dat begon bij Knoep ook op die leeftijd en hebben veel honden. Het wordt niet erger en ze worden er niet blind van..
Groetjes Michaëla en Knoeppie

Afbeelding
Irta
Zeer actief

ranetje schreef:Het hoeft niet met iedere hond.
Rana snauwt alleen als ze vermoed dat een hond haar pijn kan bezorgen dus die moet wegblijven.
Zijn beste vriend is een enorm lompe lab :mrgreen: :wink: Als er iemand is die hem dan pijn zou moeten doen is hij het wel.
ranetje schreef:
jacq1970 schreef:Voor een DD is dit toch al best wel op leeftijd.. die worden toch niet zo heel oud???
Denk dat ik het ook zou testen :ok:
Dat is idd wel een optie... Dank voor het meedenken :ok: Ik ga het nog eens overleggen.
** Angela ** schreef:Ik zou dit zo over Kenji geschreven kunnen hebben
Behalve dan dat Kenji wel altijd staat te springen om mee te mogen en dan ook nog lekker rent en vliegt.

Enige is dan wel dat ze het niet langer dan 30-45 min. meer volhoud vanwege haar heupen en schouder :(

Zij is ook net 6 jaar

Akelig om te zien heh :(: Fijn dat ze nog wel zo van het wandelen geniet :ok: Ik hoop dat ze nog lang die "drive" blijft houden!
Met wandelen gaat het met Caleb ook nog wel, maar dus niet te lang en ook op die al ingekorte wandeling is hij veel rustiger dan voorheen. En hij heeft veel meer rust nodig daarna.
samantha! schreef:Wat naar om te zien zeg :(

Als ik dit soort dingen lees besef ik me dat ik met Max (sint bernard) heel veel geluk heb gehad, die liep t/m zijn 10e als een trein en kon op die leeftijd makkelijk wandelingen van een paar uur aan, achter ballen aan rennen etc.
Maar goed, het besef dat hij een uitzondering was heeft me wel doen besluiten niet meer voor het ras te gaan.
Dat is idd wel uitzonderlijk! Als kind hadden wij ook altijd sint bernards. Die bleven wel langer jong dan Caleb, maar 10 en nog uren kunnen wandelen ging niet. Caleb speelt al een paar jaar nooit meer met ballen tijdens wandelen omdat hij dan weer last krijgt. Op het grasveld hiervoor heel soms nog wel eens, 3 keer halen en het is genoeg.
Fiepje schreef: Ik hoop dat Caleb toch nog een aardige poos meekan zonder al te veel ellende!! :ok:
Dat hoop ik ook :ok:
Pakdebal schreef:.

en dan blaft hij minder, want nu ziet hij minder en wordt onzeker

Duits of Deense Doggen worden niet oud zo'n jaar of 6 inderdaad , heel erg, want dat is misschien door het fokbeleid

veel sterkte !
Het vele blaffen komt niet door slecht zicht. Zoals gezegd reageert hij nog wel goed op beweging etc. Zijn gehoor is het probleem. Hij denkt iets te horen en slaat dan aan. Overdag gebeurd dit ook regelmatig, bv als er een lepel tegen servies tikt. Dan denkt hij de bel te horen.
's Nachts heeft hij al nooit goed gezien (net als de rest vd honden en ikzelf) aangezien het dan donker is :Q: :engel:

Opereren gaan we op deze leeftijd trouwens sowieso niet doen. Dat hebben we al besloten.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Altijd moeilijk om je hond "ineens oud" te zien worden, soms gaat het idd veel te snel :(
Hopelijk kunnen jullie nog lang van elkaar genieten!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Irta schreef:Caleb is idd onze Duitse dog. Begin dit jaar (toen hij toch echt duidelijk minder werd) heeft de DA hem nagekeken, maar verder niks kunnen vinden wat we niet al wisten. Hij krijgt geen pijnstilling verder, wel glucosamine, chrondoitrine en msm. Ik heb ook niet het idee dat hij normaal gesproken pijn heeft, maar druk gedoe is wel te veel en langere wandelingen maken (hij wandeld nu nog 1 keer een rondje van ongeveer 45 minuten en de rest vd dag rust hij daarvan uit) zit er niet meer in omdat hij dan dus weer last krijgt. Ik wil hem nu nog geen pijnstilling geven omdat hij dan z'n gewrichten weer sneller overbelast. Maar vroeg of laat valt daar niet meer aan te ontkomen natuurlijk.
Deze redenatie zie ik vaker voorbijkomen, maar in wezen moet hij dan nu dus maar pijn hebben, zodat hij zichzelf blijft ontzien, ipv dat hij pijnstilling krijgt en jij erop toeziet dat hij zich niet overbelast. Pijnmedicatie is vrijwel altijd een NSAID, dat heeft een ontstekingsremmende werking, waardoor ze in theorie ook bescherming van de gewrichten geven, want arthrose onstaat mede door ontstekinkjes in de gewrichten (die weer ontstaan door kraakbeenschade door overbelasting). Voor metacam is bij paarden aangetoond dat het inderdaad deze beschermende werking heeft.

Ik heb echt niet de bedoeling om je aan te vallen, maar misschien had je het van deze kant nog niet bekeken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”