Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Laxeren

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Laxeren

Ongelezen bericht door Paisley »

Mijn hond heeft begin deze week plastic gevreten en daar zijn haar darmen nogal van streek. Ik ben er mee naar de dierenarts geweest en die kon geen verstopping vinden in haar buik, en verder leek ze nergens last van te hebben.

Diezelfde middag van het dierenartsbezoek poept ze het plastic uit. Een hele opluchting.

De dierenarts wilde me in de eerste instantie geen laxeermiddel mee geven, omdat ze er vanuit ging dat het zo klaar moest zijn. Maar nu zijn we twee dagen verder en in die tijd heeft ze maar twee minuscule drolletjes te wereld gebracht. De laatste was kurkdroog en zo hard dat ik dacht dat er weer plastic in zat...
De dierenarts vertelde dat ik moest terug komen voor laxeermiddel als er langer dan 24 uur niets uit komt. Dat is niet het geval dus hiervoor ga ik geen weekend-consult aanvragen. Ze heeft vanmorgen voor het laatst gepoept en maakt geen aanstalten en heeft geen buikpijn.
Maar er gaat de laatste 3 dagen absoluut meer voedsel in, dan dat er uit gaat.

Maar misschien is er een huis-tuin-en-keuken middeltje bij jullie bekend waar ik wat mee kan laxeren?
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Re: Laxeren

Hmm ik zag het eerst bij 'anti-diarree' staan, en later las ik dat het zowel tegen diarree als tegen verstopping is...! Merkwaardig :D
Isogel is een aanvullend dieetvoeder ter ondersteuning van de behandeling van acute intestinale absorbtie stoornissen bij hond en kat, zoals acute diarree of tijdens de daaropvolgende herstelperiode. Door de regulatie van de darmwerking kan Isogel ook worden toegepast bij verstopping als gevolg van bijvoorbeeld haarballen, na anaalklier verwijdering of perineaalhernia.
Is dit in een dierenwinkel en zonder recept te koop?
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

OK dank je voor de tip! Ik zal er eens naar kijken.
Zijn er nog mensen met andere tips? In het geval dat ik dit morgen hier in de buurt niet kan vinden. (over internet bestellen heeft geen zin, Maandag is mijn dierenarts weer open)
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Ah, vanmorgen de eerste normale keutel. Het lijkt al niet meer nodig.
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Als het alleen om de endeldarm gaat, kun je trouwens met een flesje ook water inbrengen. Een huis- tuin- en keuken klisma. Bijvoorbeeld zo'n sportflesje waar zo'n tuitje op zit. Tuitje eraf en in de bibs, en dan een halfvol flesje water erin spuiten ofzo. Je kunt ook een zeepoplossing gebruiken, dat prikkelt de darm. En dan bedoel ik een heel klein beetje zeep erin he, een druppel pompzeep bijvoorbeeld. Koud water prikkelt de darm ook. Het is even een vervelend gevoel alleen en niet alle honden, zullen het accepteren. Het water blijft er vanzelf inzitten omdat de anus een kringspier is. En dan komt meestal alles wat in de endeldarm zit, samen met het water eruit, het stimuleert de peristaltiek namelijk. Maar goed, dan moet je weten dat er iets vast zit in de endeldarm, door te voelen bijvoorbeeld. Handschoentje gebruiken natuurlijk. Ik ken een hond die aan zijn anus geopereerd moest worden omdat er een stuk hout in vast zat. Dan helpt een klisma ook niet meer natuurlijk.

Ik zou zeggen, hou haar nog wel in de gaten want de darmen zijn erg geplooid en er is altijd een kans dat er nog een stukje inzit ergens. Als de drollen klein blijven of ze krijgt diarree, zou ik wel teruggaan en een foto laten maken. Ze kunnen ook een gedeeltelijke blokkade krijgen namelijk, die kunnen ook voor ontstekingen zorgen ed.
moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Fizgig schreef:Als het alleen om de endeldarm gaat, kun je trouwens met een flesje ook water inbrengen. Een huis- tuin- en keuken klisma. Bijvoorbeeld zo'n sportflesje waar zo'n tuitje op zit. Tuitje eraf en in de bibs, en dan een halfvol flesje water erin spuiten ofzo. Je kunt ook een zeepoplossing gebruiken, dat prikkelt de darm. En dan bedoel ik een heel klein beetje zeep erin he, een druppel pompzeep bijvoorbeeld. Koud water prikkelt de darm ook. Het is even een vervelend gevoel alleen en niet alle honden, zullen het accepteren. Het water blijft er vanzelf inzitten omdat de anus een kringspier is. En dan komt meestal alles wat in de endeldarm zit, samen met het water eruit, het stimuleert de peristaltiek namelijk. Maar goed, dan moet je weten dat er iets vast zit in de endeldarm, door te voelen bijvoorbeeld. Handschoentje gebruiken natuurlijk. Ik ken een hond die aan zijn anus geopereerd moest worden omdat er een stuk hout in vast zat. Dan helpt een klisma ook niet meer natuurlijk.

Ik zou zeggen, hou haar nog wel in de gaten want de darmen zijn erg geplooid en er is altijd een kans dat er nog een stukje inzit ergens. Als de drollen klein blijven of ze krijgt diarree, zou ik wel teruggaan en een foto laten maken. Ze kunnen ook een gedeeltelijke blokkade krijgen namelijk, die kunnen ook voor ontstekingen zorgen ed.

Ik zou niet zoveel zelf gaan aanrommelen.
Laxeermiddeltje prima, maar voor de rest overleggen met DA.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

moniek&bo schreef:
Fizgig schreef:Als het alleen om de endeldarm gaat, kun je trouwens met een flesje ook water inbrengen. Een huis- tuin- en keuken klisma. Bijvoorbeeld zo'n sportflesje waar zo'n tuitje op zit. Tuitje eraf en in de bibs, en dan een halfvol flesje water erin spuiten ofzo. Je kunt ook een zeepoplossing gebruiken, dat prikkelt de darm. En dan bedoel ik een heel klein beetje zeep erin he, een druppel pompzeep bijvoorbeeld. Koud water prikkelt de darm ook. Het is even een vervelend gevoel alleen en niet alle honden, zullen het accepteren. Het water blijft er vanzelf inzitten omdat de anus een kringspier is. En dan komt meestal alles wat in de endeldarm zit, samen met het water eruit, het stimuleert de peristaltiek namelijk. Maar goed, dan moet je weten dat er iets vast zit in de endeldarm, door te voelen bijvoorbeeld. Handschoentje gebruiken natuurlijk. Ik ken een hond die aan zijn anus geopereerd moest worden omdat er een stuk hout in vast zat. Dan helpt een klisma ook niet meer natuurlijk.

Ik zou niet zoveel zelf gaan aanrommelen.
Laxeermiddeltje prima, maar voor de rest overleggen met DA.
Ik snap je punt hoor, maar toch is dit een heel onschuldige truuk, je stopt gewoon wat water in de poeperd. Ik vind ook niet dat mensen zelf teveel moeten aanrommelen (ik zou zeggen aanklooien, haha) maar ik heb een keer deze truuk aan iemand uitgelegd en die was me er erg dankbaar voor. Ze had een berner sennen die het niet lukte om te poepen. Na de huis- tuin- en keuken klisma, wel weer. Die avond heeft ze nog kunnen ontspannen met haar hond. De volgende dag ging ze naar de dierenarts, kwam erachter dat het ging om een ruggengraattumor. En de dag erna is de hond ingeslapen.

Maar door mijn tip, hebben ze toch nog één fijne avond door kunnen brengen, dat vond ze erg fijn. Het kan niet zoveel kwaad en als er iets flink mis is, kan het daardoor niet echt verergeren. Als de anus veel pijn doet, natuurlijk niet doen. Maar het kan handig zijn om te onthouden, als je zeker weet dat het in de endeldarm zit, en het scheelt wel een (gênant) dierenartsbezoek.
Paisley
Zeer actief

Nou, gedoe met klisma's begin ik niet (zomaar) aan inderdaad. Ik was meer op zoek naar iets waarvan je weet dat een hond er wat dunnere ontlasting van krijgt. Zoals ik voor mezelf pruimen of druiven zou eten.
Maar vandaag is haar ontlasting volkomen normaal dus ben blij dat ze het zelf heeft opgelost.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”