Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

mijten op droge brok - wetenschappelijk ergens vastgelegd?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Aantal honden: 1

mijten op droge brok - wetenschappelijk ergens vastgelegd?

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Even een vraagje;

Is er ergens te vinden - al dan wetenschappelijk - dat op droge brok (meel)mijt zit?
We schrijven er hier allemaal wel over dat je voor een hond met mijten allergie de brokken nat kunt maken , in kunt vriezen etc en beter over kunt gaan op vers in dat geval, maar is het te staven, dat verhaal
dat er mijt op droge brok zit?
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Re: mijten op droge brok - wetenschappelijk ergens vastgeleg

Ongelezen bericht door rose »

Ik ben ook wel benieuwd dus ik geef het topic een duwtje.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

t is en blijft angstvallig stil :mrgreen:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Het lijkt mij dat je dat het beste zelf ergens kunt laten onderzoeken.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Waar komt jouw vraag vandaan? Honden met allergie gehad die na een tijd vers nu weer over is op brok zonder problemen?

Kan je overigens geen antwoord geven.
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

http://www.vetsenpets.nl/diergeneeskund ... allergie-2

meer dan dit kan ik even niet vinden
mercedes2803
Zeer actief

Er is iemand die het mij vraagt die zelf in is discussie met iemand die zegt dat zolang het niet gestaafd is met onderzoek of minstens iets wat je vinden kunt aan onderzoek, het een broodje aap verhaal is.

ik heb zelf inmiddels een zelfde soort ervaring als Carmen (Crutz)
Rimpel had/heeft vlooien en lichte mijten allergie.,
Toen ik daarachter kwam stond hij al op vers en heb ik het vlooienprobleem aangepakt
Nu krijgt hij speciale leverbrokken van Rojaal Konijn en daar smeer ik wat ei overheen of yoghurt of een cupje, maar an sich zijn ze droog en Rimpel heeft geen last, maar op zich is dat niet raar want hij krijgt dagelijks 5 mg prednison dus tja...al ZOU hij jeuk krijgen dan merk ik dat niet vanwege die pred
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Was geen ervaring, maar een vraag omdat ik dus wist dat Rimpel terug over was op brok en dacht dat het misschien daarvandaan kwam
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Wat er sowieso broodje aap is aan dit verhaal, is dat het zou helpen om de brokken nat te maken of in te vriezen. De mijten gaan wel dood van invriezen, maar ze zitten er dan wel nog (vooropgesteld dat ze er zaten) en voor dode mijten ben je net zo allergisch als voor levende.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

mercedes2803 schreef:Er is iemand die het mij vraagt die zelf in is discussie met iemand die zegt dat zolang het niet gestaafd is met onderzoek of minstens iets wat je vinden kunt aan onderzoek, het een broodje aap verhaal is.

ik heb zelf inmiddels een zelfde soort ervaring als Carmen (Crutz)
Rimpel had/heeft vlooien en lichte mijten allergie.,
Toen ik daarachter kwam stond hij al op vers en heb ik het vlooienprobleem aangepakt
Nu krijgt hij speciale leverbrokken van Rojaal Konijn en daar smeer ik wat ei overheen of yoghurt of een cupje, maar an sich zijn ze droog en Rimpel heeft geen last, maar op zich is dat niet raar want hij krijgt dagelijks 5 mg prednison dus tja...al ZOU hij jeuk krijgen dan merk ik dat niet vanwege die pred

sam heeft mijtenallergie, krijgt geen pred en eet brok. maar dat bewijst natuurlijk niet dat er niks op zit.

ik heb geen idee of het klopt of niet. wél denk ik dat het een doorvertelverhaal is geworden net als geen vers en brok tegelijk geven omdat dat nu eenmaal op bepaalde versfora staat
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

ja precies dat, ooit in t leven geroepen door de versvoer maffia :idea: ,
en nu is er geen ontkomen meer aan want t staat op t www.
zou dat t euvel kunnen zijn , t zou me eigenlijk niet eens heel erg verbazen :LOL:
mercedes2803
Zeer actief

crutz schreef:Was geen ervaring, maar een vraag omdat ik dus wist dat Rimpel terug over was op brok en dacht dat het misschien daarvandaan kwam
:LOL: hahaha oh sorry/....zo las ik het niet
yvonne1961
Actief

Ongelezen bericht door yvonne1961 »

Normaal gezegd zitten er echt geen mijten in brokken.
Sterker nog, ze horen er niet in te zitten.
Echter kunnen er mijten in een zak brokken gaan zitten als die een poos staat.
Net zoals er mijten in je eigen bloem of meel kunnen gaan zitten als je die een poosje in je aanrechtkastje hebt staan :schrik:
In dat geval; weg gooien
yvonne1961
Actief

Ongelezen bericht door yvonne1961 »

Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Van die vers voer maffia......wetenschappelijk onderbouwd... :roll:

http://www.ukrmb.co.uk/images/Research% ... iet%20.pdf

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/18494758/

Eet smakelijk.
mercedes2803
Zeer actief

OH super!!! Dankje
kipo
Zeer actief

Nou, zeer wetenschappelijk :roll: Van een zelfbenoemd American college en met een "literatuurlijst" waar een enkel wetenschappelijk onderzoek eenzaam tussen de 'artikelen' van websites van pro-vers personen staat. Bovendien straalt het hele artikel een afkeer van brok uit en lijkt de conclusie al getrokken in de eerste paragraaf (brok = slecht en oorzaak van alle kwaad, vers = de heilige graal)
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

mercedes2803 schreef:Er is iemand die het mij vraagt die zelf in is discussie met iemand die zegt dat zolang het niet gestaafd is met onderzoek of minstens iets wat je vinden kunt aan onderzoek, het een broodje aap verhaal is.
d'r is zelfs een 'gerenommeerde' brokkenmaker die zegt dat zolang niet wetenschappelijk bewezen is dat een hond een vleeseter is, dat zij dan graan in hun brok blijven stoppen. Ik bedoel maar, mensen vragen ook wel eens naar een bekende weg.
Goldendelicious

kipo schreef:Nou, zeer wetenschappelijk :roll: Van een zelfbenoemd American college en met een "literatuurlijst" waar een enkel wetenschappelijk onderzoek eenzaam tussen de 'artikelen' van websites van pro-vers personen staat. Bovendien straalt het hele artikel een afkeer van brok uit en lijkt de conclusie al getrokken in de eerste paragraaf (brok = slecht en oorzaak van alle kwaad, vers = de heilige graal)
In het artikel wordt gerefereerd aan wetenschappelijk onderzoek. Als je goed je best doet, dan tover je zo'n onderzoek vanzelf van Pubmed naar boven. Vers maffia of niet....er is wetenschappelijke onderbouwing voor wat geschreven wordt over het risico op o.a. meelmijt in brokvoeding. En dit risico is binnen de humane fabrieksmatige voeding net zo groot.

Zomaar een aantal andere wetenschappelijke studies:

Extension Entomologists, North Central States, Federal Extension Service, U.S. Department of Agriculture

Peairs FB, “Insect Damage to Farm-Stored Grain”, Colorado State University Extension, Number 5.545

“Flour or Grain Mites”, Entomological Notes, College of Agricultural Sciences, Penn State University

Arlian AG et al, Serum immunoglobulin E against storage mites in dogs with atopic dermatitis, American Journal of Veterinary Research, 2003 January, 64 (1):32-6

Het komt dus niet uit de lucht vallen of 'is ooit in het leven geroepen door de vers maffia'. Integendeel. Ken de waarde van je voeding.

Om het neutraal te houden:

http://veterinarynews.dvm360.com/dvm/ar ... =&pageID=2
Laatst gewijzigd door Goldendelicious op 13 sep 2013 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

Goldendelicious schreef:Ken de waarde van je voeding.
Helemaal mee eens. Sinds ik zelf zo puur mogelijk eet voel ik me zoveel beter. Ik was altijd moe, mijn darmen waren opgeblazen, als ik sommige dingen at lag ik daarna te creperen van de buikpijn. Ik ben me gaan verdiepen in mijn voeding zijn alle klachten als sneeuw voor de zon verdwenen. Het resultaat was na 2 weken al zichtbaar en vooral voelbaar, ik had ineens een platte onderbuik en nog energie na een week hard werken. Ik eet nu geen brood en zuivel meer, geen (zo min mogelijk) bewerkte producten en beperk suikers. Ik kan me zo voorstellen dat dit voor een ander organisme, in dit geval de hond ook zo werkt. Overigens is mijn dierenarts verre van de "vers voer maffia" en die wees me er ook al op dat er mijt op brok kan zitten nadat de zak is geopend. Helaas doet mijn oudje het niet goed op vers, dus die krijgt wel brok, ondanks haar mijten allergie.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
kipo
Zeer actief

Goldendelicious schreef:\
In het artikel wordt gerefereerd aan wetenschappelijk onderzoek. Als je goed je best doet, dan tover je zo'n onderzoek vanzelf van Pubmed naar boven. Vers maffia of niet....er is wetenschappelijke onderbouwing voor wat geschreven wordt over het risico op o.a. meelmijt in brokvoeding. En dit risico is binnen de humane fabrieksmatige voeding net zo groot.

Extension Entomologists, North Central States, Federal Extension Service, U.S. Department of Agriculture

Peairs FB, “Insect Damage to Farm-Stored Grain”, Colorado State University Extension, Number 5.545

“Flour or Grain Mites”, Entomological Notes, College of Agricultural Sciences, Penn State University

Arlian AG et al, Serum immunoglobulin E against storage mites in dogs with atopic dermatitis, American Journal of Veterinary Research, 2003 January, 64 (1):32-6

Het komt dus niet uit de lucht vallen of 'is ooit in het leven geroepen door de vers maffia'. Integendeel. Ken de waarde van je voeding.

Oh, maar het gaat mij er niet om of er wel of niet meelmijt in brok kan zitten, maar over de wetenschappelijke waarde van die eerste link en die is er in mijn ogen niet.
Goldendelicious

kipo schreef:
Goldendelicious schreef:\

Oh, maar het gaat mij er niet om of er wel of niet meelmijt in brok kan zitten, maar over de wetenschappelijke waarde van die eerste link en die is er in mijn ogen niet.
Dan lees je dus niet goed, want die is er wel. Gerefereerd wordt o.a. aan dit onderzoek:
http://veterinaryrecord.bmj.com/content ... 9.abstract
Het is maar wat jij wilt lezen.
Mij gaat het er om dat er wel erg snel met kreten als versvoer maffia wordt gesmeten, terwijl juist uit die hoek (ook uit andere bronnen dierenartsen) goede wetenschappelijke onderbouwing te geven is voor het gegeven dat er in brok meelmijt voorkomt. Net als dat dit ook veelvuldig bij paarden- en runderbrok aan de orde is en er ook diverse mijten in hooi aanwezig zijn.
Laatst gewijzigd door Goldendelicious op 14 sep 2013 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
rose
Zeer actief

Als ik eens vragen mag, waarom gebruiken jullie kreten als vleesgoeroe's en versvoer maffia?
Nogal denigrerend moet ik zeggen, leven en laten leven is hier niet aan de orde?
Goldendelicious

rose schreef:Als ik eens vragen mag, waarom gebruiken jullie kreten als vleesgoeroe's en versvoer maffia?
Nogal denigrerend moet ik zeggen, leven en laten leven is hier niet aan de orde?
Precies........ik smijt nauwelijks tot nooit met termen als 'de brokkenmaffia' of 'brokkenvergiftigers'....
Ik vind dit soort fanatisme van brokkenvoerders eerlijk gezegd nogal 'eng'. :mrgreen:
S@ndr@
Zeer actief

rose schreef:Als ik eens vragen mag, waarom gebruiken jullie kreten als vleesgoeroe's en versvoer maffia?
mwah, er is een tijdje nogal een agressieve pro vers beweging geweest, en brokken voerders werden aan alle kanten afgekraakt en brokken piloten genoemd.
dan krijg je vroeg of laat een tegengas actie :mrgreen:
denigrerend, valt wel mee hoor niets wat ze niet over zichzelf hebben afgeroepen en eigenlijk soms nog doen,
vraagt iemand om de beste brok is t antwoord nog steeds - ik zou smuldier doen, want vers is VEEL BETER.
gelukkig is de tijd dat vers voor alles de oplossing was een beetje voorbij,
t halleluja geroep verstild, maar sommige dingen blijven nu eenmaal hangen en ja dat is t internet :engel:
Goldendelicious

S@ndr@ schreef:ja precies dat, ooit in t leven geroepen door de versvoer maffia :idea: ,
en nu is er geen ontkomen meer aan want t staat op t www.
zou dat t euvel kunnen zijn , t zou me eigenlijk niet eens heel erg verbazen :LOL:
ik heb geen idee of het klopt of niet. wél denk ik dat het een doorvertelverhaal is geworden net als geen vers en brok tegelijk geven omdat dat nu eenmaal op bepaalde versfora staat

Eerlijk communiceren is ook een vak.
Waar ik mij aan dit soort opmerkingen ontzettend aan stoor, is dat die wetenschap gewoon te vinden is op versfora of goed onderbouwde artikelen, maar dat jullie er voor het gemak maar vanuit gaan dat er geen wetenschap aan verbonden is. Terwijl daaraan wordt gerefereerd en zelfs Pubmed gepubliceerd zijn.

Afgezien dat jullie een mening over die 'versvoer maffia' lijken te hebben, zal het jullie sieren om jullie eigen fictie en waarheid te onderscheiden van wat wel degelijk als wetenschap op versfora valt te lezen over dit onderwerp.
Bij de feiten blijven, lijkt dan ineens erg moeilijk.
rose
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
mwah, er is een tijdje nogal een agressieve pro vers beweging geweest, en brokken voerders werden aan alle kanten afgekraakt en brokken piloten genoemd.
denigrerend, valt wel mee hoor niets wat ze niet over zichzelf hebben afgeroepen en eigenlijk soms nog doen,
vraagt iemand om de beste brok is t antwoord nog steeds - ik zou smuldier doen, want vers is VEEL BETER.
t halleluja geroep verstild, maar sommige dingen blijven nu eenmaal hangen en ja dat is t internet :engel:

Dat eerste snap ik, dat zou mij ook irriteren als brokvoerder net als dat mij nu deze kreten wat opvallen als versvoerder.
En met het laatste heb je zeker gelijk, maar als 'nieuwe' hier viel het mij gewoon even op :wink:
S@ndr@
Zeer actief

tja die eerlijke communicatie dat schrot t inderdaad best nog wel eens aan, eensch.
mijn persoonlijke antipathie is ontstaan in de tijd dat ik baco had en heel wat onzin en slecht advies heb gehad over voeding, op vers fora. iets wat hem uiteindelijk zo goed als zeker t leven heeft gekost.
en in die zelfde tijd heb ik heel wat PB`s gehad van mensen die niet eens durfde te schrijven dat hun hond t toch beter deed op brokken,( nadat ze alles hadden geprobeerd) gewoon omdat ze geen poot aan de grond kregen tegen een aantal fanatiekelingen - en ja ik heb er in die tijd wel tegen aan geschopt en stevig ook. ben nu al een heel stukje gematigder :wink:
Goldendelicious

S@ndr@ schreef:tja die eerlijke communicatie dat schrot t inderdaad best nog wel eens aan, eensch.
mijn persoonlijke antipathie is ontstaan in de tijd dat ik baco had en heel wat onzin en slecht advies heb gehad over voeding, op vers fora. iets wat hem uiteindelijk zo goed als zeker t leven heeft gekost.
en in die zelfde tijd heb ik heel wat PB`s gehad van mensen die niet eens durfde te schrijven dat hun hond t toch beter deed op brokken,( nadat ze alles hadden geprobeerd) gewoon omdat ze geen poot aan de grond kregen tegen een aantal fanatiekelingen - en ja ik heb er in die tijd wel tegen aan geschopt en stevig ook. ben nu al een heel stukje gematigder :wink:
Maar daar gaat het in dit topic toch helemaal niet over???
De vraagstelling van TS..........komt mijt voor in brok.
En dan jullie reacties daarop. Terwijl dit gegeven al lang en breed bekend is uit diverse Pubmed gepubliceerde onderzoeken waarna ook op versfora aan wordt gerefereerd en ook pro rauw dierenartsen, maar zeker ook dierenartsen (nutritionisten) van zeer bekende brokkenfabrikanten daarover schrijven en onderzoek hebben gedaan.
Waarom dan zulke reacties? Dat snap ik dus niet.
S@ndr@
Zeer actief

rose schreef:
S@ndr@ schreef:

Dat eerste snap ik, dat zou mij ook irriteren als brokvoerder net als dat mij nu deze kreten wat opvallen als versvoerder.
En met het laatste heb je zeker gelijk, maar als 'nieuwe' hier viel het mij gewoon even op :wink:
Ik ben al een heel stuk milder geworden hoor, in mijn uitlatingen, maar t is echt een hele tijd hard tegen hard geweest,....
en nee, dat was niet prettig,.....
maar ik heb wel een soort van allergie ontwikkeld voor t - goed is niet meer goed genoeg, t moet beter dan best, en dat is vlees
En, ik moet heel eerlijk zeggen dat ik nu de 2 de hond heb die t eigenlijk veel beter doet op brok, en DuCain deed t op allebei wel goed.
maar voor Baco is t ( KVV) gewoon de oorzaak geweest dat t niet goed gekomen is met hem ( ik jong en onervaren heb me teveel laten leiden door de adviezen op fora.
en ik neem t mezelf nog kwalijk)
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”