Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Zelf rauwvoer maken-samenstellen voor kat en hond.
Moderator: moderatorteam
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
- Aantal honden: 2
Zelf rauwvoer maken-samenstellen voor kat en hond.
Ik zit al een tijdje met dit idee.
Om zelf met rauw vlees en kip en voor de katten ook vis eten te gaan maken.
Wij zijn gestopt met carnibest omdat 1 kat het niet lust en Binky op speciaal dieet staat.
En Met Toots omdat hij af bleef vallen.
Toots staat nu een brok waar wij hem sowieso niet altijd op willen houden maar voorlopig is wel wel goed en zou dan vers vlees ernaast willen geven. En misschien later een natuurlijkere brok er naast geven.
En met de katten zit ik nu natuurlijk met het dieet maar die brok daar zitten toch wat vezels en met name rijst in waar ik zelf aan twijfel of zijn infecties ook daar niet van kunnen komen. Maar rijst zit bijv ook in Carnibest.
Dus ik zou ook voor de katten uiteindelijk over willen op een brok waar de essentiele dingen in zitten die ze nodig hebben naast vlees en dan denk ik zelf aan hills ofzo maar daarnaast nog rauw vlees gewoon kip - konijn - eend etc En dan gewoon zelf halen bij de slager of poelier of supermarkt.
Nou vraag ik me af zijn er mensen die dit al doen ?
Om zelf met rauw vlees en kip en voor de katten ook vis eten te gaan maken.
Wij zijn gestopt met carnibest omdat 1 kat het niet lust en Binky op speciaal dieet staat.
En Met Toots omdat hij af bleef vallen.
Toots staat nu een brok waar wij hem sowieso niet altijd op willen houden maar voorlopig is wel wel goed en zou dan vers vlees ernaast willen geven. En misschien later een natuurlijkere brok er naast geven.
En met de katten zit ik nu natuurlijk met het dieet maar die brok daar zitten toch wat vezels en met name rijst in waar ik zelf aan twijfel of zijn infecties ook daar niet van kunnen komen. Maar rijst zit bijv ook in Carnibest.
Dus ik zou ook voor de katten uiteindelijk over willen op een brok waar de essentiele dingen in zitten die ze nodig hebben naast vlees en dan denk ik zelf aan hills ofzo maar daarnaast nog rauw vlees gewoon kip - konijn - eend etc En dan gewoon zelf halen bij de slager of poelier of supermarkt.
Nou vraag ik me af zijn er mensen die dit al doen ?
Laatst gewijzigd door Chihuahua-paws op 11 sep 2013 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- Hylos
- Zeer actief
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Re: Zelf eten maken
Hylos schreef:Bedoel je zelf kvv maken?
Nou ja en nee het vlees is gewoon rauw en dat wil ik dan ook gewoon geven.
Maar dan heb je nog geen complete maaltijd voor Toots zou dat met een goede brok ernaast denk al simpel zijn.
Voor de katten wordt het denk wat lastiger.
Ik ben niet van plan om van hak op de tak even huppa maar wat te gaan doen. Maar het speelt al een tijdje in mijn hoofd en heb ook het e.a gelezen. Bijv over de richtlijnen van vleesbot, spiervlees en organen.
Maar vooral de aanvullingen daaraan vind ik lastig.
- Hylos
- Zeer actief
Welke aanvullingen?
Maar wil je dan in principe barf of nrv voeren?
Heel ingewikkeld ist niet hoor.
Je voert bepaald percentage vlees, rauwvleesbot en orgaan en dan is je menu compleet. Wil je barf voeren dan horen daar ook groentes bij.
Aanvullingen kunnen bestaan uit bijvoorbeeld ei, noten en yoghurt.
Maar wil je dan in principe barf of nrv voeren?
Heel ingewikkeld ist niet hoor.
Je voert bepaald percentage vlees, rauwvleesbot en orgaan en dan is je menu compleet. Wil je barf voeren dan horen daar ook groentes bij.
Aanvullingen kunnen bestaan uit bijvoorbeeld ei, noten en yoghurt.

- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Jah dat is voor de honden idd wat makkelijker.
Maar voor katten dus weer niet.
Binky mag geen noten en yoghurt bijv.
En bot zal er denk ik moeilijk in gaan.
Toots vreet alles en zit ik niet zo mee maar ik zou iets willen bedenken zodat ik het voor alle 3 kan maken. En dat mag best iets anders zijn voor de katten zeg maar.
Snap je.
Maar voor katten dus weer niet.
Binky mag geen noten en yoghurt bijv.
En bot zal er denk ik moeilijk in gaan.
Toots vreet alles en zit ik niet zo mee maar ik zou iets willen bedenken zodat ik het voor alle 3 kan maken. En dat mag best iets anders zijn voor de katten zeg maar.
Snap je.
- Hylos
- Zeer actief
Ah dan begreep ik het niet goed. Voor katten blijft et idd nogal anders te zijn, maar daar heb ik helaas geen verstand van.
Maar wordt denk ik lastig om 1 menu samen te stellen. Een kat heeft minder bot nodig maar een hond niet.
Dan zou je gewoon verschillende dingen in moeten slaan er per dag bekijken wat je aan wie geeft.
Maar wordt denk ik lastig om 1 menu samen te stellen. Een kat heeft minder bot nodig maar een hond niet.
Dan zou je gewoon verschillende dingen in moeten slaan er per dag bekijken wat je aan wie geeft.

- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Hylos schreef:Ah dan begreep ik het niet goed. Voor katten blijft et idd nogal anders te zijn, maar daar heb ik helaas geen verstand van.
Ik denk dat dit het sowieso wordt het hoeft ook niet precies het zelfde te zijn hoor.
Al is het verschil niet heel groot hoor.
katten mogen bijv wel vleesbot spiervlees en organen.
Daar zou ik de basis in kunnen leggen.
Eendenekken mogen katten en Toots vind dat ook lekker
Kipfilet is prima spiervlees bijv en mogen ze ook beiden.
Hart,lever en nieren hebben zowel hond als kat nodig.
Katten hebben voornamelijk vlees nodig dus als ik ze over zou krijgen zou er weinig bij hoeven.
Alleen vleesbot zal er bij mijn katten lastig ingaan.
En daar zal ik dan iets op moeten bedenken.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Re: Zelf rauwvoer maken-samenstellen voor kat en hond.
Enige waar ik op zou letten is dat je niet alleen nekken als bot geeft. Er is nog een beetje onzekerheid hoe goed dit is, omdat er mogelijk schildklierhormonen inzitten en die dus de schildklier van het dier dat het eet van slag kunnen maken. (als je ze elke dag zou geven).
Je hebt wel losse botmixen, dus als de katten geen bot willen eten kan je dat misschien proberen?
Je hebt wel losse botmixen, dus als de katten geen bot willen eten kan je dat misschien proberen?
- Irta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xHH
Hier krijgen de katten eendagskuikens . Zijn ze gek op! Daarnaast regelmatig wat kipfilet, haasspiervlees en hart van eend of kip. Arif eet soms ook wat rundvlees of hart, Liyon niet omdat ze dat niet wil.toots schreef:Hylos schreef:Ah dan begreep ik het niet goed. Voor katten blijft et idd nogal anders te zijn, maar daar heb ik helaas geen verstand van.
Ik denk dat dit het sowieso wordt het hoeft ook niet precies het zelfde te zijn hoor.
Katten hebben voornamelijk vlees nodig dus als ik ze over zou krijgen zou er weinig bij hoeven.
In het verleden wel andere dingen geprobeerd, zoals konijnenkoppen, eendenkoppen, haaskarkas, ander gevogelte maar dat was iedere keer weer een hele strijd. Dus daar maar mee opgehouden en nu nooit meer problemen met eten.
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Je kan het bot ook zelf malen.
Hier krijgt de kat nog brok omdat hij een nieraandoening heeft en op die brok doet hij het heel goed. Maar hij krijgt ook rauwvoer van de honden mee. Hij eet alles tot zelfs pens. Een menu voor een kleine hond kan hetzelfde zijn als voor een kat. Als je vb menu's zoekt, op mijn site staan er een paar: http://users.telenet.be/guin9/LCportal/leeuwtje/ Onder rauwvoeren.
Hier krijgt de kat nog brok omdat hij een nieraandoening heeft en op die brok doet hij het heel goed. Maar hij krijgt ook rauwvoer van de honden mee. Hij eet alles tot zelfs pens. Een menu voor een kleine hond kan hetzelfde zijn als voor een kat. Als je vb menu's zoekt, op mijn site staan er een paar: http://users.telenet.be/guin9/LCportal/leeuwtje/ Onder rauwvoeren.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
ik denk; kiezebrink mixen
Maar er zijn zoveel KVV's tegenwoordig, zelfs 'speciaal voor katten' Bijvoorbeeld Tinlo Barfmenu?
Maar er zijn zoveel KVV's tegenwoordig, zelfs 'speciaal voor katten' Bijvoorbeeld Tinlo Barfmenu?
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Ik weet dat ze er zijn speciaal voor katten.Rosita Compagner schreef:ik denk; kiezebrink mixen
Maar Binky mag niet alles ivm met voedselallergie waarvoor hij speciale brok heeft.
Hij is gek op carnibest bijv maar daar zit bijv rijst in.
Gewoon kvv kopen zou erg makkelijk zijn en zou ik zo doen.
Maar dat is in dit geval een beetje lastig.
- TessaThomas
- Zeer actief
Waar kan hij niet tegen dan? Dan kunnen we meedenken 
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Ik heb ook zitten denken om bot te malen ´´Toots is ook klein en krijgt ook botjes vaak niet goed door´´Irta schreef:Hier krijgen de katten eendagskuikens . Zijn ze gek op! Daarnaast regelmatig wat kipfilet, haasspiervlees en hart van eend of kip. Arif eet soms ook wat rundvlees of hart, Liyon niet omdat ze dat niet wil.toots schreef:Hylos schreef:Ah dan begreep ik het niet goed. Voor katten blijft et idd nogal anders te zijn, maar daar heb ik helaas geen verstand van.
In het verleden wel andere dingen geprobeerd, zoals konijnenkoppen, eendenkoppen, haaskarkas, ander gevogelte maar dat was iedere keer weer een hele strijd. Dus daar maar mee opgehouden en nu nooit meer problemen met eten.
En om dan gewoon voor de hele week vlees in porties maken met bijv lever , spier vlees eventueel gemengt bijv gehakt en kipfilet en bij de katten zou het vis in plaats van gehakt kunnen , bot en dan de juiste hoeveel heden in bijv celufaan wikkelen en invriezen en dag van te voren eruit halen ofzo.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
rijst is twijfel , maar sowieso bepaalde eiwitten, lactose ,granen en waarschijnlijk nog meer dingenTessaThomas schreef:Waar kan hij niet tegen dan? Dan kunnen we meedenken
Hij heeft een gronische ziekte die ook wel een auto immuunziekte wordt genoemd.
En in het voorgeschreven dieet zit ook rijst verwerkt en ik twijfel eraan of dit goed gaat blijven gaan vandaar dit.
- TessaThomas
- Zeer actief
Maar niet voor diersoorten? Want dan heb je qua kvv wel veel keuzes. Alleen vis zou ik namelijk niet geven, dat wordt zo'n 1 keer per week/2 weken aangeraden. Als je een goed menu, of goede kvv geeft hebben ze niks ernaast nodig. Maar ook naast een goede brok zou ik niet dagelijks hetzelfde geven, maar af blijven wisselen qua diersoorten.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Nee over vlees soorten is mij niets bekend.TessaThomas schreef:Maar niet voor diersoorten? Want dan heb je qua kvv wel veel keuzes. Alleen vis zou ik namelijk niet geven, dat wordt zo'n 1 keer per week/2 weken aangeraden. Als je een goed menu, of goede kvv geeft hebben ze niks ernaast nodig. Maar ook naast een goede brok zou ik niet dagelijks hetzelfde geven, maar af blijven wisselen qua diersoorten.
Maar kvv voor kat is verschillend dan voor honden.
Daarnaast wil ik dit gaan proberen gewoon om te kijken hoe hij erop reageert als ik echt alle dingen weg laat die schadelijk zouden kunnen zijn voor hem. Ik hoop dat hij dan uiteindelijk zonder de zware medicatie waar de da hem op wil kan leven zeg maar.
o ja en afwisselen wil ik sowieso doen. Ik wil er van uit gaan minimaal 5 of 6 vlees soorten over 2 weken te geven.
Hier staat wel mooie beginnersinformatie
http://www.voerwijzer.com/beginnersinfo ... menstellen
- TessaThomas
- Zeer actief
Nouja, het grootste probleem is dat katten niet altijd een honden kvv eten
(vooral als er pens in zit, of meerdere diersoorten per rol)
Kan je dit lezen?
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 104.0.html
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 380.0.html
Kan je dit lezen?
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 104.0.html
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 380.0.html
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
kiezebrink is gewoon alleen het gemalen dier. Niks meer en niks minder. Heeft deze kat al eens volledig op vers gestaan?
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Ja hoor 
En ja hij heeft op carnibest gestaan.
Ik hem daar toen afgehaald omdat in die periode hij schommelde met zijn gewicht en toen duidelijk werd dat hij allergieen had ´´wisten nog niet wat het precies was enz´´
En ja hij heeft op carnibest gestaan.
Ik hem daar toen afgehaald omdat in die periode hij schommelde met zijn gewicht en toen duidelijk werd dat hij allergieen had ´´wisten nog niet wat het precies was enz´´
Laatst gewijzigd door Chihuahua-paws op 11 sep 2013 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- TessaThomas
- Zeer actief
Ah, super, dat bedoelde ik idd met afwisselen! Succes met de katten overzetten, Toots komt wel goed denk ik 
EDIT: Mooi, ik wist niet of het alleen voor leden zichtbaar was of ook voor niet-leden
EDIT: Mooi, ik wist niet of het alleen voor leden zichtbaar was of ook voor niet-leden
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Dank je wel hoor.
Er staat ook duidelijk wel het e.a beschreven waar ik wel iets mee kan.
Alleen die bijproducten zoals groenten daar heb ik mijn twijfels bij.
Visolie ook bijv.
Visolie ook bijv.
- TessaThomas
- Zeer actief
Dat hebben meer mensen hoor, er zijn er zat die geen groentes geven. Een eitje kan natuurlijk wel, maar yoghurt zou ik weer niet aandurven met jouw kat. Of zeg ik iets geks?toots schreef:Dank je wel hoor.
Visolie ook bijv.
Tessa krijgt ook geen groente en dat is nog een hond ook. Zij vertikt het te eten.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Yoghurt wordt het sowieso niet en een eitje durf ik eigenlijk ook niet, wel bij Toots al krijgt hij ook geen yoghurt ´´gaat hij aan de race´´
Maar Toots is verder heel makkelijk vreet alles Wortels, mais, sperziebonen allemaal geen probleem . Binky eet ook echt alles wat we hem voorschotelen maar bij hem zit wel een probleem.
Maar daarin tegen onze Boris die nog nooit ziek geweest is eet haast niks ´´echt een kat die overal zijn neus bij ophaalt´´ met hem wordt het lastig. Hij eet wel met het dieet mee van Binky vind hij lekker ook nog en kan gelukkig geen kwaad. Zo lang hij echt niet aan vlees gaat blijven we sowieso ook het dieet neer zetten voor hem.
In de periode dat we carnibest aan Binky gaven at Boris daar nooit van maar Binky liet door de carnibest de rest wel staan.
Ik denk dat met Boris het nooit zal gaan lukken. Maar wil met Binky uiteindelijk wel door gaan zetten als hij geen overgevoeligheid voor vlees ook blijkt te hebben uiteraard. En voor Toots is het sowieso beter.
Maar Toots is verder heel makkelijk vreet alles Wortels, mais, sperziebonen allemaal geen probleem . Binky eet ook echt alles wat we hem voorschotelen maar bij hem zit wel een probleem.
Maar daarin tegen onze Boris die nog nooit ziek geweest is eet haast niks ´´echt een kat die overal zijn neus bij ophaalt´´ met hem wordt het lastig. Hij eet wel met het dieet mee van Binky vind hij lekker ook nog en kan gelukkig geen kwaad. Zo lang hij echt niet aan vlees gaat blijven we sowieso ook het dieet neer zetten voor hem.
In de periode dat we carnibest aan Binky gaven at Boris daar nooit van maar Binky liet door de carnibest de rest wel staan.
Ik denk dat met Boris het nooit zal gaan lukken. Maar wil met Binky uiteindelijk wel door gaan zetten als hij geen overgevoeligheid voor vlees ook blijkt te hebben uiteraard. En voor Toots is het sowieso beter.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Hier is wel een mooi adresje denk ik waar ik nu vlees heb besteld daar kun je ook gemalen vlees bot bestellen en hoef je niet zelf te malen en ze hebben ruime keuze verzending is vrij duur maar misschien als het echt goed vlees is prop ik mijn vriezer er wel vol mee en hoeft dat maar eens in de zoveel tijd.
www.natuurlijkrauwvoer.nl
www.natuurlijkrauwvoer.nl
- TessaThomas
- Zeer actief
Degomeat is een fijne leverancier. Ik bestel er al tijden, mooie producten
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
TessaThomas schreef:Degomeat is een fijne leverancier. Ik bestel er al tijden, mooie producten
Super.
Ik had er nog nooit van gehoord.
Op deze manier kan ik wel zelf het menu samen stellen en hoef ik niet te malen klinkt ideaal.
Ik hoop dat het gaat werken met de kat.
Alternatief is da dieet en prednison dus en dat is geen pretje.