Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Aanleren commando's dove hond
Moderator: moderatorteam
- Sietske*
- Zeer actief
- Contacteer:
Aanleren commando's dove hond
Gisteren belde een oud-instructeur van onze vereniging mij op met een interessante vraag. Ze was aangesproken door een meisje met een dove hond. Dat meisje vroeg zich af of ze haar hond toch commando's kon leren. De oud-instructeur vertelde dat dat kon middels handgebaren ipv verbale commando's, maar ze wist niet direct een oplossing voor het aandacht krijgen van de hond zodat hij de gebaren ook ziet. Daarom belde ze mij.
Ik heb hier persoonlijk geen ervaring mee maar na even denken stelde ik haar voor om bijvoorbeeld een lichtsignaal (van een zaklampje) te conditioneren tot aandacht-signaal, waarna de hond een gebaar-commando kan krijgen. Dit leek haar ook een goed idee.
Naar aanleiding van haar telefoontje ben ik toch wel geïnteresseerd geraakt in het fenomeen dove hond - aanleren commando's. Zijn er hier misschien mensen die hier ervaring mee hebben? Ben zeer benieuwd naar hoe jullie dat hebben aangepakt.
Ik heb hier persoonlijk geen ervaring mee maar na even denken stelde ik haar voor om bijvoorbeeld een lichtsignaal (van een zaklampje) te conditioneren tot aandacht-signaal, waarna de hond een gebaar-commando kan krijgen. Dit leek haar ook een goed idee.
Naar aanleiding van haar telefoontje ben ik toch wel geïnteresseerd geraakt in het fenomeen dove hond - aanleren commando's. Zijn er hier misschien mensen die hier ervaring mee hebben? Ben zeer benieuwd naar hoe jullie dat hebben aangepakt.
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik heb er geen ervaring mee maar denk inderdaad dat je een duidelijk signaal moet aanleren als let op signaal. Misschien een citronella band of TT kopen, ombouwen en de afstandsbediening een klein vibrerend motertje laten aansturen in de halsband. Knop in, trilling, gevolg koekje, knop in, koekje etc tot de hond bij elke trilling zijn koekje komt halen. Dan eerst iets doen voor het koekje totdat het trilgevoel de aanzet tot een commando wordt. Volgens mij een prima oplossing voor de lange termijn en ook redelijk in elkaar te zetten door iemand die handig is met electriek. Je zou zelfs een kom hier trilling kunnen conditioneren met koekjes 
De hond is doof dus de investering van een omgebouwde TT of citronella-band is dat wel waard denk ik.
Verder kan je 100% bereikbaar blijven voor je hond, hoe ver die ook is en wat die ook doet omdat het op afstandsbediening is.

De hond is doof dus de investering van een omgebouwde TT of citronella-band is dat wel waard denk ik.
Verder kan je 100% bereikbaar blijven voor je hond, hoe ver die ook is en wat die ook doet omdat het op afstandsbediening is.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
- Sietske*
- Zeer actief
- Contacteer:
Hé da's een interessante. Ik dacht dus zelf aan een lichtsignaal omdat je dat ook kunt gebruiken als de hond met zijn rug naar je toe staat, maar dan heb je een probleem als hij uit zicht of te ver weg is.MARC_S schreef:Ik heb er geen ervaring mee maar denk inderdaad dat je een duidelijk signaal moet aanleren als let op signaal. Misschien een citronella band of TT kopen, ombouwen en de afstandsbediening een klein vibrerend motertje laten aansturen in de halsband. Knop in, trilling, gevolg koekje, knop in, koekje etc tot de hond bij elke trilling zijn koekje komt halen. Dan eerst iets doen voor het koekje totdat het trilgevoel de aanzet tot een commando wordt. Volgens mij een prima oplossing voor de lange termijn en ook redelijk in elkaar te zetten door iemand die handig is met electriek. Je zou zelfs een kom hier trilling kunnen conditioneren met koekjes
Zou het makkelijk gaan het ombouwen van zo'n TT? Ze zal er waarschijnlijk wel weer een hoop commentaar door krijgen van mensen die weten hoe een TT er uit ziet, maar ze zou er eventueel een felgekleurde zakdoek ofzo omheen kunnen knopen.
Ik houd deze mogelijkheid in ieder geval even in mijn achterhoofd. Bedankt voor het meedenken. Ik wist dat ik er goed aan deed om dit item op het forum te plaatsen

-
- Zeer actief
Als je ziet hoe ik geconditioneerd ben met de trilfunctie van mijn mobieltje moet dat met een hond ook wel lukken.Sietske* schreef:Hé da's een interessante. Ik dacht dus zelf aan een lichtsignaal omdat je dat ook kunt gebruiken als de hond met zijn rug naar je toe staat, maar dan heb je een probleem als hij uit zicht of te ver weg is.MARC_S schreef:Ik heb er geen ervaring mee maar denk inderdaad dat je een duidelijk signaal moet aanleren als let op signaal. Misschien een citronella band of TT kopen, ombouwen en de afstandsbediening een klein vibrerend motertje laten aansturen in de halsband. Knop in, trilling, gevolg koekje, knop in, koekje etc tot de hond bij elke trilling zijn koekje komt halen. Dan eerst iets doen voor het koekje totdat het trilgevoel de aanzet tot een commando wordt. Volgens mij een prima oplossing voor de lange termijn en ook redelijk in elkaar te zetten door iemand die handig is met electriek. Je zou zelfs een kom hier trilling kunnen conditioneren met koekjes
Zou het makkelijk gaan het ombouwen van zo'n TT? Ze zal er waarschijnlijk wel weer een hoop commentaar door krijgen van mensen die weten hoe een TT er uit ziet, maar ze zou er eventueel een felgekleurde zakdoek ofzo omheen kunnen knopen.
Ik houd deze mogelijkheid in ieder geval even in mijn achterhoofd. Bedankt voor het meedenken. Ik wist dat ik er goed aan deed om dit item op het forum te plaatsen.

Iemand die een beetje technisch is kan dat zo voor haar maken, dat is echt niet moeilijk en voor de hond helemaal niet onprettig ook. Verder werkt een lichtsignaal in de zon ook niet zo

- Lot
- Actief
- Contacteer:
Mijn beide foxjes werden doof. Ze waren toen dus al opgevoed. Eentje is inmiddels dood. Ik heb ook gebarentaal gebruikt en merkte ook dat de hond zowiezo meer op je gaat letten als hij je niet kan horen. In huis trek ik aandacht door op de grond te stampen, maar daar heb je buiten weinig aan als je hond in de bosjes zit.
Ik was gisteren trouwens aan het zoeken naar zo'n flexilijn op internet en daar zag ik er 1 met een ingebouwd lampje erop. Dan heb je alles in 1! Maar waar ik die zag???????? Was een dierenwinkel die online verkoopt, maar ik heb er zoveel bekeken.
Er zal vast wel ergens informatie op internet te vinden zijn over het opvoeden van dove honden denk ik.
Ik was gisteren trouwens aan het zoeken naar zo'n flexilijn op internet en daar zag ik er 1 met een ingebouwd lampje erop. Dan heb je alles in 1! Maar waar ik die zag???????? Was een dierenwinkel die online verkoopt, maar ik heb er zoveel bekeken.
Er zal vast wel ergens informatie op internet te vinden zijn over het opvoeden van dove honden denk ik.

- Lot
- Actief
- Contacteer:
- Sietske*
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat verwacht ik idd ook. Maar dan nog kan het in sommige situaties noodzakelijk zijn dat je zijn aandacht kunt trekken.Lot schreef:Ik heb ook gebarentaal gebruikt en merkte ook dat de hond zowiezo meer op je gaat letten als hij je niet kan horen.
Die ken ik idd ook. Misschien is dat een goed alternatief zodat ze niet hoeft te verbouwenLot schreef:Ik hoorde laatst trouwens iemand over een variatie op de Citronella en de TT. Die band blies alleen een beetje lucht in de nek van de hond.

Ik wil sowieso eens rondsurfen op internet om meer info te vinden. Heb ik alleen nog geen tijd voor gehad.

- Lot
- Actief
- Contacteer:
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
die banden bestaan gewoon al hoor, hoef je niets om te bouwenMARC_S schreef:Ik heb er geen ervaring mee maar denk inderdaad dat je een duidelijk signaal moet aanleren als let op signaal. Misschien een citronella band of TT kopen, ombouwen en de afstandsbediening een klein vibrerend motertje laten aansturen in de halsband. Knop in, trilling, gevolg koekje, knop in, koekje etc tot de hond bij elke trilling zijn koekje komt halen. Dan eerst iets doen voor het koekje totdat het trilgevoel de aanzet tot een commando wordt. Volgens mij een prima oplossing voor de lange termijn en ook redelijk in elkaar te zetten door iemand die handig is met electriek. Je zou zelfs een kom hier trilling kunnen conditioneren met koekjes
de meeste TT's hebben een beloningsstand en dat is een trilstand
-
- Zeer actief
- Sietske*
- Zeer actief
- Contacteer:
Hé perfect. Bedankt voor het meedenken allemaal.
Ik ben trouwens nog steeds benieuwd naar mensen die zelf praktijk-ervaring hebben hoor
. Maar ik heb de indruk dat er daar niet zo veel van zijn, of ze zijn nog niet op het forum geweest vandaag
.
Ik ben trouwens nog steeds benieuwd naar mensen die zelf praktijk-ervaring hebben hoor

-
- Zeer actief
Ik heb min of meer praktijk ervaring. Toen wij Vonya uit het asiel haalden bleek ze slechthorend te zijn. Toch hebben we de cursussen met goed gevolg afgelegd. Alles met handgebaren aangeleerd, maar alleen het aandacht trekken is inderdaad een probleem. Ik heb ook over zo'n trilband nagedacht, maar nooit de stap genomen.
De truuk bij mij is veel met koekjes trainen en zo erin trainen dat ze heel regelmatig naar me opkijkt. En dat moment gebruik ik dan om het commando te geven. Maar in gevaarlijk situaties werkt dat niet en dat is link.
Dus ik hoop dat je mij op de hoogte wilt houden vwb de trilband!
De truuk bij mij is veel met koekjes trainen en zo erin trainen dat ze heel regelmatig naar me opkijkt. En dat moment gebruik ik dan om het commando te geven. Maar in gevaarlijk situaties werkt dat niet en dat is link.
Groetjes Wendy en Vonya.
In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...

In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...

- Sietske*
- Zeer actief
- Contacteer:
Wil ik zeker doen als ik er tenminste nog wat van hoor. Ik heb namelijk zelf geen contact gehad met het baasje van de dove hond. Ik heb wel aangeboden dat de oud-instructeur mijn telefoonnummer mag doorgeven als ze nog advies en / of begeleiding wenst, maar ik weet dus niet of ze daar gebruik van zal maken.WendyV schreef:Ik heb min of meer praktijk ervaring. Toen wij Vonya uit het asiel haalden bleek ze slechthorend te zijn. Toch hebben we de cursussen met goed gevolg afgelegd. Alles met handgebaren aangeleerd, maar alleen het aandacht trekken is inderdaad een probleem. Ik heb ook over zo'n trilband nagedacht, maar nooit de stap genomen.
Maar als ik meemaak wat de effecten van zo'n trilband zijn laat ik het je zeker weten

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Hallo Sietske,
Er bestaan ook trilbanden zonder TT funktie. Het vervelende is dat ze niet bij elke hond werken, er zijn honden die er heel goed mee te konditioneren zijn, en anderen die er niet voldoende op reageren om nuttig te zijn.
Een hele goede link is deze: http://www.deafdogs.org/
Een heel interessant boekje over hoe met dove honden om te gaan is: "Living with a deaf dog" van Susan Cope Becker. ISBN: 0-9660058-0-5.
Uitgegeven door:
Susan Cope Becker,
2555 Newtown Road,
Cincinnati, OHIO 45244
U.S.A.
Om wat voor hond gaat het trouwens, hoe oud is hij, sinds wanneer is hij doof?
Groetjes, Willy.
Er bestaan ook trilbanden zonder TT funktie. Het vervelende is dat ze niet bij elke hond werken, er zijn honden die er heel goed mee te konditioneren zijn, en anderen die er niet voldoende op reageren om nuttig te zijn.
Een hele goede link is deze: http://www.deafdogs.org/
Een heel interessant boekje over hoe met dove honden om te gaan is: "Living with a deaf dog" van Susan Cope Becker. ISBN: 0-9660058-0-5.
Uitgegeven door:
Susan Cope Becker,
2555 Newtown Road,
Cincinnati, OHIO 45244
U.S.A.
Om wat voor hond gaat het trouwens, hoe oud is hij, sinds wanneer is hij doof?
Groetjes, Willy.
- Sietske*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb dat boekje (en andere) inmiddels ook gevonden op internet. Er is vrijwel niets te vinden in het nederlands, maar de amerikanen bieden weer eens uitkomst. Als die ergens niet over hebben geschreven dan kun je er van uit gaan dat het dus ook niet bestaatWil de hond schreef:Er bestaan ook trilbanden zonder TT funktie. Het vervelende is dat ze niet bij elke hond werken, er zijn honden die er heel goed mee te konditioneren zijn, en anderen die er niet voldoende op reageren om nuttig te zijn.
Uitgegeven door:
Susan Cope Becker,
2555 Newtown Road,
Cincinnati, OHIO 45244
U.S.A.

Ik heb een leuke website gevonden die volledig gaat over dove honden en dan met name het trainen daarmee: http://www.deafdogs.org/.
Ik ga daar nog eens wat verder rondsnuffelen. Er staat ook een lijst met zogenaamde "vibrating collars", maar tering wat zijn die dingen duur zeg. Er wordt echter ook omschreven hoe je er zelf één kunt maken.
Als de betreffende eigenaar contact met me opneemt heb ik inmiddels behoorlijk wat informatie voor haar

Dat weet ik dus allemaal niet. Het was in ieder geval nog een jonge hond die ze van iemand heeft overgenomen die hem (of haar) weg wilde doen vanwege de doofheid. Dat is het enige wat ik weet. Dit waren ook vragen die ik direct had, maar ik heb mijn informatie uit de tweede hand en mijn "informant" (Om wat voor hond gaat het trouwens, hoe oud is hij, sinds wanneer is hij doof?
Groetjes, Willy.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb net mijn bericht ge-edit en die die jij noemt link er bij gezet.Ik heb een leuke website gevonden die volledig gaat over dove honden en dan met name het trainen daarmee: http://www.deafdogs.org/.
Ik ga daar nog eens wat verder rondsnuffelen. Er staat ook een lijst met zogenaamde "vibrating collars", maar tering wat zijn die dingen duur zeg. Er wordt echter ook omschreven hoe je er zelf één kunt maken.

Zo duur zijn ze ook weer niet hoor, voor een ruime 100€ kun je al een goede hebben. Duur zou het zijn als het bij de hond in kwestie niet blijkt te werken. Een TT of een Citro-band is ook niet goedkoop. Maar als de trilband aanslaat bij de hond kan hij wel eens het verschil uitmaken tussen de hond los kunnen laten of hem zijn leven aan de lijn te moeten houden. Als het je lukt om de hond goed op de trilband te konditioneren is dat enorm makkelijk. Zonder een woord te hoeven uitspreken staat hij naast je. Zaak is wel om zeer zorgvuldig de konditionering op te bouwen.
Ik hoop dat je nog wat hoort van je informant, en dat je iets kunt vertellen over de voortgang van die hond, en zijn baasje.
Dag, Willy.
- Helen
- Actief
Ik train op dit moment VEG met een dove Border Collie, Mick die bij een vriendin woont. De handgebaren voor de verschillende oefeningen gaan prima en zijn makkelijk aangeleerd dmv voer. Hij woont met zijn zus, moeder en een kruising border in een huis. Als we naar het bos gaan met alle honden blijft hij automatisch bij de anderen. Als ik hem dringend nodig heb roep ik zijn moeder, die komt dan naar me toe en zodra ik zie dat Mick me ziet geef ik hem een gebaar. 99% van de gevallen volgt hij zijn commando's op dus dat is zeker niet slecht voor een 16 maanden oude hond. Als ik hem alleen meeneem kan ik hem ook loslaten (niet op straat natuurlijk) hij houd mij erg goed in de gaten en blijft met tussenpozen naar me kijken.
Zodra Mick geslaagd is voor zijn VEG cursus zal Eric, zijn baasje, behendigheid met hem gaan doen.
Zodra Mick geslaagd is voor zijn VEG cursus zal Eric, zijn baasje, behendigheid met hem gaan doen.
Groetjes van Helen, Max, Meilee, Sita en Sam

- Sietske*
- Zeer actief
- Contacteer:
Leuk om te horen dat dat zo goed gaat. Ik verwacht ook idd dat de hond van nature al meer op de eigenaar zal letten. Handig ook dat Mick zijn moeder als "tolk" heeft. Voor zover ik weet heeft dit meisje maar 1 hond, dus jouw manier van de hond bij je roepen zal voor haar niet werken.Helen schreef:Ik train op dit moment VEG met een dove Border Collie, Mick die bij een vriendin woont. De handgebaren voor de verschillende oefeningen gaan prima en zijn makkelijk aangeleerd dmv voer. Hij woont met zijn zus, moeder en een kruising border in een huis. Als we naar het bos gaan met alle honden blijft hij automatisch bij de anderen. Als ik hem dringend nodig heb roep ik zijn moeder, die komt dan naar me toe en zodra ik zie dat Mick me ziet geef ik hem een gebaar. 99% van de gevallen volgt hij zijn commando's op dus dat is zeker niet slecht voor een 16 maanden oude hond. Als ik hem alleen meeneem kan ik hem ook loslaten (niet op straat natuurlijk) hij houd mij erg goed in de gaten en blijft met tussenpozen naar me kijken.
Ben ook zeer benieuwd hoe het straks zal gaan met behendigheid. Het lijkt me iig een echte uitdaging.