Wij zijn nieuw hier sinds gisteren, die is meteen mijn eerste post hier op het forum.
Nu, waar dit topic over gaat, ik ben al sinds twee jaar aan de gang met mijn driejarige Cavalier Charlie.
Even de achtergrond schetsen: Charlie heeft last van terugkerende darmontstekingen, soms in combinatie met maagontsteking. Hij heeft dan last van overgeven en diarree met inmenging van slijm en vaak ook bloed. Na een jaar ben ik erachter gekomen dat hij hevig reageert op granen, rijst, rundvlees en kip. De trigger van zijn darmontstekingen zijn dus voedselintoleranties maar ook stressvolle situaties zoals vertrekken op vakantie kan bij hem een darmontsteking veroorzaken.
In mei had hij nog maag-darmontsteking, ook in juli (vakantie naar Frankrijk) konden we naar de DA omdat hij weer last van diarree had, er werd wederom darmontsteking vastgesteld. Hij heeft dus op korte tijd twee kuren antibiotica gehad, momenteel is hij wel stabiel (lees: geen diarree, geen overgeven), maar zijn ontlasting is nog niet zoals het was en dit is eigenlijk al een probleem sinds zijn darmontsteking van mei.
Zijn poep blijft te slap (enkel 's ochtends is het af en toe stevig), verder is zijn poep steeds plakkerig (plakt dan ook aan de stenen wanneer hij op de stoep moet poepen) en dit was vroeger niet zo.
Wat mij ook zorgen baart, is het volume van zijn poep en het feit dat hij zo vaak moet poepen. Hij poept soms 2x per dag 's ochtends en 's avonds, maar hij poept ook vaak 4 á 5 keer per dag, soms ook 2x per wandeling. In totaal naar mijn gevoel steeds een grote hoeveelheid voor een hondje van 12,5 kg.
Ik kan eigenlijk geen lijn trekken in zijn 'poepgewoonten'. Hij eet elke dag precies hetzelfde, in precies dezelfde hoeveelheid en toch ziet zijn poep er elke dag anders uit en poept hij de ene dag 4x per dag en de andere dag maar 2x..
Ook is hij de laatste tijd moeilijk op gewicht te houden, hij weegt nu 12,5 kg en krijgt zo'n 160 gram brok per dag (hij eet momenteel Wolfsblut Grey Peak Senior, de Senior versie omwille van het lagere vetgehalte en op deze brok doet hij het momenteel het beste). Vroeger moest ik steeds opletten dat hij niet te dik werd, hij schommelde voorheen rond de 13 kg en deed het toen prima op slechts 100 gram brok. Hij heeft nu echt meer brok nodig om op gewicht te blijven.
Vers vlees hebben we ook lange tijd uitgeprobeerd maar dat was geen succes. Hij had vaak ook last van slijmerige ontlasting, was bijna elke ochtend misselijk (galspugen) en sliep eigenlijk de hele dag. Toen hij in januari ook zijn KVV begon over te geven heb ik hem weer overgeschakeld op brok, Wolfsblut.
Hij krijgt geen tussendoortjes meer, wel krijgt hij als beloning stukjes gekookte kalkoen waar we 's avonds ook zoekspelletjes mee doen en gebruiken in zijn puzzels.
Nu, heeft iemand misschien enig idee wat ik kan doen om zijn poep beter te maken? Iemand die ervaring heeft met een hond met erg gevoelige maag en darmen? Alle tips zijn erg welkom!
Grtjes, Lynn.