Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat te doen?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

zeta-jones
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Aantal honden: 9
Contacteer:

Wat te doen?

Ongelezen bericht door zeta-jones »

Zoals jullie weten is Lux een goedgekeurde dekreu. Het is ook niets nieuws dat er maar weinig openheid is binnen de fokkerswereld en dat het heel lastig is om aan betrouwbare informatie te komen. Dekreuhouders houden hun mond over hoe hun reuen vererven, uit angst dat het de zaken schaadt...uit angst dat niemand hun reuen nog zal willen gebruiken. Fokkers houden hun mond over problemen in nesten, uit angst dat het de zaken schaadt...
Slechts een enkele fokker geeft openheid van zaken, maar dat is ook echt maar een enkeling. De meeste dekreuhouders snoeren fokkers die hun reuen gebruiken en wel open zouden willen zijn de mond, bang dat hun reuen niet meer te dekken gevraagd worden.
Nu is het een utopie te denken dat er honden bestaan die perfect vererven, maar dat is wel wat men je graag doet geloven.
Ik wil wel graag openheid van zaken geven en heb besloten de bijzonderheden die Lux vererft heeft te vermelden op onze site, op zijn pagina.

Zouden jullie dat ook doen? Of zouden jullie ze pas vermelden als je een dekaanvraag krijgt?

Ik heb een beetje de instelling van: mensen die een beetje gezond verstand hebben en dit ook gebruiken, weten dat problemen zelden maar van één kant komen. Zij zullen evengoed nog geïnteresseerd zijn en de mensen die zich laten afschrikken door openheid van zaken kan ik missen als kiespijn.

Hoe zouden jullie dit doen?
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Wat te doen?

Ongelezen bericht door crutz »

gewoon vermelden
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik fok niet, maar zou het als pupkoper wel waarderen de pro's en de contra's van de vader en de moeder van mijn nieuwe pup te weten.
ik wou dus wel dat meer fokkers zo eerlijk waren om met name de contra's ook te vermelden :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik vermeld alles wat in de lijn voorkomt wat mij bekend is als ik een dekaanvraag krijg. Dat verwacht ik dan ook van de teef eigenaar en ik heb wel eens een dekking geweigerd omdat men geen informatie kon/wil geven. Die kwamen niet verder dan vragen naar Nilo's haplotype en wisten zelf ook iets te vertellen over hun teef en de lijnen daarvan. Dan houdt het voor mij op. Maar goed, daarbij is ook wel belangrijk dat ik Nilo heb aangeschaft als huishond, niet perse als dekreu. Als hij dekt is dat leuk maar het hoeft niet.
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

Vermelden. Ik waardeer het zowel als pupkoper als 'dekreu-eigenaar' wanneer ik zie dat een fokker 'foutjes' vermeldt op zijn/haar website. Dat zegt in mijn ogen wel iets over de betrouwbaarheid van de fokker.
Ik heb dat in ieder geval met Xavi's puppies ook gedaan en zal dat bij een volgend nest weer doen.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Ik zou de tekst zoals je nu schrijft gewoon op mijn website zetten. Daarna is het aan eenieder of ze wel/niet je reu willen gebruiken.
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Vermelden, als je in de buurt stond kreeg je een knuffel voor je openheid.
Da's nu net wat fokkersland broodnodig heeft.
Doen!!!
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

zeta-jones schreef: Dekreuhouders houden hun mond over hoe hun reuen vererven, uit angst dat het de zaken schaadt...uit angst dat niemand hun reuen nog zal willen gebruiken. Fokkers houden hun mond over problemen in nesten, uit angst dat het de zaken schaadt...
En mensen vermelden maar al te graag andermands problemen, ook als die niet kloppen of maar halve waarheden zijn.

Vermelden dus. Doe ik ook.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Eerlijkheid zal uiteindelijk beloond worden hoop ik van harte!
Fenneke en Baloe
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Voor mij wel,

Als je iets verzwijgt ben je niet eerlijk :19:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Het lastige is dat als je niet alles openbaar zet, mensen geneigd zijn hun eigen versie te gaan maken.
Zelfs en ook als ze niet jouw reu gaan gebruiken.

Maar als je wel alles openbaar zet zeggen diezelfde mensen dat je lijnen niet deugen omdat er blijkbaar - kijk maar, ze zegt het zelf - van alles in zit wat e rniet in hoort.
Dat is best een vervelend dilemma.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
zeta-jones
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Aantal honden: 9
Contacteer:

Ongelezen bericht door zeta-jones »

Marjoleine schreef:Het lastige is dat als je niet alles openbaar zet, mensen geneigd zijn hun eigen versie te gaan maken.
Zelfs en ook als ze niet jouw reu gaan gebruiken.

Maar als je wel alles openbaar zet zeggen diezelfde mensen dat je lijnen niet deugen omdat er blijkbaar - kijk maar, ze zegt het zelf - van alles in zit wat e rniet in hoort.
Dat is best een vervelend dilemma.
Dat is idd precies mijn dilemma. Maar ik denk toch dat ik het op mijn site laat staan. Als me dat dekaanvragen kost, so be it. De mensen/fokkers die mij en mijn lijnen sowieso al niet zien zitten, vinden toch altijd wel iets om tegenaan te trappen. Bovendien kan ik mensen die roddels voor waar aannemen missen als kiespijn, evenals de fokkers die mijn reuen niet willen gebruiken vanwege mijn eerlijkheid...en dus kennelijk geloven dat er lijnen bestaan die perfect zijn. Dan gaan ze maar op zoek naar die lijnen.
Over de stippelneuzen ben ik van meet af aan eerlijk geweest, evenals over het slokdarmgeval in één van zijn nesten. Ik weet ook wel dat ik ervoor had kunnen kiezen om het nergens neer te zetten en het pas te vermelden als iemand me een dekaanvraag stuurt. Maar ik hoop er ook een beetje op dat mijn informatie andere fokkers, die wel het juiste willen doen, die wel hun huiswerk doen, op weg helpt. Ook al willen ze mijn reu niet gebruiken. Als ik een teef heb die een niet al te best pigment heeft en ik neem een broer van Lux (een broer is dekreu in het buitenland) te dekken, dan kan het best wel fijn zijn om te weten wat nestgenoten van die broer hebben gegeven. Ik zou dat wel willen weten. En zo redeneer ik dan maar, ook al gooi ik daar zakelijk bekeken mijn eigen glazen mee in. Jammer dan.
De fokker die het slokdarmgeval in haar nest had, heeft me ook Lux gevraagd voor haar andere teef, want ze is net zo reëel als ik en weet dat één slokdarmgeval niet per definitie betekent dat de ouderdieren de fok uit moeten oid. Wellicht was de combi niet goed, misschien kwam het wel uit maar één bepaalde voorouder...maar feit is dat het wel een super nest was verder, zeker qua karakter. En zulke fokkers zijn er heus wel. Je moet ze misschien zoeken met een loep...maar dat is dan maar zo :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”