Mn net getikte tekst is weg, sorry. Straks nog een keer proberen. Moet nu even iets anders doen.Inge O schreef:zo gaat het hier ook meestal, daar geef ik ook de voorkeur aan maar counterconditioning werkt volgens een ander principe : daarbij is de baas van nul en generlei belang (behalve dan als voedselverstrekmachine maar als het zou kunnen zou een mechanische nog beter zijnRi@ schreef: Ik heb liever dat ik zo'n invloed op ze heb dat ik ze door simpel afkeurend "nee" hun gedrag kan laten stoppen. En dan belonen. Maar dat duurt best een tijd voordat je zo'n band hebt met je hond. Maar misschien begrijp ik het idee er achter niet helemaal goed, dat kan.) en gaat het puur en alleen om het veranderen van de emotie bij het zien van 'het onheil' waardoor die na verloop van tijd net 'het heil' wordt waardoor hun motivatie om uit te vallen/te vluchten/blaffen enz. volledig verdwijnt - uit zichzelf dus
.
wil je daarop bouwend nog verder trainen dan kan dat ook natuurlijk en wel veel makkelijker dan voor die counterconditioning omdat je hond dan veel makkelijker aandacht voor je zal hebben gezien zijn adrenalinepeil normaal blijft.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Altijd belonen (counter conditioning)
Moderator: moderatorteam
- Jackira
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Re: Altijd belonen (counter conditioning)
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik ga dat komend jaar ook proberen: meteen bij elke losse knal (dus in de weken voor de jaarwisseling) een brokje erin. Afgelopen jaar werd Mila plotseling bang voor vuurwerk nadat ze een rotje vlak voor haar neus had gekregen, en toen konden daar echt geen brokjes tegenop (en werd er al bijna non-stop geknald). Ze was al te bang om nog brokjes aan te nemen. Maar misschien werkt het wel als je er direct mee begint als het nog af en toe een losse knal is.
- DeDiana
- Zeer actief
Ja inderdaad, dan kun je het nog reguleren (bijvoorbeeld heel zacht zetten of maar heel even). Cd heb ik liggen - dus ik ga binnenkort maar eens beginnen.
-
- Zeer actief
jaSelene schreef:Vanmorgen had ik bij de DA een gesprekje met een gedragsdeskundige die onlangs naar een seminar geweest is van Pamela Reid. Zij heeft meerdere honden met forse problemen (ook agressie en onzekerheid bijv) geholpen met de volgende methode:
Bijvoorbeeld bij uitvallen aan de lijn, je neemt iets mee wat de hond heel erg lekker vindt en ongeacht het gedrag gooi je er een snoepje in. Maakt niet uit wat hij doet als hij een andere hond ziet, of dat nou staren of blaffen of grommen is, snoepje erin.
Het doel is om de associatie te krijgen hond = snoep = prettig en op termijn zal het gedrag uitdoven.
Het druist dus helemaal in tegen het alleen "belonen" voor goed gedrag en slecht gedrag negeren.
Vond het eerst maar gek maar toen ik er met haar verder over praatte herinnerde ik me dat ik op soortgelijke manier rayos het blaffen in de bench tegen bezoek heb afgeleerd, ik ben ervoor gaan zitten en heb lukraak stukjes frikandel gegeven, niet aangekeken, niets gezegd en wat hij ook deed frikandel erin.
Nu ben ik van plan om op deze manier het blaffen tegen andere honden af te gaan leren, wat denken jullie van deze methode?
Edit: titel aangevuld met methode
zo heb ik Sky's fixeren kunnen afwenden
die viel niet uit maar fixeerde en verstarde.
ik heb het wel gedaan voor de verstarring want dan was hij niet bereikbaar.
als ik hem zag kijken, clickte ik meteen en hup kaas erin.
en dat 6 miljoen keer.
nu laatste 2 weken heb ik er geen energie meer voor en wandelen we op hondvrije tijden gewoon lekker ontspannen.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Hoe we het hier gedaan hebben, samen met labranwk is als volgt...Heavy schreef:Als je iets hebt wat kort duurt zoals dus het harde geluid van boren dan kan je nog wel brokjes blijven geven maar hoe doe je dit bij een hond die bang is van vuurwerk bv? Je kan toch moeilijk uren achter elkaar brokjes blijven geven of is dan zo'n bal met brokjes erin een idee ? Of een kluif?
We zijn eerst zelf een zak vuurwerk gaan halen, van zachte knallen tot harde knallen, toen hebben we manlief mer de zachtste bommen naar buiten gestuurd, eerst voor op wat afstand van het huis, ondertussen hadden we via de telefoon contact, op ons teken stak hij een bom af en op het moment dat je het hoort pak je een handje brokken en gooit deze over de grond, timing is dus enorm belangrijk! In eerste instantie keek Doran niet naar de brokken en hadden de andere honden dus een feestje

Na een pauze is manlief achter de schutting van de tuin gaan staan, alweer iets dichter bij huis dus, gewoon op dezelfde manier, knal is handje brokken, je zag Doran zich steeds sneller herstellen van de schrik en dan meteen brokjes gaan snoepen

Toen de wat hardere knallen en uiteindelijk stonden wij in de tuin , dus nog dichter bij de knal. Op het laatst schrok hij helemaal niet meer maar keek meteen naar ons van hey waar blijven m'n brokjes?

Nou moet ik wel zeggen dat zijn angst nieuw was, 2 dagen daarvoor had een idioot een bom tussen zijn poten gegooit, daar schrok hij van, ik ging compleet uit m'n plaat tegen de gooier wat natuurlijk ook niet geholpen heeft, dat bevestigde alleen zijn angst, maarja dat was gewoon een reactie.....daarvoor was hij nooit bang voor vuurwerk of wat voor knal dan ook, wij waren er dus snel bij, als een hond al jaren bang is zou het natuurlijk wat langer kunnen duren.
Maar ik zou dus niet gaan afwachten tot het weer een gekkenhuis word, maar net als wij, het knallen zelf in de hand hebben, dat werkt veel fijner.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, voer in een bal of een botje gaat dus niet werken, het gaat echt om de link van hey een knal betekend lekkers, de focus verleggen dus en nogmaals, de timing is enorm belangrijk, knal is meteen een handje lekkers over de vloer

Succes ermee

Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
-
- Zeer actief
Wat interessant om te lezen. Bunker was heel erg agressief aan de lijn, al had ik voor hem met een medium gebakken Texaanse steak voor zijn neus de horlepiep staan dansen dan had hij nog geen interesse gehad
maar bij Phantom die soms weleens wil uitvallen is het wel het proberen waard 

- Sarah5
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatiër x Bordeaux Dog
Berner Sennen x Beagle - Aantal honden: 2
Laatst voor het eerst geprobeerd met Lola, eigenlijk niet geheel gepland.....
Uit het niets kwam er een jack om de hoek heen zeilen al blaffend en grommend aan de lijn, Lola nekharen omhoog lamskophuid staafje snel voor Lola d'r snufferd gegooid en mevrouw stond doodleuk heerlijk te kluiven en hondje bleef doorgaan, maar ze stond te kauwen alsof ie als sneeuw voor de zon was verdwenen en de stress ook
Uit het niets kwam er een jack om de hoek heen zeilen al blaffend en grommend aan de lijn, Lola nekharen omhoog lamskophuid staafje snel voor Lola d'r snufferd gegooid en mevrouw stond doodleuk heerlijk te kluiven en hondje bleef doorgaan, maar ze stond te kauwen alsof ie als sneeuw voor de zon was verdwenen en de stress ook
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Catalaanse herdershond
- Aantal honden: 1
Ik heb dat met Juul ook gedaan. Ze durfde de bus niet in, ze vond de bus zelf ook doodeng. Dus heel veel lekkers mee en nu vind ze de bus helemaal geweldig.

- Selene
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders
- Aantal honden: 2
Bij de hele extreme gevallen gaat het niet werken idd die staan te ver in drift maar bij mindere gevallen waarbij je geen correctie wilt of kunt gebruiken (omdat ze er gewoon niet gevoelig voor zijn) is dit een behoorlijk alternatief miBrigitte schreef:Wat interessant om te lezen. Bunker was heel erg agressief aan de lijn, al had ik voor hem met een medium gebakken Texaanse steak voor zijn neus de horlepiep staan dansen dan had hij nog geen interesse gehadmaar bij Phantom die soms weleens wil uitvallen is het wel het proberen waard
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it
Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it
Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
- Aantal honden: 2
Ik zou er zelf helemaal kriegel van worden. Ik beloon zelden met voer, Max word er vreselijk happerig van! Gaat helemaal tegen mijn gevoel in om een hond die ongewenst gedrag vertoont vol te gaan stoppen met lekkers, hoewel ik het idee erachter best snap. Ik zou me nog voor kunnen stellen dat je in het geval van angst best iets kunt bereiken op deze manier maar verder kan ik er niets mee. Maar ja, ik ben ook nog wat "ouderwetser" in het opvoeden: ongewenst gedrag levert een correctie op en gewenst gedrag een beloning! Al dat gekoetsie met lekkers is niets voor mij......een extra aai en een vrolijk goed zo doen voor mij meer.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Ik vind het niks altijd belonen voor wat dan ook...
Heb er hier ook eentje gehad die altijd moest blaffen tegen andere honden, en als ik ergens een hekel aan heb was dat het wel.
Corrigeren werkte averechts dus met deze was het afleiden. Naar mij kijken was iets lekkers en dat steeds meer uitbreiden.
Heb er hier ook eentje gehad die altijd moest blaffen tegen andere honden, en als ik ergens een hekel aan heb was dat het wel.
Corrigeren werkte averechts dus met deze was het afleiden. Naar mij kijken was iets lekkers en dat steeds meer uitbreiden.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
hmm ik weet niet...
stel een hond stelt zich agressief op bij een hond en je geeft een koekje...
dan wordt hij toch beloond met dat gedrag?
- DeDiana
- Zeer actief
Volgens mij (als ik het goed begrepen heb) probeer je brokjes te geven vóór dat moment. Stel: de hond heeft een hekel aan andere honden en valt uit. Je gaat dan brokjes geven zodra een andere hond gespot wordt, ook al is dat nog 50 meter verderop of aan de overkant van de straat. Dus eigenlijk voordat de hond uitbarst in agressie. Met als doel dat de hond geen negatieve associatie meer heeft bij het zien van een vreemde hond, maar een positieve associatie krijgt (jippie, andere hond = brokjes = fijn gevoel!). Je beloont dus niet een gedrag, maar een gebeurtenis (het ontmoeten van een andere hond).judith & olly schreef:hmm ik weet niet...
-
- Zeer actief
Dat werkte bij Sky heel goed maar op mijn topic click=kaas kreeg ik ook wel kritische noten inderdaad, hoe zie je dan dat je hond fixeert? nou die spanning voel je wel aan hoor. tenminste, ik ben daar overgevoelig voor, gevaar is alleen dat je er niet in mee moet gaan dan.DeDiana schreef:Volgens mij (als ik het goed begrepen heb) probeer je brokjes te geven vóór dat moment. Stel: de hond heeft een hekel aan andere honden en valt uit. Je gaat dan brokjes geven zodra een andere hond gespot wordt, ook al is dat nog 50 meter verderop of aan de overkant van de straat. Dus eigenlijk voordat de hond uitbarst in agressie. Met als doel dat de hond geen negatieve associatie meer heeft bij het zien van een vreemde hond, maar een positieve associatie krijgt (jippie, andere hond = brokjes = fijn gevoel!). Je beloont dus niet een gedrag, maar een gebeurtenis (het ontmoeten van een andere hond).judith & olly schreef:hmm ik weet niet...
ik heb weleens met hem op een grasveldje gezeten en werden bijna ingesloten door 2 uitvallende honden die elkaar met afstand moesten passeren maar ons ook. hij bleef zitten, kijken, kaasjes eten (wel onder spanning, hij beet wel bijna elke keer in mijn hand) en oogcontact met mij houden. de honden passeerden, die werden aan de lijn meegesleurd en Sky zat ogenschijnlijk heel netjes met slappe lijn naar mij te kijken. het was puur het belonen voor kijken naar de hond en terugkijken naar mij. en vanwege de timing met de clicker, kijken is meteen clicken. Voor ik dat deed zou hij verstard zijn en bevroren. Dan zou hij al fixerend geprobeerd hebben dichterbij te lopen en met die afstand kon ik niet eens garanderen dat ik hem zou houden.
oh ja en met een stom droog saai koekje kom je er niet.
je moet wel minimaal de hemel bij je hebben in voer.

volgens Sky is kaas de hemel.

- bobbielief
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Zw witte herder powderpuff en korthaar. Ollie
Je moet het ook niet zien als belonen maar als omzetten van een negatieve emotie naar een positieve emotie. Het heeft helemaal niets met wel of niet tuttelig doen te maken. Ik vond hetveerst ook raar maar het is me heel goed uitgelegd. Mijn hond blafte uit onzekerheid naar andere honden en nu is dat zogoed als weg. Heel erg fijn, alleen bij hele grote donkere honden doet hij het nog.maar ik had dus eerst ook zoiets van ja hoooor.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Zou counter conditioning ook kunnen werken bij kattenfixatie ?
Hier wemelt het van de katten met het mooie weer in de woonwijk hierachter. Normaal vermijd ik dat en anders zeg ik dat ze normaal moeten doen en door moeten lopen, maar soms ben ik te laat en begint er één te gillen en gilt de rest vrolijk mee, Dan heb ik dus weer mijn schaammoment van de dag
Ik heb net geprobeerd met 3 dames of ze überhaupt wat eten als ze met zijn drieën een kat zien (ik loop s'avonds met 3 om 3). Alleen Elena blijft stokstijf staan en de kat fixeren, de andere twee aten eerst de brokjes van de straat en keken dan weer eens op.
Zodra ik de kat zag strooide ik wat minibrokjes over de stoep en zo liepen we richting kat.
Wordt dat wat ? Ze hebben met katten natuurlijke geen negatieve emotie, eerder een hele opgewonden positieve emotie.
Hier wemelt het van de katten met het mooie weer in de woonwijk hierachter. Normaal vermijd ik dat en anders zeg ik dat ze normaal moeten doen en door moeten lopen, maar soms ben ik te laat en begint er één te gillen en gilt de rest vrolijk mee, Dan heb ik dus weer mijn schaammoment van de dag

Ik heb net geprobeerd met 3 dames of ze überhaupt wat eten als ze met zijn drieën een kat zien (ik loop s'avonds met 3 om 3). Alleen Elena blijft stokstijf staan en de kat fixeren, de andere twee aten eerst de brokjes van de straat en keken dan weer eens op.
Zodra ik de kat zag strooide ik wat minibrokjes over de stoep en zo liepen we richting kat.
Wordt dat wat ? Ze hebben met katten natuurlijke geen negatieve emotie, eerder een hele opgewonden positieve emotie.
- bobbielief
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Zw witte herder powderpuff en korthaar. Ollie
Nee dan werkt het niet. Het gaat om het omzetten van een negatieve emotie in een positieve. De katten leveren al een positieve emotie, je zult dan een sterkere prikkel moeten geven iets wat nog leuker is dan de katten en dat valt niet mee.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Ja, katten... Pffff! Die leveren hier ook gillende honden op. Csiva heb ik nu zo ver dat ze dan niet meer trekt aan de riem maar met dribbelpasjes naast me loopt te gillen alsof ze vermoord wordt 

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik was ook niet van plan om erop te gaan trainen. Ik vermijd de woonwijk normaal gesproken en met directief aanspreken lukt het normaal gesproken wel om niet als de schrik van de buurt voor paal te staan. Maar als ik op deze manier de emotie van "whaaaaaaahhh, die Kreatur muss sterben!" (sorry, Rammstein fan
naar hé kat> leuk! brokjes! kan maken zou ik daar wel mee aan de slag gaan.
Eten met een kat in de buurt is geen probleem. Heb jaren geleden ook met Icha hierop getraind maar dan gewoon aandacht voor mij is beloning. Maar daar is de emotie nooit mee veranderd.

Eten met een kat in de buurt is geen probleem. Heb jaren geleden ook met Icha hierop getraind maar dan gewoon aandacht voor mij is beloning. Maar daar is de emotie nooit mee veranderd.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Mijn overburen hebben gezamenlijk zo'n 4 katten. Ik kan er dus niet om heen...
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Mijn buurvrouw heeft er twee. Als ze bij ons voor de voordeur zitten of rennen s'avonds reageren ze wel. Als ze in de tuin zitten van de buurvrouw reageren ze gelukkig niet meer (kunnen ze gewoon zien, zitten ook gewoon voor het hekje naar mijn honden te kijkenMachie schreef:Mijn overburen hebben gezamenlijk zo'n 4 katten. Ik kan er dus niet om heen...

Ik heb ze heel consequent naar binnen gehaald als ze in de tuin tekeer gingen naar de katten van de buuf.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Het probleem hier dus is onverwachte katten s'avonds. Die kan ik grotendeels vermijden door niet in de woonwijk te wandelen maar als ik het op deze manier veiliger en leuker kan maken voor kat en hond dan wil ik dat wel proberen. Nu met dit mooie weer is het altijd prijs dus handig trainen. Ik kwam gisteren in een half uur wel 12 katten tegen ofzo. De meesten blijven ook gewoon zitten op de stoep.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
nou ik moet toch wel een beetje (niet helemaal) terugkomen op mijn gezegde dat ik deze methode niet zou gebruiken 
rietje is ontzettend bang voor vuurwerk, onweer en harde geluiden die ze niet kan plaatsen vooral als deze laatste voorkomen nadat er vuurwerk is afgeschoten of onweer is geweest.
wij hebben slangen in de voorkamer: beetje kamikaze koningspythons die zich met regelmaat en graagte van hun tak af laten vallen wat een soort van doffe knal geeft.
tot een tijd geleden was dat geen issue voor riet, maar in combinatie met het vuurwerk dat al een tijdje afgestoken wordt (voorloper van 5 november: guy fawkes day, onze versie van jullie oud en nieuw) begon het nu toch wel een aardig probleem te worden met als gevolg een doodsbang hondje dat zich nergens meer veilig voelde.
gedachtig dit topic, en vooral het verhaal van lunatic over vuurwerk, heb ik mijn aversie tegen deze manier van werken overboord gezet en ben het gaan proberen: een zooitje miniatuurkoekjes in drieën gesneden en strooien maar bij de minste tekenen van opwinding en angst.
helaas had dat geen enkel effect, ze at de koekjes niet en na twee dagen had ik nog steeds een doodsbang hondje dat zich nergens in huis meer veilig voelde zo gauw er ook maar een geluid kwam dat ze niet kon plaatsen en dat kon best een krakende stoel zijn
toen haar speciale kleedje maar eens neergelegd, zo tussen vriendje en mij in, lekker veilig zou je denken.
dat vond rietje ook wel, zolang er maar niks kraakte, knalde of bonkte, dus dat schoot ook al niet op
daarna ten einde raad toch maar weer die brokjes tevoorschijn gehaald en bij elke verstijving van riet, die vooraf gaat aan haar vluchtgedrag, haar uit de hand een brokje gegeven en dat hielp wel wat, het zenuwachtige gedreutel werd wat minder.
maar om nou per avond zo'n kilo koekjes in een hond met spijsverteringsproblemen te stoppen is ook zo wat, dus ben ik koekjes gaan gooien en heb haar laten zoeken.
dat had ook nog wat voeten in aarde, want riet is wel mooi maar wat dit betreft niet echt wat je zegt slim en zoeken is niet haar hobby
maar ook dat heb ik kunnen ondervangen door eerst alleen koekjes op haar bed te gooien en haar met een vinger de goede kant heen te wijzen waardoor 1. ze het koekje makkelijker vond en 2. het bed nog veiliger werd dan het al was.
daarna gooide ik de koekjes wat verder weg, op het laminaat zodat ze ze hoorde vallen en wist welke richting ze zoeken moest.
al met al een lang verhaal niet echt kort: tot nu toe gaat het prima tijdens vuurwerk zolang haar veilige bed maar bij mij ligt (ik was nogal beroerd de afgelopen dagen en lag 's avonds op de bank en heb haar bed daarheen meegesleept) en ik haar koekjes laat zoeken.
het is zelfs al gebeurd dat ze niet reageerde op de eerste paar knallen buiten en pas daarna toen het door bleek te gaan haar koekje bij me kwam opeisen (het eerste koekje krijgt ze uit de hand)
ik heb goede hoop dat ik, door gebruik te maken van het vuurwerk dat er nu al elke avond is, haar tegen 5 november zover heb dat ze die avond zonder kleerscheuren doorkomt.
oh en naar de kamikaze pythons wordt niet meer omgekeken, daar zijn zelfs geen koekjes meer bij nodig.
het is niet helemaal het zelfde als wat hier beschreven wordt, denk dat daarvoor mijn eigen inbreng nog te groot is, maar het is wel een afleiding ervan en ik dacht ik laat toch even horen hoe het ons vergaan is hiermee.

rietje is ontzettend bang voor vuurwerk, onweer en harde geluiden die ze niet kan plaatsen vooral als deze laatste voorkomen nadat er vuurwerk is afgeschoten of onweer is geweest.
wij hebben slangen in de voorkamer: beetje kamikaze koningspythons die zich met regelmaat en graagte van hun tak af laten vallen wat een soort van doffe knal geeft.
tot een tijd geleden was dat geen issue voor riet, maar in combinatie met het vuurwerk dat al een tijdje afgestoken wordt (voorloper van 5 november: guy fawkes day, onze versie van jullie oud en nieuw) begon het nu toch wel een aardig probleem te worden met als gevolg een doodsbang hondje dat zich nergens meer veilig voelde.
gedachtig dit topic, en vooral het verhaal van lunatic over vuurwerk, heb ik mijn aversie tegen deze manier van werken overboord gezet en ben het gaan proberen: een zooitje miniatuurkoekjes in drieën gesneden en strooien maar bij de minste tekenen van opwinding en angst.
helaas had dat geen enkel effect, ze at de koekjes niet en na twee dagen had ik nog steeds een doodsbang hondje dat zich nergens in huis meer veilig voelde zo gauw er ook maar een geluid kwam dat ze niet kon plaatsen en dat kon best een krakende stoel zijn

toen haar speciale kleedje maar eens neergelegd, zo tussen vriendje en mij in, lekker veilig zou je denken.
dat vond rietje ook wel, zolang er maar niks kraakte, knalde of bonkte, dus dat schoot ook al niet op

daarna ten einde raad toch maar weer die brokjes tevoorschijn gehaald en bij elke verstijving van riet, die vooraf gaat aan haar vluchtgedrag, haar uit de hand een brokje gegeven en dat hielp wel wat, het zenuwachtige gedreutel werd wat minder.
maar om nou per avond zo'n kilo koekjes in een hond met spijsverteringsproblemen te stoppen is ook zo wat, dus ben ik koekjes gaan gooien en heb haar laten zoeken.
dat had ook nog wat voeten in aarde, want riet is wel mooi maar wat dit betreft niet echt wat je zegt slim en zoeken is niet haar hobby

maar ook dat heb ik kunnen ondervangen door eerst alleen koekjes op haar bed te gooien en haar met een vinger de goede kant heen te wijzen waardoor 1. ze het koekje makkelijker vond en 2. het bed nog veiliger werd dan het al was.
daarna gooide ik de koekjes wat verder weg, op het laminaat zodat ze ze hoorde vallen en wist welke richting ze zoeken moest.
al met al een lang verhaal niet echt kort: tot nu toe gaat het prima tijdens vuurwerk zolang haar veilige bed maar bij mij ligt (ik was nogal beroerd de afgelopen dagen en lag 's avonds op de bank en heb haar bed daarheen meegesleept) en ik haar koekjes laat zoeken.
het is zelfs al gebeurd dat ze niet reageerde op de eerste paar knallen buiten en pas daarna toen het door bleek te gaan haar koekje bij me kwam opeisen (het eerste koekje krijgt ze uit de hand)
ik heb goede hoop dat ik, door gebruik te maken van het vuurwerk dat er nu al elke avond is, haar tegen 5 november zover heb dat ze die avond zonder kleerscheuren doorkomt.
oh en naar de kamikaze pythons wordt niet meer omgekeken, daar zijn zelfs geen koekjes meer bij nodig.
het is niet helemaal het zelfde als wat hier beschreven wordt, denk dat daarvoor mijn eigen inbreng nog te groot is, maar het is wel een afleiding ervan en ik dacht ik laat toch even horen hoe het ons vergaan is hiermee.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Belle
- Zeer actief
Wat sneu dat ze zo bang is voor het vuurwerk en harde geluiden, maar fijn dat je aanpak helpt. Ik zou proberen de koekjes (of het zoeken) ná elk geluid te geven, zodat het geluid een voorspeller wordt voor iets leuks. Als het even kan zo snel dat je de opwinding of angst nog voor bent. Dat is natuurlijk lastig, want je kunt de geluiden zelf niet voorspellen. Bij Cato liep ik in de vuurwerkperiode altijd met zakken vol frolic, dus ik had altijd wat voor het grijpen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
- renee-uk
- Zeer actief
dat doe ik ook, maar als ze ligt te slapen en blijft slapen bij de eerste knallen, wat van de week gebeurde, ga ik haar er ook niet voor wakker makenBelle schreef:Wat sneu dat ze zo bang is voor het vuurwerk en harde geluiden, maar fijn dat je aanpak helpt. Ik zou proberen de koekjes (of het zoeken) ná elk geluid te geven, zodat het geluid een voorspeller wordt voor iets leuks. Als het even kan zo snel dat je de opwinding of angst nog voor bent. Dat is natuurlijk lastig, want je kunt de geluiden zelf niet voorspellen. Bij Cato liep ik in de vuurwerkperiode altijd met zakken vol frolic, dus ik had altijd wat voor het grijpen.

het geknal voor zijn kan ik niet, maar ik reageer wel meteen: heb een asbak vol minikoekjes naast me staan en als het afschieten begint er ook vaak al vast wat in mijn hand

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Belle
- Zeer actief
Oh, dat had ik dan niet goed begrepen uit je verhaal. Hopelijk gaat Rita het knallen steeds minder vervelend vinden. Hebben jullie dan straks met oud en nieuw ook weer vuurwerk of is het in Engeland alleen met Guy Fawkes day?renee-uk schreef:dat doe ik ook, maar als ze ligt te slapen en blijft slapen bij de eerste knallen, wat van de week gebeurde, ga ik haar er ook niet voor wakker makenBelle schreef:Wat sneu dat ze zo bang is voor het vuurwerk en harde geluiden, maar fijn dat je aanpak helpt. Ik zou proberen de koekjes (of het zoeken) ná elk geluid te geven, zodat het geluid een voorspeller wordt voor iets leuks. Als het even kan zo snel dat je de opwinding of angst nog voor bent. Dat is natuurlijk lastig, want je kunt de geluiden zelf niet voorspellen. Bij Cato liep ik in de vuurwerkperiode altijd met zakken vol frolic, dus ik had altijd wat voor het grijpen.
het geknal voor zijn kan ik niet, maar ik reageer wel meteen: heb een asbak vol minikoekjes naast me staan en als het afschieten begint er ook vaak al vast wat in mijn hand
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
- renee-uk
- Zeer actief
ze schrikt al niet meer zo erg van de knallen, denk dat ze ze al verwacht eigenlijkJion schreef:Wat fijn Renee!![]()
Ik geef hier (vooral Duende is angstig) ook altijd een koekje bij elke knal, zowel binnen als buiten. Dan roep ik enthousiast: "Jaaaaah, dat was een harde!" en geef een koekje. Het is hier nu nog niet zo erg, maar vorig jaar hielp dat als een tierelier, in ieder geval in de aanloop naar Oud & Nieuw, dan schrokken ze nog wel van de knal, maar keken gelijk verwachtingsvol op naar mij. En daarna kon het leven gewoon verder inplaats dat Duende nog een half uur zat na te trillen.

daarom heb ik ook zulke goede hoop dat we 5 november heelhuids door zullen komen.
heb in het begin die vroege vuurwerkmalloten vervloekt, maar nu ben ik eigenlijk wel blij met ze; ze geven me zo mooi de kans om riet uit haar angst te halen of eigenlijk die angst geen kans meer te geven omdat mijn koekjes leuker zijn.
Laatst gewijzigd door renee-uk op 30 okt 2013 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.

- renee-uk
- Zeer actief
er is wel wat met oud en nieuw maar dat is hooguit een half uurtje redelijk heftig en begint ook niet zoveel vroeger.Belle schreef:Oh, dat had ik dan niet goed begrepen uit je verhaal. Hopelijk gaat Rita het knallen steeds minder vervelend vinden. Hebben jullie dan straks met oud en nieuw ook weer vuurwerk of is het in Engeland alleen met Guy Fawkes day?renee-uk schreef:dat doe ik ook, maar als ze ligt te slapen en blijft slapen bij de eerste knallen, wat van de week gebeurde, ga ik haar er ook niet voor wakker makenBelle schreef:Wat sneu dat ze zo bang is voor het vuurwerk en harde geluiden, maar fijn dat je aanpak helpt. Ik zou proberen de koekjes (of het zoeken) ná elk geluid te geven, zodat het geluid een voorspeller wordt voor iets leuks. Als het even kan zo snel dat je de opwinding of angst nog voor bent. Dat is natuurlijk lastig, want je kunt de geluiden zelf niet voorspellen. Bij Cato liep ik in de vuurwerkperiode altijd met zakken vol frolic, dus ik had altijd wat voor het grijpen.
guy fawkes is echt hét vuurwerkevenement hier.
ik heb goede hoop hoor en als dat inhoudt dat ik met koekjes moet blijven zwaaien vind ik dat ook best, al zou het fijner zijn voor rietjetietje als ze er niet zo bang voor zou zijn.

- Browny
- Zeer actief
Ik lees dit topic nu pas en ik vind het bij agressie een enge methode.
Ik had een hond in de opvang met hond agressie en had de hond zo goed als onder controle, de nieuwe baasjes hebben de training doorgezet en er een gedragstherapeut bijgehaald die dus ook deze methode gebruikt (ik wist hier niets van) Na 3 maanden kreeg ik dus slecht nieuws, de hond was in een korte tijd zowel mens-agressief (wat de hond nog nooit had vertoond) als zeer hond-agressief geworden
Wat is er gebeurd, de hond fixeerde voor het uitvallen en gaf nog enigszins signalen af dit werd steeds beloond met voertjes (om proberen de hond wijs te maken dat dit een positieve prikkel is), daarna ging de hond zonder duidelijke signalen/waarschuwingen uitvallen en ook dit werd weer beloond om de hond hieruit proberen te halen.. na 2 maanden was de hond compleet verknipt en nam zelfs een sprint van 100/200 meter om hetgeen wat daar liep (hond of mens) aan te vallen
Bij objecten wat de hond eng vind pas ik dit wel min of meer toe, zodra dit geluid maakt is het gelijk klik-koekje zo heb ik veel angsten bij een aantal honden weggenomen en werd dit object super leuk en interessant
Zo was Chiko bang voor brommers en wilde uitvallen.. ik heb hem toen eerst het geluid van de brommer geklikkert en daarna als deze bewoog en uiteindelijk de brommer met de snuit (touch) aan laten raken en alsmaar geklikt en beloond. na 10 min. was de angst en uitvallen naar brommers helemaal verdwenen en als hij een brommer zag of hoorde keek hij naar mij om voor een snoepje te bedelen
Ik had een hond in de opvang met hond agressie en had de hond zo goed als onder controle, de nieuwe baasjes hebben de training doorgezet en er een gedragstherapeut bijgehaald die dus ook deze methode gebruikt (ik wist hier niets van) Na 3 maanden kreeg ik dus slecht nieuws, de hond was in een korte tijd zowel mens-agressief (wat de hond nog nooit had vertoond) als zeer hond-agressief geworden

Wat is er gebeurd, de hond fixeerde voor het uitvallen en gaf nog enigszins signalen af dit werd steeds beloond met voertjes (om proberen de hond wijs te maken dat dit een positieve prikkel is), daarna ging de hond zonder duidelijke signalen/waarschuwingen uitvallen en ook dit werd weer beloond om de hond hieruit proberen te halen.. na 2 maanden was de hond compleet verknipt en nam zelfs een sprint van 100/200 meter om hetgeen wat daar liep (hond of mens) aan te vallen

Bij objecten wat de hond eng vind pas ik dit wel min of meer toe, zodra dit geluid maakt is het gelijk klik-koekje zo heb ik veel angsten bij een aantal honden weggenomen en werd dit object super leuk en interessant

Zo was Chiko bang voor brommers en wilde uitvallen.. ik heb hem toen eerst het geluid van de brommer geklikkert en daarna als deze bewoog en uiteindelijk de brommer met de snuit (touch) aan laten raken en alsmaar geklikt en beloond. na 10 min. was de angst en uitvallen naar brommers helemaal verdwenen en als hij een brommer zag of hoorde keek hij naar mij om voor een snoepje te bedelen

-
- Zeer actief
Leuk om te lezen. " De kuddedier methode." Hahaha.
Overgewaaid uit de States lijkt me zo.
Doen ze daar ook met kinderen, preventief volgooien om ongewenste prikkels te voorkomen.
Massaal overgewicht inmiddels.

Wat wordt de volgende modegril, de pindakaas methode wellicht?
Overgewaaid uit de States lijkt me zo.
Doen ze daar ook met kinderen, preventief volgooien om ongewenste prikkels te voorkomen.
Massaal overgewicht inmiddels.

Wat wordt de volgende modegril, de pindakaas methode wellicht?
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.