Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Iemand ervaring met hond met één oog?
Moderator: moderatorteam
- eveliendepien
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie :)
- Aantal honden: 1
Iemand ervaring met hond met één oog?
Dag hondenbezitters,
Ik en mijn vriend hebben sinds vrijdag een pupje uit Roemenië (4,5 maand oud) geadopteerd.
Ze doet het heel goed bij ons, we wisten van tevoren dat haar linkeroog niet goed was maar niet precies hoe en wat. Nou is het zo dat we gisteren naar de DA zijn geweest, die heeft geconstateerd dat ze met haar linkeroogje niets ziet, hooguit licht en donker.
We gaan volgende week naar puppycursus en het lijkt me handig om haar te leren om aan 'de verkeerde' kant van mij te lopen, dus links zodat ze me in de gaten kan houden. Lijkt dit jullie ook verstandig?
Verder heeft ze nogwel eens moeite met afstand inschatten volgens mij en botst soms met haar hoofd ergens tegen als ze naar links draait. Ook is ze in het donker (met wandelen) erg bang, maar dit kan er ook aan liggen dat ze gewoon nog bij ons moet wennen.
Zijn er mensen die ervaring hebben met een hond met één oog en hebben jullie misschien tips voor ons hoe we hier nog meer rekening mee kunnen houden?
Liefs,
Eef & Sammie!
Ik en mijn vriend hebben sinds vrijdag een pupje uit Roemenië (4,5 maand oud) geadopteerd.
Ze doet het heel goed bij ons, we wisten van tevoren dat haar linkeroog niet goed was maar niet precies hoe en wat. Nou is het zo dat we gisteren naar de DA zijn geweest, die heeft geconstateerd dat ze met haar linkeroogje niets ziet, hooguit licht en donker.
We gaan volgende week naar puppycursus en het lijkt me handig om haar te leren om aan 'de verkeerde' kant van mij te lopen, dus links zodat ze me in de gaten kan houden. Lijkt dit jullie ook verstandig?
Verder heeft ze nogwel eens moeite met afstand inschatten volgens mij en botst soms met haar hoofd ergens tegen als ze naar links draait. Ook is ze in het donker (met wandelen) erg bang, maar dit kan er ook aan liggen dat ze gewoon nog bij ons moet wennen.
Zijn er mensen die ervaring hebben met een hond met één oog en hebben jullie misschien tips voor ons hoe we hier nog meer rekening mee kunnen houden?
Liefs,
Eef & Sammie!
Groetjes Evelien en een pootje van Sammie

- semmyboy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): De duitse herdershond!
- Aantal honden: 2
Re: Iemand ervaring met hond met één oog?
Ik heb een hond gekent met 1 oog, en die had er op het begin veel moeite mee.
Maar later heeft hij toch geleerd ermee te leven.
Het hondje was verder nog een vrolijk hondje.
Eerst botste hij ook overal tegen aan, later niet meer.
Verder weet ik niet hoe dat hondje met trainen was, omdat er niet mee getraint werd.
Laat hem eerst rustig wennen, en dan komt het wel.
Maar later heeft hij toch geleerd ermee te leven.
Het hondje was verder nog een vrolijk hondje.
Eerst botste hij ook overal tegen aan, later niet meer.
Verder weet ik niet hoe dat hondje met trainen was, omdat er niet mee getraint werd.
Laat hem eerst rustig wennen, en dan komt het wel.
- Kaiou
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Barbet
Bij mij op de vereniging traint een hond met 1 oog, een heerlijk druk, blij ding.
Ze heeft er weinig tot geen last van en ook flyball gaat meer dan prima
Baasjes houden voor zover ik weet niet speciaal rekening met haar i.v.m. dat ene oog.

Ze heeft er weinig tot geen last van en ook flyball gaat meer dan prima
Baasjes houden voor zover ik weet niet speciaal rekening met haar i.v.m. dat ene oog.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ze leren er zelf mee om te gaan.
Ik zou er niet speciaal aandacht aan schenken, zeker niet als het andere oog goed functioneert.
Afstand inschatten is met een oog wat lastiger, maar doorgaans leren ze daar ook zelf mee omgaan.
Nog even afgezien van het feit dat jonge pups (ik weet niet meer precies tot welke leeftijd
) dingen op afstand sowieso niet goed kunnen inschatten.
Gooi maar eens een bal weg voor een pup zoals je dat voor een volwassen hond zou doen.
Ze snappen er geen barst van.
Alleen als je voor hun ogen een balletje langzaam weg rolt zien ze het.
Ik zou er niet speciaal aandacht aan schenken, zeker niet als het andere oog goed functioneert.
Afstand inschatten is met een oog wat lastiger, maar doorgaans leren ze daar ook zelf mee omgaan.
Nog even afgezien van het feit dat jonge pups (ik weet niet meer precies tot welke leeftijd
Gooi maar eens een bal weg voor een pup zoals je dat voor een volwassen hond zou doen.
Ze snappen er geen barst van.
Alleen als je voor hun ogen een balletje langzaam weg rolt zien ze het.
- Saskialappie
- Actief
- Mijn ras(sen): Een Kruising tekkel/labrador Doris en een labrador-pup Nola
Misschien hebben ze goede ideeën bij de puppycursus en kunnen ze je verder helpen. Waar ga je op cursus in Enschede? Ik ga zelf naar puppycursus bij TKV Enschede.
Groetjes Saskia en een pootje van Doris en Nola

- DebbieZ
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol
Ik heb hier een blinde kip en die kan prima zelf uitzoeken hoe hij het beste dingen kan doen. Ik zou jouw pupje ook gewoon zelf laten uitzoeken hoe de wereld in elkaar zit. Je kan dat zelf als mens bijna niet op de juiste manier inschatten, hoe de andere zintuigen het op gaan pakken en hoe hij de wereld nog wel ziet met dat ene oog. Ik zou alleen de diepte wat lastig vinden, bij bijvoorbeeld het op de grond springen van de bank. Maar dat leert hij ook wel. Mocht hij buiten ook telkens over de stoep struikelen, dan waarschuw je hem van tevoren met een commando. Hier is dat 'stapjes'. Japie gaat goed opletten als hij dat hoort en weet dat er iets omhoog of omlaag gaat.
Ik kan me overigens voorstellen dat zij juist liever rechts wil lopen, omdat de kant waar jij staat wel veilig is en ze juist met haar ene oog de rest in de gaten wil houden. Ik zou gewoon lekker het hondje laten wennen, rustig wat dingetjes uitproberen en dan gewoon observeren wat voor haar werkt en hoe zij het wil hebben.
Ik kan me overigens voorstellen dat zij juist liever rechts wil lopen, omdat de kant waar jij staat wel veilig is en ze juist met haar ene oog de rest in de gaten wil houden. Ik zou gewoon lekker het hondje laten wennen, rustig wat dingetjes uitproberen en dan gewoon observeren wat voor haar werkt en hoe zij het wil hebben.
- eveliendepien
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie :)
Bedankt voor de reacties!
Ze heeft het waarschijnlijk al erg vroeg gekregen dus hoeft er niet meer aan te wennen. Merk wel dat ze zelf niet echt een voorkeur heeft waar ze wil lopen, blijft vaak wel bij me in de buurt. Verder heeft ze soms als ze de gekke 5 minuten heeft en heel hard rondjes rent door de tuin en vervolgens naar binnen niet in de gaten dat er nog een stoepje zit. Hier maar even goed mee oppassen en verder gaat het prima hier.
Ik denk dat ik inderdaad op de pupcursus maar even moet vragen welke kant het beste is voor haar. Zelf loopt ze nu liever aan de rechterkant inderdaad, misschien moeten we dat maar aanhouden. Laat haar nu nog lekker even lopen aan welke kant ze wil!
Zal vast goed gaan allemaal!
Meer reacties / ervaringen zijn zeker welkom!
Ze heeft het waarschijnlijk al erg vroeg gekregen dus hoeft er niet meer aan te wennen. Merk wel dat ze zelf niet echt een voorkeur heeft waar ze wil lopen, blijft vaak wel bij me in de buurt. Verder heeft ze soms als ze de gekke 5 minuten heeft en heel hard rondjes rent door de tuin en vervolgens naar binnen niet in de gaten dat er nog een stoepje zit. Hier maar even goed mee oppassen en verder gaat het prima hier.
Ik denk dat ik inderdaad op de pupcursus maar even moet vragen welke kant het beste is voor haar. Zelf loopt ze nu liever aan de rechterkant inderdaad, misschien moeten we dat maar aanhouden. Laat haar nu nog lekker even lopen aan welke kant ze wil!
Zal vast goed gaan allemaal!
Meer reacties / ervaringen zijn zeker welkom!
Groetjes Evelien en een pootje van Sammie

-
Safari
Ik heb een hond met 1 oog en het overgebleven oog ziet ook niet 100%. Helaas voor hem
houd ik niet speciaal rekening met hem.
Hij is aan de riem wat blafferig als hij honden ziet maar als hij aan ze mag ruiken dan is het verder oke.Hij blaft ook tegen een stapel grofvuil die er gisteren nog niet lag. Hij loopt gewoon los waar het mag en thuis loopt hij wel eens ergens tegenaan. Dit is mijn 2e hond met 1 oog en ze hebben iets gemeen. Ik weet niet of jouw hondje dat ook heeft maar hier duiken ze weg voor je hand. Die afstand kunnen ze, volgens mij, niet schatten. Ik benader Sliert dan ook met mijn hand laag.
Hij is aan de riem wat blafferig als hij honden ziet maar als hij aan ze mag ruiken dan is het verder oke.Hij blaft ook tegen een stapel grofvuil die er gisteren nog niet lag. Hij loopt gewoon los waar het mag en thuis loopt hij wel eens ergens tegenaan. Dit is mijn 2e hond met 1 oog en ze hebben iets gemeen. Ik weet niet of jouw hondje dat ook heeft maar hier duiken ze weg voor je hand. Die afstand kunnen ze, volgens mij, niet schatten. Ik benader Sliert dan ook met mijn hand laag.
-
ZorroMax
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Bulldog
Mijn vorige Bull kreeg als gevolg van het rammen van de deur (op weg naar de etensbak stond de deur meestal op een kiertje - maar niet altijd) glaucoom in een oog. Dat oog is verwijderd en Lucky is gewoon doorgegaan met zijn leven. Hij heeft mij één keer in de knie geraakt met de kant waar hij geen oog meer had, dat was het. Achteraf konden we concluderen dat wij er veel meer last van gehad hebben dan Lucky. Ze compenseren zo goed!
Luck was zijn linkeroog kwijt en liep bij het volgen aan mijn linkerkant. Ik kan me voorstellen dat een onzekere hond het prettiger vindt als hij met zijn blinde oog aan jouw kant loopt, maar dat zal je gewoon moeten uitproberen. Succes!
Luck was zijn linkeroog kwijt en liep bij het volgen aan mijn linkerkant. Ik kan me voorstellen dat een onzekere hond het prettiger vindt als hij met zijn blinde oog aan jouw kant loopt, maar dat zal je gewoon moeten uitproberen. Succes!
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
weet dat er dit jaar in de KNPV een hond met 1 oog voor de keuring is gegaan (tenminste op een oefendag zei zijn baas dat ze dit jaar gingen)
-
mariabel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin
ik kwam bij het uitlaten weleens een flat coat tegen die in korte tijd blind was geworden.. ze hadden nog 2 flatcoats en als je de 3 honden zag lopen zag je echt niet dat de hond blind was. De bazin had een belletje aan haar broek zodat de hond haar kon haren en zo haar weg kon vinden. Af en toe riep bazin iets als ; boom.. hond.. of zo en dan stond de hond stil. ze gooide ballen in het water en met haar neus en oren vond ze de bal altijd.
geweldig om te zien.
Ik heb hier een poes met een oog, ik merk niets aan haar.
geweldig om te zien.
Ik heb hier een poes met een oog, ik merk niets aan haar.
- Vrouwtje Knecht
- Actief
- Mijn ras(sen): Een zwarte beer
Als het zo werkt als met mensen dan zal ze er inderdaad met afstand en in het donker last van hebben.
Ik ben zelf praktisch blind aan het linkeroog en kan moeilijk diepte en afstand inschatten, en in het donker zie ik geen steek.
Ik heb dus ook een blinde hoek en kan enorm schrikken van dingen die me opeens opvallen maar er al de hele tijd zijn, bijvoorbeeld een boom die waait.
Dus geen onverwachte bewegingen maken
Ik ben zelf praktisch blind aan het linkeroog en kan moeilijk diepte en afstand inschatten, en in het donker zie ik geen steek.
Ik heb dus ook een blinde hoek en kan enorm schrikken van dingen die me opeens opvallen maar er al de hele tijd zijn, bijvoorbeeld een boom die waait.
Dus geen onverwachte bewegingen maken

Liefde kost niets om te krijgen, maar is onbetaalbaar als je het hebt
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Je kunt ze beter leren dat onverwachte bewegingen geen gevaar zijnVrouwtje Knecht schreef:Als het zo werkt als met mensen dan zal ze er inderdaad met afstand en in het donker last van hebben.
Dus geen onverwachte bewegingen maken![]()
Net zoals je een dove hond leert dat onverwacht (van achteren) aanraken niet iets is om van te schrikken.

[/url]