Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Naar aanleiding van topic vleesconsumtie.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!
Aantal honden: 2

Naar aanleiding van topic vleesconsumtie.

Ongelezen bericht door semmyboy »

Vroeg ik me eigenlijk af.
Hoe doen veganisten of vegatariërs het dan met hondenvoer?
In brokken word (zeggen ze) vlees verwerkt, en met kvv sowieso.
Vinden jullie het dan niet zielig voor de dieren waarvan het vlees naar het hondenvoer gaat?
Of eten jullie honden ook vegatarisch?
Hoe zijn jullie ideën daar dan over?
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
Daniela
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergteckel
Aantal honden: 1

Re: Naar aanleiding van topic vleesconsumtie.

Ongelezen bericht door Daniela »

Honden zijn carnivoren, dus heb ik er geen moeite mee dat er vlees in de brokken zit. Ook nog heel kort smuldier gegeven, ook geen probleem mee.
Afbeelding
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Een hond kan niet zonder vlees, een mens wel.
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik eet zelf gewoon vlees. Mcht ik dat niet willen, is dat een keuze die ik zelf maak. Een hond heeft niks te kiezen en dus vind ik dat je dan moet kezen wat het beste is voor de hond.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Een collega van mij voert haar honden ook vegetarisch. Er is zelfs vegetarische hondenbrok te koop.
Persoonlijk vind ik dat veel te ver gaan.
Afbeelding
Groetjes Marja
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Pemba schreef:Een hond kan niet zonder vlees, een mens wel.
Dit dus.

Een carnivoor heeft een veel korter darmsysteem.

Toch eten honden en katten maar heel weinig vlees overigens. En daarom krijgen ze ook best vaak gezondheidproblemen. Eigenlijk worden ze bijna vegetariër gemaakt.
Want in de honden en kattenbrokken zit wel wat vleesmeel, maar het is voornamelijk granen (wat helemaal niet goed voor ze is.

Ik denk dat we vanwege de huisdieren eigenlijk nooit zonder slachtvee kunnen. Als het om menselijke consumptie gaat zou het wel kunnen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Mijn katten en hond eten niet vegetarisch, ik zelf wel.
Afbeelding
Punzel
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Punzel »

Ik ben vegetariër en mijn huisdieren krijgen gewoon vlees. Ik heb er ook geen enkele moeite mee om mijn katten natvoer te geven of stukken kip of kuikens. Tja als je een huisdier neemt dan moet je daar goed voor zorgen en voeding onthouden hoort daar wat mij betreft niet bij. Ik vind dat als je geen vlees wil voeren moet je maar een cavia nemen, zo simpel is het.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik denk eigenlijk niet dat er veel vegetariërs/veganisten te vinden zijn die zo strikt zijn dat ze helemaal geen vlees in huis willen hebben hoor. Misschien vindt je die wel onder macro-idioten eh... macrobioten. Die zijn echt een beetje mal, als je het mij vraagt. Ik kook al 21 jaar vlees voor mijn vriend dus zou niet weten waarom ik dat de dieren zou ontzien. Al is mijn vriend soms ook net een hond, hahaha.

Er zijn trouwens honden die voor alle dierlijke eiwitten allergisch zijn, dus er is wel een reden waarom er vegetarische brokken bestaan. En idd, in veel brokken zit niet zoveel vlees. Ik krijg mijn katten niet van het blikvoer af, de junks, ik wil ze op kvv, dus heb ik maar brokjes voor ze met veel vlees erin.

Ik moet wel vaak gruwelen en/of gillen als ik iets van barf moet snijden/knippen/hakken. Alhoewel dat laatste best lekker is om af te reageren. Daar moet ik dan ook heel bloeddorstig 'hakhakhak' bij roepen. Mijn vriend zei al dat ie een beetje bang van me werd, hahaha. Weggestopte bloeddorst die er dan toch uitkomt he, hahaha. Tegenwoordig was ik soms niet eens meteen mijn handen, wat ik erg knap van mezelf vind. Ik gruwel van vlees maar vind absoluut niet dat het slecht is of immoreel. Ik hoef het alleen zelf niet.
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Vind het eigenlijk een non-discussie.
Probeer runderen, paarden of schapen ook geen vlees te laten eten.
De reactie van @tycha verbaasd me ook wel: wist niet eens dat het bestond.
Ik meng gerust de groenten die over zijn gebleven van ons eten door het hondenvoer, denk zelfs dat het wel goed voor ze is, maar honden, als carnivoren, horen als basis een vleesmaaltijd te krijgen.
Dat je het kan hebben over waar dat vlees dan vandaan moet komen, best.
Denk wel dat je over heel wat organisatietalent en een groot netwerk moet beschikken, wil je echt alleen 'verantwoord' vlees kunnen voeren, maar de moeite om dat voor elkaar te krijgen wordt gewaardeerd..
Denk echter ook dat het merendeel het moet doen met het 'afval' van de vleesindustrie.
Wiel
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

tycha schreef:Een collega van mij voert haar honden ook vegetarisch. Er is zelfs vegetarische hondenbrok te koop.
Ik ken die collega denk ik ;)
Ik vind dat ook te ver gaan. Dat ze erop blijven leven wil niet zeggen dat het goed is natuurlijk.
Die ingrediënten die erin zitten is ongeveer alles wat een bewuste voerder probeert te vermijden :roll:

Yarrah Organic Vegetarisch hondenvoer is 100% biologisch, gezond en complete maaltijd gemaakt met de beste vegetarische ingredienten. Deze vegetarische én veganistische variant is compleet vrij van vlees en dierlijke bijprodukten.

Vanwege het feit dat sommige honden problemen hebben met dierlijke proteinen, bedacht Yarrah een vegetarische variant. Yarrah Organic Vegetarisch hondenvoer kan ervoor zorgen dat bepaalde huid- en vachtproblemen verholpen worden. Ook problemen met de vertering (als gevolg van maag- en darmproblemen) kunnen verminderen. Daarnaast zijn er honden die door het eten van vlees agressief gedrag kunnen vertonen of hyperactief kunnen worden. Ook dat kan voorkomen worden door de vegetarische brokjes. Beschikbaar in 2 en 10 kg zak

Samenstelling: granen* (tarwe*, maïs*), plantaardige bijproducten* (zonnebloempitschilfers*, tarwegries*), sojabonen*, gist, mineralen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Ik had eigenlijk zoiets van, als mensen weten hoe dieren geslacht worden en dat het niet zo vriendelijk gaat, en de bio industrie en alles, daarom geen vlees eten.
Vinden die het dan niet erg dat diezelfde beesten ook verwerkt zitten in de hondenbrokken(zover er vlees in zit) en kvv. Want dat vlees komt misschien ook wel van de dieren vandaan die in de bio-industrie hebben geleefd.
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Punzel schreef:Ik ben vegetariër en mijn huisdieren krijgen gewoon vlees. Ik heb er ook geen enkele moeite mee om mijn katten natvoer te geven of stukken kip of kuikens. Tja als je een huisdier neemt dan moet je daar goed voor zorgen en voeding onthouden hoort daar wat mij betreft niet bij. Ik vind dat als je geen vlees wil voeren moet je maar een cavia nemen, zo simpel is het.
eens :ok:
tycha
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
tycha schreef:Een collega van mij voert haar honden ook vegetarisch. Er is zelfs vegetarische hondenbrok te koop.
Ja, jij kent die collega :wink:
Daarnaast zijn er honden die door het eten van vlees agressief gedrag kunnen vertonen of hyperactief kunnen worden.
Dit is toch niet serieus hè? :ugh:
Afbeelding
Groetjes Marja
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

tycha schreef:
sirene schreef:
Ja, jij kent die collega :wink:
Daarnaast zijn er honden die door het eten van vlees agressief gedrag kunnen vertonen of hyperactief kunnen worden.
Dit is toch niet serieus hè? :ugh:
Ja, jeweettog. Net als kinderen die ADHD krijgen van gekleurde drop :pffff:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Biet
Zeer actief

semmyboy schreef:Ik had eigenlijk zoiets van, als mensen weten hoe dieren geslacht worden en dat het niet zo vriendelijk gaat, en de bio industrie en alles, daarom geen vlees eten.
Vinden die het dan niet erg dat diezelfde beesten ook verwerkt zitten in de hondenbrokken(zover er vlees in zit) en kvv. Want dat vlees komt misschien ook wel van de dieren vandaan die in de bio-industrie hebben geleefd.
De enige die wat te zeggen heeft over het afval van de bio-industrie, is de mens.
Die bepaald waar dat 'afval' uit bestaat.
Met andere woorden: datgene wat de vleeseters eten, is ook datgene wat de honden eten.
De vegetariërs/veganisten zijn nou niet bepaald de groep die invloed uitoefent op de bio-industrie: het zijn geen klanten..
Wiel
tycha
Zeer actief
Contacteer:

Owwww maar dan wordt mij volgende hond toch weer een mechel. En die voer ik dan vegetarisch. Wordt ze dan vast lekker rustig van :pffff:
Afbeelding
Groetjes Marja
Fizgig
Zeer actief

semmyboy schreef:Ik had eigenlijk zoiets van, als mensen weten hoe dieren geslacht worden en dat het niet zo vriendelijk gaat, en de bio industrie en alles, daarom geen vlees eten.
Dat klopt en daar sta ik ook niet om te juichen. Maar zo is het nu eenmaal, ik kan het ook niet betalen om mijn honden alleen maar biologisch vlees te voeren. Alhoewel, Carnibest heeft een biologische variant. Maar ik zou nooit één soort kvv voeren, ik voer ook barf, soms ook vlees uit de supermarkt. En natuurlijk brokken. En dat zal allemaal wel uit de bio-industrie komen. Die gaat nooit verdwijnen, denk ik, en ik eet zelf al niet uit de bio-industrie dus dat scheelt toch al weer een berg vlees elk jaar.

Je kunt de wereld niet redden door vegetarisch te gaan eten, als ie al gered moest worden. Het is een persoonlijke keuze die in principe alleen gaat over wat je zelf eet en drinkt. Iedereen maakt daar allerlei keuzes in, je kunt wel je best doen om keuzes te maken die passen bij je idealen of principes. Maar keuzes maken die passen bij je idealen en principes maar niet aansluiten bij het natuurlijke voedingspatroon van een dier, zou ik nooit doen. Dan mot ik maar op mijn tanden bijten en accepteren dat het niet anders is, want mijn belangrijkste principe is dat ik wil dat mijn dieren gezond zijn.
Biet
Zeer actief

Célie schreef:
sirene schreef:
Samenstelling: granen* (tarwe*, maïs*), plantaardige bijproducten* (zonnebloempitschilfers*, tarwegries*), sojabonen*, gist, mineralen.
Dan doe je toch je hond tekort met zulk voer :U:
Nah ja, als het op medische indicatie is, klopt het wellicht wel.
Zou ik m'n dieet aan moeten passen om die reden, doe ik het ook.
Wiel
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Ik denk dat wereldwijd, dus ook op buitenlandse listen van raw feeders, een zeer groot deel van honden-, katten- en fretteneigenaren vegetarisch leven of zelfs veganistisch zijn. Gelukkig slaat die filosofie niet door naar de dieren zelf en ik kan daar dan ook groot respect voor opbrengen. Wat mij altijd zeer verbaast, is dat als je specifiek je hond vegetarisch zou willen voeren, dat er dan toch wordt terug gepakt op een zak brok en niet naar verse voeding. Ken de waarde van je voeding. Kwaliteit zit niet in een fabrieksmatige eenzijdige voeding. De meeste vegetariërs zijn ook echt met gezonde voeding voor zichzelf bezig.
silvester

Ongelezen bericht door silvester »

Célie schreef:
sirene schreef:
Dan doe je toch je hond tekort met zulk voer :U:
Dat is ook de reden dat mijn honden geen brokken krijgen, maar alleen vers vlees.

En of wij mensen geheel zonder vlees kunnen? Daar zijn de geleerden het ook nog niet geheel over eens.
Romy_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer

Ongelezen bericht door Romy_ »

Er is nu toch een studie ook bezig over langer leven met een dieet voornamelijk op koolhydraten en vetten? Zij zeggen dat eiwitten voornamelijk voor opbouw gebruikt wordt. En als je leeft op 70% kcal van je onderhoud.. dus een soort van uithongerings-dieet .. dat je langer leeft omdat je lichaam energie steekt in onderhoud en reparatie?

Hij was toen ook bij De wereld draait door: Jan Hoeijmakers (bij dwdd praatte hij ook over die koolhydraten/vetten.. in de documentaire volgens mij niet..)

http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/236896
dwdd (rond de 6minuten hier)

https://www.youtube.com/watch?v=44qSPTScz8I

rond de 22minuut hierin praten ze erover
Fizgig
Zeer actief

silvester schreef: En of wij mensen geheel zonder vlees kunnen? Daar zijn de geleerden het ook nog niet geheel over eens.
Eh...ik leef nog steeds hoor. Mensen kunnen absoluut zonder enige twijfel door alle wetenschappers toegegeven, zonder vlees. Zeker tegenwoordig met alle voedingssupplementen en vleesvervangers die er zijn, zul je geen vitamientje of mineraal te kort komen als je geen vlees eet. Ook jij, het zou je waarschijnlijk zelfs gezonder maken. Want vegetariërs eten niet zoveel dierlijke vetten als vleeseters (alleen die uit zuivel) en hebben daardoor automatisch een lager cholesterol gehalte dan vleeseters. Àls gezondheid tenminste een overweging voor je is. Als het om gezondheid gaat, kan een mens absoluut leven zonder vlees.
laura86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
Contacteer:

Ongelezen bericht door laura86 »

Machie schreef:
Punzel schreef:Ik ben vegetariër en mijn huisdieren krijgen gewoon vlees. Ik heb er ook geen enkele moeite mee om mijn katten natvoer te geven of stukken kip of kuikens. Tja als je een huisdier neemt dan moet je daar goed voor zorgen en voeding onthouden hoort daar wat mij betreft niet bij. Ik vind dat als je geen vlees wil voeren moet je maar een cavia nemen, zo simpel is het.
eens :ok:
Dat is ook mijn gedachte.
silvester

Fizgig schreef:
silvester schreef: En of wij mensen geheel zonder vlees kunnen? Daar zijn de geleerden het ook nog niet geheel over eens.
Eh...ik leef nog steeds hoor. Mensen kunnen absoluut zonder enige twijfel door alle wetenschappers toegegeven, zonder vlees. Zeker tegenwoordig met alle voedingssupplementen en vleesvervangers die er zijn, zul je geen vitamientje of mineraal te kort komen als je geen vlees eet. Ook jij, het zou je waarschijnlijk zelfs gezonder maken. Want vegetariërs eten niet zoveel dierlijke vetten als vleeseters (alleen die uit zuivel) en hebben daardoor automatisch een lager cholesterol gehalte dan vleeseters. Àls gezondheid tenminste een overweging voor je is. Als het om gezondheid gaat, kan een mens absoluut leven zonder vlees.
Dit is niet waar, bepaalde aminozuren kunnen we niet namaken, en heb je weldegelijk nodig om andere belangrijke stoffen in je bloed op te kunnen nemen.
Fizgig
Zeer actief

silvester schreef: Dit is niet waar, bepaalde aminozuren kunnen we niet namaken, en heb je weldegelijk nodig om andere belangrijke stoffen in je bloed op te kunnen nemen.
Die kun je altijd elders vandaan halen hoor, echt waar. Vraag maar aan de diëtist, als je het echt wilt weten. Dat is gewoon onzin die je, volgens mij, aan houdt omdat je ergens wel weet hoe ongezond het is om vlees te eten, zoveel als jij doet in ieder geval wel. Ik heb bijvoorbeeld zelden griep of buikgriep, nooit diarree en koorts heb ik al jaren niet meer gehad. Ik rook als een ketter en toch kan ik honderd meter rennen zonder buiten adem te raken. Jij ook? Bovendien is mijn BMI heel goed, ik zit iets onder mijn ideale gewicht zelfs. Ben nooit te dik geweest. Mijn partner, de rode vlees enthousiast, is een ander verhaal. Dat is trouwens zijn eigen keuze, ik waarschuw hem wel af en toe dat het wel erg veel is weer, maar zeur zeker niet aan zijn hoofd erover.

Welke aminozuren zijn dat dan en wat doen die voor je, weet je dat ook? Of lepel je nu iets op wat een halve waarheid is, een beetje aangedikt, zodat je altijd zonder schuldgevoel je biefstuk kunt eten want hee, als je dat niet zou doen, zou je hartstikke ongezond worden. Kul natuurlijk. Zo belangrijk kunnen die stoffen niet zijn als je dat niet uit je hoofd op kan lepelen.

Niet dat ik wil suggereren dat het gezonder is om vegetarisch te eten dan om vlees te eten, daar geloof ik zelf niet in namelijk. Het is net zo gezond, en op sommige punten zelfs iets gezonder. En als je erg veel vlees eet en dus ook veel vet, het is wèl wetenschappelijk bewezen dat je daar erg ziek van kunt worden, sterker nog, met grote zekerheid gaat worden.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Als de exacte samenstelling van voeding van zoveel belang zou zijn, zouden we als soort nooit zo succesvol zijn geweest.
Mensen, daar kun je de goorste rotzooi ingooien (en dat doen we dankzij de voedselindustrie ook massaal), en ze blijven het gewoon doen.
Ik denk dat het wel of niet eten van vlees niet echt cruciaal is, hoewel ik ook geneigd ben te denken dat matig vlees eten beter is dan helemaal niet.
Jaja, ik denk wat af :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
silvester

Fizgig schreef: Bla bla bla bla vegetarische maffia onzin gereutel.. Bla bla bla

Welke aminozuren zijn dat dan en wat doen die voor je, weet je dat ook?

Bla bla bla bla.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Carnitine
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

silvester schreef:
Fizgig schreef: Bla bla bla bla vegetarische maffia onzin gereutel.. Bla bla bla

Bla bla bla bla.
Wat heb jij toch een verschrikkelijk nare en misplaatst arrogante manier van doen.
Maar los daarvan, waar in die link staat dat je een vroegtijdige dood sterft als je geen vlees eet?
Ik zie alleen maar vrijwel en kan etc. staan.
Het lijkt me een beetje overdreven om aan de hand van dit wiki-verhaaltje te concluderen dat je veel vlees moet eten.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
silvester

Jaap* schreef:
silvester schreef:

Bla bla bla bla.
Wat heb jij toch een verschrikkelijk nare en misplaatst arrogante manier van doen.
Maar los daarvan, waar in die link staat dat je een vroegtijdige dood sterft als je geen vlees eet?
Ik zie alleen maar vrijwel en kan etc. staan.
Het lijkt me een beetje overdreven om aan de hand van dit wiki-verhaaltje te concluderen dat je veel vlees moet eten.
Uuhh, waar schrijf ik dat? :denken:

Heb effe terug gelezen, maar kan het niet vinden, wees eens lief Jaapie, en laat me effe zien waar dat staat?
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”