Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gebruik prednison, urine en ontlasting laten lopen???

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

BoNoblesse
Vaste gebruiker

Gebruik prednison, urine en ontlasting laten lopen???

Ongelezen bericht door BoNoblesse »

Even in het kort; hond van een kennis, Berner Sennen 5 jaar liep mank.
Foto's laten maken daarop was niets afwijkends te zien. Hond had koorts.
Dierenarts dacht aan hersenvliesontsteking, ook omdat hij wel eens een epileptische aanval krijgt.
De hond krijgt nu prednison, knapt niet echt op, hij is wel iets alerter maar laat alles lopen, heeft totaal geen controle.
Ook laat hij zijn staart hangen.

Komt dit iemand bekend voor? Zou dit eventueel kunnen komen door de prednison?
Er is geen bloedonderzoek gedaan.

Groetjes.
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Re: Gebruik prednison, urine en ontlasting laten lopen???

Ongelezen bericht door flamme »

Urine laten lopen van pred kan. Ontlasting weet ik niet.
Hoe lang heeft de hond al prednison want als ze het al een paar dagen slikt zou ik snel terug gaan naar de DA. Prednison werkt vrij snel (of in ieder geval zou je snel werking moeten zien)
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Lijkt eerder dat hij geen controle meer heeft daar. Hernia, beknelling?
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fizgig »

Heeft de hond nog steeds koorts? Hoeveel? Zou het niet kunnen dat het wat warm was en de hond wat oververhit/gestrest op het moment dat er werd getempt? Honden kunnen bij inspanning of warm weer een hogere lichaamstemperatuur hebben. Ik vraag me af of het echt koorts was wat ze hebben vastgesteld, zeker met een berner sennen.

Want ik denk ook meteen aan iets in de ruggengraat, een beknelling oid. Misschien kunnen ze beter wel het bloed laten onderzoeken en een foto van het skelet laten maken.

Maar het is wel gek, want er was hier een keer iemand met ook een berner sennen en die kon niet meer poepen. Dat wil zeggen, ze probeerde het wel maar er kwam niks uit. Die bleek een tumor in de ruggengraat te hebben waardoor de sluitspier zijn werk niet meer kon doen. Sluitspieren zijn volgens mij voor een deel bewust en een deel onbewust bestuurd door het brein. Onbewust, in die zin dat ie dicht blijft, anders zou alles eruit lopen. Bewust, zodat je kunt ontlasten op het moment dat het nodig is. Het lijkt dus wel of allebei de functies niet meer werken, en dat wijst weer meer op een hersenprobleem, een besturingsprobleem dus. In ieder geval flink foute boel, volgens mij.
silvester

Ongelezen bericht door silvester »

BoNoblesse schreef:Even in het kort; hond van een kennis, Berner Sennen 5 jaar liep mank.
Dierenarts dacht aan hersenvliesontsteking, ook omdat hij wel eens een epileptische aanval krijgt.
De hond krijgt nu prednison, knapt niet echt op, hij is wel iets alerter maar laat alles lopen, heeft totaal geen controle.

Groetjes.
Komt me zeer bekend voor, Anaplasmose.
Helaas is prednison geven dodelijk bij deze ziekte :(
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Mijn hond kreeg een tijdje terug ook een cortisoneninjectie. Daarvan werd zij ook veel meer incontinent dan dat ze is. Dagelijks liet zij haar plas wel een paar keer lopen. Dat is een bijwerking helaas.
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

BoNoblesse schreef:Even in het kort; hond van een kennis, Berner Sennen 5 jaar liep mank.

Groetjes.
Als de donder een bloedonderzoek mét tekenprofiel laten doen.
Waarom is er voor prednison gekozen? Is dat het verdacht op een hersenvliesontsteking?
Hoe vaak zijn de aanvallen? En hoe vaak is er koorts?

Is de hond ook misselijk, dus braken en hoe is zijn conditie? Bij zo'n aanval hoe is de kleur van de tong en de slijmvliezen? Heeft de hond uitvloeiing uit zijn ogen, of hangen ze wat en zijn ze rood van kleur?

Door de prednison krijgen ze hele erge dorst en moeten meer plassen wat vaak de incontinentie veroorzaakt.
BoNoblesse
Vaste gebruiker

bedankt voor jullie reacties.
ik probeer t zo goed mogelijk weer tegeven hoe ik het onthouden heb;
hond heeft enkele epileptische aanvallen gehad heel kort en lange periodes daartussen. volgens mij heeft ie daar nooit iets voor gekregen, maar weet ik niet zeker.
Het is een hond die heel veel ruimte om zich heen heeft en best veel beweegt. Oogde ook erg fit, altijd blij en allert. Hond is altijd op eigen terein met meerdere honden die het erf niet afgaan.
Volgens mij begon het met slechter lopen, achter en ook dat ie zn achterpoot wat optrok.
Hij heeft toen pijnstillers van de DA gekregen en zn ruimte moest beperkt worden, zodat ie wat rustiger aan zou doen.
Hier knapte hij wel van op en leek het weer in orde.
Tot verleden week, hij had zich een dag ervoor best druk gemaakt doordat er vreemden voor zijn terein bleven staan. hij heeft gesprongen en best flink achter t hek gerend.
Volgende dag liep hij beroerd en had moeite met opstaan.
Pijnstiller gekregen en de dag daarna leek het beter.
Dagen daarna werd het minder, de hond liet de staart hangen, bleef vaak liggen en liep mank.
Naar de DA. De eigenaar dacht aan een hernia of id. Hond is helemaal van nek tot aan staart op de foto gezet en alles zag er perfect uit.
Wel had hij koorts, had toen nog geen last van incontinentie en de DA vond alle symptomen passen bij Hersenvliesontsteking. Er is geen bloed geprikt, waarom weet de eigenaar niet. misschien was het niet nodig, zij weet het niet.De hond kreeg prednison voorgeschreven(wat precies weet ik niet. Eigenaar heeft gebeld naar de DA dat de hond niet opknapte en dat hij urine liet lopen. Heeft antibiotica voor de hond opgehaald en wist dat de hond door de prednison meer zou drinken, vandaar misschien het urineverlies.
Maar de hond loopt de hele dag buiten, zou dus best urine kunnen verliezen op die manier, maar hij ligt, laat urine lopen, is drijfnat en ook zn ontlasting komt er uit. Ik heb het idee (heb hem op zn rug zien rollen toen de eigenaar hem aanhaalde dat er ontlasting uit zn anus hing) dat hij daar totaal geen controle over heeft.
Eigenaar heeft gevraagd of de dosering prednison niet te hoog was, maar dit is niet het geval.
Als ik het goed begrepen heb gaat ze morgen de DA bellen en het er oa over hebben of bloedonderzoek niet nodig is.

Groetjes
BoNoblesse
Vaste gebruiker

sorry, de epileptische aanvallen duurde echt heel kort, hond liet wel soms urine lopen .en er zat een lange periode tussen de aanvallen
Fizgig
Zeer actief

Ik lees over Ehrlichia dat daar spierverzwakking/verlamming bij hoort, die ervoor kan zorgen dat ze alles laten lopen. Ik weet niet of dat ook zo is bij anaplasmose, daarbij lees ik wel neurologische verschijnselen maar die schijnen erg divers te zijn. Misschien is het een idee om op alle tekenziektes te testen.

Maar het is wel zo dat hij voor urine en ontlasting incontinent is en dan denk ik toch aan iets in de hersenen, als ie op de foto is gezet en er is geen probleem met de ruggengraat. Ik denk niet dat het om epilepsie gaat, tenminste, als ie geen insulten heeft gehad waarbij hij buiten bewustzijn raakte. Volgens mij zie je bij partiële insulten, waarbij ze wel bij bewustzijn blijven, geen incontinentie iig.

Is ie opgenomen nu eigenlijk? Als ie alles laat lopen, is ie natuurlijk zó uitgedroogd. Of drinkt/eet hij er ook veel bij?
Muk

BoNoblesse schreef:sorry, de epileptische aanvallen duurde echt heel kort, hond liet wel soms urine lopen .en er zat een lange periode tussen de aanvallen
Dan zou ik je hond heeeeeel snel laten testen op de tekenziekte Anaplasmose. Niet dmv de snaptest, maar dmv een bloedonderzoek. Deze symptomen passen namelijk heel goed in het ziektebeeld van Anaplasmose. En die aanvallen worden steeds langer en de duur tussen de aanvallen wordt steeds korter, zeker als je er niks aan doet. Of het te genezen valt hangt af van of je er op tijd bij bent.
BoNoblesse
Vaste gebruiker

Bedankt! Eigenaar zit niet op het forum, maar ik geef alles door.

groetjes
silvester

BoNoblesse schreef:Bedankt! Eigenaar zit niet op het forum, maar ik geef alles door.

groetjes
De titer laten bepalen op Anaplasmose, dat geeft de meeste zekerheid ;). (Titer = antie lichaampjes tegen de ziektes)

En vergeet Lyme niet. ;)
BoNoblesse
Vaste gebruiker

Hoi,

De hond gaat morgen in Amsterdam door de scan om te kijken wat er hand is.
Ik hoop er beste van!

Groetjes...........
Melanie 74

Ik zou eerst een bloedbeeld willen dan een scan.
silvester

Ik zie het nut ook niet zo van een scan.
Fizgig
Zeer actief

Ja, als ik zou weten wat voor scan het was, maar dat staat er niet bij. Toch weer het skelet bekijken misschien? Of de organen? Of het hoofd, dat laatste zou ik wel een goed idee vinden. Maar een bloedonderzoek lijkt me ook nodig, maar ik denk dat als ze al voor een scan gaan, dat dat er ook wel gaat komen. Een dierenarts werkt toch gewoon met uitsluiten, stap voor stap. Ik neem ook aan dat de hond nog niet op sterven na dood is als ie een scan en dus waarschijnlijk een roesje aankan. Maar ik ben ook benieuwd wat er uit komt.
silvester

Fizgig schreef:Ja, als ik zou weten wat voor scan het was, maar dat staat er niet bij. Toch weer het skelet bekijken misschien? Of de organen? Of het hoofd, dat laatste zou ik wel een goed idee vinden. Maar een bloedonderzoek lijkt me ook nodig, maar ik denk dat als ze al voor een scan gaan, dat dat er ook wel gaat komen. Een dierenarts werkt toch gewoon met uitsluiten, stap voor stap. Ik neem ook aan dat de hond nog niet op sterven na dood is als ie een scan en dus waarschijnlijk een roesje aankan. Maar ik ben ook benieuwd wat er uit komt.
Een bloed onderzoek € 250,-
Een scan € 750,- a € 1.000,- :wink:
Melanie 74

Nou, laat ik het zo zeggen, in een bloedonderzoek kunnen ook veel dingen boven water komen. En de als je dan toch aan het onderzoeken bent, is de test voor Anaplasmose helemaal niet zo gek.
Juist bij van die klachten waar niemand wat echt van kan maken.

En uit ervaring moet ik zeggen dat we ook een mri en een ct scan hebben laten maken omdat niemand wist wat het was, hadden we gelijk op anaplasmose getest ( wat ook kreupelheid, en hersenvliesontsteking met epiletiforme aanvallen kan veroorzaken) had mij dan én de hond veel ellende bespaard, buiten de kosten om gerekend.
Iedere keer kregen we te horen dat het heel mooi eruit zag, dat ze eigenlijk dit voor iedere hond wilde zien.
Nou, daar had ik niets aan :(
Melanie 74

En het verspreidingsgebied;

Afbeelding
BoNoblesse
Vaste gebruiker

Hoi,
Nou heel triest nieuws;

een tumor , groter dan een tennisbal (zoals de eigenaar mij duidelijk maakte) in het bekken van de hond en helemaal ''verkleefd'.
De dierenarts zei direct dat hij voor deze hond helemaal niets meer kon doen.
De eigenaar had gezegd hem mee naar huis te willen nemen, maar heeft hem uiteindelijk toch daar inlaten slapen, omdat hij onder narcose lagen ze hem het gesleep niet meer aan wilde doen.
Verschrikkelijk allemaal, maar wel de juiste beslissing denk ik.
Van een hersenvliesontsteking was absoluut geen sprake!

Bedankt allemaal voor het meedenken.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door kooi »

Ach, wat jammer deze uitslag....sterkte voor wie het betreft! :roos:
Muk

He bah, wat vreselijk. :roos:
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gipsy »

Ik wens alle betrokken partijen veel sterkte en dank hen ook voor de beslissing hem niet wakker te laten worden en de lijdensweg te verlengen als er toch niets meer mogelijks was...
Pijn blijft het wel doen :ugh:
Vita 1997-2008, Maxime 2000-2011, Pineau 1998-2012
Fizgig
Zeer actief

Wat naar zeg, en vreemd dat die tumor niet eerder is gezien op de foto, zeker bij zo'n grootte. Maar wie weet zat ie achter het bot en was het daarom niet te zien. Heel erg verdrietig natuurlijk, ik denk dat ik hem ook niet wakker had laten worden. Ik wens de mensen veel sterkte toe iig.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”