Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wanneer mishandeling, wanneer een raskenmerk?
Moderator: moderatorteam
Re: Wanneer mishandeling, wanneer een raskenmerk?
Mishandeling is als je je hond gewoon niet het onderhoud geeft dat hij/zij nodig heeft. En dat is vachtverzorging, schone oren en ogen, en nagels op orde houden.
En waarom zou vachtonderhoud mishandeling zijn? Wat is er mis aan als een hond daarvoor op een tafel moet staan? Als die echt niet wilt, blijft die niet braaf stilstaan. Dat is hetzelfde met alle andere dingen die je je hond aanleert. Ik kan wel tig andere dingen opnoemen, die ik nooit met mijn hond zou doen, maar dat wil nog niet zeggen dat het slecht is voor de hond.
En waarom zou vachtonderhoud mishandeling zijn? Wat is er mis aan als een hond daarvoor op een tafel moet staan? Als die echt niet wilt, blijft die niet braaf stilstaan. Dat is hetzelfde met alle andere dingen die je je hond aanleert. Ik kan wel tig andere dingen opnoemen, die ik nooit met mijn hond zou doen, maar dat wil nog niet zeggen dat het slecht is voor de hond.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Zo zie ik het ook.Jaap* schreef:Ik ben er niet fanatiek over, maar wel vrij rigide. Ik vind het een grens als een hond van de mens afhankelijk is voor vachtverzorging. Elk dier moet van mij, in principe, zelfstandig kunnen functioneren en niet gehinderd worden door absurditeiten. En eigenlijk vind ik haar voor de ogen al absurd.
We hebben ooit een Pyreneese herder logé gehad waarvan de vacht voor haar ogen viel en ze had de neiging constant omhoog te kijken om duidelijker te willen zien. Hier kreeg ze een speldje in en stopte ze daar meteen mee. Zonde ook, om die prachtige ogen te verbergen.
Nanna? Kan je me vertellen wat voor ras dit dan was?Nanna schreef:Effe voor de viltrassen sprekend: dat had nut en is al honderden jaren zo, niet een modekenmerk van de laatste tijd. Het is echter een doorgroeivacht en niemand is verplicht om die vacht tot op de grond te laten hangen. Maar ja, dat wordt wèl gevraagd op de show.....

Aha, daarom zagen ze er dus vroeger ook zo uit:Tara schreef: Ze kropen niet bedread uit het ei hoor.

Niks van vervilting, dat is later pas gekomen als mode verschijnsel, wat voor de hond alleen maar een last is!
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
- Aantal honden: 2
Ow, dat zeiden ze op animal planet bij Dogs 101 maar daar blijkt wel meer niet van te kloppen, had ik al opgemerkt. Het is dus gewoon een andere manier van ruien? Lijkt me niet dat dat als modetrend is ingezet, een ruwharige vacht.Tara schreef:Fizgig schreef:Vroeger werden die haren er vanzelf uitgetrokken door de doornige struiken op de heide, geloof ik, maar ja, die hebben we hier niet.
Nee hoor, als dat echt zo zou zijn hadden mijn honden (en dat zijn echt struikrovers) al heel lang geen garnituur meer.
Wat zou er gebeuren als ik Bruno ging scheren ipv plukken eigenlijk, de vacht wordt dan wat lichter, toch? En als je pech hebt, krijgt ie er ontstekingen van zeker. Het punt is, Bruno was kort geschoren toen hij bij ons kwam. En hij zat onder de pukkels en huidontstekingen. Maar ik weet ook dat hij slecht voer kreeg en dat hij vlooien had, ik heb hem meteen een pipet gegeven natuurlijk. En hij had enorm veel stress gehad drie weken lang, bij mensen met een huilbaby. Dus wat de oorzaak was van die huidproblemen, dat kan ook de stress, de vlooien of de prutbrokken zijn geweest.
Helaas weer fout, dit is geen mix, maar een raszuivere.Nanna schreef:het zal gerust een Komondor mix zijn maar inderdaad eentje die geknipt/geschoren is. Op die leeftijd heeft een westerse showhond alláng een heel lange vacht.silvester schreef:Nanna? Kan je me vertellen wat voor ras dit dan was?Nanna schreef:Effe voor de viltrassen sprekend: dat had nut en is al honderden jaren zo, niet een modekenmerk van de laatste tijd. Het is echter een doorgroeivacht en niemand is verplicht om die vacht tot op de grond te laten hangen. Maar ja, dat wordt wèl gevraagd op de show.....
![]()
Tevens schrijf je nogwel meer bull shit, zo ook dat het bij schapen "wenselijk is", totale onzin, daar is het gewoon afval, met die wol kan je helemaal niets meer.
Ik snap best dat je je hondje wilt verdedigen, maar raak aub niet de werkelijkheid uit het oog.

De hedendaagse Commandor heeft niets meer met de oorspronkelijke commandor te maken, maar dat geld voor veel rassen.
Bull shit, dat haar zit hem extreem in de weg bij zijn bewegings vrijheid.Tara schreef:Dat zegt wel alles denk ik.Nanna schreef:Die vilten hadden natuurlijk wel degelijk nut.
Zéker bij een kuddebewaker die niet te flauw moest zijn om roofdieren aan te pakken.
- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
- Aantal honden: 3
Die herders waren zelf ook niet vies van wat dreads ter bescherming

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
If in hole, stop digging 

Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Toch is het wel een overdrijving, die dreads. Aimee heeft zeker een punt, bij een poedel zou het mishandeling zijn (ook al heb je die met dreads) maar bij een Puli is het normaal. Dat het een functie heeft geloof ik niet meer zo in, welke hond doet nog zijn oorspronkelijke taak?
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Dit kwam bijna overtuigend over, als je de naam van het ras goed had geschrevensilvester schreef: Helaas weer fout, dit is geen mix, maar een raszuivere.
Tevens schrijf je nogwel meer bull shit, zo ook dat het bij schapen "wenselijk is", totale onzin, daar is het gewoon afval, met die wol kan je helemaal niets meer.
Ik snap best dat je je hondje wilt verdedigen, maar raak aub niet de werkelijkheid uit het oog.![]()
De hedendaagse Commandor heeft niets meer met de oorspronkelijke commandor te maken, maar dat geld voor veel rassen.

- Fizgig
- Zeer actief
Nou, omdat ie niet zo geweldig is met vreemden, vrouwen meestal wel hoor maar mannen niet. En er kan altijd een man daar werken of een man binnen komen lopen. Ik zal er dan toch bij willen blijven, voor de zekerheid. En dan heb je weer kans dat ie op mij reageert, hij is nogal een moederskindje. Ik neem aan dat het best lang gaat duren en ik weet niet of ik dat wel trek, zo alles bij elkaar. Hij zal nooit iemand bijten als ie die eenmaal vertrouwt, maar een man zal hem waarschijnlijk niet kunnen plukken. Hij heeft de eerste drie jaar van zijn leven bij twee vrouwen doorgebracht, misschien dat ie daarom zo slecht is met vreemde mannen.Tara schreef:
Door scheren raakt hij zijn oude vacht niet kwijt. Dan kun je misschien nog beter een furminator kopen en daarmee borstelen.
Mijn honden verharen dus niet, op eentje na. Zij heeft dan ook een a-typische vacht die niet te plukken is. Zij wordt dan ook met de furminator geborsteld, dat gaat echt prima.
Waarom zie je het trouwens niet zitten om Bruno naar de trimster te brengen?
Maar eigenlijk ben ik het grootste struikelblok daarin hoor, dat zal ik meteen toegeven, er is best een kans dat ie heel braaf zal zijn, maar die kleine kans dat ie ineens van die tafel springt omdat er een man binnenstapt die hij niet kent, maakt mij erg nerveus. Misschien moet ik vriendlief maar vragen of hij met Bruno alleen samen naar de trimmer wil gaan. Die wil ook niet dat ik hem scheer, tja, moet je er wel wat voor doen. Maar goed, ik kan hem ook voorstellen dat hij de furminator gebruikt, eens kijken of er dan wat afkomt en hoe dat eruit ziet.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
hmm ik ben vorig jaar in Hongarije geweest en heb er daar een paar gezien evenals Puli's, in tuinen etc. Die liepen dag en nacht buiten, met een afdakje om onder te schuilen bij regen en zagen er prima uit met heel veel bewegingsvrijheid. Niks mis mee, nee niet zolang als de showhonden maar gewoon kort, waarschijnlijk ook ff snel met de schaar bijgeknipt zo leek het maar wel met vilten die prima onderhouden waren.silvester schreef:Bull shit, dat haar zit hem extreem in de weg bij zijn bewegings vrijheid.Tara schreef:Dat zegt wel alles denk ik.Nanna schreef:Die vilten hadden natuurlijk wel degelijk nut.
Zéker bij een kuddebewaker die niet te flauw moest zijn om roofdieren aan te pakken.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
De meeste trimmers zijn vrouwen en als je dit aangeeft is er niets aan de hand. Een goede trimmer heeft ervaring met dit soort problemen en ik denk inderdaad, Fizgig, dat jij het probleem bent 
Je moet er dus echt niet bijblijven. Buiten het feit dat veel trimmers dat niet willen heeft het vaak een negatief effect op het gedrag van de hond.
Dat is dus ook de reden dat trimmers dat niet willen.
Van de tafel springen kán helemaal niet trouwens. Ik denk dat je je veel te veel zorgen maakt.
Zoek een goede trimmer (stuur Rosita een mail, die kent ze allemaal) en probeer het eens.
Zo lang duurt een trimbeurt niet trouwens. Ze zijn zeker weten veel sneller dan jij in elk geval

Je moet er dus echt niet bijblijven. Buiten het feit dat veel trimmers dat niet willen heeft het vaak een negatief effect op het gedrag van de hond.
Van de tafel springen kán helemaal niet trouwens. Ik denk dat je je veel te veel zorgen maakt.
Zoek een goede trimmer (stuur Rosita een mail, die kent ze allemaal) en probeer het eens.
Zo lang duurt een trimbeurt niet trouwens. Ze zijn zeker weten veel sneller dan jij in elk geval

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Een inkoppertje, de DH is totaal niet overdreven?duitse herder schreef:Toch is het wel een overdrijving, die dreads. Aimee heeft zeker een punt, bij een poedel zou het mishandeling zijn (ook al heb je die met dreads) maar bij een Puli is het normaal. Dat het een functie heeft geloof ik niet meer zo in, welke hond doet nog zijn oorspronkelijke taak?

Maar hier stonden tot vorige week nog schapen met dreads, en ik had toch echt geen sec. het idee dat ze er meer last van hadden dan een 'normaal' schaap.
*edit: foto's toegevoegd

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Zo denk ik er ook over.Cleva schreef:Dat dus. En enorme hangoren, korte pootjes en welke andere uitwassen er nog meer bedacht zijn.Jaap* schreef:Ik ben er niet fanatiek over, maar wel vrij rigide. Ik vind het een grens als een hond van de mens afhankelijk is voor vachtverzorging. Elk dier moet van mij, in principe, zelfstandig kunnen functioneren en niet gehinderd worden door absurditeiten. En eigenlijk vind ik haar voor de ogen al absurd.
Verder zal dit wel een heel persoonlijk oordeel zijn, maar gebaseerd op mijn eigen haar lijkt het me helemaal niks om kilo's aan natte dreadlocks aan mijn huid te hebben hangen en in de zomer lijkt het me ook geen pretje.
- Fizgig
- Zeer actief
Denk dat ik dat dan maar ga doen, ja. En dan mag vriendlief hem wegbrengen. Ik doe er idd heel lang over en mijn polsjes vallen er intussen bijna af dus dat gaat gewoon niet meer. Misschien is het niet eens erger dan wanneer ik het doe als het snel klaar is. Ik geef wel een pot worst en kaas mee ofzo. Ik wil hem ook geen huidproblemen aandoen en daar heb je toch kans op.Marjoleine schreef:De meeste trimmers zijn vrouwen en als je dit aangeeft is er niets aan de hand. Een goede trimmer heeft ervaring met dit soort problemen en ik denk inderdaad, Fizgig, dat jij het probleem bent
Is dat trouwens Rosita of Rosita compagner?
- Kirry
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik kan je persoonlijk vertellen dat het helemaal niet zo erg is allemaal. Zomers drogen ze vrij rap en natte dreads zijn niet zwaar op de hond, want die dreads zitten juist veel 'stabieler' op zijn/haar lijf, dan op een mensenhoofd met een dunnere nek.Roo schreef: Verder zal dit wel een heel persoonlijk oordeel zijn, maar gebaseerd op mijn eigen haar lijkt het me helemaal niks om kilo's aan natte dreadlocks aan mijn huid te hebben hangen en in de zomer lijkt het me ook geen pretje.
Ik denk dat het echt een gevalletje is; 'ken je Puli', eer je een oordeel kan vellen over de vacht. Het lijkt mij trouwens heerlijk als Puli zijnde om je botjes te kunnen rusten op de zachte dreads.

Voor diegene die duits kunnen lezen, heb ik zeer mooie link over de mooie dreadlocks van de komondor die zeker door de mens zo is gefokt.
Voor diegene die wat moeite hebben met het duits, einde van de pagina staan twee foto's.
Links zoals het gevormd wordt door de natuur ( en zo vind je wel meer berghonden die nog werken en niet wekelijks worden geborsteld) en wat de mens eruit hebben gemaakt.
http://www.herdenschutzhund.at/index.ph ... sonderfall
Voor diegene die wat moeite hebben met het duits, einde van de pagina staan twee foto's.
Links zoals het gevormd wordt door de natuur ( en zo vind je wel meer berghonden die nog werken en niet wekelijks worden geborsteld) en wat de mens eruit hebben gemaakt.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Rosita CompagnerFizgig schreef:Is dat trouwens Rosita of Rosita compagner?

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Maar niemand ontkent toch dat de mens er op geselecteerd heeft? Maar wel met een doel dus, het is functioneel. Zo zijn toch alle rassen ontstaanMelanie 74 schreef:Voor diegene die duits kunnen lezen, heb ik zeer mooie link over de mooie dreadlocks van de komondor die zeker door de mens zo is gefokt.

Nop, het is niet funtioneel, de honden werden zelfs vaak gewoon meegeschoren met de schapen.Maeve schreef:Maar niemand ontkent toch dat de mens er op geselecteerd heeft? Maar wel met een doel dus, het is functioneel. Zo zijn toch alle rassen ontstaanMelanie 74 schreef:Voor diegene die duits kunnen lezen, heb ik zeer mooie link over de mooie dreadlocks van de komondor die zeker door de mens zo is gefokt.
http://www.herdenschutzhund.at/index.ph ... sonderfallDie hond op de foto rechts zou je eruit kunnen laten zien als de linker en vice versa.
De dreadlocks zoals ze nu zijn zijn puur op "schoonheid" gefokt, hebben geen enkel doel verder. (En in mijn ogen alleen maar een belasting voor de hond).
- Fizgig
- Zeer actief
Dat idee had ik al, dankjewel, ik ga haar mailen.Marjoleine schreef:Rosita CompagnerFizgig schreef:Is dat trouwens Rosita of Rosita compagner?
Wat jij wilt geloven hoor, heb je het ook gelezen?Nanna schreef:Nee hoor. Je kunt de linkerhond er uit laten zien als de rechter en vice versa. Alles staat en valt met hoe lang je die vacht door laat groeien en hoe je hem verzorgt.Melanie 74 schreef: Links zoals het gevormd wordt door de natuur ( en zo vind je wel meer berghonden die nog werken en niet wekelijks worden geborsteld) en wat de mens eruit hebben gemaakt.
Er zít wel verschil in sommige viltvachten maar dat heeft maar weinig met lengte te maken. De ene vacht heeft de neiging om te matten daar waar de andere vacht haast uit zichzelf mooie koorden vormt.
Maar zoals een hond er op een show uitziet, wil niet zeggen dat deze er, buiten de show, hetzelfde uitziet. De meesten vinden dat hele nette uitgekamde niet mooi, maar hoe lang blijft dat zo zitten? 'n Uurtje, half uurtje dan ziet het er al niet meer zo uit. Ik kan Lotje helemaal mooi kammen, haar koppie prachtig, ieder haartje op z'n plaats. Ik zet haar op de grond, zij schudt zich lekker uit en daar gaat mijn zorgvuldig gekam.
Het enige verschil dat je op de foto's kunt zien, is een huis, tuin en keuken vacht en een tot in de puntjes verzorgde vacht voor de show.Melanie 74 schreef:Wat jij wilt geloven hoor, heb je het ook gelezen?Nanna schreef:Nee hoor. Je kunt de linkerhond er uit laten zien als de rechter en vice versa. Alles staat en valt met hoe lang je die vacht door laat groeien en hoe je hem verzorgt.Melanie 74 schreef: Links zoals het gevormd wordt door de natuur ( en zo vind je wel meer berghonden die nog werken en niet wekelijks worden geborsteld) en wat de mens eruit hebben gemaakt.
Er zít wel verschil in sommige viltvachten maar dat heeft maar weinig met lengte te maken. De ene vacht heeft de neiging om te matten daar waar de andere vacht haast uit zichzelf mooie koorden vormt.
Mijn honden wel hoor, voor we de ring in gaan nog even snel een borstel erdoor in dien nodig, en dan hup de ring in. Borstelen doen we alleen in de ruiperiode anders krijgen ze verviltingenNeeltje schreef:Maar zoals een hond er op een show uitziet, wil niet zeggen dat deze er, buiten de show, hetzelfde uitziet. De meesten vinden dat hele nette uitgekamde niet mooi, maar hoe lang blijft dat zo zitten? 'n Uurtje, half uurtje dan ziet het er al niet meer zo uit. Ik kan Lotje helemaal mooi kammen, haar koppie prachtig, ieder haartje op z'n plaats. Ik zet haar op de grond, zij schudt zich lekker uit en daar gaat mijn zorgvuldig gekam.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Als je hier op de shows de pyreneese herdertjes ziet zou je ook zeggen dat die niet verzorgd worden want die hebben vaak ook dreads, maar dan alleen op hun achterhand.
Vaak zijn ze echte wel firs gewassen dus het is geen kwestie van niet verzorgen maar gewoon omdat men vind dat het een werkhond is en daar moet je niet mee 'tutten'.
De Griffon Vendéens hier op shows zien er ook absoluut niet uit zoals we in NL gewend zijn. Ik stond in het begin oof min of meer voor joker omdat ik als enige een 'witte' hond bij me had omdat onze honden niet in kennels leven en dus niet grauw/geel zijn
Honden worden hier ook niet geplukt, dat gebeurt vanzelf tijdens de jacht en in maart zijn ze bijna allemaal kaal !
Vaak zijn ze echte wel firs gewassen dus het is geen kwestie van niet verzorgen maar gewoon omdat men vind dat het een werkhond is en daar moet je niet mee 'tutten'.
De Griffon Vendéens hier op shows zien er ook absoluut niet uit zoals we in NL gewend zijn. Ik stond in het begin oof min of meer voor joker omdat ik als enige een 'witte' hond bij me had omdat onze honden niet in kennels leven en dus niet grauw/geel zijn

Honden worden hier ook niet geplukt, dat gebeurt vanzelf tijdens de jacht en in maart zijn ze bijna allemaal kaal !
Sandra

Blijkbaar ook niet gelezenNeeltje schreef:Het enige verschil dat je op de foto's kunt zien, is een huis, tuin en keuken vacht en een tot in de puntjes verzorgde vacht voor de show.Melanie 74 schreef:Wat jij wilt geloven hoor, heb je het ook gelezen?Nanna schreef:Nee hoor. Je kunt de linkerhond er uit laten zien als de rechter en vice versa. Alles staat en valt met hoe lang je die vacht door laat groeien en hoe je hem verzorgt.Melanie 74 schreef: Links zoals het gevormd wordt door de natuur ( en zo vind je wel meer berghonden die nog werken en niet wekelijks worden geborsteld) en wat de mens eruit hebben gemaakt.

Hier een stukje daar uit

Wie so vielen anderen Rassen auch (und derzeit beim Bergamasker zu beobachten), hat das dem Komondor ein Merkmal beschert, das ihn behindert. Lassen Sie sich also auf keinen Fall einreden, der Hund hätte ein solches Fell gebraucht, um an der Herde arbeiten zu können. Auch alle anderen Herdenschutzhunde lebten traditionell unter härtesten Bedingungen und haben dafür KEIN Schürenfell gebraucht. Gönnen Sie Ihrem Hund eine natürlich verzottete Frisur oder scheren Sie ihn, wenn das Fell Ihren Hund - oder Sie - behindert. Auch wenn dann jeder glaubt, Sie hätten einen weißen Irischen Wolfshund an der Leine - Ihr Hund wird es Ihnen danken.
Laatst gewijzigd door silvester op 25 aug 2013 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Die worden voor het vlees gehouden, niet voor de wolNanna schreef:Het Hongaarse racká schaap.

Overigens is die vergeten bij de scheerbeurt