Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

fokken en nieuwe puppy's, moet dat nou zoveel ?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

silvester

Re: fokken en nieuwe puppy's, moet dat nou zoveel ?

Ongelezen bericht door silvester »

Wolfsblut schreef: Het wordt natuurlijk een ander verhaal als een topfokker pups aanbied van topkwaliteit die voor de fok geschikt zijn om aan de behoeften te voorzien voor de doorsnee consument.
Veelal zijn deze dan ook nog eens beroepsmatig bezig omdat hun pups internationaal erg gewild zijn. Ze dragen netjes de BTW en de inkomstenbelasting af. Zijn winst wordt dan afgeroomd tot ver beneden de opbrengst van de hobbyfokker. Laatstgenoemden houden zich niet zo bezig met belastingen en BTW afdracht.
Uuhhmm, ik weet niet waar je verstand zit, maar blijkbaar niet onder je schedelpan.

Als ik beroepsmatig wil fokken, dan behoor ik alle kosten te berekenen, dat houd in ook de arbeids uren, naar een eventueel minimum loon.
Ik kan je verzekeren dat als je dan een pup prijs gaat verrekenen, met alles er op en er aan, dat je voor je uur loon kosten al op € 13.000,- zit, komt de rest er nog bij en heb je geen dubbeltje winst gemaakt.

Inkomsten belasting heb je pas te betalen na aftrek van alle gemaakte kosten, daar de kosten beduidend hoger liggen dan de inkomsten (daar je voor de belasting wet namelijk je uren wel mag verrekenen) kom je dus nooit aan een belastbaar inkomen.

BTW afdracht komt daardoor dus ook niet ter spraken, daar de betaalde BTW hoger is dan de ontvangen BTW, en als bedrijf moet je die verschillen eerst berekenen voordat er afdracht/teruggave is van de BTW.

Tevens schrijf je over:
of ik deze nu koop op het bedrijf of privé.
Dat mag je me even uitleggen, daar aanschaf van honden niet geaccepteerd worden als zijnde "onkosten", want voor de belastingdienst bestaan de werkhonden niet meer.

En dan dit:
Dat is dan wel weer fijn om te horen.
Want een bedrag tot maximaal 800 euro is voor iemand met een laag inkomen met veel moeite nog wel bij elkaar te sprokkelen. Met bedragen tot ver boven de 1000 euro wordt dat natuurlijk weer een heel ander verhaal.
Als iemand al moeite heeft om de koopsom te betalen, dan lijkt het mij verstandiger om helemaal geen hond aan te schaffen, tenslotte is de koop van een hondje nog altijd het miste in bedrag ten opzichte van wat het hondje in de loop van zijn leven gaat kosten.
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Muk schreef:
Wolfsblut schreef: Wie zegt dat ik een bepaald bedrag niet over heb voor een hond? Persoonlijk boeit mij de prijs niet zo, of ik deze nu koop op het bedrijf of prive. Ik heb wel mijn bedenkingen over de vaak exorbitant hoge prijzen die gehanteerd worden.

Geld verdienen is overigens niets mis mee. Maar woekerwinsten opstrijken wordt een heel ander verhaal. Zeker als het slechts om een hobby gaat.

Ik moest wel even lachen toen je me rangschikte onder de categorie mensen die vinden dat ze overal recht op hebben.
Blijkbaar boeit de prijs je wel, anders noem je dit niet. En het zit je blijkbaar ook nog dwars dat die kennis geen hond kreeg voor een lager bedrag bij verschillende fokkers. Een hond is een luxeproduct en dat beseffen mensen onvoldoende. En in die categorie schaar ik je, aangezien jij het belachelijk vind dat jouw kennis geen rashond voor weinig / niks meekreeg.

Wie zegt dat een goede fokker woekerwinsten opstrijkt? Ik denk dat je die woekerwinsten alleen terugziet bij broodfokkers en niet bij de normale hobbyfokker. Dus je fantasie gaat hier wel wat met de werkelijkheid op de loop. Bij de Newfoundlander kost een doorsnee zwarte of bruine newf rond de 1500 euro. Wil je een zwart/witte newf dan betaal je minimaal 2000 euro. En komt die zwart/witte newf uit kampioenslijnen dan kun je er nog een paar 100 euro bij optellen. Dat vind ik ook teveel, zeker als je bedenkt dat de inteeltcoëfficient veel hoger ligt bij de zwart/witte newf. Zo'n 1500 euro is wel het maximale wat ik wil betalen voor een pup, net zoals ik voor een auto ook geen 40.000 euro wil betalen. Blik is immers blik en het rijdt allemaal wel.
Die prijs van de newfoundlander is de laatste jaren ook belachelijk hard omhoog gegaan en ik zou het NIET durven vragen!!!

Bij ons eerste nestje in 1993 kostte een pup 1200 gulden en door de jaren heen is dat steeds iets meer geworden en toen het euro werd vroegen we 800 euro voor een pup en ons laatste nest in 2006 toen waren de pups 900 euro en het maakte niet uit of je een zwarte, bruine of wit-zwarte kocht, ze waren allemaal hetzelfde van prijs. Ik vind het ook je reinste kolder om voor een bonte meer te vragen want als je het genetisch goed wilt doen heb je bonte én zwarte pups in een nest en je kunt toch niet voor de ene 1500 en de andere 2000 vragen ????????
Ik heb trouwens niet het idee dat de inteelt bij een bonte hoger ligt dan bij de effen newfies want als ik zie wat de basis is van het gros van de europese newfies vrees ik zelfs dat je qua gezondheid beter een bonte kunt hebben dan een zwarte ! De zwarten in Europa gaan bijna allemaal terug naar een in de jaren 70 uit amerika geimporteerde reu in Denemarken, die ook nog eens een hoop narigheid in het ras heeft gebracht. Hij heeft veel nakomelingen gegeven (zonder kennelnaam) en die zijn op hun beurt weer gebruikt met alle gevolgen van dien.

En voor degenen die echt geloven dat je meer dan een fatsoenlijk jaarsalaris bij een baas zou kunnen verdienen met hondenfokken, dan moet je niet kijken naar degenen die hier op het forum zitten maar naar een Fokker die ook officieel geregistreerd staat met minstens een 20-tal teven en een paar eigen dekreuen dan gaat dat misschien lukken na kosten /baten aftrek maar nietbij degenen die hier op het forum zitten en één à twee nestjes per jaar hebben of zelfs minder.
Sandra
Afbeelding
silvester

In 1993 lag de dieselprijs bij € 0,30 nu bij € 1,45 als klein vergelijk, de kostprijs van een hond is niet met 4,5 vermenigvuldigd ;)
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Het maakt mij niets uit dat een fokker aan zijn honden verdiend,als hij/zij het goed doet dan heb ik daar totaal geen moeite mee.
Alleen is imo de prijs niet bepalend of een hond een goede of slechte baas treft.
Jan en ik gaan in de toekomst weer voor een fila die hoogstwaarschijnlijk uit het buitenland komt en dus nooit zo goedkoop zal zijn als Orson die als pup gewoon kwam aanwaaien en niet meer weg ging.
Maar daarom zullen we niet beter voor die hond zijn of er meer van houden dat staat los van de aanschafprijs voor ons.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

silvester schreef:In 1993 lag de dieselprijs bij € 0,30 nu bij € 1,45 als klein vergelijk, de kostprijs van een hond is niet met 4,5 vermenigvuldigd ;)
Nou nee hoor ,de diesel kostte in 1993 ex btw 0,271 per liter en nu ex btw 0,447 dus nog niet eens het dubbele.
Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

empyree schreef:
Muk schreef:
Wolfsblut schreef: En voor degenen die echt geloven dat je meer dan een fatsoenlijk jaarsalaris bij een baas zou kunnen verdienen met hondenfokken, dan moet je niet kijken naar degenen die hier op het forum zitten maar naar een Fokker die ook officieel geregistreerd staat met minstens een 20-tal teven en een paar eigen dekreuen dan gaat dat misschien lukken na kosten /baten aftrek maar nietbij degenen die hier op het forum zitten en één à twee nestjes per jaar hebben of zelfs minder.
Dat had ik al begrepen Empyree, dat het niet gaat om fokkers die hier op het forum zitten.
Gelukkig maar.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
silvester

tineke schreef:
silvester schreef:In 1993 lag de dieselprijs bij € 0,30 nu bij € 1,45 als klein vergelijk, de kostprijs van een hond is niet met 4,5 vermenigvuldigd ;)
Nou nee hoor ,de diesel kostte in 1993 ex btw 0,271 per liter en nu ex btw 0,447 dus nog niet eens het dubbele.
:80: :80: :80: :80: :blont:

Sorry, je hebt helemaal gelijk :blauwoog:
Nha, dan verdienen we (ik als fokker) er dus wel bergen goud mee :mrgreen:
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

ik vind eigenlijk wel dat er teveel stamboomloos gefokt word.
vooral wawa's en bullen.
zonde. ik denk ook niet dat ik snel een pup zou nemen. maar dat is ook omdat ik daar te lui voor ben.
veel teveel werk aan. zelf een keer een nestje ergens mee fokken lijkt me wel grappig maar ja, dat vind ik dan weer moreel niet goed. bedoel, het is vrij makkelijk om een paar beesten op elkaar te zetten en dieren te verkopen maar echt fokken is toch wel andere koek.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”