Als het voor het geld zou zijn, dan zou ik wel aan het werk gaan.
Ik ben in de luxe positie dat dat niet hoeft, ik voor onze zoon kan zorgen, en daarbij de honden ook nog eens in hun behoeftes kan voorzien. De hobby fokken doe ik er bij omdat ik verslingerd ben geraakt aan de bgv, en ik het leuk vind. En met de hoeveelheid fokken valt het reuze mee, want ik ben erg kritisch met wanneer ik wel of niet kan fokken met een hond.
De honden zijn hier in de eerste instantie dan ook gewoon leuke huishonden en bij niet fok geschikt, zullen ze niet herplaatst worden, omdat ik 'inkomsten' mis loop

. Alleen ik ben inmiddels wel zo gek op het ras dat ik graag mijn bijdrage lever op fok gebied en daar ook mijn eigen ideeën over heb die wellicht niet altijd overeen komen met andere fokkers. Maakt dat de ander of mij een betere fokker? Nee zo heeft iedereen zijn eigen inzichten.
Daarbij blijf ik altijd verantwoordelijk voor de pups die ik fok. In die zin, als er wat aan de hand is, als er herplaatst moet worden, dan wil ik dat de eigenaren eerst contact met mij opnemen, en mij de mogelijkheid geven de hond terug te nemen in huis of samen met hun te kijken wat er aan de hand is. Ik durf ook met zekerheid te zeggen dat ze contact met me opnemen, omdat ik met al mijn pup eigenaren (15 in totaal) in contact ben. Met de een meer dan met de ander, maar ze houden me allemaal op de hoogte wat betreft de ontwikkeling van de hond.
Zodra er ook maar een bgv in het asiel beland wordt er vanuit de rasvereniging actie ondernomen om deze via onze Noodopvang te herplaatsen. Zijn we verantwoordelijk voor alle rassen/kruisingen die in het asiel zitten? Nee, dat vind ik niet, en daarbij als mensen een bgv willen, zullen ze die dus zelden in het asiel aantreffen. Die wijken dus uit naar fokkers die dat ras fokken, en zullen niet snel een ander ras/kruising uit het asiel halen. Dus wat betreft overschot, daar hou ik geen rekening mee.
Ieder zijn eigen keuze. De een gaat naar het asiel, de ander wil een bepaald ras, vanaf pup af aan opvoeden, en wijkt uit naar een fokker.