Met graad 1 kan je bij Markiesjes gewoon fokken, mits de rest wel goed is. Ik ken een Markiesje met graad 1, waar ze pas achter kwam na nestkeuring. Beessie doet behendigheid en springt, vliegt en alles en je merkt niets aan haar. Ik zou de nestkeuring gewoon afwachtenLeonie. schreef:Marjoleine, wat versta je onder een officieel onderzoek met officiële uitslagen? Ik weet dat dat gebeurt bij de keuring, maar ik weet niet of ik daar meer van op aan kan dan van de orthopeed.
Een standfoto daar zal ik even naar zoeken.
Lastig hoor, als ik mensen hoor zeggen dat honden met graad 1 meestal geen last hebben en zijn vader dat ook niet had... Zijn opa had geen PL, dat was verder weg. Maar goed, ik ga zelf niet oordelen over het fokken. Ik ga wel laten onderzoeken wat er precies met hem is, maar de rasvereniging kan beter oordelen over het fokken denk ik. Vind het ook niet extreem belangrijk hoor, maar het zou wel zonde zijn. Ze kunnen zich inderdaad niet veel permitteren.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Patella Luxatie Graad 1
Moderator: moderatorteam
-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
- Aantal honden: 2
Re: Patella Luxatie Graad 1
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Dat klinkt heel goed, maar ik hoop natuurlijk niet op nageslacht dat net zo'n last heeft als mijn hondje. Dus ik moet er wel achterkomen waarom het bij hem meer naar voren komt dan bijvoorbeeld bij het hondje wat jij noemt.
Hier wat foto's waar je zijn pootjes ziet (op de eerste was hij nog jonger)

Hier wat foto's waar je zijn pootjes ziet (op de eerste was hij nog jonger)

-
Pakdebal
.
ik heb een markiesje gezien met langer haar , wat is nou de raskenmerk ?.
mooie hond
maar je vraagt je nog steeds af , geloof ik, hoe hij er aan komt , nou , weet je niet dat je nooit teveel moet doen bij jonge leeftijd ?
Dat kan de gewrichten schaden .
ik heb een markiesje gezien met langer haar , wat is nou de raskenmerk ?.
mooie hond
maar je vraagt je nog steeds af , geloof ik, hoe hij er aan komt , nou , weet je niet dat je nooit teveel moet doen bij jonge leeftijd ?
Dat kan de gewrichten schaden .
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
duitse herder schreef: Met graad 1 kan je bij Markiesjes gewoon fokken, mits de rest wel goed is. Ik ken een Markiesje met graad 1, waar ze pas achter kwam na nestkeuring. Beessie doet behendigheid en springt, vliegt en alles en je merkt niets aan haar. Ik zou de nestkeuring gewoon afwachten
Maar het markiesje van Leonie geeft dus pijn aan.
Dat is een verschil met het hondje wat jij noemt.
Natuurlijk is afwachten een goed ding. Sowieso kan het zijn dat het knietje 1 keer geluxeerd is en daardoor nog pijn zit. Het hoeft niet eens meer voor te komen. Even rustig aan doen kan voldoende zijn.
Maar als het hondje last blijft houden en dat weet je pas na een tijdje en daardoor zou het fokken ermee gewoon nog niet een denkbaar iets zijn. Eerst maar zien wat er verder gebeurd.
Leonie heel goed dat je wel info vraagt etc.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- Leonie.
- Zeer actief
Ja sowieso hebben we nog even hoor, hij is pas 14 maanden! En zijn nestkeuring is pas in april.
Daarnaast vind ik het 1000x belangrijker dat hij een leuk leven heeft waarin hij kan rennen, dan dat hij voor nageslacht zal zorgen. (Weet niet hoe de fokker/RV daarover denkt, want hij heeft ook al een broertje met maar 1 bal
)
Daarnaast vind ik het 1000x belangrijker dat hij een leuk leven heeft waarin hij kan rennen, dan dat hij voor nageslacht zal zorgen. (Weet niet hoe de fokker/RV daarover denkt, want hij heeft ook al een broertje met maar 1 bal
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Familie kneus haha.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Bij een officieel onderzoek komt er een definitieve uitslag die wordt vastgelegd.Leonie. schreef:Marjoleine, wat versta je onder een officieel onderzoek met officiële uitslagen? Ik weet dat dat gebeurt bij de keuring, maar ik weet niet of ik daar meer van op aan kan dan van de orthopeed.
Er is een aantal door de Raad erkende orthopeden die dat kunnen doen, hoewel op zich alle officieel erkende orthopeden die uitslag mogen geven.
Dat is dan dus iets anders dan een onderzoek door iemand die daar een "uitslag" aan hangt.
Maar volgens mij ben je wel bij zo'n orthopeed geweest, toch? Kon die de pijnklachten in relatie tot de uitslag verklaren?
Overigens heeft PL maar weinig (wel iets) met erfelijkheid te maken, althans, het heeft vooral te maken met vorming en bouw van de botten (en dat is dan wel weer erfelijk). Maar zo'n uitslag zegt mij niet zoveel eerlijk gezegd.
De bouw is vele malen belangrijker, de zichtbare bouw dus.
Dat is een punt van aandacht waarvan ik vind dat zowel fokkers als kopers er beter op zouden moeten letten.
Geldt ook voor TS trouwens: je kunt wel alles aan de RV overlaten maar meedenken en zelf een mening vormen is niet verkeerd, hoor.
Ik zou voor de fokkerij met een prima gehoekte hond met graad 1 geen probleem hebben, met een slecht gehoekte hond die vrij is wel.
edit: daarom vroeg ik dus om een standfoto.
- Leonie.
- Zeer actief
Waar vind je een lijst met door de Raad erkende orthopeden?
De orthopeed waar ik was gaat over 6 weken dus opnieuw kijken. Denk dat er dan beter een definitieve uitslag vastgesteld kan worden. Heb daarvoor ook zo'n papiertje van de fokker, wat ik weer mee moet nemen naar de nestkeuring.
De pijnklachten zijn best lastig te verklaren, omdat mijn hondje op verschillende momenten begon te hinken. En ook na bijvoorbeeld een half uurtje spelen in het park. Daarom zoek ik er ook iets achter.
Ach ja, ik laat het nadenken heus niet aan anderen over hoor. Neem aan dat je dat ook wel kan zien in dit topic. Ik ga er wél vanuit dat de RV meer verstand heeft van fokken. Zij kijken ook zeker naar de bouw en alle hondjes krijgen een uitgebreide keuring.
De orthopeed waar ik was gaat over 6 weken dus opnieuw kijken. Denk dat er dan beter een definitieve uitslag vastgesteld kan worden. Heb daarvoor ook zo'n papiertje van de fokker, wat ik weer mee moet nemen naar de nestkeuring.
De pijnklachten zijn best lastig te verklaren, omdat mijn hondje op verschillende momenten begon te hinken. En ook na bijvoorbeeld een half uurtje spelen in het park. Daarom zoek ik er ook iets achter.
Ach ja, ik laat het nadenken heus niet aan anderen over hoor. Neem aan dat je dat ook wel kan zien in dit topic. Ik ga er wél vanuit dat de RV meer verstand heeft van fokken. Zij kijken ook zeker naar de bouw en alle hondjes krijgen een uitgebreide keuring.
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Lotje had als jonge hond veel last van haar knie, welke graad het was weet ik niet, maar de knieschijf schoot er zelf ook soms uit. Ze heeft injectie gehad gehad en veel beweging, ze werd heel gespierd en de knieschijf kon na een jaar niet meer verschoven worden door de dierenarts en dat is altijd zo gebleven. Op 8 jarige leeftijd ben ik nog gestart met agility zonder problemen. Ze is nu 16 jaar en knieschijf zit nog altijd vast, al loopt ze met 1 achterpoot nu wel wat stijver, maar 16 jaar is ook niet niks.
- Leonie.
- Zeer actief
Wat hebben jullie aan beweging gedaan?
-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
Marjoleine schreef:Bij een officieel onderzoek komt er een definitieve uitslag die wordt vastgelegd.Leonie. schreef:Marjoleine, wat versta je onder een officieel onderzoek met officiële uitslagen? Ik weet dat dat gebeurt bij de keuring, maar ik weet niet of ik daar meer van op aan kan dan van de orthopeed.
Er is een aantal door de Raad erkende orthopeden die dat kunnen doen, hoewel op zich alle officieel erkende orthopeden die uitslag mogen geven.
Dat is dan dus iets anders dan een onderzoek door iemand die daar een "uitslag" aan hangt.
Maar volgens mij ben je wel bij zo'n orthopeed geweest, toch? Kon die de pijnklachten in relatie tot de uitslag verklaren?
Overigens heeft PL maar weinig (wel iets) met erfelijkheid te maken, althans, het heeft vooral te maken met vorming en bouw van de botten (en dat is dan wel weer erfelijk). Maar zo'n uitslag zegt mij niet zoveel eerlijk gezegd.
De bouw is vele malen belangrijker, de zichtbare bouw dus.
Dat is een punt van aandacht waarvan ik vind dat zowel fokkers als kopers er beter op zouden moeten letten.
Geldt ook voor TS trouwens: je kunt wel alles aan de RV overlaten maar meedenken en zelf een mening vormen is niet verkeerd, hoor.
Ik zou voor de fokkerij met een prima gehoekte hond met graad 1 geen probleem hebben, met een slecht gehoekte hond die vrij is wel.
edit: daarom vroeg ik dus om een standfoto.
ik vind hem op de foto een vrij steile achterhand/achtebenen hebben, en een wat gekromde rug. of zie ik dat verkeerd?
overigens is onze Buster (totaal andere hond) ook steil gebouwd (achtebenen) maar die makeert dan weer niks. dus of het wat zegt?
zou je dan een partner (hond) kunnen zoeken die veel hoeking heeft, om het risico te verkleinen?? (als je er al mee zou moeten fokken).
TS misschien heb je in de buurt een geschikt meertje om hem daar wat te laten zwemmen, achter de bal aan zwemmen misschien?
- Leonie.
- Zeer actief
Lijkt op de derde foto wel zo, maar ik vind hem er daar erg raar uitzien, misschien niet zo representatief.
Het lastige met zwemmen is dat er vaak ook andere honden aan het zwemmen zijn, waar mijn hond dan mee wil spelen. En zodra hij op de kant is moet er ook even geraced worden natuurlijk. Hij vindt zwemmen wel erg leuk, dus ik zoek er nog een oplossing voor.
Het lastige met zwemmen is dat er vaak ook andere honden aan het zwemmen zijn, waar mijn hond dan mee wil spelen. En zodra hij op de kant is moet er ook even geraced worden natuurlijk. Hij vindt zwemmen wel erg leuk, dus ik zoek er nog een oplossing voor.
- Leonie.
- Zeer actief
Nog eentje gevonden:

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Sommige foto's zijn wat nadelig maar als hij gewoon staat lijkt hij een prima achterhand te hebben
Probeer anders eens gewoon wandelen. Niet dollen met andere honden, niet spelen met ballen of stokken maar gewoon kilometers maken. Dat is qua belasting al veel beter dan wanneer er andere honden bij zijn of je uitgebreid gaat spelen. Dan zal hij ook meer rechtlijnig lopen en toch spieren kweken.
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Nogmaals, Artikel Meutstege PL.
Voor de fok zou ik dus zeker voorzichtig zijn, ook al kun je bij het markiesje niet te veel uitsluiten. Zijn er ook nestgenoten onderzocht?
Voor de fok zou ik dus zeker voorzichtig zijn, ook al kun je bij het markiesje niet te veel uitsluiten. Zijn er ook nestgenoten onderzocht?
- Leonie.
- Zeer actief
Nee, de keuring is pas in april dus. De rest heeft geen last.
@ Maeve: We zijn inderdaad alleen nog maar aan het wandelen nu. Heb mezelf alleen nog niet kunnen dwingen dat in een leuk natuurgebied te doen, want dan vind ik het echt heel sneu dat hij niet los kan. We maken (voor mij) saaie rondjes door de stad dus
@ Maeve: We zijn inderdaad alleen nog maar aan het wandelen nu. Heb mezelf alleen nog niet kunnen dwingen dat in een leuk natuurgebied te doen, want dan vind ik het echt heel sneu dat hij niet los kan. We maken (voor mij) saaie rondjes door de stad dus
-
Pakdebal
Leonie. schreef: We maken (voor mij) saaie rondjes door de stad dus
jammer dat je dit niet volhoudt , , ik had een hond met HD en daar mocht je ook geen balletjes meer voor gooien ,, enz
maar
erg vond ik dat niet , ik zorgde er voor dat hij er het minste last van kreeg
alhoewel hij het pas op latere leeftijd kreeg , ik kan mij dan wel ook jou voorstellen met een jonge hond nog .
- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Onze jongste heeft ook patella graad 1 ene poot en graad 2 de andere. De 2-knie schoot er toen ze jong(er) was wel eens uit. Hij ging er dan weer in als ze ging zitten of als ik haar knie boog als ze stond. Ze is nu 5 en ik kan me niet meer herinneren wanneer het voor het laatst gebeurd is.
Bij haar werd het ontdekt toen we voor de röntgenfoto's van haar heupen bij de orthopeed waren in Oisterwijk. Op die foto is te zien dat haar schijf er naast zit. De orthopeed wilde het liefst direct een afspraak maken om te opereren maar ik wilde het eerst even laten bezinken. Die operatie is er nooit gekomen omdat ik het het revalidatietraject erg zwaar vond voor een hond van 50+ kilo. Had ze graad 3 of 4 gehad, dan was het verhaal waarschijnlijk anders geweest.
Ik heb wel mijn fokplannen om die reden met haar laten varen. Ondanks dat het een niet veel voorkomend iets is bij de Tatra en haar ouders het ook niet hebben, wilde ik het niet op mijn geweten hebben dat ik nakomelingen op de wereld zou zetten met het zelfde euvel maar dan erger.
Verder heb ik haar altijd haar gang laten gaan qua beweging en haar niets ontzegd. Liever een korter leven met kwaliteit dan een lang leven met een hond die niks kan en mag.
Bij haar werd het ontdekt toen we voor de röntgenfoto's van haar heupen bij de orthopeed waren in Oisterwijk. Op die foto is te zien dat haar schijf er naast zit. De orthopeed wilde het liefst direct een afspraak maken om te opereren maar ik wilde het eerst even laten bezinken. Die operatie is er nooit gekomen omdat ik het het revalidatietraject erg zwaar vond voor een hond van 50+ kilo. Had ze graad 3 of 4 gehad, dan was het verhaal waarschijnlijk anders geweest.
Ik heb wel mijn fokplannen om die reden met haar laten varen. Ondanks dat het een niet veel voorkomend iets is bij de Tatra en haar ouders het ook niet hebben, wilde ik het niet op mijn geweten hebben dat ik nakomelingen op de wereld zou zetten met het zelfde euvel maar dan erger.
Verder heb ik haar altijd haar gang laten gaan qua beweging en haar niets ontzegd. Liever een korter leven met kwaliteit dan een lang leven met een hond die niks kan en mag.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Zou je op andere tijdstippen naar het natuurgebied kunnen gaan? Wanneer het rustig is? Of rent hij dan ook nog te veel?Leonie. schreef:Nee, de keuring is pas in april dus. De rest heeft geen last.
Ik heb hier een hond die gaat mank lopen van balletjes vangen na een blessure aan zijn voorpoot maar hij heeft nooit gemankt van het normale rondje wandelen dat we doen, en dan loopt hij wel los
- Leonie.
- Zeer actief
Waar staat dat dan?Pakdebal schreef: jammer dat je dit niet volhoudt ,
Ik weet ook niet waarom ik nog op je posts reageer want je zegt naar mijn idee echt de meest rare dingen in zo'n beetje elk topic. Alsof je niet goed lezen kunt en dan nog van die rare puntjes en komma's alsof je niet goed schrijven kunt. Ik heb al eens eerder gevraagd hoe dat komt, maar toen kreeg ik geen reactie. Sorry als het onaardig overkomt, maar ik vraag me echt af wat er mis met jou is en dat is echt niet gemeen bedoeld. Ik ga maar verder niet op je vragen en commentaar in, want ik begrijp werkelijk niet waar je je info vandaan haalt.
- Leonie.
- Zeer actief
Ja, hij rent erg graag en hard en wil ook nog eens overal op en af springen. Het is ook zijn leeftijd hoor, dat denk ik dan. Misschien ga ik met de flexlijn lopen en dan inderdaad als het rustig is.Maeve schreef:Zou je op andere tijdstippen naar het natuurgebied kunnen gaan? Wanneer het rustig is? Of rent hij dan ook nog te veel?
Ik heb hier een hond die gaat mank lopen van balletjes vangen na een blessure aan zijn voorpoot maar hij heeft nooit gemankt van het normale rondje wandelen dat we doen, en dan loopt hij wel losMet niet al te veel prikkels lopen ze zelf ook wel rechtlijnig. Maar dat is iets wat per hond verschilt, zal je moeten uitproberen.
-
Pakdebal
Leonie. schreef:Waar staat dat dan?Pakdebal schreef: jammer dat je dit niet volhoudt ,
Ik weet ook niet waarom ik nog op je posts reageer want je zegt naar mijn idee echt de meest rare dingen in zo'n beetje elk topic. Alsof je niet goed lezen kunt en dan nog van die rare puntjes en komma's alsof je niet goed schrijven kunt. Ik heb al eens eerder gevraagd hoe dat komt, maar toen kreeg ik geen reactie. Sorry als het onaardig overkomt, maar ik vraag me echt af wat er mis met jou is en dat is echt niet gemeen bedoeld. Ik ga maar verder niet op je vragen en commentaar in, want ik begrijp werkelijk niet waar je je info vandaan haalt.
ik heb toen geschreven dat je veels te veel met die jonge hond deed , dat was niet goed voor de gewrichten , en kijk nu . !
ik vind het prima als je niet tegen kritiek kunt , maar ook dat is de realiteit van een forum .
- YvetteJ
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
- Contacteer:
Nu geef je weer geen antwoord op haar vraag...Pakdebal schreef:Leonie. schreef:Waar staat dat dan?Pakdebal schreef: jammer dat je dit niet volhoudt ,
ik heb toen geschreven dat je veels te veel met die jonge hond deed , dat was niet goed voor de gewrichten , en kijk nu . !
ik vind het prima als je niet tegen kritiek kunt , maar ook dat is de realiteit van een forum .
Groetjes Yvette
Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
- Leonie.
- Zeer actief
Tja, je hebt vast gemist dat ik uitlegde dat ik niet teveel met mijn hondje deed. Dat valt wel mee namelijk. Hij heeft veel energie dus mocht elke dag lekker rennen, vind ik normaal. Nu hij last heeft loopt hij alleen aan de lijn, dus ik houd gewoon rekening met de situatie. Maar goed, volgens mij leg ik het voor niets uit 
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
En ook hierin staat dus heel duidelijk wat ik al aangaf: niet die luxabele patella is erfelijk, maar de bouw die dit veroorzaakt.Renske schreef:Nogmaals, Artikel Meutstege PL.
Ik zie op de standfoto's een normale hoeking achter volgens mij. Ik zou een combinatie met een goed gehoekte teef geen probleem vinden.
Of de club er ook zo over denkt weet ik niet, ik weet niet wie er in de FAC zitten en of die begrijpen wat ik hiermee bedoel en wat de orthopeden als Meutstege en Hopmans nou eigenlijk zeggen hierover.
Vaak heb ik de indruk dat er idioot wordt afgegaan op een uitslag alleen zonder de feitelijk oorzaak ervan te doorgronden. Met alle negatieve gevolgen voor een ras van dien.
- Leonie.
- Zeer actief
Ja, snap wat je bedoelt. Als ik meer weet over hoe het bij mijn hondje zit neem ik wel eens contact op met de mensen van de vereniging, die zijn best toegankelijk.
Ik heb het artikel trouwens uitgeprint, ga het lezen als ik wat meer tijd heb!
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat van Meutstege neem ik aan?Leonie. schreef:Ja, snap wat je bedoelt. Als ik meer weet over hoe het bij mijn hondje zit neem ik wel eens contact op met de mensen van de vereniging, die zijn best toegankelijk.
Want dat van mij met Hopmans heb je niet tenzij iemand anders dat heeft doorgestuurd?
Ik raad je echt dat van mij aan, omdat daar uitleg wordt gegeven over de reden van de luxatie en de oorzaak.
- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Marjoleine, mag ik dat artikel ook?
(Ik heb een mailknopje)
(Ik heb een mailknopje)

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Kom eraan. Zeker voor grote honden ook interessant.Wilma schreef:Marjoleine, mag ik dat artikel ook?
(Ik heb een mailknopje)
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
ga veel met hem lopen vooral in mul zand (dus eigenlijk wel in natuur gebieden de orthopeed waar ik ben geweest adviseerde een paardenbak) Door het vele rechtlijnig lopen (zo werd mij verteld) en het kweken van spieren (door het mulle zand) zou de groef waar de patella in valt uitslijten en deze niet meer zo makkelijk luxeren. Je hondje is nog jong en zijn spieren zijn nog niet op volle sterkte. In april zou het dus best zo kunnen zijn dat de orthopeed niets meer constateert. (zoals bij die van mij)Leonie. schreef:Ja, snap wat je bedoelt. Als ik meer weet over hoe het bij mijn hondje zit neem ik wel eens contact op met de mensen van de vereniging, die zijn best toegankelijk.