Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Duimen gevraagd (Het is over)

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

M@rijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 2

Re: Duimen gevraagd (Uitslag!! pag. 5)

Ongelezen bericht door M@rijke »

Super! Wat een goed nieuws :cheer:
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

Even een klein berichtje. Vanmiddag om 14:30 uur afspraak bij de DA.
Ik laat urine onderzoeken, een algemene bloedtest doen en zal specifiek vragen naar Lyme en anaplasmose.
Daarnaast gaat de DA het gebit controleren, de longen, keel, etc.
Hopelijk komt daaruit meer duidelijkheid.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Duimen draaien :ok:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Irisz schreef:Even een klein berichtje. Vanmiddag om 14:30 uur afspraak bij de DA.
Ik laat urine onderzoeken, een algemene bloedtest doen en zal specifiek vragen naar Lyme en anaplasmose.
Daarnaast gaat de DA het gebit controleren, de longen, keel, etc.
Hopelijk komt daaruit meer duidelijkheid.
Kijk ik duim dat er iets onschuldigs uitkomt, want ik wens niemand iets vreselijks toe.
Succes en we gaan voor onschuldig iets.
Hinke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hatsjoehondje en een geleidehond van vriend

Ongelezen bericht door Hinke »

Ik duim voor je vanmiddag.
Ik was blij te lezen dat het in ieder geval geen kanker is.
Maar van anaplasmose wordt je ook niet blij.
Ik duim dat het onschuldig is en dat het met de goede AB allemaal te "repareren" is.
Groetjes van Hinke

En een poot van Basco en Vronie
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Ik duim!
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Ze heeft natuurlijk nog steeds iets, maar dit is wel heel fijn nieuws! Gefeliciteerd! En nog steeds beterschap.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Wat super zeg :cheer:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Natasja 2005
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse en Hollandse Herdershonden.
Ik ben het vrouwtje van Djiny Duitse x Hollandse herder En Storm (Keeshondje)

Ongelezen bericht door Natasja 2005 »

He gelukkig dat het zo goed nieuws is.
Groetjes,

Sandra

Bayan 08-05-1996 _ 01-08-2014. Slaap zacht mijn kattekop

R.I.P. Snowey 22/10/2002 - 28/03/2011
Terre
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner sennen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Terre »

Oh wat goed!!! Wordt er helemaal gelukkig van! :cheer:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Wat goed!! :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Hoe ging het vanmiddag? Kun je er al iets zinnigs over zeggen?
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gipsy »

ik ben zelfs blij met de uitslag en dan kennen we elkaar zelfs nog niet eens :ok:

hoop dat vanmiddag ook alles goed is gegaan.

Hier trouwens worden ze jaarlijks op anaplasma, leishmaniose , erhlichia en hartworm getest samen met de normale bloedcontrole. De meeste van die ziekten gebeurt hier met een snelle SNAP test bij heel weinig kost (komen vanuit Ndl.)
Een van mijn rescues, de fitste van allemaal bleek positief te zijn op hartworm en anaplasmose...
EN vertoonde nog geen enkel symptoom...ik was er dus gelukkig heel snel bij en dan is de kost van zijn jaarlijkse bloedcontrole een peuleschil tgo de rekeningen als er al symptomen zijn.

Maar voor jullie hoop ik natl. op een probleem met de speekselklier hé !
Vita 1997-2008, Maxime 2000-2011, Pineau 1998-2012
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Gisteren dus terug geweest bij de DA en nog niet heel veel duidelijkheid. Tot nu toe lijkt anaplasmose de enige 'redelijke' verklaring voor Luna's problemen.
Haar urine is onderzocht en is schoon. Temperatuur gemeten, 39,4. Koorts dus.
Uit resultaten van de biopten uit Utrecht was dus niks kwaadaardigs te vinden en ook geen ontstekingscellen.

Bloedtest gedaan en daar kwamen wel wat dingetjes uit, maar geen direct duidelijk ziektebeeld.
Zal proberen straks alles even in te scannen, maar voor de mensen die er verstand van hebben:
HCT (verhouding plasma en rode bloedcellen) was verhoogd. Kan wijzen op uitdroging (kan me niet voorstellen), samentrekking milt of iets anders.
MCV (gemiddelde grootte rode bloedcel) was verhoogd. De meest logische verklaring daarvoor is dat er veel jonge rode bloedcellen in het bloed zijn, vaak vanwege bloedarmoede.
Dit komt overeen met de verhoging van RDW (verschillende groottes bloedcellen) en de enorm lage MCHC, wat je vaak ziet bij bloedarmoede en ijzergebrek, wat aangeeft dat er veel jonge rode bloedcellen zijn.
Echter bij bloedarmoede, zou je verwachten dat HCT ook verlaagd zou moeten zijn, maar die was dus te hoog?
RETIC (reticulocyten) waren ook verhoogd, wijs ook weer op bloedarmoede?

De korte algemene bloedtest was perfect. Geen afwijkende waarden en conditie van een topsporter.

DA heeft organen 'gevoeld' (misschien milt tumoren o.i.d.), maar bloed laat geen afwijkende werking van milt of lever zien.

Kort samengevat, lijkt het allemaal wat tegenstrijdig in mijn ogen.
Ze heeft wel symptomen van anaplasmose (slecht eten, koorts, bloeduitslagen die niet kloppen, ontzettend vermoeid en de afgelopen week ruim 1,5 kilo afgevallen).
DA heeft haar nu op doxycycline (AB) gezet, wat de behandeling tegen anaplasmose is en ook eventuele andere ontstekingen kan aanpakken, hoewel er verder (buiten de koorts) geen aanwijzingen zijn dat er een ontsteking zit.
Al met al, word ik er bijzonder wanhopig van. Ze voelt zich ronduit ellendig en je ziet haar energie niveau verder dalen met de dag. Ze wordt mager en je kunt niks doen dan afwachten en hopen dat het aanslaat......
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Crista
Zeer actief

Re: Duimen gevraagd (update pag. 7)

Ongelezen bericht door Crista »

Jeetje Iris.. dit klinkt me nog niet erg positief..
Hoe is haar ontlasting? Heeft ze diarree?

Als het inderdaad Anaplasmose is moet je vrij snel verbetering zien na het starten van de AB kuur toch?
Mitch & Kiyo
Afbeelding
silvester

Ongelezen bericht door silvester »

Crista schreef:Jeetje Iris.. dit klinkt me nog niet erg positief..

Als het inderdaad Anaplasmose is moet je vrij snel verbetering zien na het starten van de AB kuur toch?
Dat hangt helaas van de dosis af, wij weten ondertussen dat de opgegeven dosis door de fabrikant veel te laag is.
Overigens geven wij Enrofloxacin van Enrotab, deze ab heeft veel minder bijwerkingen en komt ook door het hersenvlies.
Onze hond 45 kg krijgt per dag 900 mg (nu zijn we naar 600 terug gegaan omdat ze goed verbeterd en van de 900 nogal misselijk werd).
Crista
Zeer actief

Andere vraag.. heeft Luna nog steeds die bulten / zwellingen?
Deze zijn niet minder geworden of gegroeid?
Mitch & Kiyo
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Crista schreef:Andere vraag.. heeft Luna nog steeds die bulten / zwellingen?
Deze zijn niet minder geworden of gegroeid?
De lymfe knopen in haar achterpoten en borst zijn weer geslonken.
In de keel zit er nog, maar die ene grote blijkt dus geen lymfe knoop maar een speekselklier.
Hij is niet groter geworden, maar ook niet geslonken voor mijn gevoel.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

silvester schreef:
Crista schreef:Jeetje Iris.. dit klinkt me nog niet erg positief..

Dat hangt helaas van de dosis af, wij weten ondertussen dat de opgegeven dosis door de fabrikant veel te laag is.
Overigens geven wij Enrofloxacin van Enrotab, deze ab heeft veel minder bijwerkingen en komt ook door het hersenvlies.
Onze hond 45 kg krijgt per dag 900 mg (nu zijn we naar 600 terug gegaan omdat ze goed verbeterd en van de 900 nogal misselijk werd).
Oh dat wist ik helemaal niet. Onze DA heeft voor de zekerheid met Utrecht gebeld over de te kiezen AB en dosering en die zeiden dat deze de beste en enige echte kuur was tegen anaplasmose. Typisch.
Dosering weet ik zo niet uit mijn hoofd, zou ik moeten opzoeken. Ze krijgt in ieder geval 4 kleine gele pilletjes per dag.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

jeetje wat een narigheid toch :(
zou een scan van milt en lever misschien meer duidelijkheid geven iris?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

renee-uk schreef:jeetje wat een narigheid toch :(
Heb ik ook geopperd, ook omdat milttumoren veel opduiken in de lijn van Luna's moeder.
DA heeft gezegd dat hij even wil kijken of de AB gaan aanslaan. Ik moet sowieso eind van de week terug komen. Als het niet beter gaat, gaan we dan meteen een echo maken.
De DA staat ook voor een raadsel en wil daarna sowieso gaan doorsturen, als de AB niets doet dus.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Crista
Zeer actief

Echt een lastige situatie zeg..
Ik zat al even met de hondenziekte in mijn hoofd (ziekte van Carré), maar dat is enorm besmettelijk en zou ze ergens opgedaan moeten hebben.. Daarnaast komen ook lang niet alle symptomen overeen.

Knuffel voor Loens!!

Wat extra info over hondenziekte:

HONDENZIEKTE

Hondenziekte (ook wel ziekte van Carré genoemd) is een infectieziekte waar met name vroeger regelmatig honden aan dood zijn gegaan en met name jonge honden. Vatbaarheid voor hondenziekte is verschillend en hangt onder meer af van de afweer, want een dier met een goed functionerend afweersysteem is veel minder vatbaar voor een infectieziekte dan een dier met een falend afweersysteem. Met name pups en jonge honden lopen gevaar voor hondenziekte, maar ook oudere dieren kunnen geïnfecteerd raken. De eerste symptomen zijn voor korte tijd temperatuurverhoging met amandelontsteking, ontsteking van het ooglidbindvlies, diarree en het dier wordt apathisch. In de meeste gevallen worden deze symptomen echter niet opgemerkt, zodat de ziekte gewoonlijk al in het tweede stadium gekomen is als de toestand na enkele dagen duidelijk mis is. In sommige gevallen weet je dat een hond de ziekte tijdens het tanden wisselen heeft gehad, omdat het gebit er geelbruin uitziet (dat niet meer hersteld kan worden). De hondenziekte is dan dus onopgemerkt, zonder dat de symptomen werden herkend, voorbijgegaan. Er blijken bepaalde erfelijkheidslijnen te bestaan, waarlangs natuurlijke immuniteit wordt voortgezet en hondenziekte nauwelijks tot uiting komt.

Blijkt een jonge hond weinig of geen trek in eten te hebben, wil hij of zij niet spelen en bewegen en is de hond apathisch, dan dient onmiddellijk de temperatuur opgenomen te worden. Dit gebeurt rectaal, met een gewone koortsthermometer, waarbij de punt ingevet dient te worden. Is de temperatuur normaal dan ligt deze, anders dan bij de mens, tussen 37,5 en 39� C. Boven de 39� C heeft een hond koorts. Heeft de hond koorts en is het vermoeden gerezen dat er wel eens sprake kan zijn van hondenziekte, dan isoleer je hem, wanneer er nog andere dieren in huis zijn. Daardoor kan men besmetting eventueel nog voorkomen. De volgende symptomen openbaren zich bij hondenziekte: hoesten, niezen, afscheiding uit de neus, diarree, ontstoken ogen. In sommige gevallen kunnen deze symptomen ontbreken en tast de hondenziekte het zenuwstelsel rechtstreeks aan, waarbij hersenontsteking en krampen optreden. In dit geval is herstel meestal niet meer te verwachten.

De voeding tijdens deze ziekte is heel belangrijk. Tijdens de koorts kun je het beste zoveel mogelijk vloeibare voeding geven die de hond al kent. Honden, die gulzig vreten en niet verzadigd te krijgen zijn, koersen meestal op een hersenziekte af. Hun eten moet dan op rantsoen, dus niet meer geven dan in gezonde dagen, maar wel voldoende laten drinken. Laat het dier gewoon buiten hun behoeften doen (desnoods gedragen). Doe kortharige rassen als het koud is een dekje of een deken om. Is er een vermoeden van hondenziekte, schakel dan altijd professionele hulp in.
Mitch & Kiyo
Afbeelding
Ariane
Erelid
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Ariane »

Bah, toch nog zorgen dus :(
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.

Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Irisz schreef:
renee-uk schreef:jeetje wat een narigheid toch :(
Heb ik ook geopperd, ook omdat milttumoren veel opduiken in de lijn van Luna's moeder.
DA heeft gezegd dat hij even wil kijken of de AB gaan aanslaan. Ik moet sowieso eind van de week terug komen. Als het niet beter gaat, gaan we dan meteen een echo maken.
De DA staat ook voor een raadsel en wil daarna sowieso gaan doorsturen, als de AB niets doet dus.
vreselijk als je niet weet wat haar mankeert, die onzekerheid nekt je :(
ik duim hard voor je mooie meisje hoor :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Melanie 74

Wat naar voor jullie, ik had gehoopt op iets onschuldigs.
Wil je de bloedwaardes voor mij inscannen?

Ik heb onder deze link een stukje geschreven met wat algemene informatie, ook over de kuur met doxycycline.

http://www.topnl.eu/TOPNL/Downloads_fil ... -%2001.pdf

Even doorscrollen naar pagina 8. de antibiotika goed inpakken in vb een stukje vlees en een uur van te voren eem maagbeschermer geven. Anders gaat ze spugen, het is heel iriiterend spul n.l.

Waarschijnlijk is de milt vergroot en kan op de scan een afwijkend beeld geven, wat lijkt op tumoren, die na de kuur weer verdwijnen. Nooit laten operen! Omdat dan de kans bestaat dat ze dood bloed daarna.
Om haar immumsysyteem te ondersteunen kun je propolis en vitamine C geven. Ook wordt wel eens vitamine K gegeven als de hond bloedinkjes heeft.

Mocht je meer vragen hebben of met mij gedachte wisselen, mail me rustig.
Is er ook een bloedtest opgestuurd voor titerbepaling van de anaplasmose?

Geef Luna maar een dikke knuffel van mij en neem er zelf ook een.
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Dankjewel Melanie voor de uitgebreide info. Het is een interessant stuk om te lezen.
Ik ga de uitslagen even inscannen (evt. ook die van de biopten van Utrecht?) en naar je doorsturen. Zou je me jouw e-mail adres willen pb-en?
Alle hulp is welkom. Vitamine geven kan nooit kwaad denk ik. Ze krijgt vitamine B op dit moment toegevoegd. Wat heb jij zelf gegeven als K of C?
En die maagbeschermer, tips?
Ik ben zo bang om nu te veel rotzooi in haar te gaan stoppen. Vitaminen e.d. kunnen nooit kwaad?
Probleem is dat ze zo slecht eet, dat ik al gedwongen dingen aan het geven ben, zodat ze AB niet op een lege maag valt. Maar echt een goede bodem heeft ze dus niet. Het gaat echt om 50-60 gram per keer en dan is het echt over. Ik bied uiteraard heel veel keren per dag aan, maar soms wil ze echt helemaal niks.
Heeft Dolina ook doxycycline gehad of een andere AB?

Heel erg bedankt Melanie, het is echt fijn dat mensen meedenken, zeker met meer ervaring.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Het doet me zeer te lezen dat ze zich absoluut niet lekker voelt en koort heeft.
Heel veel sterkte!
Toen Delphi ziek werd, vond ik het ook zo moeilijk om de juiste informatie te pakken zien te krijgen, ook heel vermoeiend. Het gaat de hele dag rond in je hoofd.
Denk aan jullie :knuffel:
Melanie 74

Ik heb je even een pb gestuurd met mijn email adres en wat antwoorden op je vragen. :knuffel1:
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Melanie 74 schreef:Ik heb je even een pb gestuurd met mijn email adres en wat antwoorden op je vragen. :knuffel1:
Echt heel erg bedankt, zo fijn dat je mee denkt en je ervaring wil delen.
Vind het verschrikkelijk voor jullie dat jullie je meisje hieraan zijn verloren. Je krijgt haar er nooit mee terug, maar hopelijk kan het attent maken op de ziekte en de verschijnselen andere levens redden.
Ik ga je nu de uitslagen door mailen. x
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
silvester

Ongelezen bericht door silvester »

Irisz, ik wens je nogmaals heel veel sterkte.

In het duits is er een spreekwoord: Der hofnung stirbt am letzten.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”